Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft. 2013. 04. 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Projekt általános bemutatása
„Kerékpáros Magyarország Program” és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségei Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Projektciklus- menedzsment (PCM)
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Projektkezdeményezés és pályázatírás
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Kerékpáros fejlesztések
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Éves tervezés a magyar bankszektorban
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Galovicz Mihály, IH vezető
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Budapest közlekedésének fejlesztése: aktuális feladatok Vitézy Dávid munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport szeptember 20.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dr. Makra Zsolt projektvezető
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Az önkormányzatok településfejlesztési
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

Legyen fókuszban az utas! Városi és elővárosi közösségi közlekedésfejlesztés értékelése Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft

Az értékelés tárgya, módszere Értékelt projektek fajtái Megállapítások: – háttérbe szorulás – projektelőkészítés fejlődése – jelenlegi projektszemlélet Javaslatok: – új projektekkel szembeni elvárások – OP és kiírások – támogatni javasolt területek – egyéb javaslatok Best practice: Szeged: – Stratégiai gondolkodás – Projektek és eredményeik Az előadás tartalma

Értékelés tárgya: – közötti időszak – Hatókör: minden közösségi közlekedési fejlesztési elemet tartalmazó projekt, pl.: előkészítés (tervezés, engedélyek), infrastruktúra-fejlesztés (pálya, megállók, P+R, B+R), járműbeszerzés, ITS (forgalomirányítás, utastájékoztatás, jegykezelés). Módszerek: – stratégiai dokumentumok vizsgálata, – a projektek adatbázisának elemzése, – interjúk (támogatotti és támogatói oldal), – helyszíni vizsgálatok (4 körzetben). Az értékelés tárgya, módszerei

Célzottan közösségi közlekedésfejlesztés: – Városi és elővárosi közúti fejlesztések buszmegállók, buszsávok – Városi kötöttpályás fejlesztések: villamos- és trolipályák, megállók, járműbeszerzés, – Elővárosi kötöttpályás fejlesztések: fővonalak felújítása (pálya, biztosítóberendezés, állomások, P+R-parkolók) nem célzottan elővárosi projektek, kizárólag elővárosi részeken, célzottan. – ITS: központi forgalomirányítás, előnyben részesítés, utastájékoztatás. Más fókuszú projektek közösségi közlekedési elemekkel: – integrált városfejlesztés, – útfelújítás (buszmegállók). Az értékelt projektek fajtái

A városi-elővárosi közösségi közlekedés háttérbe szorul a közlekedésfejlesztésben Leszerződött támogatási összegek között (milliárd HUF) NFÜ Térképtér,

között kevés előkészítés fejeződött be től sok idő emésztett fel a projektek előkészítése, az előkészített projektek is későn kezdődtek el. A késedelem különösen a nagyprojekteket érintette kedvezőtlenül: a megvalósítás elhúzódik, ezért a ciklus végén támogatáslehívási nyomás van. A szakmai minőségbiztosítás szerepe csorbult. A projektek társadalmasítására és az érintettek érdekegyeztetésére kevés idő jutott. Az idő meghatározó szerepe

A nagyprojektek kiválasztása a ciklus során előnyére változott: egyre több fordulós, a pályázó számára visszajelzéseket adó rendszer működik, de még megerősítésre szorul a kiválasztási szempontrendszer: – NKS alapján stratégiai megalapozottság, – a helyi önkormányzatok bevonása a javasolt projektek körének meghatározásába, – szolgáltatási minimumkövetelmények elérésének támogatása. A legjobb projektek kiválasztása

A közlekedésfejlesztést eddig sokszor célként kezelték, pedig csak eszköz. A rövid távú projektszemlélet pénzügyi fenntarthatósági problémákat okoz: – minél nagyobb támogatási összegre törekvés miatt: – a valós igények túlbecslése, a beruházások felduzzasztása (és így a működési költségek növekedése), – és a bevételek csökkentése (gazdasági funkciók kihagyása a projektből), – eredményez maximális finanszírozási rátát. A jelenlegi projektek általános szemlélete

Pénzügyi és környezeti fenntarthatóság és hatékonyság: – Környezeti fenntarthatóság: zéró emisszió előtérbe helyezése – Pénzügyi fenntarthatóság: a csökkenő források miatt a leghatékonyabb projektekre törekedni: 1. meghatározott szolgáltatási minimum elérése, 2. ezen felül a leghatékonyabb projektek támogatása. Mindenáron beruházó szemlélet helyett kisebb projektek, minimális beruházás, Helyette szolgáltatások fejlesztése több szoft elemmel (pl. potenciális utasok és kiszolgáló személyzet szemléletformálása). Az új projektekkel szembeni elvárások: fenntarthatóság és hatékonyság

