A repülések, repülős üzemek időjárási biztosítottságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt ”két” évben történt számos esemény tapasztalatai alapján KBSZ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Az időjárás megfigyelése
KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
Bemutató Ballon Repülés Székesfehérvár 2013 Jun.8.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
A Carpentaria öbölben, Észak-Ausztráliában, szeptember és november között egy páratlan szépségű természeti jelenség látható: a reggeli kötélfelhők.
AZ UNIVERZUM SZFÉRÁI AZ ÁLTALUNK ISMERT VALÓSÁG VÁLTOZÁSÁNAK, MOZGÁSÁNAK JELLEMZŐJE A TÉR ÉS AZ IDŐ. AZ IDŐ FOGALMAT AZ EMBERI TUDAT (EGO) HOZZA LÉTRE.
Külső memóriák.. 1.Hard Disk  Egy számitástechnikai adattároló berendezés. Az adatokat kettes számrendszerben tárolja.  Az adatokat mágnesezhető réteggel.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
Az alárendelő összetett mondat
Számítógép, navigáció az autóban
Folyók, Hol-tenger és érdekességek
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
„Ismerje meg a tanuló a legfontosabb nyersanyagokat és szerszámokat, legyen találékony, ötletes, élje át az alkotás gyönyörűségét.” (Polgári iskola, Műhelygyakorlatok,
E-learning és a multimédia
Áramlástan mérés beszámoló előadás
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
Vonalszintezés Geodézia
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
A hőátadás.
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Élt egyszer egy dombtetőn három fa
TRÉFÁK 6. saját gyűjtésből Készítette: Kovácsné Balla Györgyi.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
A hegyek repülés-meteorológiája – hazai vonatkozású szemelvények avagy ismeretlen(?) ”terep” és (az) időjárás találkozása, egymásra hatása KBSZ NYÍLT SZAKNAP.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A KÜLÖNLEGES SIKLÓERNYŐS DOMB – Egy ”tanuló” domb kellemetlen széljárási sajátságai, tanulságok ennek kapcsán KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2010.
Most pedig jöjjön a mai napunk sztárja: a J/  részecske!
Gazdasági ismeretek.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Keszitette: Boda Eniko es Molnar Eniko
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Többváltozós adatelemzés
VERS RÓLAD.
ALAPOK SIKLÓREPÜLŐKNEK
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Természetes világítás
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Fénysebesség mérése a 19. századig
Felnőtt újraélesztés.
Folyamodjatok az Úrhoz,
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
SZÁNTÓFÖLDI NÖVÉNYEK TERMÉSSTABILITÁSÁNAK KLIMATIKUS TÉNYEZŐI A növénytermesztési kutatócsoport kutatási eredményei Konzorciumi záróértekezlet. Gödöllő,
A szolgáltatás technikájával – technológiájával kapcsolatos elemzések „EISZ Jövője” Konferencia június 22.
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a fű?
A beszállással járó munkák biztonságtechnikai követelményei
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
Levegőbe festett ”ördögök” – avagy a PORFORGATAGokról
Áramlás szilárd szemcsés rétegen
Imádkozz az Észak-Koreában élő gyermekekért!
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Előadás másolata:

A repülések, repülős üzemek időjárási biztosítottságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt ”két” évben történt számos esemény tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Siófok, 2008 április 8. Sárközi Szilárd mb. meteorológus szakértő

Már a KBSZ által vizsgált súlyos események, melyeknél az IDŐJÁRÁS TÉNYEZŐ lehetett Σ : a mindennapokban NEM(!) „AZOK A NAGYRAGADOZÓK”

– az ”ernyősök”, (”könnyűek”) -nél alapvető(!) hiányosságok az időjárási közeg ill. a környezet 1. ismeret ében 2. a hozzájuk való viszonyulás ban (igaz, ők nagyságrendekkel többen vannak, és ”könnyebben lesz belőlük” esemény/baleset) – túl sok(!)*, és bármely repülőnemben előfordul a zivatar veszélyes közelsége (*nagygépnél is katasztrofális!) – időjárásváltozás hatásai (…, ”vitorla” ): – gyakrabbá váló ”rugdosós v./és szúrós” idő (…, porörvény!) – hajtóerővel leküzdhető(?) – meglepő(?) változékonyság  repülésre felkészülés  „Tanulni, ta… olvasni és írni!” – ti.: oktatás, felkészülés, szabályozás

Már a KBSZ által vizsgált további ESEMÉNYEK, ahol az IDŐJÁRÁST VIZSGÁLTUK

forrás: D. Pagen Understanding the Sky DIST TURB : HGT OBST ≈ V WND [KT] ≈ 2V WND [m/s] ≈ ½V WND [km/h] pl. 15 KT (csak!) fasor (20m) → ½ RWY ”hegy”(300m) → VIS VFR V WND = V WND (h) Jelenségtani ISMERETEK és a repülésre FELKÉSZÜLÉS teljes(!) HIÁNYA szerk.: Sárközi visszatérő(!): ha „az Újlakin” túl erős a szél, lemegy ”kisdombozni”(!) „a Máriára” v. „a Kilencfára”  ”kapja ki vagy veri oda”

forrás: D. Pagen Understanding the Sky [folyt.] Jelenségtani ISMERETEK és a repülésre FELKÉSZÜLÉS teljes(!) HIÁNYA szerk.: Sárközi ismeretlen(?): az ún. homlok-forgó (luv-eddy)

Ki az (az oktató), aki ezt – megfelelően súlyozza?… – tartalommal megtölti?…  la. az oktató (ill. megújító) képzésben szakember(!) tartsa (v.  reformálni: tételesen felsorolni?…) mindenképp hiányzik: V. Önálló időjárási tájékozódás a repülés végrehajthatóságáról (HHH-szél és t.sai pl. a -n „Regi…”, „Veszélyj…” (10 m/s) a -n) W. A porörvényekről (dust-devil) X. A szél méréséről és jelentéséről Y. A turbulens szélárnyék-csóva meghatározása Z. A spirális szélfordulás és napi menete (…) és ugyanez a többi szakágban?…

rajz: D. Pagen Understanding the Sky – forró (3X°C) száraz (SKC/FEW Cu) időben és kissé élénk szél esetén – X0m széles, akár X00m magas (kettősfalú) örvénycső – ereje és hatása kb. a szárnyvégi leváló örvényé(!) („nem emel, hanem becsomagol”) – nem egy ”kincstári”, hanem annyi mint a száraz termik (merthogy az…) – csak akkor látszik, ha por-ruhát ölt („most láttok, most nem láttok”) – halad, mint a tornádó – teherkocsit, könnyű szgk.-t is(!) veszélyeztet  nyomát figyelni a földön (ld. vill.vez./oszlop észlelése), és olyan helyen szállni le, ahol látszik: pont ≠ ideális leszálló (fű), hanem = homok (az meg ideális PO-kiváltó…) aki le-/felszáll, függ, stb. és nincs - elég - hajtóereje: (US eng. „dust-devil”) PORÖRVÉNY (FORGÓSZÉL)

szerk.: Sárközi Repülős ÜZEMEK időjárási BIZTOSÍTOTTSÁGA – szélmérés Természetes változékonyság  – erősség átlagolása: 2’-re, 10’-re  lökésesség megőrzése: 10’-ig(!) is (”rugdosós-szúrós” idők!) – irányváltozékonyság is (≥ ±30°-nál kötelezően) szélzsák : kvázi-folyamatosság a perifériális látómezőben áll.szélmérő – rögzít?… (mér?…) – jó helyen?… Nemcsak üzemi, hanem pl. annak tehetetlensége miatt (ld. pályairány- és eljárás-váltás) biztonsági kérdés is! fénykép: Nagy ”Holló” Tibor

– nincs(!) iránymérés (a változékonyság becslése pedig ”pofára” lehetetlen!) – ki tartja fent akár 2’-ig is?… – ki sétál el X00 m-re a hangártól?… – elveszi(?) a figyelmet a repülőüzem vezetésétől (ill. inkább amaz ettől…) – a ritka, rövid rugások elcsípése? – ennek esélye sokkal nagyobb egy helyi folyamatos mérésnél, mint akár több helyen, de esetleges mintavételezéssel – kalibráltság?… (ti. idővel ”lustulnak” – állásban meg lezsírozódik!) fényk.: RoNo Média ”50 eFt” + p&p+c x 2 > 100 eFt 150 eFt (incl. web-server!) – folyamatos mérés, rögzítés és rajzolás („véd és vádol”) – hálózatba köthető, távolról is látható [folyt.] Repülős ÜZEMEK időjárási BIZTOSÍTOTTSÁGA – szélmérés forrás: Deuta

fényk.: Sárközi szélzsák : lent a gödörben (igaz, legalább 6-10 m-en, s nem a ”talajszél”), de az egész pálya is egy nagyobb homlok turbulenciájában  kiegészítő szélzsák (pl. a domb tetején) (miközben 4 m/s-os a szél, ritka, 13m/s-os(!!) berúgások) TEREP ill. -TÁRGYAK TURBULENCIÁJA

[folyt.] TEREP ill. -TÁRGYAK TURBULENCIÁJA szerk.: Sárközi Fel- és leszállóhelyekhez veszélyes irány-szeletek meghatározása (volt, ill. nyomokban található ilyen!) – pl.: – 3 sebességértékre, – 8 főirányra  egy oldalon áttekinthető ábrasor (időjárási-térinformatikával).

ZIVATAR(OK) – kifutószelük – VESZÉLYES KÖZELSÉGE -15’~0’+15’-30’ radarkép: OMSZ szerk.: Sárközi

ZIVATAR(OK) VESZÉLYES KÖZELSÉGE – általában Használhatatlanul pontatlan – a megfogalmazás (lehetne „PROB30 TEMPO 1420 TSRA”, vagy km-ben vett távolság, stb.), – de a ”vészhelyzeti eljárás” is (pl. kifutószél rétege fölé emelkedni?…); a még fellelhető oktatási segédletek ritka MHSz-es(!!) kincsek (és azóta miért is nem csinál(t) senki ilyet?…), oktatási-számonkérési ”követelményként” pedig csak(!) maga a vizsga-teszt áll rendelkezésre. (…) és ugyanez a többi szakágban?…

szerk.: Sárközi forrás: LÜI fényk.: Szabó ”Snowhunter” József elkerülés: (USA FAA: 20(!) nmi = 40 km!) – la. az INC-t, vagy a CB szélesség 2x-ével  EMBD CB/TS-nél nem lehet(!) IFR fedélzeti WX RAD nélkül vészhelyzeti eljárás: DSC nem megoldás, sőt…! USA FAA: – maradni ABV SFC / OCH – DCT(!) tovább + GOD (= imádkozni…) ? szakági LE-k, stb. mondtak-honosítottak ilyesmiket?… (nagygépes üzemek inkább) ! ”újabb” (vit.) esetünk van! (nagyg.(1995) …ball.(2007)) TALÁLKOZÁS ZIVATARRAL (TURB, SQ, MBST, HAIL, TS) szerk.: Sárközi

OKTATÁS-SZÁMONKÉRÉS A PPL-világban >100 db egyszeri választásos(!) teszt kérdés ből – zivatarról (inkább időjárástanilag) <10 – zivatar-kifutószélről 1-2 (de pl. hatótávolságáról nem ) – utazó lecsapó légtestekről nincs – elkerülésükről, vészhelyzeti eljárásról nincs vagyis élet-halál(!) kérdésekről…! – METAR-ból <10 – GAMET-ből (INTL”Regi”) semmi – hogy miből kell és tud meggyőződni (+ SIGWX(-L), RAD/SAT, stb.) semmi (azaz a lgv. 14/2000-es szerinti kötelességéről )  pedig ezek ma már hivatalosan, nyilvánosan kint vannak a hálón:

repülős RENDEZVÉNYEK (versenyek) IDŐJÁRÁSI BIZTONSÁGA – egy zivatarlánc(!) a határnak ”szorította” a mezőnyt – három(!) repülőt kezdett beszívni(!), egyet háromszor(!) megáztatott (lehetett volna GR, MBST, stb. is!)  a zivatarosság előrejelzett („Regi…”), a lánc követhető volt (radarkép) – nyilvánosan, a – 14/2000-es szerint mindenki maga készül fel  vit. képzésben nem megkövetelt a METAR/GAMET ismerete  versenyen fizikailag - is - kivitelezhetetlen, míg ott az eligazítás (attól is várják el!) – az eltérő felkészültségű versenyzők ”beleversenyzik” egymást a veszélybe NINCS(!) (nem is volt!) - külön - szabályozás (a mai napig!)  felelősség? ill.  feladatok: szabályzó, engedélyező, szervező, szolgáltató, felügyelő radark.: OMSz

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!