KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből eredő kormánylap- kiszakadás
2 Flatter – légerő és az anyag rugalmassága Bafting – leváló örvénysor és az anyag rugalmassága Lengések légerő és a tömegerők hatása csűrőlengés faroklobogás Csűrőlengés: két ismert magyar vonatkozású eset: 1./ április 21 Tököl: WM-23 (Ezüst nyíl) jobb csűrő kiszakadás, rgv. eje-vel kiugrott 2./ Móka b berepülésénél bal csűrő kiszakadt, rgv eje-vel kiugrott, rg.beleakadt az ernyőbe, rgv meghalt AEROELASZTIKUS JELENSÉGEK
3 1./ a csűrő szerkezeti súlypontja a forgástengely mögött van, a tömegerő erősíti a légerő hatását, divergens lengés áll elő – a csűrő kitörik 2./ a súlypont a forgástengely előtt van, a tömegerő a légerő ellen hat – konvergens lengés Acro-Sport tip.rg július 22. Kalocsa km/ó sebességű, 30 fokos süllyedő pályán rácsapás, utána 5,5 g-s felvétel. Ennek következtében: - bal csűrő középső csomópont kiszakadt, az ellensúly levált a csűrőről: CSŰRŐLENGÉS LEFOLYÁSA
4
5 -a külső csomópont csavarfejeit alátéttel áthúzta az erő a csűrő főtartón
6 - a középső csomóponton belül a csűrő kettétört - a csűrőmaradvány a belső csomópontnál a szárnysíkra 90 fokkal elfordult Ezen események lezajlása után a rgv. leszállt, amit a nagy csűrőterjedtségből következő maradék kormányhatás lehetővé tett. Az eseményt kiváltó ok: a rácsapásnál valószínű ütésszerű helyesbítő csűrőmozdulat, ami a középső csp.-t túlterhelte. Ennek értelmében a folyamat:
7 1./ jobb fül a csapszegfuratnál nyúlással törik
8 2./ bal fül tőben törik
9 3./az ellensúly lekapcsolódik
10 4./a csűrő középen törik 5./a bal csomópont a csűrőfőtartóból kiszakad
11 1. A csomópont anyaga dural jellegű ötvözet 400 MPa szakítószilárdsággal. 2. Törése esetén az ellensúly leválik a csűrőről, a csűrő csillapítatlanná válik 3. Vasalásrögzítő d=4 mm csavarok d=16 mm alátétjei a csűrő fenyő főtartóját átszakítják 4. A csillapítatlan csűrő lengése töréshez vezet A FOLYAMAT OKA
12 1.Betartani a légiüzemeltetési utasítás pontjait. A légiüzemeltetési utasítás felrántás függőleges orsó esetén 200 km/ó sebességet engedélyez. 2. A csomópontokat ötvözött acéllemezből szükséges gyártani 3. A rögzítőcsapokat a fenyő főtartókhoz acél, mindkét csap feje alatt átmenő összefüggő lemezből kell készíteni BIZTONSÁGI AJÁNLÁS