Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szökőnap.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
RIVER INFORMATION SERVICES
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
1. Első körös fejlesztések Törzsadat csomag, mintaadatbázis Oktatási anyagok Ajánlatok, szerződéstervezetek
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
A környezetirányítás jogszabályi háttere
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
2012. ÉVBEN VIZSGÁLT HAJÓZÁSI ESEMÉNYEK
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
JELENSÉGEK A HAZAI HAJÓZÁSI GYAKORLATBAN - avagy állóhajók, telelésre leállított úszóművek süllyedése KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11.
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
szakmérnök hallgatók számára
Korai képességgondozás és egészségügy Programok 2011.január1-től 2011 augusztus 31-ig.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
1 MEE Szegedi Szervezet évi beszámoló, évi tervek.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2014. május 06. Sárkány Gábor balesetvizsgáló

I. Bejelentés, Helyszíni szemle A Közlekedésbiztonsági Szervezethez az esetről a bejelentés 2013. február 01-én, 11 óra 02 perckor érkezett be. A bejelentés szerint az előző napon a Duna folyó 1765,8 fkm-nél, azaz a komáromi lekötőn elsüllyedt a bárka, amely 3 másik bárkával összecsatolva, egy egységben volt lehorgonyozva. A hatóságokat az üzemeltető társaság képviselője értesítette. A KBSZ Vizsgálóbizottsága azonnal a helyszínre vonult, és megkezdte az eset helyszínelését, amellyel egyben a vizsgálat is megindult.

A helyszínen ez a látvány fogadta a Vizsgálóbizottságot I. Bejelentés, Helyszíni szemle A helyszínen ez a látvány fogadta a Vizsgálóbizottságot

I. Bejelentés, Helyszíni szemle

I. Bejelentés, Helyszíni szemle Az elsüllyedt bárka egy lehorgonyozva veszteglő, 2x2-es alakzatból kiszakadva tűnt el. A bárkát nem látták sodródni, illetve part mellett sem akadt fel, ezért a süllyedés tűnt a legvalószínűbbnek. Az akkori magas vízállás miatt - kb. 9 méter mély volt a lekötőn a víz - a bárkából nem látszott ki semmi. Az üzemeltető az ÉDUVIZIG szakembereivel együttműködve sikeresen felkutatta az elsüllyedt bárkát, és azt a kötelező sárga bójával megjelölte, még a Helyszíni szemle végzése alatt.

II. Az eseményvizsgálat dokumentumai A KBSZ Vizsgálóbizottsága a súlyos víziközlekedési baleset kivizsgálásához az alábbi dokumentumokat szerezte be: Helyszíni Szemlejegyzőkönyv A helyszínen, a komáromi lekötőt felügyelő „Vác” tolóhajó kapitányának kapitányi jelentése és helyszínrajza A bárka üzemeltetőjének komáromi ügynökségétől beszerzett információk a bárka, illetve a bárkát a baleset helyszínére szállító „Linz” ms útjáról, érkezéséről és továbbindulásáról A bárka üzemeltetőjétől beszerzett dokumentumok a bárka adatairól, terheléséről, rakományáról Az RSOE által megadott AIS adatok a „Linz” ms. mozgásáról a baleset előtti időszakban A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányságtól beszerzett, az eset rendőrségi vizsgálata közben keletkezett dokumentumok

II. Az eseményvizsgálat dokumentumai A bárkát az elsüllyedés helyére szállító „Linz” ms kapitányának írásos jelentése A bárka üzemeltetőjétől beszerzett információk a bárka kiemeléséről, további intézkedésekről A Vizsgálóbizottság 2013. május 14-én, a bárka kiemelése után végzett szemléjén beszerzett információk Vízállás- és gázlóinformációk Időjárási adatok A Vizsgálóbizottság ezen adatok és dokumentumok alapján végzi a vizsgálatot. A vizsgálat jelenleg is folyamatban van, ezért végső eredményeket jelenleg még nem, csak a vizsgálat néhány megállapítását tudjuk most bemutatni.

III. Az elsüllyedt bárka Az elsüllyedt bárka adatai Hajószám, regiszteri szám: SL 2537, 08546022 Lobogó: Osztrák Épült: 1964 Dordrecht, Hollandia Hajóbizonyítvány érvényes: 2014. június 09. Hossza: 82,25 m Szélessége: 11,32 m Hordképessége: 2253,630 t Legnagyobb merülése: 3,1 m Rakomány mennyisége: 1533,420 t Merülés a baleset idején: 26,3 dm

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása A bárka útja és az esemény lefolyása Az SL 2537 bárkát Constancában rakták meg 2013. január 03-án 1533,420 tonna vaspellettel. A Linz ms tolatmányában érkezik Magyarországra. A hajó kapitánya szerint az 1555 és 1573 fkm-ek közötti szakaszon két alkalommal is felakadtak, de sérülés nem történt. Az 1630 fkm-nél a bárka hat napot vesztegel, míg a Linz ms. megtesz egy utat Ausztriába. A bárka január 29-én 05 órakor indul tovább egy 6 darabos tolatmány részeként, A bárka a tolatmány jobb oldalán helyezkedik el. A Linz ms január 30-án 03 óra körüli időpontban érkezik Komáromba. A Linz ms két bárkát a tolatmányból lecsatol, és két másik bárkával együtt 06 órakor továbbindul hegymenetben.

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása Az SL 2537 bárka egy 4 bárkából álló kötelékben vesztegel a lekötő területén, az 1765,8 fkm-nél. A lekötőt napközben a Vác ms ellenőrzi, de 2013. január 31-én szemrevételes ellenőrzés végzése alkalmával nem észlelnek süllyedésre utaló jeleket. 2013. 01. 31-én 16 óra 36 perckor szlovák állampolgári bejelentés a süllyedésről. 2013. 02. 01-én keresés, kutatás a bárka után, a süllyedt bárka sárga bójával történő megjelölése. Az üzemeltető az NKH-tól vízimunkavégzési engedélyt szerez, amely a 014/Du/2013. számú HSZH-ban lett meghirdetve. A süllyedt bárkából kiemelik a rakományt, más bárkákba rakodják. A hajótestet búvárok ellenőrzik. A további kiemelési munkákat a Clark Ádám úszódaru végzi, a helyszínen a Zsombor ms is közreműködik.

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása 2014. 04. 17-én a kiemelési munkák II. ütemének megkezdése. A raktérbe válaszfalat építenek, szivattyúzás folyamatban. 2013. 05. 12-én a kiemelés befejezése. 2013. 05. 15-én a kiemelt bárkát az NKH megszemlélte, és engedélyt adott a szlovákiai Komarnoba történő szállítására. A bárka Komarnoban szétvágásra került.

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

V. Eseményvizsgálat Az esemény vizsgálatának kezdetekor az alábbi baleseti okok merültek fel: Túlterhelés Ütközés Felakadásból bekövetkezett lékesedés

V. Eseményvizsgálat Túlterhelés A bárka hajóbizonyítványából, köbözési bizonyítványából és fuvarleveléből megállapítható, hogy a 2253,630 tonna hordképességű és 31 deciméter maximális merülésű bárka a berakott 1533,420 tonna vaspellet rakománytól a fuvarlevél szerint 26,3 deciméter mélyre merült. Ennek megfelelően a bárka nem volt túlterhelve. Ütközés Jelentések nem érkeztek ütközésről, és a bárkát ellenőrző Vác ms személyzete sem látott ütközésre utaló jeleket. A süllyedt bárkát szemrevételező búvárok sem jeleztek külsérelmi nyomot. A Vb a kiemelt bárkán szintén nem látott ütközési nyomokat. Emiatt az ütközés sem valószínűsíthető.

V. Eseményvizsgálat Felakadásból bekövetkezett lékesedés Ennek a lehetőségnek a vizsgálatához szükséges a bárka, illetve a bárkát továbbító Linz ms útjának követése, elemzése. A kapitányi jelentés szerint az 1555 és 1573 fkm-ek közötti szakaszon két alkalommal is felakadtak, de bárkák ellenőrzése alapján nem keletkezett sérülés a bárkában. A jelentésben szereplő hat napos veszteglés során sem süllyedt el a bárka. Ez alapján a Budapest alatti szakaszon nem következhetett be olyan felakadás, ami a bárka lékesedését okozhatta.

