VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Advertisements

A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI
Információcsere a vasúti járművek karbantartása során
A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Szervezetfejlesztési Program
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich sz. vonat siklása Hintergasse és.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések a GYSEV Zrt
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
bekövetkezett baleset ismertetése
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Történelmi visszatekintés
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, 2012. október 10. dr. Gincsai János vasúti főosztályvezető

VASÚT – Bejelentések 2006 - 2011 Tevékenységünk kezdete a vasúti területen: 2006. március 1.

VASÚT – Bejelentések 2006 - 2011 A klasszikus vasúti balesetek száma töredéke az összes bejelentésnek, a vasúti közlekedés biztonságáról alkotott képet lerontja a környezet hatása (közúti közlekedés, tiltott helyen járás, öngyilkosság)

VASÚT – KBSZ kivizsgálások 2006 - 2011 Döntési szempontjaink: - ismétlődés, - veszélyesség (baleset közelsége), - rendszerbeli (általános) tanulságok lehetősége

VASÚT – Biztonsági ajánlások 2006 - 2011 118

VASÚT – Biztonsági ajánlások 2007. február 6-án Szőny megállóhelynél egy személyszállító vonat nagy sebességgel nekiütközött egy, a biztosító-berendezés meghibásodása miatt igen lassan haladó tehervonat végének. A baleset következtében a mozdonyvezető életét vesztette, két utas súlyosan sérült, több jármű és a pálya rongálódott. A baleset közvetlen oka a vonatbefolyásoló berendezés sebességkorlátozó funkciójának megszüntetése és sebességtúllépés volt. A vizsgálat során azonban fény derült arra is, hogy az érvényben lévő forgalmi szabályozás alapján az ún. állomástávolságú közlekedésre való áttérés szükség esetén csak lassan, a műszaki személyzet helyszínre érkezését követően valósítható meg.

VASÚT – Biztonsági ajánlások Ajánlásunk nyomán a forgalmi utasítás úgy változott, hogy a műszaki és a forgalmi irányítás egyetértése esetén az ún. állomástávolságú közlekedés szükség esetén a műszaki személyzet helyszínre érkezésének bevárása, és erre irányuló írásbeli rendelkezése nélkül is bevezethető. Ilyen módon a forgalmi személyzet gyorsabban tud intézkedni a kialakult helyzethez leginkább illeszkedő forgalmi rend bevezetéséről, amely mind a közlekedésbiztonság szempontjából, mind a forgalom legkisebb zavartatása érdekében hasznos.

VASÚT – Biztonsági ajánlások Tócóvölgy – Balmazújváros állomások között fekvő AS 41 jelű útátjáróban 2007 évtől kezdődően ismétlődően következtek be különböző súlyosságú balesetek. A balesetek bekövetkezése elsősorban az útátjáró használói részéről felmerült emberi tényezőre voltak visszavezethetők, azonban azokban jelentős szerepet játszott az útátjáró geometriai kialakítása is.

VASÚT – Biztonsági ajánlások 2008. évi ajánlásunk nyomán az NKH területi szerve, a pályahálózat működtetője és a közút kezelője a helyszínt többször megvizsgálta. Rövid távú megoldásként intézkedési terv került végrehajtásra (láthatóság javítása, útburkolati jel felfestése, sorompófej megismétlése, stb.) A biztonságos megoldást minden érintett szerv a közúti jelzőlámpával függésben lévő sorompó telepítésében látta, melynek megvalósítása hosszabb időt vett igénybe. Napjainkra a kivitelezés megtörtént, az átadás rövidesen várható.

VASÚT – Biztonsági ajánlások 2010. július 19-én Pécs állomáson az utasok által elfoglalt szerelvényre járó V43 sorozatú mozdony a kocsiknak ütközött. Járművek rongálódtak, személyi sérülés nem történt. A baleset oka a mozdony fékberendezésének hatástalansága, melyet a fékek üzemi kopásából adódó túl nagy féklöket okozott. A mozdony vizsgálati ciklusideje nem került túllépésre. A féklöket megengedett értéket meghaladó volta a mozdony szerkezeti kialakítása miatt csak műhelyben volt felismerhető

VASÚT – Biztonsági ajánlások Ajánlásunk nyomán felülvizsgálatra került a féklöketek karbantartás során történő beállításának értékhatára (MÁVSZ 2757:1995 módosítása) Ajánlásunk nyomán a V43 sorozatú mozdonyokat az üzembentartója folyamatosan felszerelte ún. mechanikus féklöket kijelzővel, ami lehetővé teszi a vontatójármű személyzete részére, hogy a szolgálat átvételekor, ill. annak során is meggyőződhessen a féklöket értékéről, az esetleges azonnali beavatkozás szükségességéről.

VASÚT – Biztonsági ajánlások 2011. szeptember 18-án a Sopron-Rendező pályaudvarról Sopron állomáson át Ausztria felé induló tehervonat elhaladt Sopron állomás „Megállj!” állású kijárati jelzője mellett, és szembe közlekedett egy Sopron felé tartó tehervonattal. A veszélyes helyzet elsősorban emberi tényezőre volt visszavezethető. Kialakulásában azonban szerepet játszott az is, hogy a vonat már Sopron-Rendező pályaudvarról INDUSI üzemmódban közlekedett, azonban az országhatárig ez a vonatbefolyásolási rendszer nincs kiépítve. Ott a magyar EVM rendszer üzemel, aminek a jeleit azonban a vontató jármű nem tudta fogadni, így a vonatbefolyásolás nem volt képes felismerni a veszélyes helyzetet. Ajánlásunk kapcsán a infrastruktúra működtetője tanulmányt készített annak megvalósítására, hogy hálózatán a vontatójárművek valamennyi esetben a pályaberendezésnek megfelelő vonatbefolyásolással közlekedhessenek. Ennek megvalósítása komoly anyagi ráfordítást igényel, a beruházás az intézkedési terv szerint 2013-ban valósul meg.

ERA ÉRTÉKELÉS A KBSZ megalakulása óta aktívan részt vesz az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) tevékenységében. Az egyik munkacsoportban sor került a nemzeti balesetvizsgáló szervezetek gyakorlati működését értékelő módszertan kidolgozására. Ennek célja az erősségek és gyengeségek feltárása, a fejlődés lehetséges irányainak felvázolása, önkéntes alapon. A módszertan „kipróbálásaként” az első értékelés alanya jelentkezésünk alapján a KBSZ volt. A részvételtől azt vártuk, hogy objektív külső képet kaphassunk szervezetünkről, gyakorlati működésünkről, és az európai gyakorlaton alapuló iránymutatást a jövőbeni fejlődésünkhöz. Az értékelési folyamat 2012. tavaszán kezdődött, a helyszíni vizsgálatra augusztus utolsó hetében került sor. Az elsődleges megállapítások már megérkeztek, ezek véglegesítésére és az intézkedési tervünk bemutatására október végén fog sor kerülni.

ERA ÉRTÉKELÉS – Megállapítások Erősségek: KBSZ függetlensége a vasúti szektor más szereplőitől (vasúttársaságok, hatóságok, bűnüldözés, stb.) Multimodális szervezet – lehetőség más ágazatok tapasztalatainak hasznosítására. A balesetvizsgálók képzése, továbbképzése jól tervezett, folyamatos. A szakmai vizsgálatok műszaki, valamint forgalom lebonyolítással kapcsolatos elemzései mélyrehatóak, alaposak. Záró értekezlet – széles körben és átláthatóan biztosítja az érdekeltek véleményezési jogát a zárójelentés-tervezetével és az abban található biztonsági ajánlásokkal kapcsolatban. A biztonsági ajánlások nyomon követése jól szervezett

ERA ÉRTÉKELÉS – Megállapítások Fejlesztési lehetőségek: A szakmai vizsgálat folyamatát leíró útmutatók széttagoltak, azt a könnyebb használhatóság érdekében célszerű egy egységes kézikönyvvé alakítani. A szakmai vizsgálatok a biztonságirányítás területén nem kellően alaposak, erre a területre nagyobb hangsúlyt célszerű fektetni – ez másfajta megközelítést, módszertan igényel, a balesetvizsgálók ezirányú képzése elengedhetetlen. A zárójelentésekben az érintett szervezetek közlekedésbiztonsággal kapcsolatos feladatait, szervezeti felelősségét részletesebben fel kell tárni. A kiemelt vizsgálatokban az érintetteket a vizsgálat kezdetétől be kell vonni a tevékenységbe, a vizsgálat részeredményeit e körben folyamatosan és kölcsönösen kommunikálni kell – ennek eredményeként a feltárt biztonsági hiányosságokra hamarabb (önkéntes) megoldás születhet, illetve a biztonsági ajánlások így szélesebb szakmai bázison alapulhatnak, így azok minősége és elfogadottsága javulhat.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! gincsai.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu