BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás2 A modern olvasószolgálat kezdetei XIX. sz. – még enciklopédikus könyvtár XIX. sz. – még enciklopédikus könyvtár Könyvtárak differenciálódása Könyvtárak differenciálódása Modern könyvtártípus kialakulása – public library Modern könyvtártípus kialakulása – public library Már nem csak a tárolás, hanem a szétszórás is feladat Már nem csak a tárolás, hanem a szétszórás is feladat Kialakult az olvasószolgálat módszertana Kialakult az olvasószolgálat módszertana
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás3 Az olvasószolgálat a könyvtári „üzem” outputja Az olvasószolgálat a könyvtári „üzem” outputja Egy könyvtárat nem az állománya, hanem a szolgáltatásai határozzák meg Egy könyvtárat nem az állománya, hanem a szolgáltatásai határozzák meg Az olvasó/használó igényei eljutnak az üzem többi részéhez Az olvasó/használó igényei eljutnak az üzem többi részéhez Jelzés a gyarapításnak Jelzés a gyarapításnak Katalógusok hibái Katalógusok hibái Összegzi az olvasói igényeket Összegzi az olvasói igényeket
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás4 Felhasználóképzés Felhasználóképzés A könyvtár imázsának alakítói – front emberek A könyvtár imázsának alakítói – front emberek
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás5 Olvasószolgálat munkaágai 1. Sallai-Sebestyén: Könyvtártan Sallai-Sebestyén: Könyvtártan Igénykutatás Igénykutatás Igénykeltés Igénykeltés Tanácsadás, tájékoztatás Tanácsadás, tájékoztatás Szolgáltatás Szolgáltatás es évek es évek „A könyvtári munka azon ága, amelyen keresztül a könyvtár társadalmi célját,az olvasóvá nevelést és a tájékoztatást megvalósítjuk.”
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás6 Olvasószolgálat munkaágai 2. Információval való ellátás Információval való ellátás Közművelődési könyvtár közkönyvtár Közművelődési könyvtár közkönyvtár Könyvtárosok kézikönyve Könyvtárosok kézikönyve A szolgáltatás fogalma magában foglalja mind a könyvtár saját gyűjteményének, valamint a gyűjtemény alapján nyújtható információknak az eljuttatását a felhasználóhoz, mind pedig az egyéb forrásokból nyerhető dokumentumok és információk közvetítését.
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás7 Az olvasószolgálat részterületei 1. Kapcsolatteremtés a felhasználóval 2. Tájékoztatás 3. Dokumentum és információ szolgáltatás
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás8 1. Kapcsolatteremtés a felhasználóval A könyvtár szolgáltatásaira és használatára vonatkozón felvilágosítás A használók elvárásainak feltérképezése Valóságos olvasótábor – potenciális olvasótábor Piac szegmentáció
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás9 2. Tájékoztatás Felvilágosítás Felvilágosítás Adatszolgáltatás (faktografikus és bibliográfiai adatok) Adatszolgáltatás (faktografikus és bibliográfiai adatok) irodalomkutatás irodalomkutatás
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás10 3. Dokumentum és információ szolgáltatás Helybenhasználat – olvasói terek Helybenhasználat – olvasói terek Kölcsönzés Kölcsönzés Könyvtárközi dokumentum ellátás – „just in case, just in time” Könyvtárközi dokumentum ellátás – „just in case, just in time” Online szolgáltatások fontossága Online szolgáltatások fontossága Digitalizált anyagok elérése Digitalizált anyagok elérése
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás11 Parasuraman öt tényezőt emel ki a könyvtári olvasószolgálat megítélésében Megbízhatóság (32 %) Megbízhatóság (32 %) Rendelkezésre állás (22 %) Rendelkezésre állás (22 %) Hozzáértés (18 %) Hozzáértés (18 %) Empátia (16 %) Empátia (16 %) Könyvtár arculata, imázs (12 %) Könyvtár arculata, imázs (12 %)