NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Vélemények a tehetségről
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Önkéntes segítő gyakorlat a győri Családsegítő Szolgálat keretein belül január hó.
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Integráló iskolák a közoktatásban
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A szociális képességek fejlesztése módszertana
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
A beiskolázás előkészítése
SZMM Rákospalotai Javítóintézet és Speciális Gyermekotthon és az SZMM Intézményeinek Oktatási Munkaközösségének közös pályázata Együtt tanulás – közös.
Korai fejlesztés fontossága
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
P EDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT RÉGEN ÉS MOST Készítette: Szabó Katalin Konzulens: Dr. Simonics István egyetemi docens 2016.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Kutyás terápia alkalmazása szegregált intézményekben Köböl Erika gyógypedagógus, terápiáskutya-felvezető, habilitációs kutya kiképző, AURA Segítő Kutya.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A pszichológiai mérés alapjai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Cegléd, június 1. Cegléd, Malom tér 3.
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
INKLUZÍV NEVELÉS INTEGRÁCIÓ-INKLÚZIÓ készítette: Pusztayné Nemes Beáta.
Előadás másolata:

NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó gyógypedagógus-pszichológus Győr 2012 Készítette: Füzi Réka Gyógypedagógia tanulásban akadályozottak pedagógiája szak

Miért éppen a kutyaterápia? A fogyatékos személy rehabilitációhoz való jogáról. Állatok a rehabilitációban? A „segítő” vagy „terápiás” állatok kifejezések. Az állatasszisztált terápia, mint új módszer. Személyes érintettség: Dörmi és Jeti a tanórán. Saját megfigyeléseim, tapasztalataim. A felmerülő kérdések: Milyen az a kiképzés, ami alkalmassá tesz egy állatot arra, hogy ilyen nyugodtan viselje a gyermekek sokszor nem is olyan visszafogott közeledését? Hogyan működik az önfeledt játéknak tűnő módszer, mint terápia? Milyen jótékony hatásai vannak a kutyával eltöltött időnek? Hogyan segíti ez a foglalkozás a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatását?

A vizsgálat célkitűzése A terápiás munkák vizsgálata, minden esetben nehéz feladat. Létezik-e képességfejlesztés a kutyaterápiás foglalkozások esetében? Valóban motiváló tényezőként értelmezhető-e a terápiás állat? Van-e hatással a foglalkozásokon való részvétel a szociális kompetenciára? FONTOS! Külön vizsgálat a gyermekekkel dolgozó pedagógusok és a szülők szemszögéből.

Hipotézisek Feltételezem, hogy a tanulásban akadályozott gyermekek gyógypedagógiai fejlesztésébe sikeresen alkalmazhatók kutyák. A kutyaterápiás foglalkozásoknak a pedagógusok vélekedése alapján ugyanis képességfejlesztő hatása van, ami megjelenhet a motoros, orientációs és kognitív képességterületen is. Feltételezem, hogy a kutyás terápia segítséget jelent a szociális integrálódás folyamatában. A foglalkozások során átélt élmények ugyanis, egyfajta szociális jártasságot nyújtanak a gyerekeknek, amit más helyzetekre is tudnak adaptálni, és ezeket fel tudják használni a mindennapok során társas interakcióikban. Feltételezem, hogy a kutyával való foglalkozás hatására bővül a szókincs, a verbális kifejező képesség fejlődik, és javul a kommunikáció. Feltételezem, hogy a kutya tökéletes motivációs tényező, benntartja a gyermeket a feladathelyzetben, és fokozza a tanulási kedvet is. Feltételezem, hogy nő a résztvevő gyermekek kompetenciaérzése, és javul önértékelésük a terápia során. Felelősségérzetük kialakul, alkalmazkodóképességük fejlődik, tehát személyiségfejlesztő tényezőként is értelmezhető a kutya.

A vizsgálat módszerének bemutatása Kérdőíves módszer (nagy minta, rövid idő, sok adat). Szociológiai adatok. Pedagógus kérdőív 21, a szülői kérdőív pedig 15 számozott kérdést tartalmaz. A kérdőívek nagyobb témakörei: - kutyás terápia hatása a viselkedésre - elégedettség felmérése - hatékonyság, alkalmazhatóság felmérése

A vizsgálat helyszíne és a vizsgálati minta Kozmutza Flóra EGYMI Általános Iskola és Speciális Szakiskola 20 pedagógus illetve 20 érintett szülő (család) A vizsgálatban részt vevő 20 tanulásban akadályozott tanuló megoszlása osztályfok és életkor szerint:

A vizsgálat eredményeiről… (pedagógus kérdőív) Fejlesztő munka eredményessége állatok bevonásával 6. kérdés:„Ön szerint eredményesebbé teheti a fejlesztő munkát az állatok bevonása?” Terápia hatása a szókincs bővülésére 15. kérdés: „Bővült-e a terápiában résztvevő gyermekek szókincse?”

A vizsgálat eredményeiről… (pedagógus kérdőív) Hatásvizsgálat fejlesztési területenként (80 féle válaszból!) 17. kérdés: „Véleménye szerint melyik fejlesztési területekre van kifejezetten jó hatással a kutyaterápiás foglalkozás? Soroljon fel ezek közül legalább hármat! Kutyás terápia hatása a viselkedésre (47 féle válaszból!) 2. kérdés: „Ha igen, akkor ezek közül melyik figyelhető meg vajon? - Toleránsabb társával és családjával. - Könnyebben barátkozik. - Segítőkész. - Hangulata javul. - Egyéb:”

A vizsgálat eredményeiről… (pedagógus kérdőív) (6 pont X 20 fő)

A vizsgálat eredményeiről… (szülői kérdőív) Kutyás terápia hatása a viselkedésre (34 válasz, N=16!) 2. kérdés: „Ha igen, akkor ezek közül melyik figyelhető meg vajon? - Toleránsabb társával és családjával. - Könnyebben barátkozik. - Segítőkész. - Hangulata javul. - Egyéb:” Kutyás foglalkozás hatása a verbális kifejező képességre 14. kérdés: „Véleménye szerint fejlődik-e a verbális kifejezőképesség, és ezáltal javul-e a gyermek kommunikációja a kutyás foglalkozások hatására?”

Összegzés, kitekintés „Egyszerű és nagyszerű!” (garantált sikerélmény) Kutatásom eredményes volt, hipotéziseim igazolást nyertek. A jelen: - információáramlás (szülők- nem tudom válasz!) - Szakmai Szolgáltató Munkaközösség - szűkös anyagi háttér - érintett szakemberek közötti team-munka hiánya Mit hoz a jövő? Állatasszisztált aktivitás (AAA), állatasszisztált terápia (AAT) után állatasszisztált oktatás (AAE) mozgalma! Úgy gondolom, a fejlesztő munkát csak úgy tehetjük eredményessé, ha nyitottak vagyunk új módszerek, eszközök, megközelítések befogadására is!

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!

A konzulens szakmai kérdése: Milyen lehetőségeket lát arra az Ön által megfogalmazott problémára, hogy a szakemberek együttműködésével hatékonyabbá válhasson a kutyásterápia?