1 A LEGESLEGKISEBB ÓRIÁS Adalékok a magyar regionális multik történetéhez XI. Vezérigazgató Találkozó, Göd, 2006. április 4. Dr. Kornai Gábor, elnök-vezérigazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Alkossuk meg együtt a jövőt! Üzleti játék innovatív, sikerorientált hallgatók részére.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
To protect the confidential and proprietary information included in this material, it may not be disclosed or provided to any third parties without the.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A nemzetközi üzleti élet etikája
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Készítette Elmer Elizabet Primusz Flóra
Régiós gazdasági kapcsolatok, határokon átívelő üzleti sikerek Kárpát Régió Üzleti Hálózat - KRÜH.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
Magyar szakértők és tudásexport az EU szolgálatában - magyar cégek regionális terjeszkedésének lehetőségei Dobozi Sándor, vezérigazgató XXI. Vezérigazgatói.
Zökkenő a pályán? A makrogazdasági kiigazítás és a bankszektor fejlődése XIV. Vezérigazgatói Találkozó november Dr. Urbán László, vezérigazgató-helyettes.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
EU II..
IX. Ipar- és vállalatgazdasági konferencia, Szeged, Magyar multik? Kifelé irányuló tőkebefektetések Magyarországról, különös tekintettel a relokációra.
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
Bizalmi/likviditási válság
A KSH és az Ecostat közös gyorsbecslése alapján a GDP 2,9%*-kal nőtt a névben az előző év azonos időszakához viszonyítva. ÉvI.névII.névIII.névIV.név.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
III. SPSS Adatelemzési Konferencia Az adatbányászati piac trendjei Hogyan használjuk ki lehetőségeinket? Szirmai Ákos Partner, szakmai igazgató április.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Magyarország a globális világgazdaságban
KEXPORT Klaszter Céljai Őri István KEXPORT Klaszter Bizottság elnöke
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A magyar tőkeexport bemutatása
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Európa regionális földrajza
MENTOR Nemzeti Beszállítói Program (előkészítés alatt)
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
IVSZ AKADÉMIA, október 2. Cégműködtetésről, gyakorló vezetőknek Dr. Kornai Gábor, elnök AAM Tanácsadó Zrt.
2005. VERSENYKÉPES CÉGMÉRET Előadó: Karsai Béla Július 1. BÉT.
Az ITDH új szolgáltatásai Hagyományos elemek Kiállítások Kereskedelemfejlesztési pályázatok Üzletember találkozók itthon és külföldön Relációs.
Kárpát Régió Üzleti Hálózat Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az izraeli üzleti környezet vállalkozói szemmel Zsámboki Gábor vezérigazgató 1.
Budapest Premium Medical Port Klaszter
K&H a családi vállalatok bankja
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Előadás másolata:

1 A LEGESLEGKISEBB ÓRIÁS Adalékok a magyar regionális multik történetéhez XI. Vezérigazgató Találkozó, Göd, április 4. Dr. Kornai Gábor, elnök-vezérigazgató

2 Mit is jelent „multinak” lenni? MULTINACIONÁLIS CÉG: „Companies or other entities whose ownership is private, state or mixed, established in different countries and so linked that one or more of them may be able to exercise a significant influence over the activities of others and, in particular, to share knowledge and resources with the others.” (The OECD Guidelines for Multinational Enterprises) „Szerintem a multi nevében benne van a definíciója: Multinacionális. Persze, lehet vitatkozni méretekkel, hogy hány ország, hány kontinens, de szigorúan véve szerintem ennyi. … Az olajipari cégek között a MOL a nagyobb kis cégek, vagy a kisebb közepes cégek közé tartozik (attól függően hogy egy tíz benzinkútból álló forgalmazót olajipari cégnek tekintünk, avagy sem).” (Solaria Sci-Fi Magazin – Multi offtopik chatforum)

3 Az igazi óriások … Árbevétel /milliárd $/ Foglalkoztatottak száma Hány országban van jelen ExxonMobil General Electric IBM Accenture PWC

4 Magyar regionális multik – MOL 2300 milliárd HUF, fő Bulgária, Románia, Horvátország, Szlovákia Stratégia, célok: –Terjeszkedés („MOL x 2”) –Világszínvonal –Költségcsökkentés –Beruházásnövelés

