A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Mészáros László főigazgató
2 BEJELENTÉSEK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA PoLéBiSz KBSZ Összes bejelentések száma Tényleges repülőesemények száma* Ebből külföldi lajstromban lévő légijárművet érintett
3 REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA ESEMÉNYKATEGÓRIÁK SZERINT PoLéBiSz KBSZ Balesetek Súlyos repülőesemények Repülőesemények
4 REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA LÉGIJÁRMŰ TÖMEGHATÁR SZERINT Tényleges repülőesemények (231) (357) 5700 kg felszálló tömeg felett* kg felszálló tömeg alatt*
5 LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK ALAKULÁSA Balesetek számaBaleseteken belül halálos balesetek száma Balesetben elhunytak PoLéBiSz KBSZ
6 A BALESETEK MEGOSZLÁSA AZ EGYES LÉGIJÁRMŰ KATEGÓRIÁK KÖZÖTT Balesetek száma 5700 kg felszálló tömeg fölött Balesetek száma 5700 kg felszálló tömeg alatt PoLéBiSz KBSZ
7 LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESETEK Baleset Külföldi lajstromú légijárművel Magyarországon Magyar lajstromú (nyilvántartású) légijárművel külföldön PoLéBiSz KBSZ200647
8 A SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA AZ EGYES LÉGIJÁRMŰ KATEGÓRIÁK KÖZÖTT 5700 kg. felszálló tömeg fölötti légijárművek 5700 kg. felszálló tömeg alatti légijárművek PoLéBiSz KBSZ
9 A BEJELENTÉSEK KIVIZSGÁLÁSA VIZSGÁLATI HATÁSKÖR SZERINT PoLéBiSz KBSZ Vizsgáló szervezet PoLéBiSz/KBSZ Külföldi hatóság Üzemeltetői biztonsági szervezet KBSZ részéről Intézkedést nem igényelt*
10 ÖSSZEFOGLALÓAN megállapítható, hogy a kereskedelmi célú légi közlekedés területén a légitársaságok folyamatosan bővülő géppark és növekvő teljesítmények mellett őrzik meg alapvetően biztonságosnak értékelhető működésüket. Ugyanakkor a hobbi repülők körében, illetve a mezőgazdasági célú repülésben egyre több az olyan jellegű esemény, amely mögött előidéző okként a szabályok tudatos figyelmen kívül hagyása áll. ÁLTALÁNOS TAPASZTALATOK
11 REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ÉRTÉKELÉSE kg max. felszálló tömeg feletti magyar lajstromozású légijárművek Légijármű-park (érvényes légialk. engedéllyel) db* Repült órákLeszállások szám 2000*75 789*47 599* 2001*67 059*34 597* 2002** ** ** **
12 REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ÉRTÉKELÉSE kg max. felszálló tömeg feletti kategória repülőeseményei PoLéBiSz KBSZ Balesetek Súlyos repülőesemények Repülőesemények
13 A BEJELENTÉSEK MEGOSZLÁSA A BEJELENTÉSKOR FELTÉTELEZETT OKOK SZERINT kg max. felszálló tömeg feletti kategória PoLéBiSz KBSZ repülőgép üzemeltetőtől független műszaki meghibásodása ismétlődő meghibásodás - 3 beteg utas, személyzet 5 12 emberi tényező 3 21 madárral, illetve állattal való ütközés légiforgalmi vonatkozású villámcsapás, illetve elektromos kisülés 5 6 egyéb 37 41
14 SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK kg max. felszálló tömeg feletti kategória súlyos repülőeseményeinek megoszlása a repülés fázisa szerint
15 ÖSSZEFOGLALVA: ha figyelembe vesszük a géppark folyamatos bővülését és a repült óraszámok emelkedését, akkor úgy kell értékelnünk, hogy a kereskedelmi célú repülésben a közlekedésbiztonsági helyzet folyamatosan javuló tendenciát mutat KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI KATEGÓRIA
16 REPÜLŐESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában PoLéBiSz KBSZ Balesetek Súlyos események Események
17 A BALESETEK MEGOSZLÁSA A FŐBB LÉGIJÁRMŰ CSOPORTOK KÖZÖTT kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában 5700 max. felszálló tömeg alatti merev szárnyú motoros légijárművek helikopter UL, motoros és gyalog sárkány, siklórepülő, ejtőernyő, vitorlázó repülőgép PoLéBiSz KBSZ
18 AZ EMBERI TÉNYEZŐ SZEREPE - a motoros repülőgépek (5700 kg felszálló tömeg alatt) évi eseményeinél a bejelentéskor feltételezett okok szerint Az esemény oka Helikopter Motoros repülőgépek Műszaki tényező519 Emberi tényező Tévesztés Döntésképtelenség02 Hiányos készségek26 Észlelés hiánya13 Szabályszegés Rutinszerű19 Eseti19
19 ÖSSZEFOGLALÓAN: az 5700 kg max. felszálló tömeg alatti kategóriában tapasztalható tendenciákból a KBSZ évben a hatósági felügyelet visszatartó erejének csökkenésére következtetett úgy a forgalom, mint az oktatás területén. A hatóság ellenőrző tevékenysége érezhetően erősödött a Nemzeti Közlekedési Hatóság január 1-ével történt megalakulását követően, elsősorban a nyári szezonban. Ugyancsak tendenciaként értékelhető, hogy a hobbi- és sportrepülők egy bizonyos, de a többséget jelentő körében anyagi okokból általában csökken a repülési teljesítmény és a kevesebb gyakorlat fokozottabb balesetveszély forrása KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI KATEGÓRIA
20 LÉGIFORGALMI VONATKOZÁSÚ (ATM) ESEMÉNYEK - légiforgalmi adatok (db) PoLéBiSz KBSZ Átrepülő forgalom Ferihegyi induló/érkező forgalom Mindösszesen
21 ATM ESEMÉNYKATEGÓRIÁK STATISZTIKAI ELOSZLÁSA PoLéBiSzKBSZ baleset 00 súlyos repülőesemény 87 repülőesemény komoly repülőesemény 32 jelentős repülőesemény 711 repülőesemény 1742
22 ÖSSZEFOGLALVA A magyar légtér alapvetően biztonságos. Vannak azonban olyan tenden- ciák, amelyek figyelemmel kisérése a jövőben fokozottan ajánlott. Ezek: közvetlen balesetveszélyt még nem okozott, de a KBSZ egyre több esetben regisztrálja ellenőrzött légtérben közforgalmi repülőgépek részéről a sebességkorlátozás túllépését, bár a katonai célú repülésekre kijelölt ellenőrzött légterek egyre kevesebb esetben korlátozzák a polgári hobbi és sportcélú repülést, mégis egyre többször sértik meg a „kisgépes” pilóták e légterek használatának szabályait, a különféle szabályozási intézkedések ellenére visszatérő probléma, hogy a közforgalmi repülés által használt ellenőrzött légtérbe motor nélküli légijárművekkel engedély nélkül repülnek be hobbi pilóták, e jelenség ellen hatásosabban fellépni csak a légtér fokozott ellenőrzésével, a légtérstruktúra felülvizsgálatával lehetne.
23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!