KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, 2006. október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A területegységek átalakítása
Advertisements

Pogány Frigyes Szakközépiskola
5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Badovszky György balesetvizsgáló.
MOZGÁSÁLLAPOT-VÁLTOZÁS TEHETETLENSÉG,
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Az anyagi pont dinamikája A merev testek mechanikája
A repülés kultúra A tudatos gyakorlás vezet mesterfokra.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
A Föld, mint égitest.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
EMC © Farkas György.
Védőgázas hegesztések
Szívós – rideg viselkedés Törésmechanika
Elmozdulási hatásábrák
Pontrendszerek mechanikája
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EJTŐERNYŐS és SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
AZ ERŐ HATÁSÁRA AZ ERŐ HATÁSÁRA
A PONTSZERŰ ÉS KITERJED TESTEK MOZGÁSA
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
Hogyan mozognak a testek? X_vekt Y_vekt Z_vekt Origó: vonatkoztatási test Helyvektor: r_vekt: r_x, r_y, r_z Nagysága: A test távolsága az origótól, 1m,
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
Paradoxon perdületre TÉTEL: Zárt rendszer perdülete állandó. A Fizikai Szemle júliusi számában jelent meg Radnai Gyula és Tichy Géza hasonló című.
Keszitette: Boda Eniko es Molnar Eniko
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Comenius Logo (teknőc).
Névtelen| Biztonságos| Felhasználóbarát
A Coriolis-erő a fizikában az inerciarendszerhez képest forgó (tehát egyben gyorsuló) vonatkoztatási rendszerben mozgó testre ható egyik tehetetlenségi.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Munka.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Pontszerű test – kiterjedt test
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
2.2. ÁTMENŐCSAVAROS ACÉL - FA KAPCSOLATOK
AZ ERŐ HATÁSÁRA AZ ERŐ HATÁSÁRA
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
AZ ERŐ HATÁSÁRA -mozgásállapot-változás -alakváltozás -forgás TÖRTÉNHET. AZ ERŐ HATÁSÁRA Készítette: Farkas Andor.
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
R-26S Góbé Típusismereti előadás Nógrádi József március 12.
Összeállította: Kovács István
Munka Egyszerűbben: az erő (vektor!) és az elmozdulás (vektor!) skalárszorzata (matematika)
Egyetemes tömegvonzás, körmozgás, feladatok 9. osztály
Velünk élő középkor Forrás:
SZEnavis Labor Galéria
2 mi 4800 ft = ______ ft.
A Föld, mint égitest.
Előadás másolata:

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből eredő kormánylap- kiszakadás

2 Flatter – légerő és az anyag rugalmassága Bafting – leváló örvénysor és az anyag rugalmassága Lengések légerő és a tömegerők hatása csűrőlengés faroklobogás Csűrőlengés: két ismert magyar vonatkozású eset: 1./ április 21 Tököl: WM-23 (Ezüst nyíl) jobb csűrő kiszakadás, rgv. eje-vel kiugrott 2./ Móka b berepülésénél bal csűrő kiszakadt, rgv eje-vel kiugrott, rg.beleakadt az ernyőbe, rgv meghalt AEROELASZTIKUS JELENSÉGEK

3 1./ a csűrő szerkezeti súlypontja a forgástengely mögött van, a tömegerő erősíti a légerő hatását, divergens lengés áll elő – a csűrő kitörik 2./ a súlypont a forgástengely előtt van, a tömegerő a légerő ellen hat – konvergens lengés Acro-Sport tip.rg július 22. Kalocsa km/ó sebességű, 30 fokos süllyedő pályán rácsapás, utána 5,5 g-s felvétel. Ennek következtében: - bal csűrő középső csomópont kiszakadt, az ellensúly levált a csűrőről: CSŰRŐLENGÉS LEFOLYÁSA

4

5 -a külső csomópont csavarfejeit alátéttel áthúzta az erő a csűrő főtartón

6 - a középső csomóponton belül a csűrő kettétört - a csűrőmaradvány a belső csomópontnál a szárnysíkra 90 fokkal elfordult Ezen események lezajlása után a rgv. leszállt, amit a nagy csűrőterjedtségből következő maradék kormányhatás lehetővé tett. Az eseményt kiváltó ok: a rácsapásnál valószínű ütésszerű helyesbítő csűrőmozdulat, ami a középső csp.-t túlterhelte. Ennek értelmében a folyamat:

7 1./ jobb fül a csapszegfuratnál nyúlással törik

8 2./ bal fül tőben törik

9 3./az ellensúly lekapcsolódik

10 4./a csűrő középen törik 5./a bal csomópont a csűrőfőtartóból kiszakad

11 1. A csomópont anyaga dural jellegű ötvözet 400 MPa szakítószilárdsággal. 2. Törése esetén az ellensúly leválik a csűrőről, a csűrő csillapítatlanná válik 3. Vasalásrögzítő d=4 mm csavarok d=16 mm alátétjei a csűrő fenyő főtartóját átszakítják 4. A csillapítatlan csűrő lengése töréshez vezet A FOLYAMAT OKA

12 1.Betartani a légiüzemeltetési utasítás pontjait. A légiüzemeltetési utasítás felrántás függőleges orsó esetén 200 km/ó sebességet engedélyez. 2. A csomópontokat ötvözött acéllemezből szükséges gyártani 3. A rögzítőcsapokat a fenyő főtartókhoz acél, mindkét csap feje alatt átmenő összefüggő lemezből kell készíteni BIZTONSÁGI AJÁNLÁS