A nukleáris technikával kapcsolatos gondolkodás múltja, jelene, jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
INTEGRÁLT TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MINTAPROJEKTEK A klímaváltozás A légkör összetevői, hőtágulás, atomenergia Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet
Advertisements

„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Könyvtárhasználati verseny
Első éves BSc hallgatók fizika tudása
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A tételek eljuttatása az iskolákba
TIMSS 2007.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Fizikai Intézet 4026, Debrecen Bem tér 18/a,b
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Pesterzsébeti Közgazdasági Szki.
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Első éves BSc hallgatók fizika tudása
Első éves BSc hallgatók fizika tudása Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
szakmérnök hallgatók számára
Tanévkezdő szakmai fórum Középiskolai fizika Zalaegerszeg október 6.
A kerettantervek fejlesztése
Az IKT-metria mérőeszköz
Összehasonlító pedagógia
Kommunikáció az egyetemen
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Szeretettel köszöntünk a Pesterzsébeti
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A kerekasztal résztvevői
A BSc képzés tapasztalatai BME VBK Műhelykonferencia – ELTE Bolyai Kollégium október 17.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Nagyné Horváth Emília.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
ELTE Innovációs Nap 2016 Innováció és partnerség az oktatási ágazatban: az ELTE PPK EDiTE-EJD H2020 programjának perspektívája és gyakorlata Halász Gábor.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
NPK Ember és természet szakmai tagozat
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
Debreceni Egyetem Fizikai Intézet.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

A nukleáris technikával kapcsolatos gondolkodás múltja, jelene, jövője Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet rad8012@helka.iif.hu http://members.iif.hu/rad8012/

Érintett témák Egyetemi évek (előadások, kirándulások, a fizika társadalmi szerepe, magyar tudósok tisztelete...) Fiatal tanár, mint továbbképző Az oktatás jelenlegi helyzete Néhány publikáció Attitűdvizsgálatok

Oktatás „Tiszteld a gyermekeket. Tisztelettel figyeld szavaikat és végtelen szeretettel szólj hozzájuk.” Szilárd Leó, 1940. október 30. A „Tíz parancsolat”- ok közül a 8. Jelenlegi helyzet: a természettudományok és azon belül a fizika és kémia vészes mértékű visszaszorítása! Tiltakozás a kerettantervi tervezet ellen.

Az alapóraszámok alakulása fizikából A tanterv bevezetésé-nek éve Általános iskola Gimnázium %  V. VI. VII. VIII. I. II. III. IV. 1965. - 2 3 4 100 15 1978. NAT 1995. 1,5 ? 60 9 Kerettanterv 2000. 67 10 Jelenlegi javaslat 57 8,5

IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) Az elmúlt 30 év IEA vizsgálatainak eredményei Felmé-rés éve Eredmény a teljes teszt alapján Eredmény a természettudományos gondolkodás alteszten 1971. 2. hely 14 nemzet között 10. hely 1983. 1. hely 24 nemzet között 9. hely 1995. 12. hely 41 nemzet között 20–23. hely 1999. 3. hely 39 nemzet között 12. hely

PISA (Programme for International Students Assessment) http://pisaweb

Az ELTE-re belépő hallgatók eredményeinek eloszlásai http://members

Az ELTE-re felvett hallgatóknak a közoktatás során szerzett fizikatudása, két év hallgatói adatai szerint, 576 fő

Néhány általános megállapítás 1.) Akik nem tanultak fizikát a 12. évfolyamon sokat felejtettek. 2.) A felvételi pontszám sok részből tevődik össze. 3.) Ahol a fizika „segédtudományként” szerepel a hallgatók már a középiskolás koruk alatt teljesen elhanyagolták. 4.) Csökkent a fizika óraszáma a közoktatásban, ezáltal a tantárgy megbecsültsége is. Ugyanakkor a tananyag mennyisége gyakorlatilag változatlan maradt. Nagy valószínűséggel az ország bármely hasonló egyetemén és szakján hasonló eredményeket kaptunk volna. A kémia szak esetében is hasonló eredmények születtek. „A BSc-MSc rendszerű tanulmányok első tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban” Műhelykonferencia 2007. október 13.

