EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló
ÉV BALESETI TÖRTÉNÉSEI
STATISZTIKA 3 Sérülési kategóriák Bejelentések megoszlása az okok szerint: Starthiba09 Manőverhiba01 Földet érés12 Túlzott önbizalom01 Egyéb,felszállás után rosszul lett01 Egyéb, ejtőernyőnyitás utáni leoldásból technikai malőr01 Egyéb, az ejtőernyős kiugrás után nem találta a kioldót01 Egyéb, a kivizsgáláshoz nem kaptunk értékelhető adatot02 Egyéb, külföldön sérült01
ESEMÉNYEK OKAIK SZERINT 4 Siklóernyős esemény számok Ejtőernyős esemény számok Emberi tényező Tévesztés Döntésképtelenség022, 172,- Hiányos készségek 035, 115, 132, 235, , 110, 258, Észlelés hiánya 220, 094, 074, 002, 103, 237, , 137, Szabálysértés Rutinszerű200, , 121, 283, 288, Eseti072,141,
ÉV ESEMÉNYEIBŐL LEVONHATÓ KÖVETKEZTETÉSEK 1. Ismerve a KBSZ-hez beérkezett bejelentések és a bejelentésre nem került esetek arányát, nagy a valószínűsége annak, hogy a képzés színvonala tovább csökkent az elmúlt évekhez képest. Mi lehet az oka, hiszen a starthibák, a manőverhibák, valamint a földet érés technikája ma is az oktatások és a vizsgák témakörei? Az alapszintű (A) vizsga javasolt elméleti-gyakorlati központilag szervezett, és végrehajtott vizsgáztatása, valamint az ezekről készült dokumentációk központi kezelése nem megoldott, ezért ez a feladat a továbbiakban is a két szakág elhúzódó feladata. A központilag irányított és gyűjtött alapfokú vizsgák dokumentációit nyílt anyaggá téve, követhetővé válna a siklórepülő képzettsége. A jelenlegi tapasztalat szerint a balesetet követő időszakban az alapfokú és középfokú vizsgák dokumentációja nehezen követhető. A siklóernyőzés orvosi követelményében nincs előrelépés, az NKH LI tájékoztatója szerint a 14/2002 KöViM-EüM Rendelet alapján a 2. Egészségügyi osztályba tartoznak a lajstromozásra nem kötelezett légijárművek is.
Ejtőernyős szakág frekventált repülésbiztonsági kérdése: A 2009-es év utolsó hónapjaira az MRSZ felszámolta az Ejtőernyő Gyártó és Javító Üzemét, amely azzal a repülésbiztonsági kérdéssel függ össze, hogy az MRSZ 1/2005 évi szakági intézkedésben meghatározott ejtőernyők nagyjavítását és időszakos bevizsgálását nem tudni ki fogja végrehajtani. A KBSZ december 28–án levélben kért ez irányú információt az NKH LI -től és az MRSZ elnökétől, azonban választ nem kaptunk. Siklórepülő szakág frekventált repülésbiztonsági kérdése: Az NKH LI július 23-án a Szabad Repülő Szövetsége lejárt Kiképzési Tematikáját nem hosszabbította meg. Kiképzési Tematika hiányában a év végéig csak az oktatás volt felfüggesztve január 01-től azonban csak az a személy repülhet önállóan, aki a már érvényét vesztett Kiképzési Tematika által meghatározott feltételeket végrehajtotta és ezt az illetékes szakmai vezetője igazolja. A Kiképzési Tematika hiányában nincs meg a repülni szándékozó siklóernyős pilóták szakmai szintet igazoló jogalapja ÉV ESEMÉNYEIBŐL LEVONHATÓ KÖVETKEZTETÉSEK 2.
2009. ÉV EJTŐERNYŐS BALESETE, ÉS A BELŐLE LEVONHATÓ KÖVETKEZTETÉS 7 2. sz. kép, siklás 1. sz. kép, gyorsítás
LÁTVÁNYOSSÁG, AMI A TÖMEGET VONZA sz. kép, a látvány
9 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !