INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás
Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás
E-management 1.Azt, amit kell. 2.Olyat, amilyen kell. 3.Oda, ahol szükség van rá. 4.Annyit, amennyi szükséges. 5.Annyiért, amennyiért a piac elfogadja.
Termék és folyamat tervezés E-management Beszállítás irányítás Vállalkozási források kezelése A kereskedelem és szolgáltatás irányítása Valósidejű folyamatirányítás Termeltető rendszer Termeltető rendszer
E-management Tervek szerint Ütemezés szerint Üzleti és beszállítói lánc Árukészlet koordinálása Termeléstervező rendszerek Termelő készletgazdálkodása Beszállítók Alapanyagok Késztermék Félkész termék Integráció Koordináció Szinkronizálás Kommunikáció Optimalizálás
E-gyártás Az E-gyártás a vertikális (üzleti) és a horizon- tális (beszállítói) rendszer integrációja, amely biztosítja az üzleti kapcsolat értékrendszere szerinti megfelelő információk megosztását, valósidejű elérhetőségét minden döntési szint számára a szervezeti egységektől kezdve a beszállítókig, vagyis minden résztvevő számára.
E-gyártás Az E-gyártás stratégiája: a gyártástechnológiai folyamatok követhető- sége érdekében egyeztetés szükséges a meg- rendelő, a gyártók és a beszállítók között. Az E-gyártás stratégiája: tartalmazza az E-business és az E-gyártás stratégiáit, megteremti a rendszerfejlesztés és megvaló- sítás menetének egységes tervezetét.
E-gyártás Kulcsfontosságú jellemzők: integrált tervszintű automatizmus, közvetlen kapcsolat a gyártókkal, átfogó együttműködés és megbízható karbantartás, testre szabott stratégia a beszállítói hatékonyság biztosítására.
E-gyártás Elosztó központ Kereskedő Megrendelő Alvállalkozó Alkatrész beszállító Gyártó E-business megrendelő Beszállító
Termelésirányítás és minőségirányítás Termelésirányítás: aktív, dinamikus teljesítményorientált Minőségirányítás: passzív, „alvó” Termelésirányítás Termelő rendszer Minőségirányítás
TQM alapanyag ellenőrzése, végtermék ellenőrzése. gyártásközi minőség alakulásának szimulációja, gyártási folyamat összhangja, on-line folyamatirányítás. Laboratóriumi ellenőrzés Műveletközi ellenőrzés Minőségtervezés megfelelés a szabványoknak, gyártmányfejlesztés, piackutatás, prototipus modelljének kialakítása. Minőségirányítás Minőséginformáció
minden olyan jellemző, amely a termék minőségét tükröző adatokból, jellemzőkből áll, a minőségellenőrzési eljárásokat, értékhatárokat tartalmazza. Jellemzői: –objektív, –azonnal felhasználható, –a valósághoz kapcsolható, –ellenőrizhető, –egyszerűen archiválható, –jól feldolgozható.
Minőséginformációk Piaci követelmények Kötelező előírások, specifikációk, dokumentációk TERMÉK követelmények a részegységekkel és gyártásközi állapo- tokkal szemben követelmények a ki- menő és beszerzett anyagokkal szemben TECHNOLÓGIA műveleti sorrend műveletek vizsgálati sorrend (ellenőr-zési terv) vizsgálati eljárások Nemzeti és nemzetközi szabványok
A minőséginformáció A minőségirányításhoz szükséges adatokat meg kell szűrni. Minden tevékenységi terület csak a feladatának megfelelő adatokhoz férhet hozzá. A minőségirányítási rendszer a komplex vezetési és irányítási rendszerszerves része.
A minőséginformáció felhasználásának céljai A minőség alakulásának megismerése minden munkafázisban, a minőségjellemző számok, adatok és paraméterek meghatározása (kvantitatív és kvalitatív jellemzők), a minőségi előírások és a termék minőségi jellemzői mindig biztosan megegyezzenek, a minőség változásai időben észlelhetőek legyenek, a kedvezőtlen minőségi változások még a keletkezéskor korrigálhatóak legyenek, a gyenge minőségből eredő költségeket csökkenteni lehessen.
A számítógéppel segített minőségbiztosítás Cél: –ütemes, rendszerezett adatgyűjtés, –strukturált adatszolgáltatás, –irányítási, beavatkozásai folyamatok gyorsítása, –az adatállomány folyamatos aktualizálása, –bizonylatok automatikus összeállítása, –a dokumentálás automatizálása, –az ellenőrzési munkák egyszerűsítése, –a minőséginformációk gyors kidolgozása, –gyors reagálás minden minőséggel kapcsolatos problémára.