1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása
2 BEJELENTÉSEK *polgári és állami célú repülés összesen Bejelentések Megkezdett szakmai vizsgálatok Lezárt szakmai vizsgálatok Kiadott biztonsági ajánlások Repülés* Vasút Hajózás Összesen
3 SZAKMAI VIZSGÁLAT Megkezdett szakmai vizsgálatok az eset minősítése szerint: I. negyedévII. negyedévIII. negyedévIV. negyedév Súlyos vasúti baleset0000 Vasúti baleset Váratlan vasúti esemény1013 Részletes adatgyűjtés körébe vont események: I. negyedévII. negyedévIII. negyedévIV. negyedév Súlyos vasúti baleset---- Vasúti baleset Váratlan vasúti esemény
4 Biztonság szempontjából kettősség jellemezte az évet: Pozítvum: Súlyos vasúti baleset nem történt októbere óta Negatívum: Több esemény kapcsán közel álltunk hozzá Keréktörés Tata közelében Jelzőmeghaladások (pl: Újszász munkagép) Járműmegfutamodás ( ) Keskeny nyomközű vasút: Hártókút közelében Továbbra is jellemzők az útátjárókban bekövetkező balesetek, melyek bekövetkezése elsősorban az útátjárót használók magatartására vezethető vissza, azonban esetenként előfordul más tényező közrehatása is (pl.: rálátási probléma, közúti jelzőtáblák hiányosságai, útátjáró kialakítási probléma, stb.) SZAKMAI VIZSGÁLAT
5 Külföldi részvétellel lefolytatott vizsgálatok: AT –Braz-i baleset vizsgálatában közreműködés RO –Kürtösön, magyar vasúttársasággal történt ütközés (kiegészítő vasútbiztonsági tanúsítvány kérdése) PL –Miskolcon, lengyel tulajdonú kocsival bekövetkezett siklás Az ilyen jellegű megkeresések egyre gyakoribbak, a problémát a nyelvismeret jelenti. (RO, PL) SZAKMAI VIZSGÁLAT
6 Biztonsági ajánlások: Zárójelentés kiadása előtt: 2 esetben 3 ajánlás – az NKH mindhárom esetben határozatban írta elő a végrehajtást. Zárójelentéssel: 9 vizsgálat lezárásakor 18 ajánlás – 17 elfogadásra és végrehajtásra került, ill. végrehajtásuk folyamatban van. E területen az együttműködés az NKH-val nagyon sokat javult, az ajánlások nyilvántartásának és végrehajtásig történő nyomon követésének rendszere ez év első felében kerül felülvizsgálásra és fejlesztésre. SZAKMAI VIZSGÁLAT
7 NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉS Európai Vasúti Ügynökség: Útmutatók kidolgozása több munkacsoportban: 2008 –Útmutató az éves jelentések elkészítéséhez, egységesítéséhez 2010 – Útmutató a Zárójelentések elkészítéséhez 2010 –Útmutató a biztonsági ajánlásokhoz 2011 –Útmutató a balesetvizsgálati kötelezettség egységes értelmezéséhez 2012 –Képzési katalógus (ERA – Glasgow University) ERAIL rendszer fejlesztése: ( ) Taxonómia első verziója kidolgozásra került. JRC tavaszra készíti el az első tesztelhető verziót – a használatba vétel 2012 tavaszán várható.
8 SZAKMAI RENDEZVÉNYEK Közép-Európai Balesetvizsgáló Szervezetek Konferenciája: április Budapest 6 állam és az ERA 13 képviselőjének részvételével A konferencia fontosabb témái: balesetvizsgáló szervezeteket érintő szervezeti, módszertani kérdések bekövetkezett balesetek vizsgálati tapasztalatai. KBSZ szakmai napok: március október BGOK-KBSZ közös rendezvény
9 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !