A világ megmentése túl drága?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az USA Környezetvédelmi Iroda szerint a világon elhasznált müanyag zacskók száma 500 billió és 1 trillió között mozog. National Geographic News September.
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Új típusú biztonsági kihívások. A nemzetközi rendszer átalakulása •Hogyan fogtuk fel a világot 1989 előtt? –Államok –ENSZ –Bipoláris világ –NATO – VSZ.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Norway Grants Zöld Ipari Innováció Környezetbarát Technológiák (horizontális) alprogram tervezet Dr PUSKÁS János Szent István Egyetem
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Toma Pál Budapest, március 28.
TRAMPUS Consultancy Atomerőművek élettartam gazdálkodásának motiváló tényezői Dr. Trampus Péter A céltól a megvalósulásig tudományos konferencia Pécs,
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Globális problémák Kialakulásuk okai:
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Miért döntenek üzletemberek a Botanoo mellett?
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A BRIC-országok jövője
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Rácz Margit: A betarthatóságról és a hitelességről a konvergencia-program kapcsán „Gazdasági és Politikai Kilátások a Választások Évében” című konferencia.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
Globalizáció, avagy a nemzeti energiapolitikák alkonya MAGYAR ENERGETIKAI STRATÉGIÁK-műhelyvita június 2. Hegedűs Miklós GKI Energiakutató Kft.
1 „ Energiapolitikai kérdőjelek, lehetséges válaszok” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. MKT Vándorgyűlés, Eger Június.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Energiahatékonyság és fenntartható fejlődés
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
A politika felzárkózik a tudományhoz: a brit klímastratégia mérföldkövei Greg Dorey, Brit Nagykövet
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
Globális problémák.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
Globális felmelegedés és a különböző ciklusok
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
NÉMETH MÁRTA BIOLÓGIA BSC, 3. ÉVFOLYAM Energiapolitika
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Orosz atomerõmû-beruházások a nagyvilágban Paks vobiscum? december 13. Deák András, MKI külső munkatárs.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Asahi Glass Company Bálint Brigitta Bán Edina
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Az alternatív energia felhasználása
Globalizáció és környezeti problémák
Éghajlatváltozás és egészségügyi ellátás Antal Z. László MTA TK Szociológiai Intézet Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszus, Debrecen, április.
LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Új innovatív beszerzési modellek (PcP – Pre-Commercial Procurement) és alkalmazásuk Fenntarthatóság és energiahatékonyság a közbeszerzési eljárásban Miskolc,
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Előadás másolata:

A világ megmentése túl drága? Kína stratégiája a globális környezetvédelmi együttműködésben Kaderják Anita – Polyák Pálma Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011. 04. 15

Külpolitikai nézőpont Lehetséges megoldások A gondolatmenet H1 a hatékony globális klímaügyi program nem az együttműködés lehetetlensége, hanem a megegyezés mögötti megfelelő motivációs rendszer hiánya miatt nem jött létre Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Konklúzió Lehetséges megoldások

1. Külpolitikai nézőpont Anarchia, önérdekkövetés, rövid táv, erőviszonyok, abszolút/relatív haszon Kikényszeríthetőség, a globális közjó nem direkt gazdasági ösztönző, unilaterális stratégia Szuverenitás megvédése, technológiai segítség behívása fejlett országokból, fejlődéshez való jog Neorealizmus Akadályok – A kínai példa Az érvrendszer Konklúzió: a globális klímaegyezmények külpolitikai érdekekbe ütköznek, tehát a kooperáció nem valószínű

1.2 Klímapolitika Kínában Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Formális nemzetközi egyezmények  Külügyminisztériumi hatáskör Technológiatranszfer, gazdasági megállapodások  Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság hatásköre Ideológiai/nemzetközi jogi alapú stratégia Ø Racionális, ösztönzőkre alapuló érvelés

2.1 Vizsgálat közgazdaságtani eszközökkel Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Játékelmélet: Kína és az USA interakciójának lehetséges kimenetele rövid távú gazdasági ösztönzők alapján Egy másik vizsgálati módszer: magyarázatkeresés Kína viselkedésére az ökológiai sérülékenység és a kibocsátás-csökkentés tengelye mentén

2.2 Rövid távú gazdasági ösztönzők Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek KÍNA Kooperál Nem kooperál USA Mindkét félnek költség rövid távon Hosszú távú előnyök Az erőviszonyok változatlanok 0.5, 0.5 Kína jelentős gazdasági előnyre tesz szert, az ő technikája olcsóbb rövidtávon -2,1 Az USA jelentős gazdasági előnyre tesz szert, az ő technikája olcsóbb rövidtávon 1,-2 Marad a status quo 0,0

2.4 Egy másik megközelítés Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Ökológiai sérülékenység Alacsony Magas Kibocsátás-csökkentés költsége Szemlélő Húzó Akadályozó Közvetítő

2.5 Az ipar szerepe a kibocsátás-csökkentés költségében Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Fejlődő ország , ezért az ipar aránya nagyobb  Drágább a kibocsátás-csökkentés, mint a fejlett országokban GDP-eloszlás (%) Iparágak szerint Kína USA Németo. Mezőgazdaság 10.9% 1.2% 0.9% Ipar 48.6% 21.9% 27.1% Szolgáltatás 40.5% 76.9% 72%

3. Egy lehetséges megoldás Morális alapú érvelés Jelenlegi gazdasági ösztönző- rendszer Kína nem kooperál nemzetközi egyezményekben DE: Elképzelhetőnek tartjuk kevésszereplős egyezmények létrejöttét gazdasági érdekek mentén

3. Egy lehetséges megoldás A megoldás egy lehetséges kimenetele Kínán belül Can the big Red go Green?

3.1 Klímaváltozás mint biztonságpolitikai kockázat Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Környezeti biztonság Oksági láncolat? klímaváltozás  globális felmelegedés  környezeti károsodás/fogyó erőforrások  fegyveres konfliktusok DPSIR modell D – erőteljes iparosítás, P – Zhuxi ipari park létesítése Zhejiang tartományban 13 vegyipari gyárral, S – lég-, talaj- és vízszennyezés, I – élőhelyek pusztulása, egészségügyi problémák, R – tüntetések, fegyveres összecsapások (2005. 04. 14)

3.2 Energiapolitika Átstrukturálódik az energiafogyasztás: Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Probléma: Ahhoz, hogy Kína fenn tudja tartani magas GDP növekedési rátáját, 2020-ra meg kell dupláznia energia-generáló kapacitását. Átstrukturálódik az energiafogyasztás: Csökkent a szén felhasználásának aránya (72%-ról 69,4%-ra) Nőtt a megújuló és nukleáris energiafelhasználás (4%-ról 7,2%-ra), az olaj- és gázfelhasználás aránya is

3.3 Zöld fordulat a vörös Kínában Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Cél:innováció alapú, energiaforrás-takarékos, környezetbarát gazdaság Ok:Szennyezés és a környezeti károk akár évente 8-12%-os GDP kiesést indukálnak Eszköz:2020-ig 185 milliárd dollárt tervez költeni megújuló energiaforrásokra Akadály:évi 7 millió munkahelyet kell teremtenie a munkaerőpiacra újonnan belépőknek : nagy ára van a növekedésütem lassításának

Konklúzió Gazdasági nézőpont: Rövidtávú gazdasági ösztönzők Hipotézis: a hatékony globális klímaügyi program nem az együttműködés lehetetlensége, hanem a megegyezés mögötti megfelelő motivációs rendszer hiánya miatt nem jött létre Gazdasági nézőpont: Rövidtávú gazdasági ösztönzők Külpolitikai nézőpont: Morális, ideológiai alapú/ nemzetközi jogi érvelés Konklúzió: nincs kooperáció Lehetséges megoldások Nemzetközi megegyezések : kevesebb, megfelelően ösztönzött fél Kínán belüli megoldás belső ösztönzők által vezérelve

Köszönjük a figyelmet! ?

Back-up slide-ok

Megvalósult bilaterális egyezmények Régebbi pusher:Finnország és Oroszország között létrejött megállapodás a savas eső probléma kapcsán, amely negatív externáliaként környezeti problémákat okozott a finneknek Nyersanyag: Angola - aki olaj exportjának 25%-t Kínába szállítja - 2 milliárdos hitelt kapott Pekingtől, melyet vasutak, közutak, iskolák és kórházak építésére fordítottak. Kína továbbá angolai telekommunikációs dolgozókat képez, mindezt azért a garanciáért, hogy Angola a jövőben is biztosítani fogja a korábbi szintű olajexportot. Pusher: Franciaország 120 euró kölcsönnel támogatja Kína energiahatékonysági fejlesztéseit. A Kínai Pénzügyminisztérium és a Francia Fejlesztési Ügynökség 2010 márciusában kötött bilaterális egyezményt: a francia fél három kínai kereskedelmi bankon keresztül, főleg kkv-k energiatakarékosságra és kibocsátás-csökkentésre való törekvéseit támogatja. Az együttműködés kezdete, 2004 októbere óta 11 megállapodás született összesen 670 millió euró hitelről.

Kínai források Liu, Xinsheng: „Dimension Manipulation and Choice Strategy in US-China Relations: a spatial game-theoretical analysis” Journal of Chinese Political Science, 1997 (Associate Research Scientist, Texas A&M University) Mao, Wenfeng - Hills Peter „Impacts of the economic-political reform on enviromental assessment implementation in China”: Impact Assessment and Project Appraisal, Volume 20, Number 2, pp. 101-111, 1 June 2002 (Wenfeng Mao: College of Resources and Environmental Sciences, China Agricultural University) Zhang, Zhiong: „The forces behind China’s climate change policy; Chinese politics, energy policy, and the international climate change negotiations” in: Harris, Paul G.: „Global Warming and East Asia”, Routledge, 2003 (Research Professor, Department of Chemistry, Peking University) Hongyuan, Yu „Global Warming and China’s Environmental Diplomacy”, Nova Science Publishers, 2008 (Research associate in the Project on Environmental Change and Foreign Policy at Lingnan University, Hong Kong)

A 11. Ötéves terv jelentősége A 11. ötéves terv a 2006-2010-ig tartó időszakra szól, és jelentős retorikai váltást figyelhetünk meg a 10. ötéves tervhez képest: A fejlődés tudományos megközelítése (eddig a volumennövelésen volt a hangsúly) Meghatározásra került egy fejlődési index melyhez a fejlődés ütemét igazítják Új szocialista vidék kialakítása/ vidékfejlesztés A szolgáltatásipar megerősítése Hangsúly az energia-gazdaságosságon és környezetvédelmen 7.5%-os az éves kitűzött GDP növekedési ütem a következő öt évben  Nagyobb hangsúly a környezetvédelmen, az energiatakarékosságon, és a fenntartható fejlődésen