Készítette: Csató Csilla (DVI3UH) KÖNYV BEMUTATÓ ELEMZÉS: R. S. Kaplan, D. P. Norton: A STRATÉGIA- KÖZPONTÚ SZERVEZET Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
? (megoldás keresés) ? KIINDULÁSI PROBLÉMA: Hogyan lesznek sikeresek a Balanced Scorecard vállalatok az új üzleti környezetben? ? (megoldás keresés) ?
Változások: kerettervek Balanced Scorecard Balanced Scorecard továbbfejlesztése ’70-es évek Centralizált irányítás ’90-es évek 2000-től új vezetési rendszer piaci újrapozicionálás erőteljes pénzügyi megközelítés mérési probléma megoldása teljesítmény célok kialakítása visszacsatolása stratégia megvalósítása, menedzselése tudás alapú stratégia merev szemlélet Stratégia mérése, leírása összpontosítás összehangolás
Balanced Scorecard továbbfejlesztése = Balanced Scorecard, mint egy recept Stratégiaközpontú szervezet kialakítása Stratégiaközpontú szervezet kialakításának 5 alapelve: Stratégiát az operatív működés elvére kell lefordítani Stratégiát a szervezethez kel alakítani Stratégiát tegyük mindennapi feladattá Stratégia alkotás folyamatos tevékenység legyen A változást a felső vezetők kezdeményezzék
1. Stratégiát az operatív működés elvére kell lefordítani Kiindulási pont: A vállalat Balanced Scorecardjának elkészítése (hisz a stratégia nem megvalósítható, ha nem tudjuk leírni, és jellemezni) keret a stratégia leírására, megvalósítására Stratégiai térkép készítése keretbe helyezi a stratégiai mintákat, ok-okozati kapcsolatok megjelölésével valamint leírja az immateriális javak más eszközökkel (vevői értékteremtés, pü-i teljesítmény) való kapcsolatát Példák: Store 24, Brown & Root, National Bank Online, Fannie Mae..stb.
2. A stratégiát a szervezethez kell alakítani Funkcionális egységek: Pénzügyi stratégia Termelési stratégia Kommunikáció Koordináció Kapcsolati rendszer kiépítése stratégiai szinergia + Marketing stratégia = Értékesítési stratégia Műszaki stratégia „az egész több legyen a részek összegénél” Beszerzési stratégia Példák: Campbell, FMC Corporation,NAM&R,KSZE
3. A stratégiát tegyük mindennapi feladattá Stratégia kialakítása …a munkatársak pontosan ismerik azt.” „Stratégiát akkor lehet megvalósítani, ha…. Stratégia kommunikálása, tanítása fentről-lefelé teammunka teammunka Egyéni munka Egyéni munka munka Terjesztés eszközei: Kommunikáció, oktatás: pl: nagygyűlés, hírlevél, programok, stratégiai fák Egyéni és csoportszintű célmeghatározás: egymáshoz igazítása Kompenzációs rendszer: „kiegyensúlyozott fizetés” (pl. CIGNA)
4.Folyamatos stratégia alkotás „A stratégiát nem lehet megvalósítani, ha annak megvitatása nincs napirenden!” Operatív irányítás Stratégiai vezetés ! rövid távú keretterv tervezési, ellenőrzési eszköz rugalmatlan hosszú távú terv tanulási-és kontroll folyamat rugalmas 2 tényező összekapcsolása: „kétkörös folyamat”: - Stratégiai tervezés + kerettervezés összevonása - Stratégia áttekintő vezetői értekezlet bevezetése - Stratégia tanulás ,alkalmazás, tesztelés folyamatának kifejlődése
5. A felső vezetők szerepe a változások elindításában Új stratégia, szemlélet megvalósítása = VÁLTOZTATÁSOK ÁTALAKÍTÁS új vezetési rendszer felső vezetők aktív bevonása Változást előidéző projektfeladatok: - szervezet mozgásba hozása - lendület megteremtése - irányítás folyamatossága - sürgősség érzésének megteremtése - domináns koalíció kialakítása - vízió és a stratégia kialakítása új kulturális értékek megerősödése
KIINDULÁSI PROBLÉMA MEGOLDÁSA: Hogyan lesznek sikeresek a Balanced Scorecard vállalatok az új üzleti környezetben? ! ! Balanced Scorecard segítségével Stratégiaközpontú szervezet kialakításával