A HAJÓZÁS NEHÉZSÉGEI TÉLI IDŐJÁRÁSI VISZONYOK KÖZÖTT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Környezeti és Műszaki Áramlástan II. (Transzportfolyamatok II.)
Advertisements

V. TÉMAKÖR: A FÖLDFELSZÍN FORMAKINCSE A belső és külső erők párharca
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Bemutató Ballon Repülés Székesfehérvár 2013 Jun.8.
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RIVER INFORMATION SERVICES
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
Az árvízvédelem korszerűsítésére
Tájékoztató a 2010/2011-es téli árvíz tapasztalatiról Előadó: Fejes Lőrinc szakaszmérnök Kisköre KÖTI-KÖVIZIG Téli vízszintegyeztető tárgyalás Kisköre,
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Árvizek gyakorisága, erőssége, okozott kár - hazai vonatkozások
V. TÉMAKÖR: A FÖLFELSZÍN FORMAKINCSE A belső és külső erők párharca
A levegőburok anyaga, szerkezete
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
JELENSÉGEK A HAZAI HAJÓZÁSI GYAKORLATBAN - avagy állóhajók, telelésre leállított úszóművek süllyedése KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április.
NELI-projekt bemutatása
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
Testek úszása, lebegése, elmerülése
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
TÁMOP /2/KMR Vezetői információs rendszer, Alumni, diplomás pályakövető rendszer és tehetséggondozás bevezetése a Budapesti Corvinus.
Viharkárokra történő felkészülés, reagálás Vas megyében. Köszöntöm az előadás résztvevőit ! Horváth Tibor pv.alez.
megújuló hatósági felügyelete
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
Téli rendkívüli időjárási helyzetek – az OMSZ szerepe
2010.Február 27 Szombat Budapest és környéke természeti értékei IV. Természetismereti és létesítményellenőrző túra Beszámoló.
17. tétel.
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
ismétlődő (azonos vagy hasonló) tevékenységek megvalósítására szolgál
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Vízi és vasúti szállítás
Testek úszása, lebegése, elmerülése
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
FELSZÍNI VIZEK IV. 7. előadás vízfolyások jégviszonyai
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1 A Rotterdami Kikötőigazgatóság belvízi irányító-központjának IDŐJÁRÁS-JELENTŐ RENDSZERE – képes útijelentés KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Tanár: Kaszás Botos Zsófia
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Veszélyes áruk vízi szállítása
Összefoglalás: A testek nyomása
Összefoglalás: A testek nyomása
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,
Tűzvédelmi Szabályzat
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Előadás másolata:

A HAJÓZÁS NEHÉZSÉGEI TÉLI IDŐJÁRÁSI VISZONYOK KÖZÖTT KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011. november 08. Sárkány Gábor balesetvizsgáló

KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY AZ ELŐADÁS TÉMAKÖREI: JEGESEDÉS, JÉGTÁBLÁK KIALAKULÁSA TÉLI HAJÓZÁS TELELÉS KIKÖTŐBEN

I. JEGESEDÉS JÉG MEGJELENÉSE FOLYÓVIZEKEN: Rendszeresen ismétlődő természeti jelenség Kisebb folyókon: felszínen, széleken kezdődik, és lassan átfogja az egész folyót Nagyobb folyókon: jégzajlással kezdődik, a fenékjég kialakulásával. A jégrészecskék a turbulens vízáramlás hatására leülnek a fenékre, majd attól elválva csomókban a felszínre kerülnek. A felszínen a hideg levegővel érintkezve megfagyasztják a körülöttük levő vizet, így jégtáblák alakulnak ki.

I. JEGESEDÉS JÉGZAJLÁS TÍPUSAI A HAJÓZÁS SZEMPONTJÁBÓL: Elsődleges jégzajlás Másodlagos jégzajlás

I. JEGESEDÉS ELSŐDLEGES JÉGZAJLÁS: Téli időszak kezdetén alakul ki. Lassan erősödő jégképződés. Kásás, laza szerkezetű jégtáblák, néhol vastagabbak is lehetnek. Nem ritka napjainkban sem, a tél egész időszakára elhúzódhat. HATÁSA A HAJÓZÁSRA: Az utazás mindaddig lehetséges, amíg azt a jég tömege lehetetlenné nem teszi. MÁSODLAGOS JÉGZAJLÁS: A tavasz kezdetén alakul ki, amikor a befagyott folyókon a jégtakaró felszakad, és a jégtáblák megindulnak. Vastag, kemény jégtáblák. Szűkületekben, kanyarulatokban a jégtáblák feltorlódhatnak, torlaszokat építhetnek, a víz folyását elzárva jeges árvizet okozhatnak. JELENTŐS JÉGFELTORLÓDÁSBÓL BEKÖVETKEZETT ÁRVIZEK: 1838. március 13-i 1876. március 9-i

