Borbély Tibor Bors- Pecze Mariann

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Advertisements

Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
„Erasmus + Új szemlélet, új lehetőségek”
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Marketingkutatás módszerei
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Hivatkozás könyvfejezetre
E-számlázás Veszprém Lengyel Tibor elnök-vezérigazgató Euroexpert Holding zRt elnök Magyar Könyvelők Országos Egyesülete
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
EU alapismeretek E-Learning.
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
FONTOS FOGALMAK AZ INTERJÚZÁS ÉS A KÉRDŐÍVEZÉS MÓDSZEREIHEZ A politikai szocializáció kutatás (1990) példáján Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Marketinggyakorlat Marketingkutatás.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Kompetencia alapú közvetítés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Kutatási Zárókonferencia, Budapest 2008.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány közötti években indított munkaerő-piaci programjairól, valamint.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
A tanácsadó és a mentor szerepe
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Esélyek egyenlősége a felsőoktatásban
Iskola a határokon A magyar-szlovák-ukrán hármashatáron végzett kvalitatív kutatás eredményei, Sik Dorka és Szécsi Judit ELTE TáTK A projekt.
Marketingkutatás 3. szeminárium Nagy Gábor március. 29.
Az IKT-metria mérőeszköz
Bevezetés a pszichológiába
NEVELÉSTÖRTÉNET.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII. Országos Tanácskozása Gödöllő, július Helyismereti fejlesztés - online elérés a dunakeszi.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
3D-s térképészeti alkalmazások
Így készítek fel a „Bod-ra”…. A verseny három fordulós: 1. iskolai forduló 1. iskolai forduló 2. megyei/fővárosi forduló 2. megyei/fővárosi forduló 3.
Korai tehetségnevelés
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Egyetemes értékek az egyetemen Lovasné Avató Judit A kutatás módszertana.
DM kampány Készítették: Gémesi Julianna Kemensky Angéla.
A Számvitel Didaktikája
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A tanárképzés szerkezete
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
Életút-támogató pályaorientáció
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Digitális bizonytalanság? Dr. Lux Ágnes, Németh Barbara, szeptember 30.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
2/2010 sz. előterjesztés A Nemzeti Pályaorientációs Tanács és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok kapcsolattartási folyamata Borbély-Pecze.
Iszlámellenesség ellen-narratívái – kvalitatív kutatás
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
Boldogság a Sziget Fesztiválon
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Előadás másolata:

Borbély Tibor Bors- Pecze Mariann Az interjú(k) Irving Seidman (2002) {1998 2nd ed.} Az interjú mint kvalitatív kutatási módszer Steinar Kvale (2005) {1996}Az interjú ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola Bevezetés a kvalitatív kutatásokba spec. koll. 2008. április 30. Borbély Tibor Bors- Pecze Mariann

Interjúk Spontán Strukturált interjú Kevert típusú Életútinterjú A „valódi jelentés” kutatás …„Honnan tudom, hogy valóban megértetted, hogy a beszélő valójában mit is ért mondanivalója alatt? De csábító a válasz: „Mit értesz az alatt, hogy >valójában mit is ért<?”... Kvale ({1996} 2005 221. old.) Interjúk Spontán Strukturált interjú Kevert típusú Életútinterjú Mélyinterjú Csoportos interjú (Héra-Ligeti (2005) Módszertan, Osiris Fókuszcsoport Síklaki István (2006) Vélemények mélyén, Kossuth OM felsőoktatási tankönyv Vicsek Lilla (2006) Fókuszcsoport, Osiris

Miért éppen az interjú? (Seidman) A történetek megismerésének a módja vs. tudománytalan vö. 19. sz. vita a (társadalom)tudományosságról – „Ki szabad –e menni a vizsgáltak közé?” – vö2. pl. Mariental 1930-as évek 1970-80-as évek paradigmaváltása: a kvalitatív kutatás térnyerése (18 900 Google találat magyar nyelven 2008. tavaszán!) Az emberi megismerésnek az emberrel egyidős módszere a beszélgetés (megfigyelés) Minden szó, amit az emberek történetmesélés közben használnak, tudatfolyamuk mikrokozmoszát tükrözi (Vigotszki, 1987) Interjú alapvetően vizsgálódási mód (19 old.)

Az interjúkészítés célja Martin Buber, Ich und Du (Leipzig: Insel Verlag, 1923 Az interjúkészítés célja A mélyinterjú célja nem az, hogy választ kapjunk kérdéseinkre, hogy hipotéziseket teszteljünk, és nem is a hagyományos értelemben vett „értékelés”. (20 old.) Az interjúkészítés módszerével történő kutatás mélyén a másik története iránti érdeklődés áll, mert az egyének elbeszélései értékesek. (20 old.)

Kutatás a végső beszámolóra gondolva… „Kvalitatív hiperempiricizmus” vs. részletes dokumentáció a kezdetektől! tematizálás tervezés A kutató szaktudása = érvényesség! interjúzás átírás analízis A módszer nem fekete doboz! felülvizsgálat beszámoló (Kvale 252. old.)

Az iskola belső világa megismerhető… Interjúkkal, de Dokumentumelemzéssel Megfigyeléssel, Történeti vizsgálódással (levéltár) Szakirodalom feltárásával, Kísérletezéssel, Kérdőívezéssel Az interjú „ a történeti módszer” de nem az egyetlen mód a megismerése – ellene szól: IDŐ (és pénzigényes) … nehéz felkutatni az alanyokat, idejűk drága, törődni kell velük, visszacsatolni, átbeszélni, legépelni/ gépeltetni és a végén van 400 oldal folyószövegünk… /sz.gépes tartalomelemezés/

Módszertan (metodológia) és módszer kvantitatív kutatás vs. kvalitatív kutatás zárt, strukturált interjú interjúk (vö. zárt kérdéses kérdőív) (kevert, életút, mélyinterjú…) ? 4 mérési szint a társadalomtudományban (Kvale 77. old.) Nominális – kategorizálás lehet az interjú eredménye Ordinális – rangsoroláshoz vezet Intervallumskála – egyenlő távolságból álló, vö. IQ skála Arányskála – abszolút nulla ponttal

A fenomenológiai mélyinterjú A fenomenológia kifejezés a phainomenon („fenomén”, szó szerint „a megjelenő”, „a megmutatkozó”, „a jelenség”) és a logosz („tan”) görög szavak összetételéből származik. Husserl nem a görög filozófiából, hanem Kanttól kölcsönözte a kifejezést. Ugyanis Kant volt az, aki felrótta az addigi metafizikusoknak, hogy a „magánvaló dolog” (Ding an sich) megismerésében elhanyagolták a jelenség („a fenomén”) megismerésével kapcsolatos filozófiai problémákat, a jelenséget pedig a látszattal azonosították. Pedig, állította Kant, a látszat nem maga a valóság, míg a jelenség valóságos dolog. Az igazi ismeretet a jelenség megismerése adja. (forrás: Wikipédia)

Három interjúból álló sorozat 1 fókuszált élettörténet 2 résztvevő konkrét élményeinek feltárása a vizsgált témakörben 3 reflektálás 3*90’ / interjú – szum: 4,5 óra / alany ~50-70 gépelt oldal / alany… Ne legyen hosszabb, sem rövidebb! Résztvevő is tudja mennyi időt szán ránk, a témára!