V. Eseményvizsgálat A következő lépés a Linz ms budapesti indulása és komáromi érkezése közötti útjának a vizsgálata. A kapitányi jelentésben nem szerepel felakadás ezen a szakaszon. A vizsgálathoz emiatt a Linz ms útjának az AIS rendszeren történő lekövetése és elemzése adhat támpontot. Az RSOE által szolgáltatott AIS adatok alapján a Duna 1731 és 1735 fkm-ek közötti szakaszon, a nyergesújfalui gázlónál történtek olyan események amelyek a felakadás elméletét megalapozzák.

V. Eseményvizsgálat A tolatmány először az 1731,8 fkm-nél állt meg, 20 óra 00 perc és 20 óra 09 perc között. A kapott adatok elemzése alapján a Linz ms a sziget alatt levárta a Dunarea 2 nevű hajót.

V. Eseményvizsgálat A következő megállás 20 óra 48 perc és 21 óra 03 perc között történt, az 1734,5-1734,4 fkm-nél.

V. Eseményvizsgálat A megállás elemzésének következtetései: A megállás idején és helyén a Linz ms egyedül tartózkodott, más hajók nem zavarták mozgásában. A megállás nem volt indokolt, a kötelék 15 percet vesztegelt egyhelyben. Az időjárási viszonyok nem zavarták a hajózást. A megállás helyén aznapra gázlót jeleztek. A gázló az 1735,5 és 1733,7 fkm-ek között volt, mélysége 26 dm. A piros úszók mellett 28 dm mély víz volt megadva. A 26,3 dm átlagos merülésű SL 2537 bárka a kötelék jobb oldalán volt elhelyezve, így a gázló sekélyebb, 26 dm vízmélységű oldalára került.

VI. TÉNYMEGÁLLAPÍTÁSOK A KBSZ Vizsgálóbizottságának ténymegállapításai a vizsgálat jelenlegi szakaszában: A tények elemzése alapján a túlterhelésből illetve ütközésből eredő elsüllyedést a Vb elvetette Az 1735,5 fkm-nél történő megállás azért következhetett be, mert a tolatmány felakadt A 26,3 dm átlagos merülésű SL 2537 bárka a folyószakasz sziklás mederfenekére történt felütés során megsérülhetett és lékesedhetett A 2013. január 30-i hajnali érkezés és a január 31. délutáni süllyedés között eltelt másfél nap alatt telhetett meg vízzel a bárka A kiemelést végző szakemberek elmondása alapján a bárkáról hiányoztak a fedélzeti búvónyílások fedelei. Ez a fedélzet vízvonal alá kerülése után felgyorsította a süllyedést Az ellenőrzés hiánya, nem kellő alapossága hozzájárulhatott a süllyedés bekövetkezéséhez

VII. KÖVETKEZTETÉSEK A Vb jelenlegi álláspontja szerint a süllyedés a tolatmány zátonyra futásából adódó lékesedés miatt következett be. Ha a búvónyílások hiányzó fedelei meg lettek volna, azok lelassíthatták, illetve meggátolhatták volna az elsüllyedést. A hajóparancsnok nem jelentette a felütést. Ha jelentette volna, a veszteglés során végzett ellenőrzés is hatékonyabb lehetett volna. A hajóparancsnokok esetében gyakori, hogy nem jelentik a kisebb felütéseket sem a vállalatuk, sem a hatóságok felé. A Vb egy másik eset vizsgálatánál találkozott olyan román nemzetiségű hajóparancsnokkal, aki elcsodálkozott egy felakadás hatósági vizsgálatán, mert elmondása szerint az Ő Duna-szakaszukon nem is szokás bejelenteni olyan felakadást, ahol a hajó segítség nélkül le tud szabadulni.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! balesetvizsgáló sarkany.gabor@kbsz.hu Sárkány Gábor balesetvizsgáló sarkany.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu