Szocializáció és fejlődés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A személyiség.
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
Önismeret Horváth Renáta.
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
Gordon W. Allport vonáselmélete
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A lehetséges énképek.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Kultúra és Szocializáció
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az emberi tanulás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Éntudat – identitástudat - énkép
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A szocializáció folyamata
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szocializáció és fejlődés                                                                                                                                         Szocializáció és fejlődés Készítette: Alpár Gabi 2013. Szeptember 14-15.

A fejlődés alapkérdései                                                                                                                                         A fejlődés alapkérdései Öröklés Környezet Folytonosság Szakaszosság Érés-tanulás

Mi a fejlődés? Egy folyamat,amely minőségi változásokkal jár együtt, melyet befolyásol a biológia( öröklődés) és társas-társadalmi környezet A fejlődés és a szocializáció elválaszthatatlan Az emberi fejlődés hosszú folyamat (fogantatástól a halálig) Érinti a testi, a kognitív és érzelmi és társas folyamatokat is (ezek nem egyszerre fejlődnek)

Mi a fejlődés alapja? Az érés irányítja a változások sorrendjét - „menetrend” Ezt a környezeti tényezők lassíthatják vagy gyorsíthatják( kultúra,nyelv, hagyomány,szokások,foglalkozás, lakhely, iskolázottság,politika,család,korstársak,életszinvonal,szerepek) Tanítással vagy gyakoroltatással fejlődés gyorsítható

Fogalmak Mi a kultúra? generációról hagyományozandó anyagi és szellemi javak, összessége, életmódok, szokások, magatartásminták, közvetítője : a nyelv Mi az érték? (kollektív elképzelés, mi a jó vagy rossz, mi helyes és mi helytelen ) Mi a norma? (viselkedési elvárások,melynek egy része íratlan szabály, más része törvényben foglalt) 4. Hiedelmek (pl. nő és férfi szerepe a társadalomban)

Mi a circularitás ? A „körkörösség elve” azt jelenti, hogy az alábbi tényezőket együttesen vesszük figyelembe, mivel ezek kölcsönhatásban vannak: Biológia ( test,értelem) Pszichikai ( lelki) Társas (tanár-diák ) Kulturális

A fejlődés szakaszai 1. Az egyén fejlődését életkori szakaszokra bontjuk A szakaszolás jogosságáról eltérően gondolkodnak Brunner: folyamatos módosulás Bandura: folyamatos tanulás

A fejlődés szakaszai 2. 0- 1 1- 3 3- 6 6-12 12-19 19-35 35-60 0- 1 1- 3 3- 6 6-12 12-19 19-35 35-60 60 felett Csecsemőkor orális Kisgyermekkor anális Óvodáskor fallikus Kisiskoláskor latencia Serdülőkor genitális Fiatal felnőttkor Középső felnőttkor Késő felnőttkor

Az emberi fejlődés meghatározói Szimbolizációs és konstrukciós képesség (tervez,épít,gondol stb) Jellegzetes szociális tulajdonságok (együttműködés , kommunikáció stb.) Szinkronizácós tulajdonságok (összehangolás képessége, empátia stb „Nem egyszerűen másoktól, hanem másokon keresztül tanulunk.” Thomasello 2002 (Kulturális evolúció fogalma)

Ökológiai modell ( Bronfenbrenner) szocializáció színterei Mikrorendszer (Közvetlen fizikai és szociális környezetben zajló aktivitások, tárgyak) család Mezőrendszer (kölcsönhatások: otthon,iskola,egyház,lakó,környezet, kortárscsoport ) Exorendszer (környezeti színterek: helyi ipar, tömegkommunikáció, szülő munkahelye, önkormányzat, iskolaszék) Makrorendszer (adott kultúra, domináns hiedelmek és nézetek, legszélesebb környezeti keret) A gyerekre hatást gyakorló csoportokat, intézményeket ,kulturális rendszereket mutatja be ez a modell.

Mi a Szocializáció ? Társas-társadalmi érintkezések folyamata. Elsődleges: életünk első, legmeghatározóbb évei (család-rokonság : érzelmi kötődés, azonosulás helye: beleszületünk Másodlagos: minden későbbi szocializációs tapasztalat (azonosulás-barát, tanár, példakép,szerelem) helye: iskola

Családi és iskolai szocializáció Különböző családi háttér ( elsődleges ) Iskola ( másodlagos) akkor hatékony, ha rá tud épülni az elsődlegesre.

Szociális tanulás Közvetlen módjai Nyelvi úton(soha ne add fel, az élet szép stb.) Jutalmazás, büntetés (hatalom és befolyásolás) Szociális befolyásolásra való reagálás szintjei: behódolás ( kényszerítő hatásra) azonosulás (érzelmi elfogadáson alapul) interiorizáció ( belsővé tétel, így látjuk helyesnek) Ugyanaz a viselkedés fakadhat mind a három reagálási módból.

Megfigyeléses tanulás Formái: utánzás (ne legyen bonyolult, kell a motiváció) modellképzés ( érzelmi indíték, szeretet v. félelem , státusirigység, szociális hatalom)

Énkép Énséma: jellemzőnek, fontosnak tartott tulajdonságok összessége Én funkciói: Jelentést,értelmet ad az egyén tapasztalatainak Szervezi a gondolatokat, érzelmeket, viselkedést Cselekvésre motivál (énerősítés, énkonzisztencia) Mércét állít Éndiszkrepancia: az aktuális és az ideális énkép diszharmóniája Szociális kép: másik embernek tulajdonított énre vonatkozó értékelés

Énkép fejlődése 3- 4 év konkrét dolgok 5- 7 év általános dolgok, ellentétek 8-11év képességek felsorolása Drámai változás a serdülőkorban -másokhoz mérés- identitás krízis 13-15év differenciáltabb énkép- tulajdonságok 15-17 év erős önmegfigyelés – ki vagyok ? 17-19 év jövőbeli énkép megjelenése , nincs éles ellentét, ideális és szociális én közti különbség csökken A szocializációs környezet szerepe.

Éntudat 9-12 hó én, aki cselekszem 12-15 hó másik személytől való megkülönböztetés 15-18 hó saját arcvonás felismerése 18-24 hó magát, nevén említi (éntudat) 3 évtől nemi intenditás (korai énkép) A testkép fontos része az énképnek.

Személyiség fejlődés szakaszai Orális szakasz (1év) - szopás, evés, harapás Anális szakasz (2év) - végbél, széklet ürítés Fallikus szakasz(3-5) - ellentétes szülő szeretete, majd azonosulás vele Latencia szakasz(6-13) -vágyak csökkenése én,felettes én megjelenése Genitális szakasz -saját test ingerlés_ nárcizmus -társkeresés_mások szeretete

Énfejlődés Énkép: önmagunkról szóló, érzelmekkel átszőtt ismeret Énideál:milyen tulajdonságok, készségek kialakítására törekszünk Személyiség: másik ember belső, lényeges vonásai, test, szellem lélek egysége Énfogalom: az egyéni tulajdonságokon kívül a személy társas identitását is tartalmazza

Szocializációs környezet szerepe 3-4 év szülővel való azonosulás korai alapja, viselkedése reakciót vált ki a szülőből 5-7 év tudja, hogy a szülőknek, óvónőknek saját nézőpontja, értékelése van szociális összehasonlítás- csak időbeli, egydimenizós gondolkodás 8-11 év szülők és tanárok értékelés,és szociális összehasonlítás( fiúk és lányok értékelése) 13-19 év kortárs, felnőtt vélemény, társas összehasonlítás, ellentétek integrálása, jövőbeli énkép megjelenése

A személyiség feszültségek, konfliktusok hatására alakul ki. Nevelhetőség A személyiség feszültségek, konfliktusok hatására alakul ki. Egyén(ego) feszültségkezelés módszerei: Identifikáció (másik viselkedését építi be a személyiségébe) Áthelyezés, áttolás (új tárgy keresésnek folyamata), cél a feszültség csökkenés- elfojtás, kivetítés, racionalizáció, szublimáció) Egészséges személyiségfejlődés:énkép és tapasztalatok összeillenek, (iskola, környezet szerepe)

Köszönöm a figyelmet.