KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, 2008. április 8. Storczer László balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Badovszky György balesetvizsgáló.
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Mészáros László főigazgató.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló

2 Kereskedelmi célú repülés kg. max. felszálló tömeg felett

3 BEJELENTÉSEK SZÁMA A 374 bejelentésből 159 külföldi lajstromban lévő légi jármű volt érintett a magyar légtérben, illetve magyar területen. Meg kell említeni, hogy a bejelentett 374 eset nem tartalmazza a katonai bejelentéseket. A KBSZ től, a vonatkozó törvény módosítása értelmében, hivatalból vizsgálja a katonai eseményeket is. Az ezt megelőző időszak eseményeit hatáskör hiányában nem vizsgálta.

4 A kereskedelmi célú (5700 kg. max. felszálló tömeg feletti) repülést érintő bejelentésekből (magyar területen, égtérben magyar illetve külföldi lajstromban lévő légi járműveket együttesen érintően) polgári baleset nem volt. A 2007-es bejelentésekből 18 bizonyult súlyos repülőeseménynek – ez a szám 2006-ben 16 volt. ESEMÉNYEK

5 A BEJELENTÉSEK MEGOSZLÁSA OKOK SZERINT üzemeltetetőtől független repülőgép műszaki meghibásodása146 !103 Ismétlődő, üzemeltetőtől függő műszaki meghibásodás83 beteg utas 28 !12 madárral, illetve állattal való ütközés2219 emberi tényező 36 !21 légiforgalmi vonatkozású6465 villámcsapás, elektromos kisülés vagy kedvezőtlen időjárás17 6 egyéb5441

6 MAGYARÁZAT  Az „üzemeltetőtől független repülőgép műszaki meghibásodása” alatt szerepel minden olyan légijármű meghibásodás, amely a bejelentés tartalma alapján műszaki okra vezethető vissza, függetlenül attól, hogy az hibás gyártás, javítás, karbantartás, illetve helytelen üzemben tartás következménye. Döntő mértékben a műszaki meghibásodások nem hozhatók összefüggésbe az üzemeltető esetlegesen hibás tevékenységével. Túlnyomó részben egyedi, véletlenszerűség a kiváltó ok.  Az „Ismétlődő, üzemeltetőtől függő műszaki meghibásodás” azokat az ismétlődő hibákat tartalmazza, amikor nem sikerült elsőre a hibát elhárítani vagy az üzemeltető műszaki állománya nem tervezett tevékenységet hajtott végre (be nem tervezett vészcsúszda kidobás karbantartás alatt).

7 MAGYARÁZAT  A „emberi tényező” nem mindig hibát jelent, de ide soroltuk, amikor nem sikerült a stabilizált megközelítés feltételeit megteremteni időben, és ezért átstartolásra került sor. Előfordul ebben a kategóriában olyan eset is, amikor engedély nélkül szállt fel a légijármű vagy nem hajtotta végre az irányítás utasítását.  A „légiforgalmi eset” kategória tartalmazza a TCAS jelzéseket. A 2007-es évben is jelentős számú bejelentés érkezett a veszélyes megközelítés elkerülését jelző (TCAS) rendszer működésbe lépéséről. Ennek okai:  a jelentős forgalomnövekedés  elég sok „indokolatlan” jelzés is volt, amelyet döntően a nagy függőleges süllyedési vagy emelkedési sebesség váltott ki.

8 MAGYARÁZAT  Az „egyéb” kategóriába soroltuk azokat a bejelentéseket, amelyek arról szóltak, hogy idegen anyag volt a csomagtérben (többnyire fehér por, festék) vagy olajfolt és üzemanyag folt volt a repülőgép környékén, vagy állóhelyi gépsérülés stb. Az egyéb kategóriában jelentős csökkenés tapasztalható a „fehér poros” bejelentések tekintetében. Bár itt meg kell említeni, hogy igaz csak kis mértékben, de növekedett az állóhelyi gépsérülések száma. Mindezt együttvéve az egyéb kategóriás bejelentések száma kismértékben emelkedett 2006-hoz viszonyítva.

9 Ha megnézzük a géppark és a repült óraszámok alakulását, akkor úgy kell értékelnünk 2007 évének mutatóit, hogy a helyzet 2006-hoz viszonyítva három területen is romló tendenciát mutat: emberi tényező beteg utas műszaki meghibásodások Ebben valószínűleg jelentős szerepe van a repülőesemények bejelentésével kapcsolatos fegyelem növekedésének is.

10 ÉRTÉKELÉS  Aggasztó, hogy az emberi tényezőre visszavezethető meghibásodások száma is emelkedő tendenciát mutat. Ennek oka valószínűleg a kiképzések és a munkahelyi tréningek hatékonyságának romlása. Javítani csak sokkal szigorúbb hatósági átvilágításokkal, és sűrűbb ellenőrzésekkel lehetne.  A műszaki meghibásodásokon belül jelentősen megnőtt a repülés közbeni ablakrepedések és a hajtómű meghibásodások száma ben a nagygépes területen 38 különböző súlyú hajtómű meghibásodás került bejelentésre.

11 ÖSSZEHASONLÍTÁS Összes felszállás 2007 Összes repült óra 2007 Összes felszállás 2006 Összes repült óra repülőgép

12 SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK TAIL STRIKE januárjában történt egy „tail strike” Budapesten. Egy B nak a farokrésze felszállás közben leért a betonra és a személyzet két és fél óra tüzelőanyag kifogyasztás után visszaszállt Ferihegyre. A szakmai vizsgálat a következőket állapította meg:  A felszálló adatok a másodpilóta saját lap-top-jára telepített szoftver segítségével lett hibásan kiszámolva.  A rosszul kiszámolt felszálló adatok lettek a repülőgép fedélzeti számítógépébe betáplálva.  A felszálló súlyhoz tartozó, rosszul kiszámolt N1 értéke (84%) 10%-al volt kevesebb mint amennyi ténylegesen szükséges lett volna a felszálláshoz. Ez 25%-os hajtómű tolóerő csökkenést eredményezett.

13 TAIL STRIKE

 A hibásan kiszámolt VR érték következtében 151 Kts sebesség helyett 14 Kts-el hamarább, 137 Kts-nél lett a repülőgép orrfutója elemelve.  A repülőgép elemelésekor a bólintási szög a Boeing ajánlása szerinti 8.9 fok helyett elérte a 10,9 fokot.  A felszállás és az esemény után nem a „Tail Strike on Takeoff” ellenőrző lista szerinti előírt tevékenységet hajtották végre.  A fenti hibasorozatot a „cross check” (keresztellenőr- zés) teljes hiánya jellemezte.

15 KOPTATÓ BAK

A decemberében egy Airbus A320 típusú repülőgép, amely Rómából tartott Moszkvába, Tápiósáp körzetében elsőbbségi leszállást kért tüzelőanyag szivárgásra hivatkozva. Majd Budapest/Ferihegy repülőterén rendben leszállt a 31R futópályára. Az eddigi vizsgálat a következőket tárta fel: december 12-én az FCO-SVO között közlekedő menetrend szerinti járatának a bal főfutón lévő belső kerekének külső gumirétege a római felszállásnál, közvetlenül az elemelkedés előtt levált.

A levált gumiréteg darabjai a centrifugális erő hatására szétrepültek és azok egy részét a bal hajtómű beszívta. A hajtómű ventillátor fokozatának lapátjai jelentős mértékben sérültek és deformálódtak. A deformálódások miatt oly mértékben megnőtt a hajtómű rezgése, hogy az emelkedés kezdeti szakaszán a rezgés következtében eltört egy tüzelőanyag cső, amelyből folyamatosan folyt a tüzelőanyag a hajtómű turbina házára. Ezen az eltört csövön a SNECMA tájékoztatása szerint 450 l/óra tüzelőanyag képes elfolyni. Sajnálatos módon a hajtómű tüzelőanyag rendszere úgy van felépítve, hogy ez a tüzelőanyag nem folyik át a fogyasztásmérő adón, következésképen a pilóta nem kap információt az elfolyásról.

A TÖRÖTT TÜZELŐANYAGCSŐ

19 A CFM HAJTÓMŰ TÜZELŐANYAG RENDSZERÉNEK FELÉPÍTÉSE

A tüzelőanyag folyását a személyzet csak az aszimmetrikus tüzelőanyag mennyiség létrejöttével vette észre, ekkor leállították a #1 hajtóművet és leszállási elsőbbséget kértek Budapesten. A személyzet tevékenysége mindenben megfelelt az OM-ban leírtaknak. A légitársaság a bal főfutó mindkét kerekét kiküldte Tilburgba a Goodyear laboratóriumába, szakvéleményt kérve a gumileválás okáról. A szakvélemény megállapította, hogy a gumi üzemeltetése során nem tartották be a keréknyomásra vonatkozó előírásokat és rendszeresen az előírtnál alacsonyabb nyomással üzemeltették. Ezért indult meg egy leválási folyamat, amelynek eredményeképpen Rómában a felszálláskor a centrifugális erő hatására a külső réteg levált és több darabra szakadt.

A „BŰNÖS” KERÉK

KÖRKÖRÖS ELVÁLÁS

23 RADIÁL GUMI SZERKEZETE

24 INSPECTION

A LEKOPOTT JELZÉS

ÁLTALÁNOS KOPÁS JÓ KERÉKNYOMÁSSAL ÜZEMELTETVE

27 Mindent egybevetve a trend az, hogy a kereskedelmi repülés biztonsága összességében javul és reméljük, ez a trend nem fog ellenkezőre váltani az elkövetkező időben sem!

28 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !