Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

CSECSEMŐ ÉS GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLATOK HELYZETE, PROBLÉMÁI
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Szervezetfejlesztési Program
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Az ápolás minősége és az ápolási dokumentáció
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Hogyan segítheti a telematika az egészségügy fejlesztését? Dr. Csurgó B. Mária SOTE Családorvosi Tanszék Egészségügyi információs rendszerek, távegészségügyi.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Az egészségbiztosítás másfél évtizede:
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Módszertani és Informatikai Főosztály Kórházi indikátorrendszer 2008 Kiss Norbert május 15.(Elkerülhető) Ellátási Hibák az Egészségügyben Konferencia.
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Indikátorok a Magyar Egészségadattárban
Dr. Surján György és munkatársai IMEA TEA március 30. IMEA TEA Az Internetes Magyar Egészségügyi Adattár egyéves fejlődése.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
A methadon kezelés Dr. Csorba József
111 A benchmarking szerepe a közoktatásban. 211 Mi is az a benchmarking? " A benchmarking a világ bármely pontján működő más szervezetekkel való folyamatos.
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
A projekt általános szakmai célkitűzései
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
Vision Consulting Az egészség szolgálatában Misszió Egészségügyi Központ Kht. Koczok Judit Ribárszki Anikó Csibi Ferenc Erdős Attila március 11.
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
HURO/1101/010/ Járóbeteg- és sürgősségi ellátás fejlesztése határok nélkül -Egészségügy- és attitűd-fejlesztés Makó és Lugos térségében -. Nyitórendezvény.
Ahogy a szakfőorvos látja
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Rekonstrukció Alapfogalmak. A felújítást - rekonstrukciót kiváltó okok Elhasználódás Meghibásodások Szállított közeg minősége Elavulás Költség csökkentés.
Vision Consulting Az egészség szolgálatában Misszió Egészségügyi Központ Kht. Koczok Judit Ribárszki Anikó Csibi Ferenc Erdős Attila március 11.
Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Szakmapolitikai fórum
Probléma meghatározása
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kötelező szakmacsoportos továbbképzés
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest, december 7. Dr. Kiss József Országos Egészségbiztosítási Pénztár

Az előadás témája Az ellátási hibák értelmezése Az ellátási hibák mérhetősége Az OEP minőségi indikátor programja

Az ellátási hibák értelmezése

Az ellátási hiba fogalma Hiba (Error) –Mulasztás egy tervezett tevékenységben a szándékhoz képest (azaz hiba a megvalósításban) vagy rossz terv alkalmazása valamilyen cél érdekében (azaz a tervezés hibája) Ártalmas esemény (adverse event: AE) –Károsodás, ami elsősorban az ellátási tevékenység, mint a beteg alapvető állapotának a következménye Megelőzhető ártalmas esemény –Hiba következtében fellépő ártalmas esemény forrás: Institute of Medicine, 1999

Emberi (individuális) okok Rendszer okok –a kiváltó okok többsége rendszer eredetű! –rendszer: független elemek (emberek, folyamatok, eszközök) valamely készlete, amelyek egy közös cél érdekében hatnak egymásra (mikro vagy makro szinten) Az ellátási hibák eredete

Emberek ~15% Rendszer és folyamatok ~85% A személyzet képzésével elérhető általános fejlődés A veszteségek kiküszöbölésével és az eljárások javításával elérhető általános fejlődés Fejlesztési lehetőségek a kiváltó okok meghatározásával Forrás: W. Pierskalla

Az ellátási hibák mérhetősége

Az mérhető, ami dokumentálásra kerül A szükséges de nem elvégzett ellátások nem dokumentáltak Ellátási hibák megítélése standardok, protokollok hiányában szubjektív lehet Nehéz felismerni, mérni és értékelni Adminisztratív adatokból csak a szisztematikus ellátási hibák emelhetők ki –vannak ismert mérési rendszerek és eljárások ellátási hibák feltárására Az ellátási hibák mérhetősége

Antibiotikumot receptre kiváltók aránya az országos gyakorisághoz képest kistérségenként, 2002/2003

Szemészeti szakellátásban megjelent betegek aránya az országos szinthez képest, 2003

lakosra jutó járóbeteg beavatkozás-szám megyei bontásban (2001)

4950 Bőrátültetés (nem érnyeles) a bőr, bőr alatti szövet betegsége miatt (2002)

Emlőszűrés átszűrtségi értékek irányítószám körzetenként (2002)

Az ellátási hibák felismeréséhez szisztematikus indikátorfejlesztés szükséges.

Minőségi indikátorok

Országos Egészségbiztosítási Pénztár lehetséges szerepe Pénztár: –Átnézi a számlát és fizet Finanszírozó: –Enyhe ráhatás a „számla” keletkezésére Vásárló: –Eldönti, hogy mit, kitől és mennyiért vásárol –Van gazdája a történéseknek Biztosító: –Kockázatkezelés –Díjfizetés –Kárrendezés

Minőségi indikátor fejlesztési projekt Minőségi és teljesítmény indikátorok kialakítása a szolgáltatások színvonalának monitorozására A mennyiségi elv helyett a minőségi elv érvényesülése a cél Az integrált rendszerben tükröződnek a: –Szakmai preferenciák –Finanszírozói elvárások –Szolgáltatói szempontok –Tájékozott fogyasztói beteg-magatartás kialakítása

Az indikátorprogram célja A hazai egészségügyi ellátó rendszerben alkalmazható indikátorrendszer kialakítása, ezen keresztül: –a szolgáltatások és szolgáltatók által nyújtott ellátás adatokon alapuló értékelése, –visszajelzési rendszer kialakítása, –következtetések levonása az ellátás minőségére vonatkozóan és –ösztönzés az ellátás minőségének fejlesztésére.

További fejlesztési irányok Az indikátorok körének bővítése Folyamatos konzultáció a szakmai szervezetekkel Visszajelzési rendszer kialakítása a kórházak irányába Finanszírozási döntéshozatal támogatása OEP vásárlói szerep erősítése

adatok elemzése –minőségi indikátorok szolgáltatói szinten szolgáltatási szinten rendszer szinten visszajelzési rendszer kialakítása biztosítói funkció erősítése visszajelzési rendszeren keresztül történő ösztönzés a ellátási hibák megelőzésére Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében

Köszönöm a megtisztelő figyelmet !