A gazdaság kihívásai a vállalkozások életében és az informatikai szakképzésben Dr. Szilágyi János.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mátészalka Szakképző Iskola és Kollégium - Déri Miksa
Advertisements

Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
A kamarák szerepe a szakképzés fejlesztésében
Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása.
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
TANULÓSZERZŐDÉSSEL A MUNKA VILÁGÁBAN
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az MKIK szerepe a szakképzésben
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A gazdasági szféra elvárásai a pályakezdő diplomások tekintetében Budapest, Június 13. Dr. Szilágyi János – MKIK.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az új modulrendszer ű OKJ a gazdaság szemszögéb ő l Dr. Szilágyi János.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A hallgatói szerződés és intézményrendszerének bevezetése
2007. október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A évi szintvizsgák tapasztalatai” október 3. Szakképzési Tanévnyitó Konferencia „A 2007.
Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az MKIK törekvései a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A szakmai vizsgák jogszabályi háttere, változások a vizsgabizottsági feladatokban Tájékoztató a szakmai vizsgákon a vizsgabizottság munkájában részt vevő.
A kamarák szerepe és feladatai a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Az MKIK szakképzési feladatainak aktuális kérdései, különös tekintettel a szintvizsgáztatás rendszerére Budapest, október 18.
Szakmai és vizsgakövetelmények Nemzeti szakképzés -fejlesztési kezdeményezés –A fizikai szakmák presztizsének növelése –a szakmai és.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
MNGSZ Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Az SZKTV aktuális kérdései március
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

A gazdaság kihívásai a vállalkozások életében és az informatikai szakképzésben Dr. Szilágyi János

A ma és a holnap munkahelyeinek jellemzői Hagyományos modell / Magas teljesítménymodell STRATÉGIA  Tömegtermelés  Hosszú gyártási idő  Központosított termelés  A vásárlók igényeit figyelembe vevő termelés  Rugalmas termelés-decentralizált ellenőrzés KÉPZÉS  Minimális a gyártást végző munkásoknak  Speciális képzés a szakembereknek  Képzés mindenkinek  A szélesebb szakértelem a keresett

TERMELÉS  Rögzített automatika  Végtermék-ellenőrzés  Feladatok szétdarabolása  A hatalom az ellenőröké  Rugalmas automatika  Munkafolyamatok közbeni ellenőrzés  Munkacsoport, több szakmában jártas munkások RANGLÉTRÁK  Belső munkaerőpiac  Előrejutás kor szerint  Korlátozott munkaerőpiac  Előrejutás megszerzett képesítés alapján

ALKALMAZÁS ÉS EMBERI ERŐFORRÁSOK  Munkás-vezető konfrontáció  A minimális szakképesítés elfogadott  A munkások költséget jelentenek  Munkás-vezető együttműködés  Kiszűrik az alapkészségekkel nem rendelkezőket  A munkaerő beruházást jelent

Európai szakképzési modellek tapasztalatai Oktatás szolgáltatásként funkcionál: sikeres gazdaság munkaerő-piaci igényének kielégítése, egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja nem a lexikális tudás megszerzése, hanem a sikeres és hatékony munkavállaló képzése Vállalkozások nem a rövid távú haszonszerzés a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzésehosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni. Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra

Kulcskvalifikációk és kompetenciák a készség és a kompetencia központú pedagógiában Világos, korrekt kommunikáció írásban és szóban Átértékelődik a funkcionális analfabétizmus (nem pusztán írni, olvasni és számolni tudást jelent), magába foglalja az alapvető kommunikációs készséget és az információtechnológiai tudást, a hálózatok intelligens kezelését Információ befogadása, releváns gyűjtése, átalakítása és beépítése saját munkájába Kommunikációs kultúrák tanulásának készsége Idegen nyelv tanulás ( 3 európai nyelv) Viselkedés és mentális kultúra és interkultúrális műveltség Humán műveltség rehabilitálása, nem csak szaktudás, a világban eligazodni tudás, a társadalom szolgálata Reálisan bemutatni saját képességeit a munkaerőpiacon Együttműködés - team munka, kooperációs modellekben gondolkodni tudás Szociális kompetenciák

Kulcskvalifikációk és kompetenciák a készség és kompetencia központú pedagógiában Általános szakmai cselekvő készség, innovációs készség Önszabályozó tanulás, tanulási - önfejlesztő készség, élethosszig tartó fejlődés Önálló munkavégzés, tervezés, végrehajtás készség: - idő és erőforrások menedzselése - felelősségteljes cselekvés és döntés - követelmény orientáltság (rendszeres ellenőrzés, értékelés teherbírás-terhelés) Célorientált viselkedés Szervezési - vezetési készség Problémamegoldó - kezelő készség, kooperáció- és konszenzus-képes szakember - konfliktusmenedzselés - saját gondolatok és cselekvések értékelése a problémamegoldás és döntéshozatal érdekében. - elméletek és gyakorlat összekapcsolása - vitaszempontok reális értékelése - saját álláspont hiteles és vitaképes bizonyítása Szakmai kompetenciák

3. szint 1. szint 1. szint alatt 6. szint 5. szint 4. szint 2. szint OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 2.5a, p.354. PISA Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban

A szakiskolai kilenc-tizedik évfolyamos program óraterve (óra/hét) 9. évf. 10. évf. Matematika 22 Magyar nyelv és irodalom 22 Történelem és társadalomismeret 2 2 Természetismeret és környezetei nevelés 2 2 Élő idegen nyelv 22 Informatika 22 Testnevelés2,52,5 Osztályfőnöki óra11 Pályaorientáció 2 Gyakorlati oktatás 6 Szakmai alapozó képzés (elmélet és gyakorlat) - 8 Helyi programban meghatározott 4 4 Összesen 27,5 27,5 Szabadon választható, nem kötelező órakeret 4 4

Szakképzési, közjogi feladatok 16 szakmában 390 regisztrált szakértővel Szakképzési feladatok HR térképe 20 megyei és 3 városi kamara: 93 kirendeltség 85 főállású tanácsadó 50 oktatási/szakképzési területen dolgozó szakember 400 szakképzéssel foglalkozó testületi tag Gyakorlati képzés kapacitás kiépítése: gazdálkodó szervezet képzőhely szakképző iskolai tanuló gazd.-nál tanulószerződés 1000 szakértő Vizsgadelegálás, szintvizsga, gyak. ell vizsgadelegálás 4000 fő vizsgabizottsági tag fő szintvizsga 800 szintvizsga elnök 3500 ellenőrzés, 1500 akkr. Képzés – továbbképzés: fő képzése 212 tanfolyam 42 oktatóterem 14 oktatókabinet 12 számítógépterem 1300 fő mester képzése, 600 elnök Összesen: 66 teremben 2598 fő képzése óraszámban Gazdasági érdekképviseleti szervezetek: a humánerőforrás kapacitása

A szakmai és vizsgakövetelmények korszerűsítése a 16 szakmában  Az MKIK és az Oktatási Minisztérium együttműködési megállapodása: 2004 január 27  16 szakma szvk átadása, a 16 szakmában a gyakorlati szintvizsgák rendszerének kidolgozása: Ács-állványozó Asztalos Épületburkoló Kőműves Szobafestő-mázoló Villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész készítő Férfiruha készítő Nőiruha készítő Kárpitos Kozmetikus Fodrász Cukrász Pincér Szakács

Eredmények A gazadaság igényeivel összhangban álló követelményrendszer 16 szakmából 14-ben a képzés ideje 2 évről 3 évre növekedett A gyakorlati képzés súlya, jelentősége növekedett A 16 szakmában a gyakorlati szintvizsga rendszerének bevezetése 16 szakmából 12 szakmában együttműködés a szakiskolai fejlesztési programmal A gazdasági kamarák, érdekképviseletek, szakképző iskolák közötti együttműködés erősítése Magyar Közlöny júliusi számában (91. szám) megjelent