Néhány publikáció Radnóti Katalin - Tóth Eszter: Tanári kézikönyv. Gimnázium, Fizika IV. osztály. Tankönyvkiadó 1986. 187-330.o. Radnóti Katalin: Csernobil: hat évvel a baleset után. Természet Világa. 1992/7. 311-315.o. Radnóti Katalin (szerk.): Így oldunk meg atomfizikai feladatokat. MOZAIK Oktatási Stúdió, Szeged, 1995. Sándor Csajági – George Marx – Sándor Ujvári – Katalin Radnóti (Editors): Nuclear Problem for Students, 120 problems from Hungarian secondary school student competitions, and Solutions. Leo Szilard Competiton Foundation. Paks 2000. Radnóti Katalin (szerk.): Modern fizika emberközelben. Oktató CD. Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány, Paksi Atomerőmű Rt. és a Magyar Nukleáris társaság támogatásával 2000. Nahalka István – Poór István- Radnóti Katalin – Wagner Éva: A fizikatanítás pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002.

Versenyek Szilárd Leó Verseny Bugát Pál Természetismeretei Vetélkedő 20 évvel Csernobil után. A Fizika Tanítása. MOZAIK Oktatási Stúdió

Tudománytörténeti kutatások Götz Irén (1889–1941) Doktori értekezésének címe: A radium emanatio quantitatív meghatározásáról Ő az első nő, aki hazánkban egyetemen adott elő, 1919. Róna Erzsébet (1890-1981) Radioaktív kutatások, bomlási sorok tagjainak azonosítása. Közös kutatások: Hevesy György, Otto Hahn, Lise Meitner, Irene Curie, Frederic Soddy ….

Az atomenergia megítélése a fiatalok körében

A vizsgálat célja, lebonyolítása Folyamatok, tendenciák vizsgálata. Tanácsok: a tájékoztatási stratégia alakításához, az iskolai oktatás számára. 1987., 1993. és 2007-ben végeztünk adatgyűjtést. Idén 395 középiskolai tanuló véleményét kérdeztük meg. A minta kiválasztása Az ország több régiójából került ki, a fővárosból és a nagyobb városokból, továbbá kis településen és falvakban élő középiskolába járó fiatalok. A fiúk - lányok aránya körülbelül 50-50% A kiértékelés módja Excel táblázatkezelő programmal.

Végkövetkeztetések, javaslatok 1987-es és az 1993-as adatgyűjtések eredményeivel jelen felmérésünk eredményei is összhangban vannak, megbízatónak tekinthetők. A nukleáris energia megítélése nem túl kedvező, de szerencsére egyértelmű elutasítás sem tapasztalható. Inkább mint egyik lehetőséget tartják fontosnak. Nagy %-ban tudják, hogy nem bocsát ki a földi klíma alakulása szempontjából veszélyes anyagokat. Egyértelmű kapcsolat mutatható ki a témával kapcsolatos magasabb szintű tudás és a kedvezőbb megítélés között. Ez különösen a fiúk és a lányok tudásának és véleményének összevetésénél szembetűnő. Külön érdemes foglalkozni a nők tájékoztatásával, hiszen mint az adatgyűjtésünkből látható, a fiatal lányok tájékozottsága nagyon hiányos ezen a területen. Az iskolának nagyobb szerepet kellene vállalni a nukleáris technikával kapcsolatos ismeretek közvetítése kapcsán!!!

További részletek honlapomon olvashatók: Köszönöm a figyelmet! További részletek honlapomon olvashatók: http://members.iif.hu/rad8012/atomfizika/TOTO-kiertekeles.doc