A ÉVI KOMPETENCIAMÉRÉS FIT- JELENTÉSEINEK ÚJ ELEMEI Balázsi Ildikó
Ú JDONSÁGOK A FIT- JELENTÉSEKBEN Új, évfolyamfüggetlen skálák matematikából és szövegértésből egyaránt Új ábrák: a két év alatti fejlődés bemutatása
Korábban Ú J SKÁLA 6. évfolyam, évfolyam, évfolyamos Core-teszt feladatai évről évre változatlan titkos kb tanuló írja meg 8. évfolyam, Adottképességpontotelértdiákokszáma Standardizáltképességpont Adottnehézségfeladatok ME24301ME02903 ME13701ME33101 ME03301ME15801 ME09102ME24401ME24403ME00804 ME31302 ME02701ME09702ME02702ME02901ME12602 ME13702ME00802ME23202ME20602 ME23801ME07401ME27201ME26103ME05103 ME25201ME11601 ME04801ME34401ME17601 ME11602ME14502ME04701 ME20601ME24901ME16601ME02602ME23201 ME05102ME26101ME25501ME12601ME08003ME26401 ME13501ME25901ME10401ME09701ME05101 ME21001ME12301ME17401 ME14501ME32202 ME12501ME26301 ME08001 ME27601 Közös feladatok más-más paraméterekkel
Tartalmi keret A Z ÚJ SKÁLÁNÁL Előfeltételek: Mindhárom évfolyamon ugyanazt a képességet mérjük Közös „híd” feladatok Mindhárom évfolyam, 2010 Mindhárom évfolyam Core- tesztjeinek feladatai évről évre változatlan titkos kb tanuló írja meg
Ú J KÉPESSÉGSZINTEK Korábban: Minden évfolyamon négy szint De! Évfolyamok között nem összevethető Az új skálán Hét szint összesen Egy-egy szint minden évfolyamon ugyanazt jelenti Matematika képességskála szint2. szint3. szint4. szint5. szint6. szint7. szint 1. szint alatt A 3. képességszintet elérők tanulók képesek ismerős kontextusban megjelenő egy-két lépéses problémák megoldására el tudnak végezni egyértelműen leírt matematikai eljárásokat, amelyek szekvenciális döntési pontokat is magukban foglalhatnak képesek egyszerű problémamegoldási stratégiák kiválasztására és alkalmazására képesek különböző információforrásokon alapuló adatmegjelenítések értelmezésére és alkalmazására, majd ezek alapján érvek megalkotására
Matematika
Ú J ÁBRÁK A mérési azonosító 2008-as bevezetése A es 8. és 10. évfolyamos tanulók két évvel korábbi eredménye ismert Vizsgálható a tanulók fejlődése két év alatt
L EGEGYSZERŰBB MEGKÖZELÍTÉS A TANULÓI JELENTÉS ÁBRÁJA ( MATEMATIKA, 8. ÉVFOLYAM ) Regressziós görbe: az általános összefüggést mutatja Ha egy tanulónak ismert a 2008-as eredménye, ez alapján az ő évi eredménye a regresszió alapján becsülhető
U GYANEZ T ELEPHELYI SZINTEN A telephely évi átlageredménye A tanulók két évvel korábbi eredményeinek átlaga NEM a telephely két évvel korábbi eredménye! Egy osztály a évi mérésben Osztályok a évi mérésben A mérési azonosító segítségével!
U GYANEZ T ELEPHELYI SZINTEN
A TELEPHELY TANULÓINAK FEJLŐDÉSE Egy-egy tanuló fejlődése az átlagostól jelentősen eltérhet!
Á TLAGOS FEJLŐDÉS ORSZÁGOSAN Tetszőleges korábbi eredmény mellett a várható 2010-es eredmény becslése egy átlagos telephelyen De! Feltételezhető, hogy a tanuló fejlődése függ a vele együtt tanulók kiinduló eredményétől is! Ezért: az országos becslésnél a tanuló saját és jelenlegi telephelyének átlagos korábbi eredményét is figyelembe vettük! Az országos becslés egyenese telephelyenként eltérő a tanulók korábbi átlageredményétől függően
A TANULÓK FEJLŐDÉSE
Minél jobb korábbi eredménnyel rendelkezik valaki, annál kevesebbet fejlődik Sőt! 10. évfolyamon matematikából: Emiatt magas korábbi eredménynél a regresszió valamivel alulbecsüli a fejlődés mértékét, alacsony korábbi eredménynél pedig felülbecsüli! Vigyázat! Statisztikai jelenség: regresszió az átlaghoz!
A TANULÓ EREDMÉNYÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK A tanuló eredménye A szülők iskolai végzettsége A pedagógusok munkája Kulturális háttér Szociális helyzet Motiváció, önbizalom, attitűdök Alapvető képességek, IQ, tehetség Egyéb környezeti hatások Az iskolai környezet Nem
A Z ISKOLÁTÓL FÜGGETLEN EREDMÉNYT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK, AMELYEK ISMERTEK A évi eredmény Nem A szülők iskolai végzettsége A család anyagi helyzete (vagyontárgyak száma) A kulturális háttér (könyvek száma) Az iskola típusa és a településtípus A vele egy osztályban és telephelyen tanulók szüleinek végzettsége A vele egy osztályban és telephelyen tanulók 2008-as eredménye A tanuló becsült évi eredménye A tanuló tényleges évi eredménye A két érték k ülönbsége a modellben figyelembe vett tényezőktől f üggetlen része az eredménynek
A tényleges eredmény jobb, mint a modell alapján becsült A tényleges eredmény gyengébb, mint a modell alapján becsült
A JELENTÉSEK EREDMÉNYESSÉGI MUTATÓI A tanulók eredményei Az eredmény a családi háttérhez képest Az eredmény a korábbi eredményhez képest Az eredmény a komplex modellben figyelembe vett tényezőkhöz képest
T ANULÓI JELENTÉS A FEJLŐDÉST BEMUTATÓ ÁBRA
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET !