1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló
ATM ESEMÉNYEK FŐ TÍPUSAI 2010-ben összesen 124 bejelentés kapott ATM besorolást.
ATM ESEMÉNYEK IRÁNYTÓI ÉRINTETTSÉGÉNEK MEGOSZLÁSA
4 REPÜLÉS SZAKASZAI SZERINTI MEGOSZLÁS 2009-BEN…
5 … ÉS 2010-BEN
6 Átstartolással, megszakított megközelítéssel kapcsolatos bejelentések. (Okok legtöbbször: időjárás, pálya foglaltsága, nem stabilizált megközelítés) Végső egyenesre történő vektorálás során az elkülönítési minimum sérülései. Gurulás során frekvenciaváltással kapcsolatos események. (Apron Guide januári bevezetése óta) AZ ARÁNYOK ELTOLÓDÁSA Arányaiban növekedett a megközelítési fázisban és a gurulás során bekövetkezett események száma:
7 TANULSÁGOS ESEMÉNYEK 2010-BEN január 06. január 06. RWY13R Fokker-100 felszállásakor hóeltakarító gépjármű- konvoj a futópályán tartózkodott.
8 HASONLÓ ESETEK ELKERÜLÉSÉHEZ SZÜKSÉGES LÉPÉSEK Futópálya keresztezés – futópálya használat egyértelművé tétele a rádiózásban, az arra kidolgozott szabvány rádiólevelezési eljárások alkalmazása Rádióhálózat terheltségének megosztásához, csökkentéséhez szükséges intézkedések bevezetése (rádióhasználattal kapcsolatos szabályok figyelembevétele, eszközpark felülvizsgálata, növelése) Segédberendezések alkalmazási feltételeinek meghatározása a futópályán tartózkodás során (gurítóradar alkalmazása, futópálya foglaltság jelző és a megállító keresztfénysorok) A Vb szerint az alábbi főbb lépések szükségesek:
9 TANULSÁGOS ESEMÉNYEK 2010-BEN (II.) július 01. július 01. Kalibráló repülést végrehajtó légijármű és egy induló légijármű között sérült az elkülönítés
10 Szabályozni a légiforgalmi egységek közötti koordinációs lépéseket az indulási eljárás kezdeti magassága alatt végrehajtott repülések során. Torony-irányító feladatának módosítása a felszállások során: Légijármű követése vizuálisan Utasítás az áttérésre HASONLÓ ESETEK ELKERÜLÉSÉHEZ SZÜKSÉGES LÉPÉSEK A Vb szerint az alábbi főbb lépések szükségesek:
11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !