10. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

A kolerikus vérmérséklet
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Első előadás.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Vérmérsékletem képekben
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A személyiség.
SZEMÉLYISÉGLÉLEKTAN.
A harmadik erő elméletei
A fogyasztói magatartás
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Személyiségelméletek
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Típustanok Alapjuk az „együttjárás”, az emberi tulajdonságok sokféleségét igyekeznek visszavezetni néhány lényeges sajátosságra. Ha az egyének főbb jellegzetességeit.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Alfred Adler individuálpszichológiája
Az emberi személyiség.
A személyiség pszichikus struktúrája
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A pszichológiai fejlődés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Személyiség- pszichológia II
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
A személyiség és vizsgálata Dr
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Személyiség - lélektan
A motiváció.
Személyiség Emberi erőforrás menedzsment
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A pszichikumról általában
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
Tipustanok Galénosz; Jung.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Klages személyiségelmélete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Mi a személyiségpszichológia?
Személyiségfejlődési zavarok
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
A SZEMÉLYISÉG. Személyiség: Az ember egyedi tulajdonságainak összessége.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Értékek.
SZEMÉLYISÉG- TIPOLÓGIÁK
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Típustanok Alapjuk az „együttjárás”, az emberi tulajdonságok sokféleségét igyekeznek visszavezetni néhány lényeges sajátosságra. Ha az egyének főbb jellegzetességeit.
Az öröklés és a környezet szerepe a személyiségfejlődésben
ÖNISMERET.
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Egészség és sport.
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
Képek jelentés-elemei
Előadás másolata:

10. előadás

A személyiség

Fogalma: Adott biológiai alapon természeti és társadalmi környezethatásokra kialakult testi-szervezeti és pszichés történések egyedi rendezettségű egysége és összessége. (Gegesi Kiss Pál)

Más megfogalmazásban: A személyiség azon pszichofizikai szisztémák dinamikus organizációja az individuumban, melyek meghatározzák a tevékenységét és a környezethez való viszonyulását. (Allport)

Meghatározói: belső tényezők: öröklött és veleszületett sajátosságok (adottságok) külső tényezők: környezeti, társadalmi hatások (család, iskola, kortárscsoport)

Fejlődéselméletek preformizmus: az öröklés az elsődleges meghatározó szociológiai elmélet: a környezet az elsődleges meghatározó konvergencia elmélet: az öröklött és a szerzett tulajdonságok egyaránt fontosak, de az öröklés az elsődleges

A személyiség és környezetének kapcsolata: interiorizáció exteriorizáció környezet

Felfogásunk szerint: a személyiség kibontakozása a belső feltételek talaján, célirányos fejlesztő munka eredménye, a lehetőségek és korlátok határán belül mindenki fejleszthető, egyénhez igazodó pedagógiai munkával mindenkit lehetőségeihez mérten fejleszteni kell.

A személyiség tevékenységben fejeződik ki tevékenységben fejlődik tevékenységben fejleszthető tevékenységében ismerhető meg

Strukturális személyiségmodell A személyiség szerkezete: folyamatok állapotok tulajdonságok

Folyamatok a tevékenység legközvetlenebb, legdirektebb, szabályozói, a személyiség itt, és most történései, változékonyak, mozgékonyak, dinamikusak.

Megkülönböztetünk: megismerési, (kognitív) érzelmi, (affektív) akarati (konatív) folyamatokat.

Állapotok a pszichikus folyamatok közegét, hátterét képezik, a folyamatok ezekben zajlanak, ezektől függ a zajló folyamatok minősége, lefolyása.

Az állapotok lehetnek: kognitív (pl.: figyelem) affektív (pl.: hangulat) konatív (pl.: tettrekészség)

Tulajdonságok a pszichikus állapotok közegében zajló pszichikus folyamatok nem múlnak el nyomtalanul, hanem folyamatosan beépülnek a személyiségtulajdonságokba.

Személyiségtulajdonságok: képességek irányultság jellem

Képességek: cselekvéseink eredményes végrehajtásának a belső feltételei.

Szerveződési színtereik szerint megkülönböztetünk: a). Megismerésben szerveződő képességek az észlelés folyamatában: megfigyelő képesség, az emlékezés folyamatában: gyors bevésés, tartós megőrzés, pontos felidézés képessége, a képzelet folyamatában: képzelőerő, a gondolkodás folyamatában: megértő, problémamegoldó, műveleti, kreatív képességek.

b). Cselekvésben szerveződő képességek: gyorsaság, ügyesség, állóképesség.

c). Társas kapcsolatokban szerveződő képességek kapcsolat teremtő, kapcsolat fenntartó, kapcsolat megszakító, kommunikációs képességek, empátia.

