SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Készítette: Iváncsik Réka gyógypedagógus lovasterapeuta
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Készítette: Takács Hilda1 Témavezető: Dr. Lábadi Beatrix2
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi látszik egy jéghegyből?
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
A mentális betegségek osztályozása,
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Gyermekkori depresszió
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Tanuláselméleti megközelítés
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
TUDATELMÉLET ÉS PRAGMATIKA
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Kommunikációelméleti modellek
Korai tehetségnevelés
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A lovasterápia, mint élményterápia lehetőségei az autizmussal élő gyermekek szocializációjában Hevesi Tímea Mária Sarlóspuszta,
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Korai fejlesztés fontossága
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Kutatásmódszertani dilemmák
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél „A valóság egy autista számára események, emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Segítő állatok iskolánkban
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYI KAR Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék Állatasszisztált terápia hatása az „autizmussal élők” szociális interakciójában Készítette: Témavezető: Lábadi Mária Dr. M. Ivaskó Lívia Szabó Zita egyetemi adjunktus

Autizmus Kutatást motiváló tényezők További okok (Győri Miklós, 2002) Mélyebb megértés Általános elmeszerveződés megismerése További okok (Győri Miklós, 2002) Magas előfordulási gyakoriság humánspecifikusság Célunk: a lovasterápiai helyzetek kommunikációs folyamatainak feltérképezésével az állatterápia fontosságának hangsúlyozása

Autizmus 1960-as évektől vizsgálják Első leírások: Kanner (1943) és Asperger (1944) Körülhatárolás nehézsége További tényezők (Baron-Cohen, 2000) Áltudományos elméletek (2) Járulékos zavarok (3) Összekeverhető más zavarokkal

Autizmus Wing-féle triász fontossága (Wing & Gould, 1979; Wing, 1996) (1) Reciprok társas interakció (2) Reciprok társas kommunikáció (3) Képzelet – rugalmas viselkedésszervezés és érdeklődés Három nagy kognitív magyarázat Naiv tudatelméleti deficit hipotézise (Pl. Baron-Cohen, Leslie és Frith, 1985) Végrehajtó-működés zavar hipotézise (Pl. Ozonoff, 1994; Russel, 1997) Gyenge centrális koherencia feltételezése (Pl. Frith és Happé, 1994) Általános nyelvhasználat sérülése: PRAGMATIKA

Állatasszisztált terápia Gyógypedagógiai célú lovaglás és lovagoktatás (Bozori Gabriella) Célorientált Terapeuta irányít A ló kiemelt szerepe (Kardos Edina, 2009) (1) koterapeuta (2) „tükör”

A felhasznált elméleti keret Naiv tudatelmélet Mentális állapotok, szándékok felismerése viselkedés Ez a hipotézis öt szempontból lényeges (Baron-Cohen-től, Leslie-től és Frith, 1985) (1) a ToM sérülése az autizmusban univerzális, minden esetben jelentkezik (2) más fejlődési zavarra nem jellemző (3) meggyarázza ez az elmélet az autizmust (4) ez egy elsődleges deficit, nincs más alapvető és korai kognitív deficit, ami előidézné (5) a ToM sérülés lényege az autizmusban a mentális állapotok reprezentációjának képtelenségén alapul

A felhasznált elméleti keret Felülvizsgálat ( Győri Miklós, 2002) (1) jól teljesítők problémája (2) hiányzó kapcsolatok (3) egyéb leírt kognitív deficitek (4) és a neurális háttér bonyolultsága Tomasello: közös figyelem (Moore és Dunham, 1995)

A felhasznált elméleti keret Dennett (1996): intencionalitás Sperber és Wilson: relevancia elmélet (1986/1995) Informatív szándék: {I} feltevéshalmaz kölcsönösen nyilvánvalóvá tétele Kommunikatív szándék: informatív szándék kölcsönösen nyilvánvalóvá tétele

A vizsgálat célja Kommunikációs folyamatok feltérképezése Foglalkozások jelenetekre való bontása Az intencionalitás jellegének felderítése

Hipotézisek Feltételezzük, hogy (1) hogy a terápiás foglalkozáson egyaránt megvalósul a közös figyelem aktusa a diadikus és a triadikus vonatkozásában (2) a terápiás (ló hátán történő) verbális megnyilatkozások során az autista személy informatív és kommunikatív szándékot is produkál (3) a foglalkozás során az egyén verbális és nemverbális jelzései összhangban állnak egymással (4) az egyén képes ok-okozati összefüggéseket verbálisan kinyilvánítani a segédeszközként használt könyv alapján (5) az autista egyén a terápiás foglalkozásokon intencionális ágensnek tekinti a terapeutát és az állatot

Alanyok bemutatása Alanyaink: 2 korosztály Autizmussal élők 22 éves fiú (SZ.L.), 21 éves lány (H.X.) 11 éves lány (Á.K.), 8 éves fiú (K.M.) Tipikusan fejlődőek 23 éves lány 9 éves és 8 éves fiú

Thomas és Chess (1989) viselkedési temperamentum típusai Autizmussal élők K.M. (8 éves) Könnyen kezelhető Á.K. (11 éves) Lassan oldódó H.X. (21 éves) Nehezen kezelhető SZ.L. (22 éves) Kontrollszemélyek 8 éves 9 éves 23 éves

Kutatási módszer és eszközök bemutatása Helyszín: Szeged, magántelek udvara Időtartam: 2010 szeptember-december Támogató: Szivárvány Autizmus Egyesület Kvalitatív kutatási módszer Szülők, terapeuta: egyéni, félig strukturált interjú Alanyok: hang-és képanyagrögzítés, megfigyelés

Kutatási módszer és eszköz bemutatása Segédeszköz: Kende Márta: Öt történet három mackóról (Minerva, 1983.) Kutatási nehézségek: (1) alanyok bizalmának elnyerése (2) környezeti tényezők

Eredmények K.M. és Á.K. terápiás eredményeinek összevetése a kontrollszemélyekkel közös figyelem: Á.K. tekintetkövetése problémás K.M., Á.K. csak a kommunikatív szándékot azonosították sikerrel K.M.: fluens, heves gesztikuláció, Á.K.: tőmondatok, korlátozott nemverbális kommunikáció Verbális és nem verbális jegyek összhangja K.M.-nél a ló intencionalitása problémás

Történetmesélés

Otthoni és terápiás eredmények összevetése K.M. (8 éves) Összetett mondatok Hangsúlyos nemverbális jegyek Repetitív fordulatok Intencionalitás problémás Ló nélkül nem látszódik a probléma Á.K. (11 éves) Tőmondatok (max. 3-4 szó) Kommunikatív és informatív szándék ill. intencionalitás megléte Figyelem fenntartása problémás Ló = jutalom, motiváció

Eredmények H.X. és SZ.L. terápiás eredményeinek összevetése a kontrollszemélyekkel Tőmondatok, szemkontaktus Intencionalitás a terapeuta és az állat felé

Közös figyelem (diadikus)

Közös figyelem (triadikus)

Verbális és nonverbális jelzések összhangja

Eredmények Informatív és kommunikatív szándék Történetmesélés különbsége

Otthoni és terápiás eredmények összevetése H.X. (21 éves) Otthon rosszabb teljesítmény Verbalizálás problémája + segítő ingerek alkalmazása Intencionalitás problémája echolália Ló = koterapeuta, motivációt adó, verbalizálást elősegítő szerep SZ.L. (22 éves) Rosszabb teljesítmény? Nyelvtani hibák, echolália Intencionalitás problémája + segítő ingerek alkalmazása Ok-okozati viszonyok felismerése Ló = koterapeuta

Konklúzió (1) hogy a terápiás foglalkozáson egyaránt megvalósul a közös figyelem aktusa a diadikus és a triadikus vonatkozásában (2) a terápiás (ló hátán történő) verbális megnyilatkozások során az autista személy informatív és kommunikatív szándékot is produkál (3) a foglalkozás során az egyén verbális és nemverbális jelzései összhangban állnak egymással (4) az egyén képes ok-okozati összefüggéseket verbálisan kinyilvánítani a segédeszközként használt könyv alapján (5) az autista egyén a terápiás foglalkozásokon intencionális ágensnek tekinti a terapeutát és az állatot