A 16 OKJ szakma szintvizsga eredményei

MKIK 16 szakma a gyakorlati képzésben Ács-állványozó: Kőműves: Asztalos: Szobafestő: Bőrdíszműves: Épületburkoló: Villanyszerelő: Ruhakészítő: Árajánlat, építési napló (world, excel) Költségvetést készítő program, tchnológia 2 D tervezés, szabástervezés, modell rajz Látványterv, lapméret, fuga, technológia Elosztó szekrény tervezése, kapcsolási rajz Szabásminta, szabásterv, modellezés

A tanulószerződések száma a gazdálkodó szervezetek nagyságrendje szerint KisvállalkozóKözépvállalkozóNagyvállalkozó Vállalk. Száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma Összes tanulószerződés21394 Összes vállalkozás3985

Internetcsatlakozással rendelkező hazai vállalatok 2005-ben 5-9fő70% 10-19fő85% 20-49fő90% fő95% 250főfelett100% Összesen79% Forrás: GKI/T-mobile/Sun

A 20 leggyakrabban említett képzés EmlítésProjektálva% Idegen nyelvi képzés480, ,664 Marketing- és reklámügyintéző330, ,390 Számítógép kezelő (használó)203, ,792 Aktuális adó és számviteli törvények198, ,627 Értékesítési technikák156,488374,443 Kereskedelmi menedzser132,775013,771 Pénzügyi számviteli ügyintéző105,159372,985 tárgyalástechnika és döntéshozatal, értékesítési technikák88,449952,512 Európai Uniós üzleti szakügyintéző87,249302,479 Új technológiák, anyagok ismerete az építőiparban86,648922,459 Fodrász86,448832,455 Könnyűgépkezelő83,647252,376 Kommunikáció, viselkedés, protokoll ismeretek72,040712,047 Vállalkozásszervező70,940052,014 ABC eladó62,735441,782 Logisztikai ügyintéző62,235161,768 Munkavédelmi technikus55,131161,567 Vámügyintéző55,031061,562 Masszőr (gyógy)54,931041,561 Eljárás szerinti hegesztő (az eljárás megjelölésével)54,430721,545

Amennyiben az Ön igénye szerinti képzések indulnának, hány főt érintenének az Önök cégénél? Kérem, hogy most tekintsen el a költségektől! (Említés) SúlyozvaProjektálvaSúlyozatlanul Idegen nyelvi képzés Marketing és reklámügyintéző Számítógép kezelő ( használó) Könnyűgépkezelő értékesítési technikák Aktuális adó és számviteli törvények Pénzügyi számviteli ügyintéző Betontechnológia Eljárás szerinti hegesztő (az eljárás megjelölésével) Kereskedelmi menedzser Kommunikáció, viselkedés, protokoll ism Új technológiák, anyagok ismerete az építőiparban tárgyalástechnika és döntéshozatal, értékesítési technikák Munkavédelmi technikus Marketing és reklámmenedzser Fodrász Személyügyi ügyintéző Logisztikai ügyintéző Európai Uniós üzleti szakügyintéző Szakács

A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya Gyenge szakmai gyakorlati jártasság Munkafegyelmi problémák Munkakultúra hiányosságai általában Gyenge szakmai elméleti alapok Rossz együttműködési készség Gazdasági ismeretek hiánya Számítógépes ismeretek hiánya Idegennyelv-tudás hiánya

Pályakezdő szakmunkások vállalati elégedettsége MKIK GVI

Szakiskolai tanulók és szakképzett pályakezdők ismereteinek vállalati megítélése MKIK GVI 2005.

Pályakezdőkkel történő vállalati elégedettség

Diplomás pályakezdőkkel történő elégedettség MKIK GVI

207 exportáló cég honlapjai MKIK GVI felmérése alapján

Céges honlapok elterjedtsége MKIK GVI felmérése

Köszönöm a figyelmet