A KBSZ 2006. ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007. október 25. Mészáros László főigazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Állam munkavédelmi feladatai
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
bekövetkezett baleset ismertetése
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
17. tétel.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató

2 KBSZ ÖSSZEFOGLALÓAN elmondható, hogy a hazai jogszabályok kielégítik az Európai Uniónak a független szakmai vizsgálatra vonatkozó irányelveit, és a kialakult hazai gyakorlat megfelel a biztonsági szervezetekkel szembeni nemzetközi elvárásoknak

3 BEJELENTÉSEK Közlekedési ágrepülésvasúthajózás Bejelentések száma Az Ügyeleti szolgálat által évben fogadott bejelentések

4 BEJELENTÉSEK Vasúti események bejelentésének megoszlása havi bontásban

5 BEJELENTÉSEK Bejelentett vasúti események megoszlása az esemény kategóriája szerint Eseménykategória Bejelentés Súlyos vasúti baleset0 Vasúti baleset155 Váratlan vasúti esemény20

6 ESEMÉNYVIZSGÁLAT A jogszabályban biztosított lehetőségek közül kiemelt alapelvként fogalmazta meg független szakmai vizsgálat indítását azoknál az eseményeknél, amelyek -súlyos személyi és/vagy anyagi következményekkel, ill. a forgalom jelentős akadályozásával járnak, -az esemény látens veszélyessége - függetlenül annak tényleges következményétől - kiemeltnek minősíthető, -hasonló események nagy számban ismétlődnek. A KBSZ az év során bejelentett 175 vasúti esemény közül 16 esemény szakmai vizsgálatát kezdte meg

7 ESEMÉNYVIZSGÁLAT A 2006-ban vizsgált vasúti események megoszlása személyi sérülés szerint HalálosSúlyos sérült Könnyű sérült Utas17 Személyzet1 Útátjáró használó 256 Idegen személy Összesen2713

8 ESEMÉNYVIZSGÁLAT A 2006-ban vizsgált vasúti események csoportosítása a becsült anyagi kár alapján Becsült kárértékesetszám 500 MFt felett MFt MFt12 Anyagi kár nélkül2

9 ESEMÉNYVIZSGÁLAT A vizsgált vasúti események csoportosítása a bejelentés tartalma alapján feltételezhető ok szerint Előídéző ok Esetszám Emberi tényező12 vasúttársaság munkavállalója idegen fél 5757 Műszaki ok5 pálya hiba jármű hiba 1414

10 BEJELENTÉSEK Az egyéb bejelentett, de nem vizsgált események megoszlása a bejelentés tartalma alapján EsetszámSzázalékos megoszlás Villamos felső vezeték meghibásodás 42,3 Siklás kis anyagi kárral158,9 Ütközés útátjáróban, közúti járművel, elhalálozás 116,6 Ütközés útátjáróban közúti járművel, sérülés 2414,4 Ütközés útátjáróban közúti járművel, sérülés nélkül 3621,4 Személyek elütése (benne a vélelmezhető öngyilkosság) 5231 Egyéb2615,4

11 ESEMÉNYVIZSGÁLAT - tapasztalatok -Az események okainak vizsgálata során egyaránt megállapításra került emberi tényezőre visszavezethető hiányosság, műszaki hiányosság, valamint szabályozási hiányosság. Az esetek túlnyomó részében az emberi tényezőre visszavezethető kiváltó ok a meghatározó. -Az emberi tényezőre visszavezethető balesetek számának csökkentésében jelentős szerepe van a szabályozásnak, ill. a biztonsággal összefüggő oktatásnak, vizsgáztatásnak és számonkérésnek, a munkafolyamatba épített belső, valamint a hatósági ellenőrzésnek. Ez alapján javulás várható a kiadás előtt álló nemzeti vasúti biztonsági szabályok megjelenésétől, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság szervezetében kifejezetten a vasúti biztonság ellenőrzésére hivatott szervezeti egység létrehozásától.

12 ESEMÉNYVIZSGÁLAT - tapasztalatok -Általánosságban megállapítható, hogy a vizsgált események nagy része megelőzhető lett volna, ha a vonatkozó szabályokat betartják, melynek garanciája a folyamatos és szakszerű szakmai ellenőrzés. Ennek részben a társaságokon belüli biztonságirányítási rendszer keretében kell megvalósulnia, részben pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság által végzett rendszeres hatósági ellenőrzés formájában.

13 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Dátum EseményMinősítésTett intézkedés Érd-elágazás és Tárnok állomások között kábellopás miatt nem működő fény- és félsorompóval biztosított útátjáróban egy személyvonat személygépkocsival ütközött – 4 sérült. Vasúti balesetAzonnali megelőző intézkedések javasolva

14 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK 1.)Az útátjáróban a szabad rálátást, illetve a rálátási háromszöget a hatályos előírásoknak megfelelően biztosítani kell. A szabad rálátás biztosítására az intézkedés megtörtént. 2.)Használhatatlan nyíltvonali fénysorompóval kapcsolatos adott-vett közleményeket az állomás fejrovatos naplójában elő kell jegyezni. Az F.2. számú Forgalmi Utasítás javasolt változtatását már a jelen eseményektől függetlenül is tervezték, a változtatásnál figyelembe vették. 3.)Amennyiben a használhatatlan fénysorompó felé Írásbeli Rendelkezéssel nem értesített vonat van útban, akkor megfelelő jelzés alkalmazásával történjen intézkedés a vonat mielőbbi megállítására. Az ajánlást az üzembentartó aggályosnak (az állomásközben levő összes vonatot megállítja, így a többi sorompó is zavarba kerülhet), hatékonyságát megkérdőjelezhetőnek látja. 4.)Az önműködő térközjelzők „Megállj!” állásba állításakor a jelfeladás műszaki úton kényszerítse ki a vonatok megállítását. Az ajánlásban foglaltak rövid távú megvalósítása gazdasági okokból nem lehetséges, azonban a fokozatosan bevezetett ETCS rendszer a problémát hosszú távon kezelni tudja. A KBSZ Vizsgálóbizottsága ez esettel kapcsolatosan az üzemeltetőnek az alábbi azonnali megelőző intézkedéseket javasolta/válasz:

15 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Dátum EseményMinősítésTett intézkedés Rákospalota-Újpest és Fót állomások között a sz. szelvényben, felújítás alatt álló, de forgalomban lévő pályán egy vonat utolsó kocsija kisiklott Vasúti baleset Azonnali megelőző intézkedés javasolva

16 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK A KBSZ Vizsgálóbizottsága azonnali megelőző intézkedésként javasolta az üzemeltetőnek, hogy hasonló esetben a forgalom addig ne indulhasson meg, míg a felújított vágányszakasz állékonysága, a kielégítő kereszt- és hosszirányú ellánása nem biztosított. Az üzemeltető válasza szerint a hézagnélküli vágányokkal kapcsolatosan az érvényben lévő utasítások és technológiai utasítások biztonsági és műszaki szempontból megfelelően szabályozzák a felújítási munkák során követendő eljárásokat. Az üzemeltető a baleset körülményeinek vizsgálatát követően felhívta a figyelmet az utasításszerű munkavégzésre

17 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK DátumEseményMinősítésTett intézkedés Komárom állomáson a kihaladó tehervonat első két kocsija - az első kocsi első kerékpárja alatt hagyott rögzítő saru miatt- siklott. Vasúti balesetAzonnali megelőző intézkedés javasolva

18 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK A KBSZ Vizsgálóbizottsága azonnali megelőző intézkedésként javasolta az üzemeltetőnek olyan eszköz, jelzés bevezetését, amely az adott kocsinál a rögzítősaru alkalmazását egyértelműen és távolról is észrevehetővé teszi. Az üzemeltető a szabályozást áttekintve megállapította, hogy a vonatkozó utasítások egyértelműen szabályozzák a saruk alkalmazását, alakját, színét.

19 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK

20 BEJELENTÉSEK / X. hó Közlekedési ágrepülésvasúthajózás Bejelentések száma 478/ / / 60

21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!