A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁNAK PROGRAMJA 2006-2010 Budapest, 2006 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁNAK PROGRAMJA 2006-2010 Budapest, 2006. június
Felzárkózik a gazdaság
Jó helyezés a visegrádi országok között
Gyors ütemben nő az ipari termelés
Nőnek a beruházások
Gyors ütemben nőnek a jövedelmek
Ciklikusan megbomló egyensúly
Új Magyarország – Új egyensúly Verseny és szolidaritás Hatékonyság és igazságosság Jogok és kötelezettségek Köz és magánfelelősség Állam és állampolgár Állam és gazdaság Bevételek és kiadások
Tartós egyensúly megteremtése a gazdaságban Államreform – kiadások csökkentése Nagyobb állampolgári felelősség – eltitkolt jövedelmek kifehérítése, szolidaritás Egyéb egyensúlyjavító intézkedések
Csökken a minisztériumokban foglalkoztatottak létszáma A minisztériumok igazgatásának létszáma 2006. eredeti létszám Új minisztériumok engedélyezett létszáma Létszám változása Politikai és közigazgatási államtitkár (új: államtitkár) 42 15 - 64% Helyettes államtitkár (új: szakállamtitkár) 95 51 - 46% főosztályvezető 426 230 felsővezetők összesen 563 296 - 47% Minisztériumok engedélyezett létszáma összesen 8 057 6 167 - 23%
Csökken a minisztériumi gépkocsik száma Ma használt 751 db Csökkentett 433 db
Csökken a minisztériumok működési költsége
Új kormányzati negyed
Költségvetési intézmények átalakítása 192 megyei szervezet regionális átszervezése 119 intézmény összevonása 32 intézmény megszüntetése Létszámcsökkenés 12 500 fő Költségcsökkenés 37 milliárd Ft
Intézményi, politikai reformok Országgyűlési képviselők számának csökkentése Önkormányzati képviselők számának csökkentése Képviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok szigorítása, a képviselők mentelmi jogának korlátozása Pártok gazdálkodásának átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé tétele
Modern közigazgatás – szolgáltató állam 11-re csökken a minisztériumok száma, és kevesebb önálló országos hatáskörű szervezetet kell működtetni Drasztikusan csökkenteni kell az ún. dekoncentrált hivatalok számát A rendszerváltozás óta első ízben készül törvény a minisztériumok, a kormányhivatalok működésének általános szabályairól A területi államigazgatási szervek tevékenysége a régiókba koncentrálódik A Kormány felülvizsgálja és átvilágítja több mint nyolcszáz állami szerv és háromszáznál több állami részvétellel működő gazdasági társaság és alapítvány tevékenységét A vezetési szintek, a vezetők száma csökken
Önkormányzati reform A választott önkormányzattal rendelkező régiók létrehozása, ezáltal a megyei közgyűlések helyett regionális közgyűlések működnek majd Cél az önkormányzatok kistérségi társulásainak megerősítése
Reform a gazdaságban A Kormány elkötelezett, hogy az államháztartás és az adórendszer reformjával hosszú távon is egyensúlyi, és ugyanakkor növekedési pályára helyezi a magyar gazdaságot.
2001-től kezdődően ismét fokozatosan felborult az egyensúly, melyben szerepet játszott: A 2001-től követett, elhibázott gazdaságpolitika, amely a forint hirtelen felértékelésével, a minimálbérek drasztikus emelésével jelentősen rontotta a magyar vállalkozások versenyképességét A választásokhoz közeledve az állami kiadásokat növelő jóléti intézkedések és megugró állami beruházások
A Medgyessy-kormány 2002-2003-ban – miközben elődje valamennyi kötelezettségét átvállalta – a választási ígéreteinek megfelelően újabb jelentős és tartós kiadásokkal járó kötelezettségeket rótt az államra
A Medgyessy-kormány 50%-kal emelte a közalkalmazottak bérét, ami éves szinten 4-500 milliárddal növeli az állam kiadásait Bevezette a 13. havi nyugdíjat, ami idén már 170 milliárd forint többletkiadást jelent Felemelte az özvegyi nyugdíjat, és lehetővé tette a méltányossági nyugdíjemelést, ami éves szinten újabb 40 milliárd forint tartós többletkiadás Felgyorsította az autópálya-építést, ami 4 év alatt közel 1000 milliárd forint többletkiadást jelent
A tartós egyensúly megteremtése 2006-2008 Rövid távon a költségvetési egyensúly helyreállítása Közép- és hosszú távon szerkezet átalakító reformok, melyek biztosítják, hogy az állam takarékos és felelős módon gazdálkodjon a közpénzekkel
Kiadáscsökkentő intézkedések 2006-ban 170 milliárd Ft értékben zárolás a központi költségvetési szerveknél és a szakmai fejezeti kezelésű előirányzatoknál az államháztartási tartalék zárolása intézkedések a gyógyszertámogatás és a gyógyító-megelőző ellátás többletköltségeinek mérséklésére
Felelősség - eltitkolt jövedelmek kifehérítése 10 000 adózó vagyonosodási vizsgálata – kedvezményes önellenőrzés Házipénztár utáni fizetési kötelezettség – kedvezmény az önkéntes csökkentésre Vállalkozások elvárt társasági adója Külföldön lévő vagyonok kedvezményes hazautalásának lehetősége Hatékonyabb fellépés az adócsalókkal szemben
Felelősség – szolidaritási adó 2007-től magánszemélyeknél: a 6 millió forint feletti jövedelem 4%-a 2006. szeptemberétől a vállalkozásoknál: az adózás előtti nyereség 4%-a
Felelősség – a vagyon kötelez 2008-tól az átlagos értéket meghaladó lakó és üdülőingatlanok után bevezetésre kerül az ingatlanadó, amit a vagyon nagysága szerint differenciáltan kell fizetni.