5 Magyar regionális multik – OTP 166 milliárd HUF, 5200 fő Románia (Banca Commerciale Romana-t elhalászta az Erste) Bulgária, Szlovákia, Horvátország Stratégia, célok: –Európai élvonal –5-10%-os részesedés –Minden szegmensben piacvezető

6 Magyar regionális multik – BorsodChem 173 milliárd HUF, 3900 fő Hollandia, Olaszország, Lengyelország, Csehország Stratégia, célok: –Régióban vezető pozíció megőrzése –Erőgyűjtés –Erős hálózatokhoz csatlakozás

7 Magyar regionális multik – Synergon 19,5 milliárd HUF, 556 fő Csehország, Szlovákia, Horvátország Stratégia, célok: –Dinamikus növekedés –Versenyképesség a régiós piacokon –Határokon átnyúló szolgáltatások megvalósítása

8 Milyen volt a szovjet törpe? A világon a legnagyobb! És milyen lesz a legkisebb Óriás? … hát AAM-es!

9 Az AAM és a „Külföld” Az AAM számokbanÁrbevételLétszám Irodák száma világszerte 2005-ös év2 Mrd Ft119 fő 3 (ebből külföldön 1) Néhányan a legnagyobb menedzsment tanácsadó cégek közül Árbevétel (M USD) Létszám Irodák száma világszerte Accenture PwC Deloitte Consulting KPMG Consulting McKinsey & Company Forrás: Biswas – Twitchell: Menedzsment tanácsadás (VHE Kft. Pécs, 2006)

10 Külföldi terjeszkedésünk avagy „A pusztai vihar” hadművelet Célterületek: 1.Közvetlenül az EU csatlakozás előtt állók: Románia, Bulgária 2.Csatlakozásra esélyesek: Horvátország, Törökország 3.Egyéb ex-Jugoszlávia 4.Ex-Szovjetunió 5.Európa 6.Egyéb kontinensek 7.A Világegyetem további fejlett civilizációi S. C. AAM MANAGEMENT INFORMATION CONSULTING S. R. L. 3.Kína

11 Bulgária, Románia – Általános kép Gyorsan növekvő GDP Csökkenő munkanélküliség Olcsó munkaerő Privatizáció – (magyar regionális) multik megjelenése Várható EU-csatlakozás, jan. 1. (+1 év?) –A gazdaság erőteljes átalakulása –Az államigazgatás EU kompatibilissé tétele –Nagy, az EU & WB által támogatott projektek Ehhez értünk (itthon „végigcsináltuk”)

12 Az AAM regionális stratégiája Lehetséges regionális terjeszkedési stratégiák: –Akvizíció (MOL, OTP, BC, Synergon,…) –Zöldmezős beruházás (Audi, Tesco,…) –Szerves fejlődés (AAM) Az AAM stratégiai jelentőségű üzletfejlesztési lehetőségei: –Világbank és EU által támogatott projektek (Bulgáriában és Romániában kifutóban vannak) –Regionális multinacionális vállalatok (Ismerik az AAM munkastílusát) –„Hagyományos” AAM-os projektek külföldön – verseny- és állami szférában (Probléma: speciális szakértői ismeretek hiánya, üzletfejlesztés)

13 A külföldi terjeszkedés nehézségei Első külföldi nyomtatónk Első fűzőnk Az első tanulmányok egyike AAM tanácsadók

14 A külföldi terjeszkedés nehézségei Belső tényezők –Erőforrás bővítés – külföldi HR stratégia, „külföld policy” –Expat tanácsadók alkalmazása (Bp-iek kiküldése) –Külföldi munka hatékony háttértámogatása –Nemzetközi AAM image kialakítása –Cégkultúra, szakmai színvonal átörökítése –Önálló üzleti egység kialakítása (központi kontroll vs. önrendelkezés)

15 A külföldi terjeszkedés nehézségei Külső tényezők –Partnerhálózat fejlesztése –Külföldi cégalapítás nehézségei –Jogi, gazdasági környezet különbözősége –Magyarok külföldi munkavállalásának adminisztratív nehézségei –Helyi tanácsadók felvétele és kinevelése –Bürokrácia –Kulturális különbségek

16 Partneri vízió – a nemzetközi AAM 10 év múlva A nemzetközi AAM Külföldi projektekből származó bevétel Külföldi országok száma, ahol jelen vagyunk Irodák száma világszerte Külföldön dolgozó tanácsadóink száma 2015-ös évBevétel 50%-a

17 Kérdések

18 Köszönöm a figyelmet! Dr. Kornai Gábor