A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Mit mond a pályatanácsadás a családnak/ról?”
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? november Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Életpálya-építés fiatalkorban
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Borbély Tibor Bors- Pecze Mariann
A pályaorientáció hazai rendszere és kapcsolódása a világtendenciákhoz Borbély Tibor Bors stratégiai szakmai tanácsadó ÁFSZ, FSZH október 18. „Felhasználók.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Az Európai Unió oktatáspolitikája résztárgy
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó BAZ megyei.
European Lifelong Guidance Policy
Kompetencia alapú közvetítés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Kutatási Zárókonferencia, Budapest 2008.
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A német és a finn nemzeti pályaorientációs rendszerek
Pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
AGE & Career Hálózat 2014 / első szakmai műhelybeszámoló Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Kommunikáció az egyetemen
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Foglalkoztatási Információs Pontok és tanító Teleházak Szeged, december 15. Országos áttekintés a Foglalkozás Információs Pontok működtetéséről,
Életpálya-támogatás az iskolában
Az életpálya- (és munka) tanácsadás felhasználói körének kiszélesedése a tudásalapú poszt-indusztriális társadalmakban és az alkalmazott humán szolgáltatásokat.
Életút-támogató pályaorientáció
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
Szinkronban Európával A nemzeti életpálya-tanácsadási rendszer február 21 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Magyar Élethosszig Tartó Pályaorientációs Szakpolitikai Tanács
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
2/2010 sz. előterjesztés A Nemzeti Pályaorientációs Tanács és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok kapcsolattartási folyamata Borbély-Pecze.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Kompetencia alapú közvetítés
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Social Renewal Operational Programme
Előadás másolata:

A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors, Phd hallgató ELTE PPK december 8. Képzés, Munkaerőpiac, Egészség konferencia

A kérdés felvetése… Life Long (Counselling) Guidance Az elképzelések szerint a karrier-, pálya-, munkatanácsadás a tudásalapú / poszt- indusztriális / szolgáltatásalapú társadalmakban / az élethosszig (LLL) - életszélig (LWL) tartó tanulás – képzés – művelődés állandó kísérőjévé válik. Így elkíséri az egyéneket és a közösségeket teljes életútjuk során. Az elképzelések szerint a karrier-, pálya-, munkatanácsadás a tudásalapú / poszt- indusztriális / szolgáltatásalapú társadalmakban / az élethosszig (LLL) - életszélig (LWL) tartó tanulás – képzés – művelődés állandó kísérőjévé válik. Így elkíséri az egyéneket és a közösségeket teljes életútjuk során.

Előzmények Szakpolitikák:  EU-15 EUROCOUNSEL (Dublini Alapítvány 1994; Fehér Könyv 1993, Watt 1998): ESZM új arca - aktív szolidaritás: guidance és counselling –Európai Tanács május 18. –8448/04 EDUC 89 SOC 179: Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC /04 EDUC 89 SOC 179 Kutatások: (pl.) –Peter Plant ( in International Journal for Educational and Vocational Guidance): - globális versenyképesség - társadalmi kohézió, befogadás - társadalmi kohézió, befogadás A két cél egymás mellett vagy ellenében megy?

UNESCO,Világbank, OECD, EU, ETF ELGPN (2007), ICCDPP (2004)  Világbank Watts és Fretwell (2003)  UNESCO Hiebert és Borgen: tanácsadás már nem luxus szolgáltatás (mindenkit el kell érni!)  OECD Sultana és Watts 2004 Bridging the gap, … Handbook for policy makers  Közös EU – OECD kézikönyv szakpolitikusoknak (2004)

Új szektorok közötti összhang(hiány)

Ld és az egyén változó életútja

Kutatási dilemmák A tanácsadás szerepének, tartalmának, művelői körének kiszélesedése és pedagógiai fejlesztésének lehetőségei  Kiket érjünk el? → a szolgáltató (és az felhasználói vö.2. scriptek írói) kör is hihetetlen módon kiszélesedett –Pedagógiai és andragógiai tartalom kiszélesedése –Vö. szolgáltató iskola, a közösség felé nyitott intézmény (pl. karrier börzék, pályaválasztási napok, üzemlátogatások, szülői karrier bemutatók stb.)  A mintavétel kérdése egy doktori disszertáció keretei között!  Honnét értékelünk? (iskola, munkaadók, munkaügyi kormányzat stb…)  A fogalmak tisztázatlansága! Mi a tanácsadás? (illetékességi és kompetencia kérdések) –Foglalt és használt fogalmak (szociális munka, counselling, pedagógia, andragógia, közművelődés stb.)

Mérendő(mérhető) mutatórendszer (?)  VAN mutató  INTERIORIZÁCIÓS mutató  SZUBJ. JÖVŐKÉP mutató  BENCHMARKING mutató Eszközrendszer: Kérdőív & célzott interjúk & Super kérdőív Célcsoport: szakiskolai tanárokkal középiskolai tanárokkal