I. JEGESEDÉS Az 1838. március 13-i pesti árvíz Víz alatt a Rókus kápolna

I. JEGESEDÉS Az 1838. március 13-i pesti árvíz Vízszint a Rókus kápolna falán

I. JEGESEDÉS Az 1876. március 09-i budai árvíz Az elöntött Fazekas (ma Szilágyi Dezső) tér

II. TÉLI HAJÓZÁS

II. TÉLI HAJÓZÁS A szállítási feladatok megkívánják, hogy a vízi járművek maximálisan kihasználják a hajózási lehetőségeket, ezért az elsődleges jégzajlás számos hajót találhat a nyílt vízen. Erre a hajózási feladatra megfelelően fel kell készülni. JÉG HATÁSA MENETBEN LEVŐ HAJÓRA A feltorlódott jégtáblák nyomása a hajót az útjából kitéríti. A feltorlódott jég a hajó ellenállását megnöveli. A hajótest eljegesedik, „jégfenék” alakul ki. A téli hidegben ridegebb lemezelés miatt a testsérülés, lemezszakadás veszélye megnő. Hajókaravánok egységei összefagynak, a hajóoldalra tapadt jég miatt különálló egységek egymás mellé állítása nehézkes.

II. TÉLI HAJÓZÁS HAJÓZÁS JÉGZAJLÁSBAN A hajó útitervét úgy kell elkészíteni, hogy a jégzajlás fokozódása esetén a legközelebbi téli kikötőt, menedékhelyet el lehessen érni. A meteorológiai viszonyokat fokozottan figyelni kell, számítani kell ködre, hóesésre, hófúvásra és szélviharra. Az úszó hajózási jeleket bevonják jégzajláskor, nehezebb a navigáció. Fontos, hogy a radarberendezés üzemképes legyen. A jég nyomása miatt a hajótestre fokozott erők hatnak, hamarabb elveszti a lendületét, nehézkesebb a fordulás. Horgony felszedése nehézkesebb. Hajók egymás mellé állása a jégtáblák miatt nehezebb, az acél hajótest a hideg miatt ridegebb, könnyebben szakad. Fedélzeti munkák a csúszásveszély miatt veszélyesebbek és lassabban végrehajthatók.

III. TELELÉS KIKÖTŐBEN A jégzajlás fokozódásával a hajózás veszélyesebbé, lehetetlenné válik, a hajóknak téli kikötőkbe, menedékhelyekre kell vonulniuk. A telelés fokozott elővigyázatosságot és munkafegyelmet követelő tevékenység. A téli kikötők meghatározásával és üzemeltetési rendjével a 39/2003 (VI. 13.) GKM rendelet mellékleteként kiadott Hajózási Szabályzat is foglakozik. I. rész (Általános Hajózási Szabályok), 1. fejezet, 1.02 cikk: A hajó vezetője I. rész, 1. fejezet, 1.25 cikk: Menedékhely és telelés I. rész, 7. fejezet, A veszteglés szabályai II. rész (A Magyar Köztársaság területén levő belvizekre vonatkozó kiegészítő rendelkezések), 1. fejezet 1.02 cikk: A vízi jármű vezetője és az úszómű felügyeletéért felelős személy II. rész, 5. fejezet: A veszteglés szabályai II. rész, 7. fejezet, 7.15. cikk: Közlekedési Rend (Dunára vonatkozik) II. rész, 7. fejezet, 7.17. cikk: Budapest térségének közlekedési rendje II. rész, 7. fejezet, 7.33. cikk: Közlekedési Rend (A Szentendrei-Duna-ágra vonatkozik)

III. TELELÉS KIKÖTŐBEN TÉLI KIKÖTŐK ÜZEMELTETÉSÉNEK FELADATAI: Telelőparancsnok kijelölése. Telelőrend készítése, amely tartalmazza a következőket: Őrszolgálat megszervezése és kijelölése. Hó és jég eltakarítása a járókon, közlekedési útvonalakon. Hajófenekek rendszeres ellenőrzése. Tűzrendészeti ellenőrzés. Meteorológiai, vízállási információk figyelése, rögzítése. Riadó tervek készítése tűz és vízbetörés esetére. Vázlat készítése a telelőben álló hajók elhelyezkedéséről, kikötésük módjáról. A telelés folyamán üzemképes géphajót kell biztosítani. A kikötő jegét folyamatosan törni kell. A hőmérséklet-változással együtt járó fagyás-kiolvadás különösen veszélyes, mert a csőrendszerekben maradt víz fagydugót okozhat, amelynek kiolvadásával vízbetörés keletkezhet.

III. TELELÉS KIKÖTŐBEN Néhány fénykép a nem megfelelő téli tárolás bemutatására: Pilismarót, 2010. december, lakóhajó elsüllyedt

III. TELELÉS KIKÖTŐBEN Győr, Mosoni-Duna 2010. december, állóhajó elsüllyedt

III. TELELÉS KIKÖTŐBEN Harta, 2010. december, kotróhajó elsüllyedt

Jelen előadással a téli időszak sajátosságaira, és az ebből adódó speciális feladatokra kívántam rámutatni.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! sarkany.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu