1 EURÓPAI GAZDASÁGI KÖZÖSSÉG létrehozásáról rendelkező Római szerződés 39.cikkelye A Közös Agrárpolitikai célkitűzéseiről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Energia – történelem - társadalom
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
K ÖZÖSSÉGI AGRÁRPOLITIKA, FEJLESZTÉSEK ÉS TÁMOGATÁSOK K ÉSZÍTETTE : PALÁDI P ÉTER.
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
A sertéshúságazat szabályozása Termelés: 17,5 mill. Tonna évente Export: 1,5 mill. Tonna évente.
A MAGYAR AGRÁRGAZDASÁG HELYZETE
Az Európai Unió és Magyarország
A tételek eljuttatása az iskolákba
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
EU II..
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Export-import szabályozás
Folyósítási feltételek Nyilatkozat: földterület nagysága, termelt növények élőállat fajta, korcsoport, egyedi azonosítók naprakéyz nyilvántartást.
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
1992. reform a gyakorlatban. Gabona 3 év alatt az intervenciós árat 35 % csökk. Közvetlen kifizetéseket kaptak a gazdák Kötelező területpihentetés.
IV. Terjeszkedés 2..
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Szabó Márton Kopint –Tárki Zrt. ELÁRASZTJA A MAGYAR PIACOT AZ IMPORT ÉLELMISZER ?
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A baromfiágazat szabályozása 8,5 millió tonna hús Ebből 10 % export 5 millió tonna tojás ebből 1,2% export.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Dr. Nagy Frigyes ny. miniszter, c. egyetemi tanár Nyugat- Magyarországi Egyetem, Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar, Mosonmagyaróvár Az EU délkeleti.
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A szántóföldi növények piacszabályozása
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
A sertéstenyésztés közgazdasági szerepe. A világ sertésállományának változása 2002-ben mintegy 1,2 milliárd db 90 millió t vágósertés Legjelentősebb sertéstenyésztő:
Az értékkategóriák.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
A tej és tejtermékek közös piaci szervezete
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
Cukor, napraforgó és burgonya
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Európai Uniós ismeretek
A Közös Agrárpolitikai célkitűzéseiről
Előadás másolata:

1 EURÓPAI GAZDASÁGI KÖZÖSSÉG létrehozásáról rendelkező Római szerződés 39.cikkelye A Közös Agrárpolitikai célkitűzéseiről

Párizsi Szerződés – Európai szén és acélközösség (ESZEK) 1957 Római Szerződés – Európai Gazdasági Közösség (EGK) Római Szerződés céljai: Kiegyensúlyozott gazdasági növekedés Kiegyensúlyozott gazdasági növekedés Növekvő stabilitás Növekvő stabilitás Növekvő életszínvonal Növekvő életszínvonal Közös Piac létrehozás – 4 alapszabadság Közös Piac létrehozás – 4 alapszabadság Gazdaság politikák összehangolása Gazdaság politikák összehangolása

3 Közös Agrárpolitika( CAP ) céljai Munkatermelékenység emelése, a műszaki fejlesztés fokozásával, a munkaerő racionális felhasználásával Munkatermelékenység emelése, a műszaki fejlesztés fokozásával, a munkaerő racionális felhasználásával Mg.-i lakosság számára méltányos jövedelem és életszínvonal biztosítása Mg.-i lakosság számára méltányos jövedelem és életszínvonal biztosítása Piacok stabilitásának megteremtése Piacok stabilitásának megteremtése Élelmiszer ellátás garantálása, önellátás Élelmiszer ellátás garantálása, önellátás Fogyasztói igények méltányos áron Fogyasztói igények méltányos áron történő kielégítése

4 Alacsony munka- termelékenység a 50-es években az EGK-ban Alacsony munka- termelékenység a 50-es években az EGK-ban -korlátozott birtok méret -korlátozott birtok méret -alacsony fokú gépesítettség -alacsony fokú gépesítettség Új technológiák bevezetése, alkalmazása Pl: kemikáliák ( műtrágyák, gyomirtók) Új technológiák bevezetése, alkalmazása Pl: kemikáliák ( műtrágyák, gyomirtók) Termelékenység gyors növekedése Termelékenység gyors növekedése Mezőgazdaságban foglalkoz- tatottak számának csökkenése Mezőgazdaságban foglalkoz- tatottak számának csökkenése Az ezredfordulón hazánkban: tulajdonos váltás tőkehiány műszaki fejlesztések megtorpanása elmaradt fejlesztések következményei Mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya ban Magyarországon cca. 6 % Túl a mélyponton ? Célok: Termelékenység-Életszínvonal-Piacok stabilizálása-Önellátás-Méltányos áron

5 A mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya 2001 Forrás: Európai Bizottság

6 A reáljövedelmek stagnálnak, szerény mértékben emelkednek, elmaradás más EU-s jövedelmekhez A reáljövedelmek stagnálnak, szerény mértékben emelkednek, elmaradás más EU-s jövedelmekhez Jövedelemek forrásainak megváltozása - támogatások Jövedelemek forrásainak megváltozása - támogatások Ár Ár Export Export Közvetlen kifizetések Közvetlen kifizetések Új, többfunkciós mezőgazdaság Új, többfunkciós mezőgazdaság Belépők, támogatás megoszlása Belépők, támogatás megoszlása A magyar mezőgazdasági jövedelem és életszínvonal jelentősen elmarad, mind az EU-hoz, mind más hazai ágazatokhoz képest A csatlakozás szempontjából a támogatás mikéntje döntő kérdés volt A hazai kifizetések feltételeinek megteremtése – mikorra? Célok: Termelékenység-Életszínvonal-Piacok stabilizálása-Önellátás-Méltányos áron

7 Közös Piaci Szervezetek- CMO Pénzügyi források:2002-ben 41,8 Md Euró - EMOGA Csatlakozás jogi oldala, szabályozás átvétele, stabilitás Kialkudott kvóták, lehetőségek, versenyfeltételek Célok: Termelékenység-Életszínvonal-Piacok stabilizálása-Önellátás-Méltányos áron

8 Rohamos fejlődés (termelésnövekedés) a termelékenység megalapozásával Rohamos fejlődés (termelésnövekedés) a termelékenység megalapozásával Túltermelés és következményei Túltermelés és következményei export WTO export WTO CAP reformjai( 1992, ‘99-es, kibővülés ) CAP reformjai( 1992, ‘99-es, kibővülés ) Mennyiség után minőségi követelmények, élelmiszerbiztonság Mennyiség után minőségi követelmények, élelmiszerbiztonság van választék van választék egész társadalmat érinti egész társadalmat érinti Célok: Termelékenység-Életszínvonal-Piacok stabilizálása-Önellátás-Méltányos áron

9 Méltányos ár, viszonyítás kérdése Méltányos ár, viszonyítás kérdése -világpiacihoz -világpiacihoz -összfogyasztáshoz -összfogyasztáshoz Árszínvonal kialakítása, különbségek Árszínvonal kialakítása, különbségek (Ausztria, Spanyolország) (Ausztria, Spanyolország) Hazai árak alakulása (felzárkozás) Hazai árak alakulása (felzárkozás) Célok: Termelékenység-Életszínvonal-Piacok stabilizálása-Önellátás-Méltányos áron

10 Összefoglalás Napjainkra a fő hangsúly az elérhető jövedelemre és az ezen keresztül elérhető életszínvonalra helyeződött át az EU-ban Napjainkra a fő hangsúly az elérhető jövedelemre és az ezen keresztül elérhető életszínvonalra helyeződött át az EU-ban Nemzetközi kritikák Nemzetközi kritikák Mindegyik csatlakozó ország mezőgazdasága számára megvalósításra ( kiteljesítésre ) vár Mindegyik csatlakozó ország mezőgazdasága számára megvalósításra ( kiteljesítésre ) vár a Római Szerződésben foglalt célkitűzések a Római Szerződésben foglalt célkitűzések

11 A Közös Agrárpolitika alapelvei

12 1. A mezőgazdasági termékek és élelmiszerek egységes piaca A közösségen belüli termékek korlátozásmentes megjelenése a tagországok piacain A közösségen belüli termékek korlátozásmentes megjelenése a tagországok piacain Egységes rendelkezések: Egységes rendelkezések: a kereslet-kínálat befolyásolásában, a támogatásokban, a termékek minőségét illetően, állat- és növényegészségügy területén.

13 2. A közösségi preferencia A közösségen belüli termékek előnyt élveznek a harmadik országokból behozottakkal szemben. A közösségen belüli termékek előnyt élveznek a harmadik országokból behozottakkal szemben. A hazai ( Uniós ) termékek támogatása mellett erős importvédelem A hazai ( Uniós ) termékek támogatása mellett erős importvédelem

14 3. Pénzügyi szolidaritás elve A CAP működési költségeit a tagországok pénzügyi hozzájárulással viselik. ( függetlenül az A CAP működési költségeit a tagországok pénzügyi hozzájárulással viselik. ( függetlenül az ágazat súlyától, a nemzetgazdaságban betöltött szerepétől ) ágazat súlyától, a nemzetgazdaságban betöltött szerepétől ) A termelőknek egységes, közösségi szinten megszabott normák szerint fizetik a támogatást. A termelőknek egységes, közösségi szinten megszabott normák szerint fizetik a támogatást.

15 A Termékpiaci Szervezetek ( CMO ) – piaci rendtartások, mint a célkitűzések megvalósításának szintere A Termékpiaci Szervezetek ( CMO ) – piaci rendtartások, mint a célkitűzések megvalósításának szintere - közös versenyszabályok, - közös versenyszabályok, - a piaci rendtartások kötelező koordinációja, - a piaci rendtartások kötelező koordinációja, - európai piaci rendtartás kiépítése - európai piaci rendtartás kiépítése Érintett termékek RSz II sz. mellékletében Érintett termékek RSz II sz. mellékletében A horizontális intézkedések ( szabályozások ) A horizontális intézkedések ( szabályozások ) A vidékfejlesztést (mint a CAP második pillérét) A vidékfejlesztést (mint a CAP második pillérét) átfogó intézkedések átfogó intézkedések

16 Az EU költségvetéséről

17 EU költségvetése években folyó áron, milliárd ECU EU költségvetése években folyó áron, milliárd ECU

18 II. időszak (két költségvetési ciklus ) Állandósul a túltermelés Állandósul a túltermelés A mezőgazdaság nemzetgazdaság szerepének relatív mérséklődése A mezőgazdaság nemzetgazdaság szerepének relatív mérséklődése A társadalom egyes rétegeinek elszakadása a mezőgazdasági érdekszférától Nemzeti érdekkülönbségek kiéleződése

19 EU költségvetése között Milliárd euró

20 Az EU tagországok uniós költségvetési egyenlege 2000-ben Millió euró

21 Az EU költségvetésének struktúrája a közötti időszakban

22 Az EU agrárköltségvetése alapján számított befizetési- támogatásiegyenleg tagországonként 2000-ben Millió euró

23 1. Következtetés Döntően a mezőgazdasági termelés volumene után elnyerhető támogatások ellenzőinek törekvése érezteti hatását.

24 Milyen összefüggés található az egyes országok termelési szerkezete és az elnyert agrártámogatások bruttó összege között?

25 A növényi és állati termékek termelése az EU-ban az ezredfordulón Mezőgazdaság bruttó termelési értéke: 220 milliárd euró Növénytermesztés: 108 milliárd euró Állattenyésztés: 112 milliárd euró

26 Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)

27 Jelentősége Európai Unióban gabonaféléket 36,5 millió ha-on Európai Unióban gabonaféléket 36,5 millió ha-on EMOGA-ból 40 %-al részesedik 17,5 Md € EMOGA-ból 40 %-al részesedik 17,5 Md € Hazánkban 2- 2,5 M ha-on Hazánkban 2- 2,5 M ha-on 2002-benBúzaKukorica Ezer t t/ha t/ha Magyarország38593, ,07 EU , ,79

28 Négy intézkedéstípusba sorolhatók a támogatási intézkedések 1. Közvetlen termelői támogatások (termőföld, állat létszám alapján) 2. Intervenció 3. Belpiaci intézkedések 4. Külpiaci szabályozás GOFR növények piacszabályozása a 1., 2., 4. típusú intézkedésekből épül fel.

29 1. Közvetlen termelői támogatások A GOFR növények esetében közvetlen területalapú jövedelem támogatás van érvényben. A hektáronkénti támogatási összeget a következőkép kapjuk: támogatási alapösszeg x referenciahozam

30 Támogatási alapösszeg: közösségi jogszabályok alapján rögzített, egységes, jelenleg 63 € /t. Fehérje növények esetében további 9,5 € /t kiegészítő támogatást kapnak. Referenciahozam: országonként eltérő, hazánkban 4,73 t 1 ha- gabonára jutó közvetlen támogatás: 63 € /t x 4,73 t/ha = 298 € /ha

31 Durumbúza termesztése esetén további 344,5 €/ha a tradicionális körzetekben, azon kívüli területeken 138,9 €/ha támogatás folyósítható. Rostnövények kiegészítő támogatása: elsődleges feldolgozói szerződés bemutatásával lenre és kenderre 90 €/t. A közvetlen támogatások függetlenek a piaci áraktól és a birtokmérettől. Azonban minimálisan 0,3 ha feletti területe után igényelhető.

32 Az EU agrárköltségvetésének szerkezete ban

33 A cukor(répa) és piaci szabályozása

34 A Közöspiaci szabályozás Hatálya alá tartozik: répacukor, nádcukor, izoglükóz, cukorrépa, inulin Specialitások: - elsősorban a feldolgozott termékre irányul - értékesítési és árgarancia csak a kvótákra korlátozódik - a termelés többlet költségeit az ágazat állja a termelési illetéken keresztül

35 A Közöspiaci szabályozás Eszközök: 1. piacvédelem, import korlátozás 1. piacvédelem, import korlátozás 2. export visszatérítés 3. intervenciós felvásárlás 4. kvótarendszer

36 A Közöspiaci szabályozás Importnál vámok: - fix összegű Importnál vámok: - fix összegű - világpiaci árhoz igazodó mozgó vám - világpiaci árhoz igazodó mozgó vám Export támogatás, oka a viágpiaci ár- különbség Export támogatás, oka a viágpiaci ár- különbség Intervenció, nem került rá sor már évek óta. Intervenció, nem került rá sor már évek óta. Kvóták: meghatározásuk Eu-25 szinten történik, majd a tagállamoknak szétosztják. Nem lehet adni- venni! A tagállam tulajdona. Az országon belül a felelős főhatóság (minisztérium) osztja tovább a kvótát a feldolgozóknak, majd a gyárak a termelőknek. Kvóták: meghatározásuk Eu-25 szinten történik, majd a tagállamoknak szétosztják. Nem lehet adni- venni! A tagállam tulajdona. Az országon belül a felelős főhatóság (minisztérium) osztja tovább a kvótát a feldolgozóknak, majd a gyárak a termelőknek.

37 A Közöspiaci szabályozás Intézményes árak: - intervenciós ár, fehér cukorra állapítják meg 631,9 EUR/t cukorrépa alapára, 16% cukortartalmú répára vonatkozik 47,67 EUR/t minimális répaár: az az ár, amit a gyárnak fizetnie kell az átvett répáért a termelőnek. A termelők is fizetik a termelési illetéket, így Cukorrépa alapára – termelési illeték = minimális répaár. Cukorrépa alapára – termelési illeték = minimális répaár. A termelési illetéket a gyár vonja le és juttatja el az intervenciós hivatalhoz a termelő helyett. A termelési illetéket a gyár vonja le és juttatja el az intervenciós hivatalhoz a termelő helyett.

38 A Közöspiaci szabályozás Kvóták: A –kvóta: értékesítési és árgarancia vonatkozik rá, eltérés az illeték mértékében van. Jelenleg 46,72 EUR/t a minimális ár. A –kvóta: értékesítési és árgarancia vonatkozik rá, eltérés az illeték mértékében van. Jelenleg 46,72 EUR/t a minimális ár. B –kvóta: Az illeték összege magasabb és változó. Jelenleg 32,42 EUR/t a minimális ár. Az illeték max. mértéke az intervenciós ár 39,5% lehet. B –kvóta: Az illeték összege magasabb és változó. Jelenleg 32,42 EUR/t a minimális ár. Az illeték max. mértéke az intervenciós ár 39,5% lehet. A –kvóta + B –kvóta = Maximális kvóta C – cukormennyiség („kvóta”) Az a mennyiség, amit a maximális kvótán felül előállítanak. Semmilyen garancia nem vonatkozik rá, kötelezően exportálni kell. C – cukormennyiség („kvóta”) Az a mennyiség, amit a maximális kvótán felül előállítanak. Semmilyen garancia nem vonatkozik rá, kötelezően exportálni kell.

39 A Közöspiaci szabályozás Az illeték összegét az intervenciós ár arányában fejezik ki. Befizetése megoszlik a termelők és a feldolgozók között. ( nagyobb rész jut a termelőkre) Az illeték összegét az intervenciós ár arányában fejezik ki. Befizetése megoszlik a termelők és a feldolgozók között. ( nagyobb rész jut a termelőkre) Szakmaközi egyezmény: a feldolgozók és a termelők érdekképviseletei között jön létre. Szabályozza a felvásárlás, szállítás, átvétel, fizetési részleteket. Szakmaközi egyezmény: a feldolgozók és a termelők érdekképviseletei között jön létre. Szabályozza a felvásárlás, szállítás, átvétel, fizetési részleteket.

40 Az Európai Bizottság július 14-i reformjavaslata ( WTO hatás ) Intézményes árak: Finomított cukor intervenciós árának csökkentése 631,9 €/t-ról 421 €/t szintre. Intervenció helyett magántárolás támogatása Cukorrépa minimál ára 43,6 €/t-ról 27,4 €/t-ra. Cukortermelési kvóta csökkentése 17,4 millió tonnáról (EU-25) 14,6 millió tonnára (A és B kvóták összevonása) Kedvezményes vámkontingensek csökkentése Exporttámogatás csökkentése 2,4 millió tonnáról 0,4 millió tonnára

41 Az ágazatra költött évi 1,5 milliárd euró nem csökken. A megtakarított összegeket a termeléssel felhagyó vállalkozók kompenzálására fordítanák. Reális fenyegetettség (?) : 15 országban leállhat a termelés ! Magyarország „A” cukor kvótája tonna (mérsékelt fogyasztásnövekedés?) „B” cukor kvótája tonna A 2004/05-ös kampányidőszakban tonna túltermelés túltermelés Vetésterület csökkentésének veszélye Vetésterület csökkentésének veszélye Kvótán felüli cukor „C” kategóriába sorolódik. Kvótán felüli cukor „C” kategóriába sorolódik.

42 2. Következtetés Az EMOGA szerkezete szempontjából alapvetően nincs „jó” vagy „rossz” nemzeti termelési struktúra. Az alapítók és később csatlakozók is érvényesíteni tudták érdekeiket a mezőgazdaságuk támogatását illetően a folyamatosan növekvő költségvetési forrásokból.

43 A tagállamok részesedése az EMOGA-ból és a mezőgazdasági termelési értékből 2000-ben Forrás:

44 3. és egyúttal végkövetkeztetések Termelési szerkezetünk nem ad lehetőséget az átlagostól eltérő termelési támogatásra. Termelési szerkezetünk nem ad lehetőséget az átlagostól eltérő termelési támogatásra. Érdekérvényesítési lehetőségünk a 2007 utáni KAP reform nyomán adódik, ez: Érdekérvényesítési lehetőségünk a 2007 utáni KAP reform nyomán adódik, ez: - előremutató nemzeti érdeket szolgálna, - előremutató nemzeti érdeket szolgálna, - diverzifikált,a jelen helyzethez igazodó támogatás-elosztást biztosítana - diverzifikált,a jelen helyzethez igazodó támogatás-elosztást biztosítana

45 Zöldség - gyümölcs

46 A világ zöldség-gyümölcs termelése a harmadik évezred elején: 1,30 milliárd tonna ( így az 1 főre jutó fogyasztás cca. 200 kg ) ebből: 750 millió t zöldség ( 58 % ) 470 millió t gyümölcs ( 42 %) A gyümölcstermékek felét a citrusfélék és trópusi gyümölcsök teszik ki.

47 A legfontosabb gyümölcsfajok az Európai Unióban 1000 tonna 2002-ben Alma7.220 Alma7.220 Körte2.240 Körte2.240 Őszibarack/nektarin4.030 Őszibarack/nektarin4.030 Kajszi 600 Kajszi 600 Szilva 660 Szilva 660 Citrusgyümölcsök Citrusgyümölcsök Csemegeszőlő Csemegeszőlő 2.230

48Piacszabályozás Nem korlátozó jellegű a szabályozása Nem korlátozó jellegű a szabályozása Versenyágazat, minőség és az ár a meghatározó Versenyágazat, minőség és az ár a meghatározó Sokféle termék, gyorsan romló, idényjellegű, dinamikus árváltozás Sokféle termék, gyorsan romló, idényjellegű, dinamikus árváltozás Újra szabályozás 1996-ban – korrekciók Újra szabályozás 1996-ban – korrekciók 2006-tól átalakítás, kedvező irányú ?! 2006-tól átalakítás, kedvező irányú ?! Minőségi előírások Minőségi előírások 40 zöldség- és gyömölcsfajra (24-16) kötelező minőségi előírás (érvényesek az importra is) 40 zöldség- és gyömölcsfajra (24-16) kötelező minőségi előírás (érvényesek az importra is) Minimumkövetelmények (ép, egészséges, tiszta, friss, kártevőtől mentes, fejlett, érett stb. Minimumkövetelmények (ép, egészséges, tiszta, friss, kártevőtől mentes, fejlett, érett stb. Minőségi osztályba sorolás: Extra, I. és II. o. Minőségi osztályba sorolás: Extra, I. és II. o. Méretelőírások: átmérő, tömeg, hossz és kombinációi – méret és minőségi eltérések 5-10 % Méretelőírások: átmérő, tömeg, hossz és kombinációi – méret és minőségi eltérések 5-10 %

49 Csomagolás és jelölés (göngyölegen minimum 8 feltüntetett információ) Csomagolás és jelölés (göngyölegen minimum 8 feltüntetett információ) TÉSZ-ek (PO) – termelői szervezetek TÉSZ-ek (PO) – termelői szervezetek - társasági formájuk – cégbirósági bejegyzés, jellemző a szövetkezeti forma jellemző a szövetkezeti forma - az EU piacszabályozásának részét képezik - számuk: a z.-gy.40 %-át értékesítik, nagyker. és üzletláncok, feldolgozók felé ehhez: válogatás, csomagolás, tárolás - méretük: 5-10 ezer tonnától több száz ezer tonnáig termel - taglétszámuk: 5-10 főtől több ezer főig

50 - földrajzi, termék és termékcsoport szerinti szerveződés - egyéb tevékenység lehetséges pl. anyag- és eszközbeszerzés - elismerésük feltételei pontosan előírtak „teljes elismerés” „teljes elismerés” „előzetes elismerés” „előzetes elismerés” - meghatározottak a TÉSZ-ek fő feladatai, kötelezettsége, tagok kötelezettsége - támogatásuk: megalakulásukhoz, 5 éven át árbevétel %-ában 1,5-5-ig 5 éven át árbevétel %-ában 1,5-5-ig (forgalomtól függően) - minimális méret: létszám és termelési érték alapján - szövetségeket, szakmaközi szervezeteket alakítanak - nemzeti sajátosságok lehetségesek (Magyarországon mintegy 100 előzetesen elismert TÉSZ)

51 Árukivonás, intervenció Árukivonás, intervenció 16 termék esetében lehetséges a termésmennyiség 10 %-áig.