Irányultság: törekvéseink, tendenciáink összessége, melyek cselekvéseinket, mint motívumok szabályozzák.

Főbb összetevői érdeklődés: megismerésre vonatkozó pozitív irányulás, értékorientáció: értékmegvalósító törekvés, életcél: önmegvalósító törekvés.

Jellem: a személyiség erkölcsi és társadalmi szempontból jelentős magatartást szabályozó tulajdonsága.

Fontosabb összetevői: akarati tulajdonságok (céltudatosság, határozottság, akaraterő, kitartás, következetesség, önállóság) viszonytulajdonságok (önmagához, másokhoz, a munkához való viszony)

Személyiségelméletek a). dinamikus elméletek, melyek azt vizsgálják, hogyan, milyen mozgatóktól működik a személyiség b). statikus elméletek, melyek leírják milyen a személyiség (tipológiák).

Freud pszichoanalitikus személyiségmodellje azt vizsgálja, hogy milyen késztető- erők mozgatják a személyiséget,

Id (ösztön én) a testi és pszichés működések energia bázisa, a késztetések mozgatója, a libidó: örömelvre épülő, önfenntartást szolgáló életösztön, a tanatosz: az agresszív, ön- és tárgyromboló hajlamok kifejeződése

Ego (én) a személyiség magva, az önállóság megtestesítője, feladata a kitörő ösztöntendenciák megzabolázása, a külső és belső szabályozók kompromisszumának a megteremtése.

Szuperego (felettes én) a normákat és erkölcsi értékeket foglalja magába, feladata: a jó és a rossz megkülönböztetése, mint könyörtelen lelkiismeret működik.

Az id és a szuperego örök ellentétben vannak kifejeződése: a szorongás, mely jelzés az én számára, hogy veszélyes késztetéseket kell magától tudatos cselekvések árán elhárítania, a lelki élet zavarainak gyakori forrása a kellemetlen, kínos élmények elfojtása, melyek a tudattalanban potenciális erőként működnek tovább.

A személyiség szerkezete Freud szerint:

Tipológiák Hippokratész vérmérsékleti tipológiája Az ember emocionális viszonyulását, cselekvésének dinamikáját testnedvei határozzák meg. az érzelmek kialakulásának gyorsasága, az érzelmek tartóssága, az érzelmek kinyilvánításának módja szerint megkülönböztet:

Szangvinikus típus érzelmei gyorsan keletkeznek nagy intenzitásig fokozódnak nem tartósak

Kolerikus típus érzelmei gyorsan keletkeznek nagy intenzitásig fokozódnak tartósak

Melankólikus típus érzelmei lassan keletkeznek nem nagy intenzitásúak tartósak

Flegmatikus típus érzelmei lassan keletkeznek nem nagy intenzitásúak nem tartósak

Jung típustana A személyiség egy pszichés erőközpont, mely az energiákat a külvilágra, vagy befelé az énre irányítja. Eredménye a befelé, vagy kifelé forduló magatartás.

Típusai extrovertált: szociábilis, ingerkereső, kockázatvállaló, impulzív, közlékeny, introvertált: visszafogott, töprengő, ingerkerülő, konvencionális.

Eysenck kétdimenziós tana

Kretschmer testalkat típusai piknikus alkat – ciklotim típus: érzelemgazdag, jó humorú, életörömökre beállított, nagy hangulatingadozású, társasági ember

aszténiás alkat – skizotim típus: zárkózott, érzelmeiben túlérzékeny, gyakran irreális fantáziájú, absztrakt, rendszerező gondolkodású ember

atletikus alkat – viszkózus típus: fegyelmezett, beszabályozott, gyakran indulatos, mogorva, gondolkodása inkább konvergens, koordinált mozgású izomember.

Pavlov idegrendszeri típusai élénk: a serkentés és a gátlás erős, gyors, kiegyensúlyozott féktelen: a serkentés gyors, a gátlás gyenge és lassú, kiegyensúlyozatlan nyugodt: a serkentés és a gátlás erős, de lassú, kiegyensúlyozott gyenge: a serkentés és a gátlás gyenge, lassú, az idegrendszeri terheléseket nehezen viseli, túl érzékeny

Köszönöm a figyelmüket!