Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Majó Zoltán, egyetemi adjunktus SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete Minőségbiztosítás és PR „Vajon befér-e egy elefánt a hűtőbe?”
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
A projektmenedzsment fogalma
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
1. ELŐADÁS.
1. előadás.
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 5. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Benchmarking.
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Készítette: Szendrődi Bernadett Informatikus könyvtáros II. évfolyam
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A minőség céljai #1  A minőség szabványos megfogalmazása (ISO 9000:2000): A minőség annak a mértéke, hogy mennyire.
Szoftverminőség biztosítása célok, dokumentációk, a minőség költségei Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009.
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
Az EEM helye a menedzsmentben
EDUCATIO TÁRSADALMI SZOLGÁLTATÓ NONPROFIT KFT.
BEVEZETÉS Szellőné Fábián Mária. A minőség fogalma, értelmezése 1. Az értelmező kéziszótár szerint a minőség filozófiai értelemben a dolgok lényegét je-
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Készítette: Szirmai István
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. előadás
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MINŐSÉG BS 4778 "Egy termék vagy szolgáltatás jellemzőinek és sajátosságainak összessége, amelyek együttesen egy adott szükséglet kielégítésére képesek".
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
IRÁNYÍTÁS/ ELLENŐRZÉS
Előadás másolata:

Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009 Szoftverminőség biztosítása A szoftverminőség meghatározása: szabványok és modellek

A minőség fogalma #1 P. B. Crosby alapvető szemlélete, mely szerint a minőséget a vezetőség tevékenysége határozza meg. Ezzel kapcsolatos követelmények: Minőség = követelményeknek való megfelelés Minőséget biztosító rendszer alapja a megelőzés Működés: 0 hiba Minőség mérőszáma: a nem megfelelőségek költsége

A minőség fogalma #2 E. W. Deming minőségfilozófiájának alapvető minőségszemlélete az alábbiakat követeli meg: Állandó célokat kell kitűzni a termék vagy a szolgáltatás minőségének javítására Az alkalmazottakat úgy kell ösztönözni, hogy büszkék legyenek munkájukra és elégedettek legyenek azzal Vezetési stílus kialakítása Statisztikai módszereket kell alkalmazni a speciális hibák feltárására A folyamatos minőségjavítás fő eszköze a „PDCA elv” (ún. Deming kerék)

A minőség fogalma #2 E. W. Deming minőségfilozófiájának alapvető minőségszemlélete az alábbiakat követeli meg: Állandó célokat kell kitűzni a termék vagy a szolgáltatás minőségének javítására Az alkalmazottakat úgy kell ösztönözni, hogy büszkék legyenek munkájukra és elégedettek legyenek azzal Vezetési stílus kialakítása Statisztikai módszereket kell alkalmazni a speciális hibák feltárására A folyamatos minőségjavítás fő eszköze a „PDCA elv” (ún. Deming kerék)

Minőségirányítás mint vállalati funkció A minőségirányítás a vállalati felső vezetés által szervezett és tervezett, erőforrásokkal támogatott, a vevők megelégedettségét célzó minőségirányítási rendszer stratégiai kialakítása és működtetése. Nem összekeverendő a minőségellenőrzéssel, minőségbiztosítással vagy a minőségszabályozással.

Minőségellenőrzés A minőségellenőrzés célja a termékek vagy szolgáltatás megfelelőségének a vizsgálata. A termékek megfelelősége az a tulajdonság, hogy jellemzőik mennyire felelnek meg a vonatkozó jogszabályok (nemzeti, szakmai, vállalati szabványok) szerződések, ellenőrzési utasítások, dokumentációk követelményeinek.

Minőségbiztosítás A minőségbiztosítás alatt általában a minőségirányítási rendszeren belül alkalmazott tervezett és módszeres tevékenységet értik, amelynek célja a bizalomkeltés mind a vezetőségben, mind pedig a vevőkben a minőségkövetelmények teljesítését illetően.

Minőségszabályozás A minőségszabályozás eszközök, módszerek és tevékenységek alkalmazása a minőségi követelmények teljesítésére.

Total Quality Management #1 = teljes körű minőségirányítás olyan vezetési módszer, filozófia és vállalati gyakorlat, amely a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet rendelkezésére álló emberi és anyagi erőforrásokat 80-as évek USA

Total Quality Management #2 A TQM felülről, vezetői szintről kiindulva építkezik. Átfogja az egész szervezet működését Nemcsak a folyamatokra terjed ki, hanem az irányításra és az erőforrásokra is A hangsúlyt a vevői elégedettségre és a szervezeti működés folyamatos fejlesztésére helyezi.

TQM vs. ISO 9001 ISO 9000 TQM Főleg statikus követelmény (főleg az ISO9000 1994) Dinamikus követelmény, folyamatszemlélet 2.Biztosítja a megfelelőséget, de az üzleti kiválóságot és a versenyképességet nem feltétlenül 2. Biztosítja a folyamatos javulást és a versenyképesség növelését 3. A hibák megakadályozására szolgál 3. A vevői igények egyre magasabb szintu kielégítését célozza 4. Minőségszabályozási és minoségbiztosítási módszereket alkalmaz 4. A minőségszabályozási és minőségbiztosítási módszereken kívül a minőségfejlesztési módszerek széles körét tartalmazza 5. A felhasználó időszakos belső auditja vezérli 5. A vevő megelégedettségének folyamatos elemzése vezérli 6. Elvárás a piac részéről 6. Növekvő piaci részesedést eredményez 7. Külső tanúsító igazolja 7. Önértékelésen alapul

A szoftver mint termék minősége Termékminőség: a követelmény- specifikációban foglaltaknak való megfelelés Méretezhetőség Teljesség Bug-ok hiánya Hibatűrés (Bővíthetőség, Üzemeltethetőség) Dokumentáció minősége

Forráskód minősége Olvashatóság Tesztelés, hibajavítás, változtatás, szállíthatóság, és működtetés mértéke Komplexitás mértéke Erőforrásigény Működés közbeni jelzések száma (warning)

Szoftver tesztelés Javítja a szoftver minőségét, a követelményeknek való megfelelőségét Unit tesztelés Funkcionális tesztelés Teljesítmény tesztelés Hibatűrés (fail over) Használhatósági tesztelés (usability)

A „big picture” szoftver minőség integráció minősége adat minősége üzemeltetés minősége folyamatok minősége működés minősége

1. Szoftver minőség #1 I. Tervezés minősége (quality of design) II. Tervezéshez való illeszkedés minősége (quality of conformance)

1. Szoftver minőség #2 7 fő terület Általános tudás (a minőségről) Szoftver minőség menedzsment Rendszer és szoftvermérnöki folyamatok Projekt menedzsment Szoftver elemzések és metrikák Szoftver tesztelés és validálás Konfigurációkezelés

2. integráció minősége Adatillesztések minősége (ez is szoftverkód) Kommunikációs csatornák minősége Protokolok minősége

3. adat minősége Adatredundancia Hibák mennyisége Nem csupán adatrögziítési, hanem tárolási kérdés Adatmentés Adatok integritása

4. üzemeltetés minősége Rendelkezésre állás 99.5% 99.9%? 99.99…% Személyzet IT rendszerek Virtualizáció

5. folyamatok minősége Már kevéssé IT szintű kérdés Támogatott folyamatok tiztázottsága (ezen a szinten fogalmazódik meg a specifikáció) Dokumentáltság kérdése Szabályok betartásának és betartatásának kérdése

6. működés minősége Már abszolút nem IT szintű kérdés