KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Április 8 Repülésbiztonsági menedzsment rendszer – SMS bevezetése
Üzembentartói SMS bevezetése Tartalom A jelenlegi rendszer; Mi az új az SMS-ben? SMS szervezet SMS bemenete Kockázat felmérés Az SMS kimenete
A jelenlegi rendszer Események jelentése: Kötelező (mandatory) jelentések, önkéntes (voluntary) jelentések; Bizalmas (confidential) jelentések; Flight Data monitoring: A „MI”-re fókuszál, 2006-óta működik; Line Operation Assessment: A pilótakabinban történtek megfigyelése, a “veszélyeket és hibákat”gyűjti, a „MIÉRT”-re fókuszál, 2008-tól mőködik; Ellenőrzések, auditok; Évente az üzemvitel minden területén; Repülésbiztonsági értekezletek; Havi repülésbiztonsági értekezlet, féléves repülésbiztonsági tanács; Éves Airbus repülésbiztonsági konferencia; Repülésbiztonsági kommunikáció; Negyedéves repülésbiztonsági tájékoztató; Airbus eseményjelentések; Éves repülésbiztonsági kockázattudatosító képzés;
Mi az új az SMS-ben? Amink van: FOM – Flight Operation Monitoring; Ami tervezünk: SMS - Safety Management System; A különbség: Monitoring – Menedzsment; –Összehangolt tevékenység egy szervezet vezetésére; –Erőforrások biztosítása és irányítása egy cél elérésére; –Azt tudjuk menedzselni amit mérünk; –Repülésbiztonsági teljesítmény indikátorok; Kockázat menedzsment –Kockázatok azonosítása, mérése, elemzése; –Erőforrások biztosítása a kockázatok csökkentésére; Döntés kérdése: SMS vagy QSMS?
A Wizz QSMS szervezete – QSMS Team Head of Safety & Quality Emergency Response BLAKE Fire & Health Safety CEDIT2000 Safety Office Safety Captain + Pilot Arek Bajura (KTW) + Martijn Farla (GDN) Safety SCA + Deputy Konrad Niedojadlo & Danuta Liboska (KTW) FDM Captains Harry Fuchs (BUD) & Norbert Orlowski (WAW) LOA Captain Gyorgy Toth (BUD) Quality Office Part M Quality Manager vacant Auditor – Flight Ops Jacek Mainka (WAW) Auditor – Ground Ops Lukasz Skorupa (WAW) Auditor – Maintenance Danil Danailov (SOF)
Safety menedzsment „Erőforrások biztosítása és irányítása a repülésbiztonsági kockázat azonosítására, mérésére, elemzésére és összehangolt tevékenység a kitűzött repülésbiztonsági teljesítmény elérésére”; események FDM LOAS Auditok Airbus Repülésbiztonsági teljesítmény-mutatók Eseményráta, FDM túllépési ráta, LOAS veszély/hiba ráta, Audit nem-megfelelőségek, Nemzetközi baleseti ráta Összesített kockázati jelentés
Kockázatelemzés Előfodulás gyakorisága d c b a dcba A következmény súlyossága Kockázati érték Madárral ütközés =; Egészségügyi kényszerhelyzet =; GPWS warning =; Kommunikáció megszakadása =; Nincs egyetlen üdvözítő módszer; Bonyolult, időigényes;
Események kategóriák szerinti megoszlása – az események száma/év; Események kockázati értéke szerinti megoszlása – az események összesített kockázati értéke/év;