Az interjúk időbeli egymásutánisága 3 napos egy hetes követéssel 2-3 hét együttdolgozás az alannyal 3*1,5 óra pozitívan befolyásolja a kapcsolatot (vö. interjúkészítő bevonódása vö2. korabeli viták a tudományos megismeréséről!) alkalmazkodni a résztvevők elfoglaltságaihoz nincsenek abszolút megoldások)

Érvényesség és megbízhatóság - Kinek az értelmezése? - Az interjúkészítő része az interjúszituációnak Értelmezés az alany rekonstrukcióiból és reflexióiból származik, de részben az interakció függvénye! A 3 részes interjú növeli a megbízhatóságot – az alany belső konzisztenciája az interjú sorozatban

Az érvényesség társadalmi konstrukciója általánosíthatóság tudományos „szentháromság” érvényesség megbízhatóság (Kvale 224. old.)

1.) Általánosíthatóság Naturalisztikus: személyes tapasztalatokon nyugszik Statisztikus: a populáció véletlenszerű kiválasztásán alapul Analitikus: két szituáció közötti különbségeket és hasonlóságokat veti össze Kutatói és olvasói: kinek a feladata??? Mi van? Mi lehet? Mi lehetne? (227-231 old.

2.) Megbízhatóság Interjú közben Átíráskor

3.) Érvényesség – 7 szintje Tematizálás Tervezés Interjúvolás Átírás Elemzés Érvényesítés Beszámoló (Kvale 232-233. old.)

Mechanisztikus reagálás elkerülése Vö. ezért kvalitatív! Tapasztalja ki a folyamatot saját maga! Kutatási terv Elkötelezettség (sokkal inkább mint kvantitatívban) Mi érdekel? Miről akarok megtudni valamit? Mit akarok megérteni? Hogyan született a kíváncsiságom? (önismeret!) vö. elfogultság

Az anyag feldolgozása Előkutatás (pilot) Előzetes szakmai ismeretek (~képessé válni a szakmai tartalom kérdezésére) vs. nyitottság (vö. posztmodern: a megértés kettős félreértés)

Kapcsolatteremtés, kiválasztás Könnyű elérhetőség veszélyei vs. elérhetetlen (pedig de jó alany lenne!) Beosztottak Tanítványok Barátok Ismerősök kikérdezése Hivatalos személyen keresztüli elérés Elérés nem hivatalos személyen keresztül ÖNÁLLÓAN! Így lesz legkevesebb mellékhatással terhes.

Mintaválasztás Nem lehetséges a véletlenszerű vagy rétegzett mintavétel Vö. a szerzett információk kiterjeszthetőek -e?(+ értelmezés szubjektivitása) ! Kikérdezettek tapasztalatai között felárt kapcsolatok !! Olvasó mint értelmező lény – saját scriptet alkot az olvasás során (Vö. „Van tyúk is talál szemet!”

Céltudatos mintavétel Szélsőséges eset Tipikus eset Maximális variáció Negatív esetek beválasztása (akik kívül esnek a vizsgálati körön) Mennyi alany az elég??? Seidman 25 fő, de pl. fókuszcsoport 7 alkalom *5-7 fő… = amikor a téma „körbeér” amikor a kutató már úgy érzi semmi újat nem tud meg. Az interjúkészítés már fárasztóvá válik. (vö. intuíció és tudományosság…)

Beleegyezési nyilatkozat Írásos nyilatkozat Előzetes tájékoztatás Kísérleti alany vs. partner A visszautasítás, visszavonás joga (és ennek a kutatóra, kutatási előrehaladásra vonatkozó befolyásai…) Csak önkéntes alapon! Betekintési jog (sőt ennek előnye a kutatásra nézve) Névtelenség (?) vö. terjesztés…

Interjútechnika Figyelj jobban, beszélj kevesebbet! Kövesd amit a résztvevő mond! Kérdezz, ha nem értesz valamit! Kérdezz, ha többet akarsz tudni! Ne vizsgálódj hanem fedezz fel valamit! Figyelj jobban, beszélj kevesebbet és tegyél fel igazi kérdéseket (vö. eldöntendő kérdés, sugalmazott kérdések…) Tegyél fel nyílt kérdéseket! Kövesd, és ne zavard meg! Kérd meg a résztvevő beszéljen úgy, mintha nem veled, hanem mással társalogna! Kérd meg a résztvevőt, hogy mondjon egy történetet! Ne hagyd, hogy elkalandozzanak! Ne vedd a szívedre az interjú hullámzását! Oszd meg a tapasztalataidat! Rekonstruálásra és ne emlékezésre kérd a résztvevőket! Ne erősítsd a résztvevők válaszait! Figyeld a nevetést! Kövesd ösztöneidet! Óvatosan alkalmazd az interjú szabályozott formáit! Viseld el a csendet!

Adatkezelés Az interjúk leírása (Az igazi strapa!) A kutató maga írja le (jobban ismeri majd) Írassa le (nem fárad ki) Szelektálás, elemzés Életrajzok kialakítása (fenomenológiai mélyinterjú esetében) Tematikus kapcsolatok kialakítása és elemzése Az anyag értelmezése

Kvale {1996} (2005) A kérdező: Mint bányász – a tudás a mélyben rejlik… Mint utazó - vö. Bildungsreise vö. pl. Rogers kínai útja és elméleti fejlődése, vagy pl2 Darwin … pl3. Koestler: Alvajárók {1959} (1996) Az utazás közben a vándor is alakul!

Interjú a társadalomtudományban 1950-es évek magnetofon … ‘80-es videómagnó ’90-es -2000-es digitális technológia vö. rögzíthető Interjú iskolák Posztmodern: társadalmi valóság felépítése Hermeneutikai: jelentés értelmezése Fenomenológiai:életvilág, alany egzakt tapasztalatainak elírása Didaktikus (49. old.): ellentmondások

Az interjú lebonyolításának 7 lépcsője (Kvale 95. old.) Témamegjelölés Tervezés Interjúvolás (vezérfonalak mentén) Adatrögzítés Elemzés Vizsgálat (eredményesség - általánosítható-e?), érvényesség- arról szóltak e az interjúk ami a kijelölt témakör volt? Beszámoló (eredmények és alkalmazott módszerek leírása: olvasmányos és tudományos formában)

Az interjúk feldolgozása Max. ½ old / idézet Írott stílusban kell közölni Egyensúly az idézetek és az elemzés között Idézeteket kontextualizálni kell Csak a legjobb idézeteket használjuk fel Egyszerű jelrendszerrel kell ellátnia az idézeteket (Kvale 260-261. old.)

A dolgozat felépítése Tematizálás Analízis Eredmények: analízis és felülvizsgálat Diszkusszió (Kvale 257-258. old.)

10 standard reakció a kvalitatív interjúra A kvalitatív interjú nem Tudományos, mert csak a józan észre reflektál Objektív, hanem szubjektív, Szavahihető, hanem elfogult Megbízható, mivel vezető kérdéseken alapul Interszubjektív, különböző olvasók különböző jelentéseket találnak Tudományos módszer, túlságosan személyfüggő Tesztel le tudományos hipotéziseket, hanem exploratív Kvantitatív, hanem csak kvalitatív Általánosítható, mivel túl kevés alany van Érvényes, mivel benyomásokon alapul

Az intjerúkutatás 10 belső kritikája Individalista, az egyénre koncentrál és elutasítja az egyén beágyazottságát a szociális interakcióba Idealista, ignorálja az emberi tapasztalatok helyzetektől való függőségét és szociális és anyagi világtól való függését Intellektualista, elutasítja az értelmi aspektust Immobil, az alanyok ülnek és beszélnek… Kognitivista, gondolatokra és tapasztalatokra koncentrál verbalizáló, Nem nyelvészeti Nem teoretikus Nem retorikus, unalmas… Inszignifikáns, alig éri meg…

Zárszó helyett „A kutató közösséget tehát az a veszély fenyegeti, hogy a potenciálisan legjobb kutatók gyorsan felismerik, és rájuk nehezedő nyomásként élik meg a kvalitatív kutatások okozta kihívásokat”. Mason {2001} (2005) 9. old.