HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Advertisements

TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Kerekes László igazságügyi szakértő
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Mészáros László főigazgató.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Dr. Grónai Éva, Dr. Erdélyi Erzsébet, Blézer Zita
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Papp István balesetvizsgáló HELIKOPTER REPÜLÉS – 2009.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KUTATÁS-MENTÉS.
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Megbízhatóság és biztonság tervezése
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Dr. Siklósi Zoltán A légiközlekedési baleset bekövetkezésének folyamata és a kutatás-mentés (SAR) hatásának elemzése a szakmai vizsgálat keretén.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Előadás másolata:

HELIKOPTER REPÜLÉS – 2011. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Papp István balesetvizsgáló

HELIKOPTEREK Magyarországon 16 polgári helikopter típus és variánsai vannak lajstromban, a következő összetételben: 5700 kg alatti összes 142 db 5700 kg feletti összes 4 db (MI-8, KA-32) Érvényes légialkalmassággal 95 db Lejárt légialkalmassági 51 db Összesen: 146 db Összesen: 146 db

HELIKOPTER ESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA Állami helikopter: 0 db légiközlekedési baleset (Accident) 47 db repülőesemény (Incident) Sérült 0 fő 0 súlyos repülőesemény (Serious Incident) Polgári helikopter: 1 db légiközlekedési baleset (Accident) autogiro Súlyosan sérült 2 fő 6 db repülőesemény (Incident) 1 db súlyos repülőesemény (Ka-26) 3

2010-280-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE (autogiro)

2010-280-4P BALESET ISMERTETÉSE 2010. október 16-án délután jelentették a légiközlekedési baleset. Szép őszi napon, jó látási viszonyok mellett. A hőmérséklet 12 fok volt, az égbolt közepesen felhős. Az autogiro Komárom térségében hobbyrepülés céljából felszállás közben felborult egy mezőgazdaságilag művelt területen. Személyi sérülések: a pilóta és utasa súlyosan megsérült. Az autogiro gazdaságosan javítható. A Vb műszaki meghibásodásra utaló jeleket a szakmai vizsgálat során nem talált. A pilóta képesítése: jogosítását külföldön szerezte. Az erről szóló igazolást az Aero Sports Connektion (USA) adta ki. Repült ideje autogiron: 56 óra. A légijármű adatai: 2006-ban gyártották, külföldi regisztrációval ellátva, repült 56 órát. Üres tömege 260 kg. Megengedett max. felszálló tömeg: 450 kg. Az eset idején 508 kg volt. Az autogirot a feladatra a pilóta maga készítette fel.

A roncs a vizsgált helyszínen. 2010-280-4P A roncs a vizsgált helyszínen.

2010-280-4P ELSŐ INFORMÁCIÓK Az autogiro felszállás közben (a földi szakaszban) felborult. A légiközlekedési balesetben két fő súlyos sérülést szenvedett. Felmerülő kérdések: Elfogyott a tüzelőanyag (?) Elromlott a motor (?) Elromlott az autogiro vezérlése (?) A légköri viszonyok alkalmatlansága a repülésre (extrém időjárási elemek jelenléte) (?)

HELYSZÍNEN LÁTOTTAK, TAPASZTALTAK Az autogiro forgószárnyai a légcsavar és a jobb oldali függőleges vezérsík a felborulástól sérültek (következmény). Két fő súlyos sérülést szenvedett. Az esetről a mentőket és a tűzoltókat a helyszínen tartózkodó tanú értesítette. A légijárművezető és a tanú elmondása szerint a légiközlekedési baleset a nekifutás szakaszában keletkezett. A repülés G típusú légtérben került végrehajtásra így a repüléshez nem került repülési terv leadásra, ezzel esélye sem volt arra a személyzetnek, hogy a légiforgalmi irányító szolgálat a számított érkezés elmaradását követően intézkedhessen a kutatás- mentés indításáról. A Vb a helyszíni szemle során a következő tényeket állapította meg: Az autogiro irányítható volt, a hajtómű működött az esemény bekövetkezéséig és tüzelőanyag volt a tartályban.

2010-280-4P VIZSGÁLTI EREDMÉNYEK A Vb a helyszínen megállapította, hogy a vezérlés épp és akadálymentesen működött mindvégig. Az autogiro irányítottan végezte a felszálláshoz a sebességgyűjtést. A tüzelőanyag nem fogyott el (40), a rendszer nem volt szennyezett. A motortérben található berendezések az esemény bekövetkezéséig üzemszerűen működtek. A vezetőfülkében levő kezelőszervek az üzemmódnak megfelelő helyzetben voltak, a műszerek az esemény bekövetkezéséig üzemszerűen működtek. A vizsgálat alapján, a forgószárnyakon a légcsavaron talált sérülések jellege, mint következmény azonosítható. Az időjárás a feladat végrehajtására alkalmas volt (semmilyen extrém időjárási elem nem volt tapasztalható a térségben). A pilóta levélben engedélyt kért az NKH LH-tól a magyar légtér használatára, válasz a (2005. évi CLXXXIV.törvény -Lt.22.§.-) értemében a sport és hobbycélú tevékenység nem engedélyköteles. Végső megállapítás: mindezek alapján a Vb megállapította, hogy a légijármű az esemény bekövetkeztéig nagy valószínűséggel üzemképes állapotban volt.

2010-280-4P KÖVETKEZTETÉSEK Általánosságban megállapítható: a pilóta érvényes szakmai (külföldön szerzett, nem honosított) és egészségügyi alkalmassággal rendelkezett, a légijármű Aero Sports Connection Europe Wing képviselője által aláírt és lepecsételt légijármű azonosító lappal redelkezett, a légijármű a feladatra elő volt készítve, a légijármű rendszerei a felborulásig működtek és irányítható volt, a légijárművet a pilóta maga vezette, a légiközlekedési baleset bekövetkezésében a pilóta pszichofizikai állapota valószínűleg nem volt befolyásoló tényező, az autogiro aktuális hasznos terhelése 248 kg volt, azaz a terhelés 30,5%-al meghaladta a technikai paraméterekből adódó maximális (190 kg) értéket. Ebből következően az autogiro felszálló tömege (508 kg) ezzel 12,8%-al haladta meg a maximális megengedett (450kg) felszálló tömeget. Emiatt jelentősen nőtt a forgószárnyak felületi terhelése. Alapszabály, hogy minden légijárművet csak a megengedett statikus terheléssel szabad üzemeltetni. Mivel az autogiro tömege a megengedett érték fölött volt a sebességgyűjtés időszakában a keletkező felhajtóerő mértéke nem tudta meghaladni a meglevő súlyerő nagyságát.

2010-280-4P - ÖSSZEFOGLALÓ A légijármű jó műszaki állapotot mutatott, az esemény okaként műszaki hiba nem valószínűsíthető. A légiközlekedési balesethez vezető okok: A repülés felkészülése időszakában a pilóta nem vette figyelembe az autogiro tömegének megfelelő értékek közötti tartását és indokolatlanul a megengedett érték fölé növelte azt. Az autogiro tömegének a megengedett fölé való növekedésével minden teljesítményjellemző leromlik, a vezethetőség is jelentősen romlik, ami nagyobb tapasztalatot igényel, a pilóta tapasztalata a repült órák alapján kevés volt ahhoz, hogy felismerje a túlterheléses felszállás jelenségét, hogy kellő időben döntést hozzon a felszállás megszakítására, a megengedett maximális felszálló tömeggel való repülés minimum 100 repült óra feletti időt igényel, megfelelő elméleti felkészülést követő jól begyakorolt készség mellett is először oktatóval, A fent említett okok egyenként is jelentenek olyan fokú biztonsági kockázatot, ami a repülőbalesethez vezethetett volna, azonban együttes hatásuk már jelentős és kiválthatta az esemény bekövetkezését. BIZTONSÁGI AJÁNLÁS A vonatkozó szabályok betartásával az ilyen esetek elkerülhetők, ezért biztonsági ajánlás kiadására nincs szükség.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! papp.istván@kbsz.hu www.kbsz.hu