Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Szászi Gábor ezredes egyetemi docens

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Szászi Gábor ezredes egyetemi docens"— Előadás másolata:

1 Az ország közlekedési rendszere védelmi szempontú elemzésének aktuális kérdései
Dr. Szászi Gábor ezredes egyetemi docens NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Logisztikai Intézet Hadtáp és Katonai Közlekedési Tanszék

2 A témakör feldolgozásának fő lépései:
Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése. A közlekedési rendszer aktuális jellemzői. Aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. Összegzés

3 Mottó: Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése
„…a közlekedési politika ugyanabból a forrásból nyeri erejét, mint a nemzetvédelem. A magasabb állami célok, a nemzeti lét legjobb utjainak keresése közös vonásuk; ebből adódóan célkitűzéseik, - ha nem is mindig azonosak, - de legalább is párhuzamosak”. Tartsay Vilmos

4 Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése
Született 1901. július 22. Érsekújvár, Meghalt 1944. december 8.  Budapest, Nemzetisége  magyar Fegyvernem huszár Szolgálati ideje 1921–1941 Rendfokozata százados (posztumusz ezredes) A Ludovika Akadémia növendéke volt!

5 Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése
Közlekedési rendszer tipológiája Kövesné Dr. Gilicze Éva (szerk.) Közlekedési Rendszerek, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, p.205.

6 Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése
A közlekedési rendszert és a közlekedés gazdasági-társadalmi fejlődése kapcsolatát befolyásoló tényezők Erdősi Ferenc: A Kommunikáció (közlekedés-távközlés) szerepe a terület- és településfejlődésben, VÁTI, Budapest p.356

7 Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése
A közlekedési rendszert és a közlekedés gazdasági-társadalmi fejlődése kapcsolatát befolyásoló tényezők Szűcs L.: A katonai közlekedési szükségletek meghatározása a MK területén I. rész. Katonai Logisztika (Anyagi-Technikai Biztosítás) szám

8 Közlekedési rendszer polgári és katonai értelmezése
A katonai közlekedési rendszer elemei

9 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői
A közlekedéspolitikáért felelős minisztérium Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter A Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkárság helyettes államtitkára Mosóczi László közlekedésért felelős helyettes államtitkár Szalóki Flórián közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár

10 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

11 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői
Forrás:

12 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői
Forrás:

13 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői
Forrás:

14 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

15 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

16 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

17 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

18 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

19 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

20 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

21 A közlekedési rendszer aktuális jellemzői

22 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

23 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

24 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

25 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
A NATO MOZGATÁSI ÉS SZÁLLÍTÁSI (MT) ALAP- ÉS IRÁNYELVEI: Katonai erőforrások: Előre láthatóan a katonai M&T erőforrások mindig korlátozottak lesznek. Következésképpen, a nemzeti katonai M&T erőforrásokat, amelyek a NATO rendelkezésére fognak állni, várhatóan úgy kell kialakítani, hogy azok képesek legyenek a haderő kulcsfontosságú elemeinek gyors stratégiai felvonultatására, valamint a hadműveleti és harcászati mozgékonyság biztosítására.

26 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
M&T erőforrások: Polgári erőforrások: A katonai erőforrások korlátozott igénybe vehetőségéből adódóan, mind az 5. Cikkely hatálya alá tartozó hadműveletekben mind az 5. Cikkely hatálya alá nem tartozó válságkezelési műveletekben hadászati, valamint a hadműveleti mozgatási igények kielégítéséhez szükség lehet a polgári mozgatási és szállítási (légi, szárazföldi felszíni és tengeri) erőforrásokra. A katonai tervezésnek tisztában kell lennie azzal, hogy a polgári szállítási erőforrások is korlátozottak, nem kifejezetten katonai alkalmazásra tervezték azokat, és ebből adódóan vagy nem vehetők igénybe, vagy nem képesek a katonai követelmények kielégítésére. Ezen felül minél nagyobb a hadművelet kiterjedése, mérete, annál nagyobb mértékű lesz polgári erőforrásokra való utaltság.

27 Az MH mobilitási képességét befolyásoló tényezők:
Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. Az MH mobilitási képességét befolyásoló tényezők: 1. Hálózati infrastruktúra állapota; 2. Rendelkezésre álló szállítási kapacitások mennyiségi és minőségi szintje; 3. A kapacitásokhoz való hozzáférés korlátjai; 4. Az áttelepítendő erők mobilitási szintje.

28 Az aktuális problémák megfogalmazása.
A hálózati infrastruktúrával szemben támasztott követelmények: Az ország védelmi követelményei kielégítésére legalkalmasabbak a meglévő európai és a hazai törzshálózati vonalak, amelyek a tranzit szállításoknál is, mint elsődleges vonalak vehetők számításba. DE NEM OLD MEG MINDEN PROBLÉMÁT! 28

29 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
A hálózati infrastruktúrával szemben támasztott új védelmi követelmények a vasúthálózat vonatkozásában: mellékvonali hálózat szerepének vizsgálata; katonai vasúti szállítások biztosítása érdekében megtartandó regionális vasúti és egyéb vasúti pályák kijelölése;

30 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
A pályahálózattal szemben támasztott új követelményeknek való megfelelés feltételei, fejlesztési igények: a mellékvonali hálózat szerepe a védelmi felkészítésben; katonai vasúti szállítások biztosítása érdekében megtartandó regionális vasúti és egyéb vasúti pályák; nagyfolyami hidak hiánya a hálózaton. 30

31 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
31

32 32

33 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
A nagy folyami hidak sérülése esetén alkalmazható megoldások a közúti és a vasúti közlekedés folyamatosságának biztosítása érdekében A sérült, vagy rombolt hidak kiváltásának hazai lehetőségei ; 33

34 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
Speciálisan katonai célra épített Acrow 700XS hídrendszer MABEY hídrendszerek vasúti hídként történő alkalmazása 34

35 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.

36 Új Tisza-híd 7 nap alatt

37 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása. (BNT)
A évi CXIII. törvény (A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről) 80. § így határozza meg: „d) befogadó nemzeti támogatás: az ország, a Honvédség és a honvédelemben részt vevő más szervek által, külföldi fegyveres erőknek az ország területén tartózkodásuk vagy azon átvonulásuk során nyújtott egyoldalúan vállalt, vagy nemzetközi szerződéseken és azok végrehajtási megállapodásain alapuló támogatás”.

38 A befogadó nemzeti támogatás részletes ágazati feladatainak megoszlása
KORMÁNY BNT felkérő levél HIKOM (Ágazatok) ÁGAZATI TERVEZŐ BIZOTTSÁGOK MINISZTÉRIUMOK KIJELÖLT TERÜLETI SZERVEK KIJELÖLT HELYI SZERVEK KIJELÖLT GAZDASÁGI ÉS KATONAI SZERVEZETEK

39 A BNT rendszer szereplői
BNT-ben résztvevő csoport Tagjai Minisztériumok Honvédelmi Minisztérium, Belügyminisztérium, Miniszterelnökség és az egyéb ágazati minisztériumok Területi és helyi védelmi igazgatási szervek: Megyei, Fővárosi Védelmi Bizottságok Helyi Védelmi Bizottságok (járások, kerületek) Polgármesterek (települések) Honvédelemben közreműködő területi és helyi szervek Rendvédelmi szervek Országgyűlési Őrség Központi államigazgatási szervek, Települési önkormányzatok irányítása alatt álló szervek, Bírósági és az ügyészi szervezet, Egészségügyi szolgáltatók és gyógyszerellátást végző szervek, Oktatási, kulturális, tudományos intézmények, Műsorszóró rádió- és televízióállomások, a nemzeti hírügynökség, Közlekedési, szállítási, elektronikus hírközlési, informatikai szervek és a posta szervei, Magyar Nemzeti Bank, A közellátást, illetve a közüzemi szolgáltatást végző szervek, Minden olyan szerv, amely jogszabály alapján honvédelmi feladat ellátására vagy honvédelmi kötelezettség teljesítésében való közreműködésre köteles. Kijelölt katonai szervezetek, szervek HVK közvetlen szervek és alárendelt szervezeteik MH ÖHP és alárendelt szervezetei Kijelölt gazdasági szervezetek Pl. HM Ei. Zrt., HM Currus Zrt. Gazdasági és anyagi szolgáltatásra kötelezettek A honv. törv. alapján erre kötelezett gazdasági társaságok Önkéntesen, vagy felkérés alapján Civil vállalkozók, szolgáltatók, civil szervezetek

40 RSOM (Reception, Staging, Onward Movement) tevékenység

41 RSOM (Reception, Staging, Onward Movement) tevékenység
Az RSOM tervezése során az alábbi területek merülhetnek fel befogadó nemzeti támogatási igényként: Ellátás: üzemanyag, élelmezés, palackozott ásványvíz, Létesítmények: munkahelyek és elhelyezés az RSOM képességfokozók számára az légifogadó ponton, és az állomásoztatási helyen, Szolgáltatások: szemét kezelés, mobil WC-k, a terület biztosítása civil rendőrség és vagy katonai biztosító erők bevonásával, Adminisztratív támogatás: Vám ügyintézés támogatása, Közlekedésirányítás és konvojtámogatás, Szállítás.

42 Az aktuális védelmi követelmények megfogalmazása.
A NATO Erők Integráló Elemet (NATO FORCE INTEGRATION UNIT- NFIU) Az NFIU-k létfontosságú kapocsként funkcionálnak a nemzeti- és NATO erők között. Feladatuk, a befogadó nemzetek logisztikai hálózatának szállítási útvonalainak és támogató infrastruktúrájának feltérképezése, annak érdekében, hogy lehetővé tegyék az alkalmazásra tervezett NATO erők gyors beérkezését.

43 Összegzés 1. A követelmények megfogalmazása alapvetően megtörtént, de annak folyamatos pontosítása nélkülözhetetlen, hiszen a helyzet folyamatosan változik. 2. A közlekedési rendszer védelmi felkészítése hosszú távú tervezést igényel (akár éves időtáv). 3. A polgári közlekedési rendszereknek folyamatosan készülni kell arra, hogy a védelmi követelmények szerinti feladat-végrehajtásban kell részt venniük, ami kiterjed: a hálózati infrastruktúra védelmi igény szerinti üzemeltetésére; a szállító járművekre folyamatos biztosítására; karbantartó, javító és hálózatépítő kapacitások igénybevételére; a humánerőforrás felkészítésére, folyamatos biztosítására.

44 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Dr. Szászi Gábor ezredes NKE HHK Katonai Logisztikai Intézet


Letölteni ppt "Dr. Szászi Gábor ezredes egyetemi docens"

Hasonló előadás


Google Hirdetések