Egyensúly javító intézkedések 2006 ÁFA 15%-os kulcs 20%-ra emelkedik Nő a cigaretta és az alkohol jövedéki adója Kamat- és tőzsdei árfolyamnyereség-adó bevezetése – 20% Menedzser kedvezmények – adóköteles természetbeni juttatások – adója 44-ről 54%-ra emelkedik EVA adókulcs 15%-ról 25%-ra emelkedik Megmarad az 1950 Ft-os tételes egészségügyi hozzájárulás Minimális járulékfizetés összegének meghatározása Egyéni egészségbiztosítási járulék 4%-ról 6%-ra emelkedik Munkavállalói járulék 1%-ról 1,5%-ra nő
Egyensúly javító intézkedések 2007 Cigaretta jövedéki adójának emelése Személyi jövedelemadó sávhatára 1,7 millióra nő, csökkennek az adókedvezmények Fejlesztési adókedvezmény foglalkoztatást ösztönző módosítása Gépjárműadó és átírási illeték emelkedése Nem csökken a munkáltatók társadalombiztosítási járuléka Járulékalap szélesítése a járulékfizetés szabályának változtatásával Az egyéni egészségbiztosítási járulék 6%-ról 7%-ra emelkedik
Ártámogatások felülvizsgálata 2006. augusztus 1-jétől átlagosan 30%-kal emelkedik a gáz lakossági ára 10-14%-kal nő a villamos energia lakossági ára Megkezdődik a közlekedési kedvezmények és tarifarendszer átalakítása
Reformok hosszú távra Egyensúly rövid távon is Eszköz: az állam működési kiadásainak csökkentése az állam adóbevételeinek növelése Az állam reformjával, az újraelosztás mérséklésével a hiány és az államadósság terheinek csökkentése megteremti az adók hosszabb távú csökkentésének feltételeit
Hatás 2007– 2008-ban a beruházások, az export gyors növekedése mellett a belföldi fogyasztás mérséklődése várhatóan 3–4% körüli ütemre mérsékli a gazdasági növekedést. A ciklus második felében új lendületet kap a magyar gazdaság, és immár egyensúlyi problémákkal nem terhelt feltételek között felgyorsul a felzárkózás folyamata, a növekedés üteme eléri a 4–5%-ot.
A legfontosabb reformterületek Egészségügy Oktatás
Biztosítási alapon működő egészségügy Kötelező egészségbiztosítási szolgáltatások körének meghatározása Járulékfizetés nyilvántartási rendszerének létrehozása 2008-tól bevezetésre kerül az EU-konform egészségbiztosítási kártya Hosszú távú megállapodás a gyógyszer-gyártókkal
Oktatás Iskola-felújítási program elindítása Nemzeti Alaptanterv felmenő rendszerben történő bevezetése Az idegennyelv-oktatás modernizációja A Sulinet Digitális Tudásbázis bővítése A többcélú intézmények (gimnázium, szakközépiskola, szakiskola feladatait ellátó iskolák) működésének ösztönzése
A fejlődés húzóágazatai Modern ipar Virágzó turizmus, lüktető idegenforgalom
Modern ipar Foglalkoztatás hatékonyságának növelése, az iskolai rendszerű képzés célirányos átalakítása Magyarország pénzügyi és logisztikai központtá válásának elősegítése Hosszú távú stratégiai együttműködés a nemzetközi vállalatokkal
Virágzó turizmus, lüktető idegenforgalom Műemlék gyógyfürdők felújítása Kiemelt turisztikai övezetként a Balaton térségének, a Duna és Tisza környezetének fejlesztése Gyógy- és termálvízkincsünk turisztikai célú hasznosítása fejlesztésekkel és pályázatokkal
Új egyensúly Sikerek és kihívások