Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án a levelező, 12.5-én a nappali doktoranduszok résszére./
Az előadás tartalma: A katonai közlekedési rendszertechnika tudományszak helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban. A katonai közlekedési igénystruktúra forrásai, tartalma és csoportosítása, meghatározásának módszerei. A haderő mobilitásának, mozgatásának közlekedési feltételei. A katonai közlekedési rendszertechnika alkalmazás szerinti csoportosítása. A közlekedési támogatás alapjai.
A katonai közlekedési rendszertechnika fogalma: A haderő és a (hozzá tartozó) logisztika mozgatását szolgáló KATONAI KÖZLEKEDÉSI RENDSZER ( KKR), amely a katonai szervezetek állományába rendszeresített, és/vagy azt ideiglenesen kiegészítő, továbbá a védelmi célra kijelölt, célirányosan felkészített polgári kapacitások összessége, amelyet egységes elgondolás és tervek szerint a katonai közlekedési vezető szervek irányításával alkalmaznak. A rendszertechnika a közlekedési funkciókhoz igazodik.
A katonai közlekedés, közlekedési támogatás szinonim fogalmak. A közlekedési támogatás fogalma: * a NATO fogalomrendszerében mozgatás és szállítás –ang. Movement and Transportation- az MH és a megerősítő szövetséges erők fenntartásához és műveleteihez szükséges közlekedési hálózat /infrastruktúra/ és szállítóeszközök előkészítését, üzemeltetését és helyreállítását, a katonai mozgások és szállítások rendjének szabályozását, tervezését és irányítását, a szállítmányok fegyveres kísérését /őrzését/, a rakományok kezelését, valamint a szakanyag-ellátást foglalja magába. A közlekedési rendszertechnika funkcionális vagy alkalmazási csoportjai
Alkalmazási csoportok *A rendszertechnika a közlekedési alágazatok, (más néven szállítási módok-közúti, vasúti, vízi, légi/ szerint is csoportosítható. Szállító eszközök, Hálózat (infrastruktúra) Hálózat üzemeltető és hálózathelyreállító eszközök, Forgalomtechnikai eszközök, Rakománykezelő eszközök, Egységrakomány-képző eszközök, Rakományrögzítő eszközök, Szállítmánykísérő eszközök.
A katonai közlekedési rendszertechnikával szembeni követelmények Multifunkcionalitás, NATO-kompatibilitás, Megbízható működés nehéz körülmények közt is, Magas fajlagos teljesítmény, Alacsony infrastruktúra-függőség, Egyszerű technikai kiszolgálási igény, Egyfajta szabványos üzemanyag-igény (a száraz- földi technikánál lehetőleg gázolaj) Család-elvű gyártás, A szállítási tagozatok körülményeihez való igazodás.
Részletesebb követelmények a katonai szállító gépjárművekhez Multifunkcionalitás: A szállítási tagozatokhoz igazodó teherbírás: * légimozgékony kötelék és század-szint: 1-2t teherbírás és páncélozott vezetőfülke, * zászlóalj, harccsoport: közepes (5-6t) teherbírás és páncélozott vezetőfülke, * dandár, hadtest: 15t teherbírású, 20” rakomány-hosszú terepjáró ill. összkerék- hajtású,NATO- szabványnak megfelelő csere-felépítményes tgk. és pótkocsi. * központi tagozatban daruzható nyerges pótkocsik cserélhető felépitménnyel és összkerék-hajtású vontatókkal. * csere-felépítményes járművek, * csere-vontatmányos járművek.
Tábori rakománykezelő eszközök Konténeremelő-szállítónyerges szerelvények ” konténerekhez összkerék-hajtással, 20t-ás emelőszerkezettel ellátott járművek cserfelépítmények és (műveletekben 15t max. terhelésű) 20” konténerek mozgatására, Rakodódaruk terepjáró tehergépkocsikra, Terepjáró rakodó targoncák vezetőfülkével vagy távirányítással, Emelőfalak, Reptéri speciális rakodási rendszerek.
Mobilitás, mozgékonyság A mobilitás a bárhol történő bevethetőség feltétele, amely a katonai erő hitelességét határozza meg. A mozgékonyság a mobilitás mutatója (légi vagy szárazföldi). Szintjei: Stratégiai: interkontinentális és hadszínterek közötti, amelyhez a tengeri és a légi szállítási mód kapcsolható, ill. a vasúti száll. Hadműveleti: hadszíntéren belüli, vasúti, közúti, légi és belvízi szállítással, Harcászati: hadosztályig értelmezik, a saját technika terepjáró képességén és helikopteres szállíthatóságon alapul.