Magyar Bioetikai Társaság 16. Nemzetközi Konferenciája Az erkölcsi nevelés jelentősége és helye az oktatásban ______________________________________________ „ Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet!” /József Attila/ Érték, rend, értékrend az iskolában Szontagh Pál tanár, történész közoktatási vezető
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ Közoktatásunk a rendszerváltás után 1990 előtt: változatlanság, uralkodó ideológia, tradícióőrzés 1990 után: bizonytalanság, erkölcsi és egzisztenciális talajvesztés, útkeresés
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ Iskolarendszer átalakulása Verseny egyenlőtlen feltételekkel Helyi adottságoktól való függés Spontán szegregáció
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ Értéktudat, értékorientáció az iskolában biztos értéktudat életteljesítmény tulajdontudás szabadságtolerancia tisztesség segítőkészség becsületességönismeret hiteles példamutatás
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ A politikum begyűrűzése az iskola világába – két világháború közötti nosztalgia – liberalizáció, átjárhatatlanság – kerettantervek, minőségbiztosítás – nemzetközi felmérések, értékelés átalakítása szerkezeti-tartalmi átalakítás, esélyegyenlőség
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ Pedagógiai szekértáborok tekintélytisztelet szabadság konzervativizmus liberalizmus tehetséggondozásfelzárkóztatás
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ Az értékelvű oktatás kulcsa: a pedagógus Kiegyensúlyozott Jól képzett Elhivatott Alkotó értelmiségi
Szontagh Pál: Érték, rend, értékrend az iskolában ______________________________________________ Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szontagh Pál iskolaigazgató Vajda Péter Ének-zene Testnevelés Tagozatos Általános Iskola