KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest 2010.10.28. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím: H-6720 Szeged, Stefánia 4. Telefon: 62 / 599-599* e-mail: titkarsag@atikovizig.hu honlap: www.atikovizig.hu KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest 2010.10.28. Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Az ATIKÖVIZIG kezelésébe tartozó Tisza szakasz rövid bemutatása Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
ATIKÖVIZIG működési területe és Tisza szakasza 253,8 fkm 177,0 fkm 164,1 fkm 159,6 fkm Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Folyószabályozás: Az 1846. évet követően a Tisza nagyvízi szabályozása során területünkön 10 átmetszés létesült, 56,4 km-rel rövidítve meg a folyó eredeti sodorvonal hosszát. Ezzel egy időben indult meg a töltés - és a folyószabályozási művek építése. A 94,2 km hosszú folyószakaszból: 41,0 km mindkét oldalon szabályozott, 9,3 km egyik oldalon szabályozott, 43,9 km szabályozatlan. A nyilvántartott folyószabályozási művek száma: 31 Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Hajóút, vízi közlekedés, vízi út fenntartás, hajóút kitűzés, medertisztítás A szerb területen 1976-óta üzemelő törökbecsei duzzasztó hatására a kezelésünkbe tartozó Tisza szakasz duzzasztással befolyásolt, melynek következtében a korábban nyilvántartott gázlóink megszűntek. Tisza szakaszunkat a 17/2002. (III.7.) számú KöVIM rendelet IV. osztályú vízi út kategóriába, illetve a 151/2000. (XI.1.) számú kormányrendelet – a Tiszát a D-i országhatártól Szegedig (fkm határ megjelölése nélkül) az „E” kategóriájú nemzetközi jelentőségű belvízi utak közé sorolta. Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Hajózás - Múlt 1833: Elindult az első gőzhajó 1848: Hirdetmény Személy és árú szállítás fejlődése II. Világháború után hanyatlás Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Hajózás - Jelen 1970 -es évek: MAHART kivonul a Tiszáról 1970 - 2010: Rendszeres folyami szállítást csak a VIZIG-ek, ADMIRALITÁS Kft. és alkalmi gabonaszállítók végeztek. Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Tisza szakaszunkon csak nappali hajózás folyik, a hajóút kitűzése is ennek megfelelő. A parti kitűző jelek száma a fkm táblákkal együtt jelenleg 252 db, úszó jelek száma 3 db. A kitűző jelek közül 126 db-ot üzemeltetünk. Igazgatóságunknál hajózási üzemág nincs, működőképes kitűző hajóval nem rendelkezünk, ezért a hajó út és a saját kitűző jelek fenntartását külső vállalkozóval kell végeztetnünk. Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Gondot jelent a középvízi meder élben lévő fák folyóba dőlése, melyek veszélyeztethetik a hajózás biztonságát. Elegendő forrás hiányában csak a hajózóútban leakadt fák eltávolítását tudjuk elvégezni. Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Szegedi Medencés Kikötő Tiszaport Kft. kikötője Szegedi Hajóállomás Kikötők Szegedi Medencés Kikötő Tiszaport Kft. kikötője Szegedi Hajóállomás Tiszayacht Kft. kikötője Algyői gabona berakó Csongrádi Yacht kikötő Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Szeged alatt 1988-óta üzemel a Szegedi Medencés Kikötő, - mely kereskedelmi és téli teleltetési funkciókra készült – nemzetközi jelentőségű besorolású, közforgalmi kikötő. A kikötőt – a kikötői üzemelési engedélyek alapján - jelenleg két társaság külön üzemelteti. A kikötő D-i területét kereskedelmi kikötőként a Tartalékgazdálkodási KHT. (Budapest), míg az É-i téli kikötői területét az ATIKÖVÍZIG. A Medencés Kikötő ATIKÖVIZIG kezelésében lévő létesítményeinek (kikötőmedence és bejárati csatorna kő –és betonművei, térvilágítás, közlekedő utak, bejárati csatorna kotrása) felújítása több száz millió Ft nagyságú forrást igényelne. Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Medencés kikötő Fenntartás Piaci igények Infrastruktúra Bejárati csatorna Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
A Szegedi Medencés Kikötő bejárati csatornájának feliszapoltsága Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
A TIG Kht. kikötő partfala Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
A TIG Kht. kikötő partfala Előadó: Keller Péter ATIKÖVIZIG Árvízvédelmi és Folyószabályozási Osztály, Osztályvezető helyettes
Köszönöm megtisztelő figyelmüket !