HELIKOPTER REPÜLÉS – 2011. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2011. március 29. Papp István balesetvizsgáló
HELIKOPTEREK Magyarországon 16 polgári helikopter típus és variánsai vannak lajstromban, a következő összetételben: 5700 kg alatti összes 142 db 5700 kg feletti összes 4 db (MI-8, KA-32) Érvényes légialkalmassággal 95 db Lejárt légialkalmassági 51 db Összesen: 146 db Összesen: 146 db
HELIKOPTER ESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA Állami helikopter: 0 db légiközlekedési baleset (Accident) 47 db repülőesemény (Incident) Sérült 0 fő 0 súlyos repülőesemény (Serious Incident) Polgári helikopter: 1 db légiközlekedési baleset (Accident) autogiro Súlyosan sérült 2 fő 6 db repülőesemény (Incident) 1 db súlyos repülőesemény (Ka-26) 3
2010-280-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE (autogiro)
2010-280-4P BALESET ISMERTETÉSE 2010. október 16-án délután jelentették a légiközlekedési baleset. Szép őszi napon, jó látási viszonyok mellett. A hőmérséklet 12 fok volt, az égbolt közepesen felhős. Az autogiro Komárom térségében hobbyrepülés céljából felszállás közben felborult egy mezőgazdaságilag művelt területen. Személyi sérülések: a pilóta és utasa súlyosan megsérült. Az autogiro gazdaságosan javítható. A Vb műszaki meghibásodásra utaló jeleket a szakmai vizsgálat során nem talált. A pilóta képesítése: jogosítását külföldön szerezte. Az erről szóló igazolást az Aero Sports Connektion (USA) adta ki. Repült ideje autogiron: 56 óra. A légijármű adatai: 2006-ban gyártották, külföldi regisztrációval ellátva, repült 56 órát. Üres tömege 260 kg. Megengedett max. felszálló tömeg: 450 kg. Az eset idején 508 kg volt. Az autogirot a feladatra a pilóta maga készítette fel.
A roncs a vizsgált helyszínen. 2010-280-4P A roncs a vizsgált helyszínen.
2010-280-4P ELSŐ INFORMÁCIÓK Az autogiro felszállás közben (a földi szakaszban) felborult. A légiközlekedési balesetben két fő súlyos sérülést szenvedett. Felmerülő kérdések: Elfogyott a tüzelőanyag (?) Elromlott a motor (?) Elromlott az autogiro vezérlése (?) A légköri viszonyok alkalmatlansága a repülésre (extrém időjárási elemek jelenléte) (?)
HELYSZÍNEN LÁTOTTAK, TAPASZTALTAK Az autogiro forgószárnyai a légcsavar és a jobb oldali függőleges vezérsík a felborulástól sérültek (következmény). Két fő súlyos sérülést szenvedett. Az esetről a mentőket és a tűzoltókat a helyszínen tartózkodó tanú értesítette. A légijárművezető és a tanú elmondása szerint a légiközlekedési baleset a nekifutás szakaszában keletkezett. A repülés G típusú légtérben került végrehajtásra így a repüléshez nem került repülési terv leadásra, ezzel esélye sem volt arra a személyzetnek, hogy a légiforgalmi irányító szolgálat a számított érkezés elmaradását követően intézkedhessen a kutatás- mentés indításáról. A Vb a helyszíni szemle során a következő tényeket állapította meg: Az autogiro irányítható volt, a hajtómű működött az esemény bekövetkezéséig és tüzelőanyag volt a tartályban.
2010-280-4P VIZSGÁLTI EREDMÉNYEK A Vb a helyszínen megállapította, hogy a vezérlés épp és akadálymentesen működött mindvégig. Az autogiro irányítottan végezte a felszálláshoz a sebességgyűjtést. A tüzelőanyag nem fogyott el (40), a rendszer nem volt szennyezett. A motortérben található berendezések az esemény bekövetkezéséig üzemszerűen működtek. A vezetőfülkében levő kezelőszervek az üzemmódnak megfelelő helyzetben voltak, a műszerek az esemény bekövetkezéséig üzemszerűen működtek. A vizsgálat alapján, a forgószárnyakon a légcsavaron talált sérülések jellege, mint következmény azonosítható. Az időjárás a feladat végrehajtására alkalmas volt (semmilyen extrém időjárási elem nem volt tapasztalható a térségben). A pilóta levélben engedélyt kért az NKH LH-tól a magyar légtér használatára, válasz a (2005. évi CLXXXIV.törvény -Lt.22.§.-) értemében a sport és hobbycélú tevékenység nem engedélyköteles. Végső megállapítás: mindezek alapján a Vb megállapította, hogy a légijármű az esemény bekövetkeztéig nagy valószínűséggel üzemképes állapotban volt.
2010-280-4P KÖVETKEZTETÉSEK Általánosságban megállapítható: a pilóta érvényes szakmai (külföldön szerzett, nem honosított) és egészségügyi alkalmassággal rendelkezett, a légijármű Aero Sports Connection Europe Wing képviselője által aláírt és lepecsételt légijármű azonosító lappal redelkezett, a légijármű a feladatra elő volt készítve, a légijármű rendszerei a felborulásig működtek és irányítható volt, a légijárművet a pilóta maga vezette, a légiközlekedési baleset bekövetkezésében a pilóta pszichofizikai állapota valószínűleg nem volt befolyásoló tényező, az autogiro aktuális hasznos terhelése 248 kg volt, azaz a terhelés 30,5%-al meghaladta a technikai paraméterekből adódó maximális (190 kg) értéket. Ebből következően az autogiro felszálló tömege (508 kg) ezzel 12,8%-al haladta meg a maximális megengedett (450kg) felszálló tömeget. Emiatt jelentősen nőtt a forgószárnyak felületi terhelése. Alapszabály, hogy minden légijárművet csak a megengedett statikus terheléssel szabad üzemeltetni. Mivel az autogiro tömege a megengedett érték fölött volt a sebességgyűjtés időszakában a keletkező felhajtóerő mértéke nem tudta meghaladni a meglevő súlyerő nagyságát.
2010-280-4P - ÖSSZEFOGLALÓ A légijármű jó műszaki állapotot mutatott, az esemény okaként műszaki hiba nem valószínűsíthető. A légiközlekedési balesethez vezető okok: A repülés felkészülése időszakában a pilóta nem vette figyelembe az autogiro tömegének megfelelő értékek közötti tartását és indokolatlanul a megengedett érték fölé növelte azt. Az autogiro tömegének a megengedett fölé való növekedésével minden teljesítményjellemző leromlik, a vezethetőség is jelentősen romlik, ami nagyobb tapasztalatot igényel, a pilóta tapasztalata a repült órák alapján kevés volt ahhoz, hogy felismerje a túlterheléses felszállás jelenségét, hogy kellő időben döntést hozzon a felszállás megszakítására, a megengedett maximális felszálló tömeggel való repülés minimum 100 repült óra feletti időt igényel, megfelelő elméleti felkészülést követő jól begyakorolt készség mellett is először oktatóval, A fent említett okok egyenként is jelentenek olyan fokú biztonsági kockázatot, ami a repülőbalesethez vezethetett volna, azonban együttes hatásuk már jelentős és kiválthatta az esemény bekövetkezését. BIZTONSÁGI AJÁNLÁS A vonatkozó szabályok betartásával az ilyen esetek elkerülhetők, ezért biztonsági ajánlás kiadására nincs szükség.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! papp.istván@kbsz.hu www.kbsz.hu