A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma Egészségügyi Minisztérium Horváth Zoltán közgazdasági szakállamtitkár
Háttér 2004: A belső piaci szolgáltatások irányelv Általános érdekű szolgáltatások, fehér könyv június: Tanács irányelvek szeptember: Bizottsági konzultáció 280 válasz
Irányelvtervezet a határokon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítéséről július 2-án került nyilvánosságra Minden egészségügyi szolgáltatásra vonatkozik 3 fő területe: – Az összes uniós egészségügyi rendszer közös alapelvei – A határokon átnyúló egészségügyi ellátás specifikus kerete – Európai együttműködés az egészségügyi ellátás területén
Az irányelv célja Általános keret megteremtése a határon átnyúló egészségügyi ellátás – biztonságos, – jó minőségű, – hatékony nyújtásához az Európai Unióban Az egészségügyi szolgáltatások szabad áramlása Az egészségvédelem magas szintjének biztosítása
Az Irányelv szükségessége 1.Öregedő társadalom = egészségügyi ellátás költségei növekednek 2.Maximalizálni kell a jó egészségben eltöltött évek számát 3.A fenntarthatóság kulcsa: hatékonyság javítása eredményesség javítása prevenció, egyéb egészségmegőrző tevékenységek költségek ellenőrzése
Alapelvek Az egészségügyi ellátás helye szerinti tagország szabályozása az irányadó A határokon átnyúló egészségügyi szolgáltatások nyújtásának és igénybevételének szabadsága Diszkriminációmentesség: hozzáférés szabadsága Szubszidiaritás: az EU egészségügyi ellátórendszerének koordinációja közösségi szinten, üzemeltetése tagállami felelősség Arányosság: A javaslat csak általános elveket fogalmaz meg, a tagállamok dönthetnek arról, miként ültetik a gyakorlatba
Az irányelv megköveteli a betegek világos tájékoztatását, hogy megfontolt döntést hozhassanak egészségügyi ellátásukkal kapcsolatban, az egészségügy minőségét és biztonságát garantáló mechanizmusokat, az ellátás folyamatosságának biztosítását, a jogorvoslati és kártérítési ügyek kezelésének mechanizmusát, az összehangolt európai finanszírozási rendszert.
Az ellátást nyújtó tagállam felelőssége Közös elvek és a világos minőségi és biztonsági előírások szerint nyújtott egészségügyi ellátás A nem kórházi ellátáshoz való engedélyezési eljárás nélküli hozzáférés biztosítása A betegek számára a jogorvoslati és kártérítési mechanizmusok rendelkezésre állása Betegek számára nyújtandó tájékoztatás Az ellátáshoz való hozzáférés esélyegyenlőségének biztosítása
Az ellátást nyújtó tagállam lehetőségei Kórházi ellátás költségeinek átvállalása, annak komplexitása miatt, indokolt esetben engedélyezési eljáráshoz köthető. A tagállamok korlátozhatják a szolgáltatóválasztást, vagy más tervezési mechanizmust alkalmazhatnak. Integrált állami finanszírozás esetén saját költségkalkulációs mechanizmust vezethet be a határon túli ellátás finanszírozására.
Az Irányelv várható hatásai 1.Verseny a betegért az európai egészségügyi szolgáltatók között Külföldi szolgáltatók megjelenése belföldön Hazai betegek külföldi szolgáltatóknál történő ellátása 2.A magánkézben lévő egészségügyi szolgáltatók megerősödése, piaci térnyerése
A lakosság %-a, akik úgy gondolják, hogy igénybe vehetnek egészségügyi szolgáltatásokat más EU tagországban és ezt országuk hatósága finanszírozza EgyetértÚgy gondolja nemNem tudja Magyarország Szlovénia8875 Szlovákia Románia Ausztria EU EU EU
Más EU tagállamban egészségügyi szolgáltatást igénybe vettek %-a 2007 május és 2008 május között Magyarország3 Szlovénia4 Szlovákia7 Románia2 Ausztria4 EU154 EU124 EU274
Más EU tagországba egészségügyi ellátásért utazást vállalók %-a UtaznaNem utaznaNem tudja Magyarország45523 Szlovénia68276 Szlovákia50428 Románia57376 Ausztria43543 EU EU EU
Köszönöm a figyelmet!