BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MATARKA használata a Nyíregyházi Főiskolán Pillanatképek egy tájékoztató könyvtáros életéből. Nyíregyházi Főiskola Központi KönyvtárHatvani István.
Advertisements

könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Könyvtárismeret Könyvtárak.
Adatbázisrendszerek elméleti alapjai 2. előadás
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
–– Hétköznapi munka több nyelv és kultúra metszéspontján Papp Annamária Nyelvi és kulturális sokszínűség Bemutatkozik.
Gyermekkönyvtárak kialakulása
Könyvtári gyűjtemény az óvodában, mint kapcsolat a szülői ház felé
Központi és közösségi szolgáltatások olvasóknak, könyvtáraknak.
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
A lokális szint és a könyvtári hálózat összjátéka, kulturális találkozási lehetőségek Németh Márton MKE Baja 2010 július 16. Hálózati Könyvtári Szolgáltatások.
Az iskolai könyvtár állománya
Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei.
Gépelemek II. előadás 6-7.hét
EKG kapuzott (ECG gated) szív vizsgálat
Máté: Orvosi képfeldolgozás3. előadás1 Torzítás. Máté: Orvosi képfeldolgozás3. előadás2 A tárgy nagyítása A forrás nagyítása forrás tárgy kép A tárgy.
Könyvtárhasználat.
Teljesítménymérés és értékelés
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
Fuzzy halmazok. 4. előadás2 3 4 Egy hagyományos halmazEgy Fuzzy halmaz.
Tévedések és hibák a könyvtárközi kölcsönzésben, a külföldi gyakorlat Dr.Szabóné Balogh Clarissa Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár.
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Sajtódigitalizálás a könyvtárban Czupi Gyula Halis István Városi Könyvtár Nagykanizsa A Magyar Elektronikus Könyvtárért Egyesület rendezvénye június.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Könyvtári informatika II.
A könyvtár: elektronikus információk tárolója, közvetítője, előállítója Koltay Klára
AJÁNLOTT IRÁNYELVEK: 1. A felsőoktatási intézmény könyvtára, könyvtári rendszere szakirodalmi, információs, oktatási és kutatási feladatokat ellátó nyilvános.
Elektronikus források (E-resources) adminisztrációja november 12. Szabó- Kulcsár Kornélia.
Egyetemi Könyvtárigazgatók Kollégiuma Budapest, december 11. Magyar Képzőművészeti Egyetem.
OLVASÓSZOLGÁLAT = A KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK FIZIKAI SZÍNTERE
KIEGÉSZÍTŐ KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK MINDAZ, AMI KÍVÜL ESIK AZ ALAPSZOLGÁLTATÁSOK FOGALMÁN.
TÉRÍTÉSES INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK = TISZ. JÓ TUDNI… 1. Miért működtetjük a TISZ-t? 2. Miért számítunk fel költségeket?
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
A GYŰJTEMÉNY KVANTITATÍV ELEMZÉSE AZ ELEMZÉS KÉRDÉSE: SZÁMSZERŰEN ÉS ARÁNYAIBAN HOGYAN OSZLIK MEG A GYŰJTEMÉNY?
Teljesítménymérés és értékelés
Ipari katasztrófák nyomában 11. előadás1 Monte-Carlo módszerek.
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Máté: Orvosi képfeldolgozás6. előadás1 tüdő lép máj Szívizom perfúzió (vérátfolyás) bal kamra jobb kamra A bal kamrai szívizom vérellátásának megítélését.
Máté: Orvosi képfeldolgozás8. előadás1 Kondenzált képek Transzport folyamat, pl. mukocilliáris klírensz (a légcső tisztulása). ROI kondenzált kép F 1 F.
A könyvtár mint rendszer KÖNYVTÁRI SZERVEZET 1. RENDSZER ALAPSTRUKTÚRÁJA KÖNYVTÁRI SZERVEZET 2 INPUTTRANSZFORMÁCIÓ OUTPUT VISSZACSATOLÁS.
Könyvtárak.
ELTE BTK Budapest, április 27. in4 konferencia Innováció – integráció – információszabadság – intelligens web.
Segédkönyvtáros képzés 1. Vázlat. 2010Biczák Péter A könyvtár fogalma, feladata a társadalomban  Az állampolgár könyvtárképe  A lexikonok könyvtárképe.
A KSZR FORRÁSOK HATÉKONY FELHASZNÁLÁSA ZALA MEGYÉBEN KISS GÁBOR IgazgatóKSZR MŰHELYNAPOK – ZALAEGERSZEG 2015.november 11.
Nyilvános könyvtárak működésének dokumentumai 1. Alapító okirat /A fenntartó adja ki. Meghatározza benne, hogy milyen céllal milyen elnevezéssel, mikor,
Az ítélkező munka szolgálatában a Bírósági Könyvtári Rendszer bemutatása.
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig A nyilvános könyvtárrá válás útja.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Könyvtártípusok és funkcióik NEMZETI KÖNYVTÁR szakkönyvtár közkönyvtár felsőoktatási könyvtár egyházi könyvtár Iskolai könyvtár.
A könyvtárak állományának tagolódása
Gyűjtemény mint rendszer
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bartók Györgyi Mire jó az ODR lelőhely adatbázis?
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Az Orvosi Könyvtártól az Egészségügyi Szakkönyvtárig
Kérdésemre hol a válasz?
Integrált könyvtár rendszer (IKR)
Hagyományos és új információs eszközökön alapuló könyvtári szolgáltatások.
MAGYAR IGAZSÁGÜGYI AKADÉMIA JOGI SZAKKÖNYVTÁRA
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM KÖNYVTÁR ARCULATÉRTÉKELÉS 2004.
Előadás másolata:

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás2 A modern olvasószolgálat kezdetei XIX. sz. – még enciklopédikus könyvtár XIX. sz. – még enciklopédikus könyvtár Könyvtárak differenciálódása Könyvtárak differenciálódása Modern könyvtártípus kialakulása – public library Modern könyvtártípus kialakulása – public library Már nem csak a tárolás, hanem a szétszórás is feladat Már nem csak a tárolás, hanem a szétszórás is feladat Kialakult az olvasószolgálat módszertana Kialakult az olvasószolgálat módszertana

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás3 Az olvasószolgálat a könyvtári „üzem” outputja Az olvasószolgálat a könyvtári „üzem” outputja Egy könyvtárat nem az állománya, hanem a szolgáltatásai határozzák meg Egy könyvtárat nem az állománya, hanem a szolgáltatásai határozzák meg Az olvasó/használó igényei eljutnak az üzem többi részéhez Az olvasó/használó igényei eljutnak az üzem többi részéhez Jelzés a gyarapításnak Jelzés a gyarapításnak Katalógusok hibái Katalógusok hibái Összegzi az olvasói igényeket Összegzi az olvasói igényeket

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás4 Felhasználóképzés Felhasználóképzés A könyvtár imázsának alakítói – front emberek A könyvtár imázsának alakítói – front emberek

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás5 Olvasószolgálat munkaágai 1. Sallai-Sebestyén: Könyvtártan Sallai-Sebestyén: Könyvtártan Igénykutatás Igénykutatás Igénykeltés Igénykeltés Tanácsadás, tájékoztatás Tanácsadás, tájékoztatás Szolgáltatás Szolgáltatás es évek es évek „A könyvtári munka azon ága, amelyen keresztül a könyvtár társadalmi célját,az olvasóvá nevelést és a tájékoztatást megvalósítjuk.”

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás6 Olvasószolgálat munkaágai 2. Információval való ellátás Információval való ellátás Közművelődési könyvtár közkönyvtár Közművelődési könyvtár közkönyvtár Könyvtárosok kézikönyve Könyvtárosok kézikönyve A szolgáltatás fogalma magában foglalja mind a könyvtár saját gyűjteményének, valamint a gyűjtemény alapján nyújtható információknak az eljuttatását a felhasználóhoz, mind pedig az egyéb forrásokból nyerhető dokumentumok és információk közvetítését.

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás7 Az olvasószolgálat részterületei 1. Kapcsolatteremtés a felhasználóval 2. Tájékoztatás 3. Dokumentum és információ szolgáltatás

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás8 1. Kapcsolatteremtés a felhasználóval A könyvtár szolgáltatásaira és használatára vonatkozón felvilágosítás A használók elvárásainak feltérképezése Valóságos olvasótábor – potenciális olvasótábor Piac szegmentáció

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás9 2. Tájékoztatás Felvilágosítás Felvilágosítás Adatszolgáltatás (faktografikus és bibliográfiai adatok) Adatszolgáltatás (faktografikus és bibliográfiai adatok) irodalomkutatás irodalomkutatás

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás10 3. Dokumentum és információ szolgáltatás Helybenhasználat – olvasói terek Helybenhasználat – olvasói terek Kölcsönzés Kölcsönzés Könyvtárközi dokumentum ellátás – „just in case, just in time” Könyvtárközi dokumentum ellátás – „just in case, just in time” Online szolgáltatások fontossága Online szolgáltatások fontossága Digitalizált anyagok elérése Digitalizált anyagok elérése

BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás11 Parasuraman öt tényezőt emel ki a könyvtári olvasószolgálat megítélésében Megbízhatóság (32 %) Megbízhatóság (32 %) Rendelkezésre állás (22 %) Rendelkezésre állás (22 %) Hozzáértés (18 %) Hozzáértés (18 %) Empátia (16 %) Empátia (16 %) Könyvtár arculata, imázs (12 %) Könyvtár arculata, imázs (12 %)