Utasközpontúság: – teljes utazási lánc lefedése, – integrált fejlesztések: közlekedés és városfejlesztés együtt kezelése, ágazatok közötti intermodalitás biztosítása, szolgáltatók közötti integráltság NKS-ben javaslatot tenni a hatékony intézményi háttér kialakítására (pl. tarifaközösség). – szolgáltatás-jelleg erősítése: célok: az autóval közlekedők átcsábítása és a jelenlegi használók megtartása ehhez a közösségi közlekedést is el kell „adni”: marketing kell! szemléletformálási tevékenység beépítése a projektekbe. Az új projektekkel szembeni elvárások: utasközpontúság

Az operatív program – egységes közlekedési OP legyen, – területi alapú prioritásokkal (pl. városi, agglomerációs, nagytérségi, országos, nemzetközi) A pályázati kiírások – a pályázók a kiszámíthatóságot szeretik, ezért kell: – átlátható, középtávon stabil rendszer:, – pályázati feltételek, előírások tisztázása már a ciklus elején, – a fenti feltételek változatlansága; – támogatás: járműbeszerzésre, jegykezelés korszerűsítésére, marketingre. Javaslatok a fejlesztésre 1.

Budapest: 37 db villamos Budapest: 27 db troli Budapest: 15 db metró Miskolc: 31 db villamos Debrecen: 18 db villamos Szeged: 9 db villamos Szeged: 10 db troli Járműbeszerzések

Az új területek szabályozásának fejlesztése: – közös bennük: integráltak, ezért a hagyományos ágazati szemlélet nehezen kezeli őket, pl.: – intermodális csomópontok (ágazati integráltság), – tramtrain (területi és ágazati integráltság). A monitoring fejlesztése: – a fizikai előrehaladás jobb követése, – elegendő létszámú, a fenti feladatra alkalmas szakember biztosítása, – forrás biztosítása a kedvezményezetteknek a fenntartási időszakban végzett monitoring-feladatok elvégzéséhez (pl. kisprojektek formájában). Projektmenedzsment fejlesztése: – a kedvezményezetti oldal projektmenedzseri oldalának fejlesztése, pl. tapasztalatok terjesztésével. Javaslatok a fejlesztésre 2.

Fenntartható közlekedés irányába haladnak Így lehet növelni a közösségi közlekedés népszerűségét Zéró emissziós közlekedési módok támogatása Közlekedési projektekhez is kapcsolni kell egyéb típusú projektelemeket Más típusú projektbe, ahol lehetséges és szükséges, közlekedési elemet is beépíteni Hogyan is kellene csinálni? – Szeged példája Menetrendi egyeztetések, buszmegállók fejlesztése (szolgáltatási színvonal és biztonság növelése) Területi felzárkóztatás: esélyegyenlőség a hátrányosabb közlekedési helyzetű területeken Integrált típusú, stratégiai gondolkozás Stratégiai célokAlkalmazott eszközök Közlekedési szövetségek létrehozása Érdemi előrelépés nem történt

Projektek Szegeden Kötöttpályás hálózat fejlesztése: zéró emisszió – 2 projektben villamos- és trolivonalak építése és fejlesztése, – kapcsolódik hozzá: forgalomirányítás, utastájékoztatás, kerékpáros elem, járda- és útfelújítás. Városi végállomások fejlesztése: integráltság – 2 városi projektben decentrumok fejlesztése, – Biztonságos és kényelmes várakozás, utastájékoztatás, járművezetők pihenése, városkép javítása. Környéki buszmegállók fejlesztése: területi felzárkózás – 5 projektben 15 településen fejlesztették a megállókat, – Várók, kerékpártárolók, sebességmérők, városképi elemek (utcabútorok, hulladékgyűjtők, növénytelepítés). Városfejlesztési projektek: integráltság – Biopolisz park: alapvetően K+F projektbe integráltak közlekedési elemeket. – Integrált városfejlesztés: városrendezésen kívül villamosvonal, kerékpárút stb.

Köszönjük a figyelmet! Eredmények Szeged környékén

Köszönöm a figyelmet! Zábrádi Zsolt Terra Studio Kft.