Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia (2011-2020) és a Norvég Alap (2009-2014) - Zöld ipari innováció Dr. Makai Martina főosztályvezető Környezetügyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Advertisements

Szelektív hulladékgyűjtés
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
A papír hulladékként is érték
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Az Európai Unió fenntartható környezeti és energetikai szakpolitikái Derjanecz Anita DDRIÜ Brüsszeli Iroda CIP Intelligens Energia Európa Nemzeti Információs.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Norvég projekt Gödöllő H ULLADÉKGAZDÁLKODÁSI ÉS KÁRMENTESÍTÉSI ALPROGRAM D R. F ARKAS H ILDA Ü GYVEZET Ő IGAZGATÓ K ÖRNYEZETVÉDELMI S ZOLGÁLTATÓK.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK BIOMASSZA
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Erőforrás hatékonyság és Körkörös gazdaság tettek és tervek a kormány asztalán V. Németh Zsolt Környezetügyért, Agrárfejlesztésért és Hungarikumokért felelős.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az új Vidékfejlesztési Program
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Előadás másolata:

Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia (2011-2020) és a Norvég Alap (2009-2014) - Zöld ipari innováció Dr. Makai Martina főosztályvezető Környezetügyi Államtitkárság Környezeti Fejlesztéspolitikai Főosztály

Miért volt szükség a Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia megalkotására? Globális, országos válság mint kihívás és lehetőség: Szűkülő erőforrás készletek ↔ erőforrás hatékonyság növelés Szaporodó, egyre komplexebbé váló környezeti problémák ↔ gazdaság zöldítése: gazdaság fejlesztésének szétkapcsolása a környezetkárosító gyakorlatoktól (decoupling) Növekvő munkanélküliség ↔ munkahely teremtés, KKV-k támogatása 1307/2011. (IX. 6.) Kormány határozat hirdette ki Magyarország első Környezettechnológiai Stratégiáját 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia (NKIS)

EU és Nemzeti (szak)politikai kontextus Európa 2020 Stratégia Magyarország Nemzeti Reform Programja 18. intézkedés: NKIS EU Környezettechnológiai Cselekvési Terve (ETAP,) Integrált termékpolitika (IPP), Vezető Piacok Kezdeményezés, Zöld közbeszerzés (GPP), Európai Duna Stratégia Új Széchenyi Terv Az Európai Unió 2010 nyarán indította el a válságból kilábalást segítő Európa 2020 stratégiát, amelynek három kulcsfontosságú része: az innováció- és tudásalapú-, a fenntartható-, illetve a befogadó növekedés területe. A stratégiát végrehajtó Nemzeti Reformprogramot Magyarország április 15-én nyújtotta be az Európai Bizottságnak. A kormány által benyújtott Magyarország Nemzeti Reform Programjának a kutatás-fejlesztési és innovációs stratégia megújításáról és végrehajtásáról szóló 18. intézkedése tartalmazza a Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégiát (NKIS), ami kiemelt figyelmet fordít az ökoinnovációra, és meghatározza a következő évtized fő irányvonalait a környezettechnológiai innováció területén. Az Európai Unió a környezettechnológia fejlesztését a Lisszaboni Stratégia céljai megvalósításának hatékony eszközeként jelölte meg és ezért 2004-ben a Bizottság elindította Környezettechnológia Akciótervét (Environmental Technology Action Plan, ETAP, COM(2004) 38 final. Az ETAP a környezet hatékonyabb védelmét, a versenyképesség, és a foglalkoztatottság javítását tűzte ki célul és meghatározta a célok eléréséhez szükséges intézkedéscsoportokat: a kutatástól a piacig tartó folyamat elősegítését, a piaci környezet javítását, globális akciókat. Az Európai Bizottság 2003. június 18-án elfogadta az „Integrált termékpolitika – A termék-életciklus környezetvédelmi szemléletű kialakítására alapozva” című közleményt (IPP, Integrated Product Policy) . A közlemény lefektette az integrált termékpolitika célkitűzéseit és öt integrált termékpolitikai „alapelvet” állapított meg: (1) Életciklus-szemlélet; (2) Együttműködés a piaccal; (3) Az érdekeltek széles körű bevonása; (4) Folyamatos termékfejlesztés; (5) A szakpolitikai eszközök összehangolt alkalmazása COM(2003)302 végleges A Vezető Piacok Kezdeményezésben a Bizottság meghatározta azokat a magas gazdasági és társadalmi értéket képviselő piacokat, amelyeken az összehangolt fellépés felgyorsíthatja a piac fejlődését és biztosítja az Unió vezető szerepét a kijelölt piacokon. Ezek a piacok nagyfokú innovációt képviselnek, erős technológiai és ipari bázisuk van Európában. A kijelölt hat piac közül négy, környezetvédelmi szempontból is jelentős: az építőipar, az újrahasznosítás, a bioalapú termékek és a megújuló energia. COM(2007) 860 végleges Zöld közbeszerzés: Évről-évre az EU bruttó hazai termék 16%-ának megfelelő összeget fordít közbeszerzésre (pl. irodai berendezések, épületszerkezeti elemek, szállítóeszközök), szolgáltatások (épületfenntartás, szállítás, takarítás és vendéglátás) vagy munkák beszerzésére. A közbeszerzés jelentős hatást gyakorolhat az előállítás és a fogyasztás irányára, a „zöldebb” termékek iránti kereslet jelentős növelésével pedig kialakulhat vagy bővülhet a környezetbarát termékek és szolgáltatások piaca. A Duna fenntartható fejlesztésére vonatkozóan az érintett tagállamok – Németország, Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Szerbia, Románia és Bulgária – 2009. május 6-án közös együttműködési nyilatkozatot fogadtak el Ulmban. A nyilatkozat célja olyan, a területi, gazdasági, kulturális kohézió fontosságát hangsúlyozó, a Duna-menti országokat érintő stratégia – az Európai Duna Stratégia, EDS – összeállítása, amelynek alapján a kialakuló „Duna Régió” az EU 2014-ben induló új költségvetési időszakában közös európai fejlesztési és kutatási térségként kerülhet meghatározásra. A 2011 januárjában közzétett Új Széchenyi Terv (ÚSzT), a Kormány gazdasági programjának legfőbb céljait fogalmazza meg, a talpra állás és felemelkedés fejlesztéspolitikai programjaként. Az ÚSzT legfőbb célkitűzése a magyar gazdaság és a vállalkozások fejlesztése, és egymillió új munkahely megteremtése. Az ÚSzT több programja is feltételezi – közvetve vagy közvetlenül – a környezettechnológiai innováció alkalmazását, széles körű elterjesztését. Az ÚSzT kiemelt területként foglalkozik a zöldgazdaság fejlesztéssel, valamint egyértelmű kapcsolódást állít fel a környezetipar (zöldgazdaság fejlesztés), a foglalkoztatás, valamint a kis- és középméretű vállalkozások fejlődése között. Az ÚSzT kiemeli, hogy a zöldgazdaság a természeti környezettel, mint erőforrással a korábbi időszakokhoz képest sokkal hatékonyabban és takarékosabban gazdálkodik. 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

Környezettechnológia értelmezése Széleskörű beavatkozási lehetőség: Termék innováció Folyamat innováció Szervezeti innováció Tisztább termelési technológiák Csővégi technológiák 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia (NKIS)

A stratégia céljainak és fejlesztési irányainak kapcsolata Célok NKIS megvalósításának eszközrendszer Szakterületi (környezettechnológiai) beavatkozási eszközök Támogatni a környezetipart, és a környezettechnológiát Növelni a környezetvédelmi vonatkozású innovációk arányát és a versenyképességet Paradigma váltás: csővégi helyett, megelőző intézkedések Növelni az erőforrás hatékonyságot Csökkenteni a primeranyag felhasználást Növelni az újrafelhasználást/újrahasznosítást Kormányzati Együttműködés: környezetvédelem elősegítésére fokozni a kormányzaton belüli együttműködést Jogszabályi eszközök: innováció-barát jogi környezet megteremtése, adminisztratív eljárások egyszerűsítése Gazdasági eszközök: adórendszer zöldítése, zöld közbeszerzés, környezetvédelem- barát támogatási rendszer kialakítása Társadalmi eszközök: tudatformálás, oktatás, zöld menedzsment Szennyezés megelőzésre irányuló technológiai innovációk Termékek környezetvédelmi szempontú innovációja Szolgáltatások környezetvédelmi szempontú innovációja Szennyezés-kezelési technológiai innováció A környezettechnológia hatásainak vizsgálata és beágyazása társadalmi szemléletformálással, oktatással 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

Horizontális jellegű technológiai innovációk Célok Fejlesztési irányok Horizontális jellegű technológiai innovációk fenntartható anyaggazdálkodás, erőforrás hatékonyság javítása, kulcstechnológiák alkalmazása a környezetterhelés csökkentése érdekében a releváns ágazatokban erőforrás-hatékonysági, illetve anyag- és energiagazdálkodási célú technológiai innovációk, pl: nanotechnológia alkalmazása az energia-, a környezet- és a gyártástechnológia terén, biotechnológia mezőgazdasági–élelmiszeripari, vegyipari, energia-, kármentesítési alkalmazása fotonika a megújuló energia előállítás technológiáinál korszerű anyagok kifejlesztése, bioalapú termékek Hulladék keletkezés csökkentése, veszélyességének csökkentése különösen települési hulladék szelektív gyűjtése papír, műanyag, üveghulladék feldolgozása építési bontási hulladék hasznosítása lerakott települési hulladék szerves anyag tartalmának csökkentése terén hulladékszegény technológiák fejlesztése szelektíven gyűjtött hulladék feldolgozása, (különösen vas, acél, papír, üveg, műanyag) a hulladékból másodnyersanyag előállítása (építési-bontási, gumi, textil, stb.) Víz fajlagos ipari és agrár-vízfelhasználás csökkentése szennyvíz hasznosítása anyag és energiaforrásként megfelelő ivóvíz biztosítása víztakarékosabb technológiák fejlesztése releváns kulcstechnológiák bevezetése víztakarékos mezőgazdasági technológiák fejlesztése ivóvízhez vas, mangántalanító technológiák Levegő települések levegőminőségének javítása közlekedési eredetű levegőszennyezés csökkentése, különösen a PM 10 kibocsátás csökkentése lakossági eredetű légszennyezés csökkentése tömegközlekedés gépjármű állományának fejlesztése forgalomszervezési-, és a közlekedési igényeket csökkentő településszervezési fejlesztések lakossági fűtéskorszerűsítés, energiahatékonyság javítása Zaj települési zajszennyezés csökkentése, különös tekintettel a közlekedésre zajvédő falak fejlesztése, közlekedés zajcsökkentésére irányuló fejlesztések hangszigetelést biztosító építőanyagok llll 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

Célok Fejlesztési irányok Agrárium a mezőgazdasági eredetű környezetterhelés csökkentése; talajvédelem; a vízhasznosítás hatékonyságának növelése; a növényvédőszer-felhasználás csökkentése; talajszennyezés csökkentése; hulladék csökkentése kisebb környezeti hatású mezőgazdasági technológiák, eljárások biotermesztési technológiák a tápanyag-hasznosítás növelése, öntözési, vízhasznosítási technológiák biológiai hatóanyagok integrált növényvédelmi technológiák – IPM mezőgazdasági hulladék energetikai hasznosítása geotermikus energia felhasználása az agráriumban Kármentesítés szennyezett területek (talaj, víz, stb.) kármentesítése, és annak monitorozása „zöld” kármentesítések előtérbe helyezése bioremediáció innovatív technológiák in-situ beavatkozások Megújuló energia különböző megújuló energia források hatékony hazai felhasználása fotovillamos technológiák, berendezések fejlesztése hőszivattyús energiahasznosítás hulladék hőt is kihasználó integrált (kaszkád) hőhasznosítási rendszerek geotermikus energiahasznosítás napenergia hatékony hazai felhasználása biomassza és az élelmiszergyártás hulladékainak és melléktermékeinek fenntartható felhasználása kisteljesítményű szélmotorok energiatárolás lehetőségeinek kidolgozása Építőipar környezetbarát építés, fenntartható anyaggazdálkodás energia-hatékony épületek megújulóból előállított építő anyagok másodnyersanyagok felhasználása megújuló forrásból származó energiaellátás hőszigetelés llll 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

A kiválasztott mutatókhoz kapcsolódó célkitűzések Mérték-egység Célkitűzés 2020-ra, % (2007=100%) Átfogó cél Anyagigényesség DMC/GDP 80 nyersanyagok felhasználásának csökkentése Energiaigényesség toe/GDP Vízigényesség m3/GDP erőforrás-hatékonyság Fosszilisenergia-hordozói importfüggőség % 75 Megújuló energiaforrások részesedése a villamos- energiatermelésben 275 megújuló, megújítható erőforrások használata Közúti szállítási energiahatékonyság toe/tkm Vasúti szállítási energiahatékonyság 85 Kereskedelmi csomagolóanyag-felhasználás t hulladékhasznosítás fejlesztése Települési szilárd hulladék keletkezése kg/fő 70 Csomagolási hulladék hasznosítása 150 hulladékhasznosítás fejlesztése a másodlagos nyersanyagok növekvő felhasználása Szennyvízkeletkezés m3 erőforrások takarékos használata Szennyvíztisztítással ellátott lakosság 125 Környezetvédelmi célú* K+F+I tevékenységekre fordított állami és magánkiadások GERD % 200 magas hozzáadott értékű, tudásigényes technológiák kifejlesztése, elterjesztése Energiatakarékos eszközök és berendezések forgalmazása mFt 250 Környezetvédelmi iparban foglalkoztatottak aránya Környezetvédelmi vonatkozású** bejegyzett oltalmak, minősítések és bejelentések száma db 300 magas hozzáadott értékű, tudásigényes technológiák kifejlesztése, elterjesztése Exportbevétel a környezetvédelmi ipari értékesítésből

Az NKIS 2020-ig becsült foglalkoztatási hatásai   2004 2005 2006 2007 2008 2009 2014 2020 A környezetvédelemmel összefüggésben közvetlenül foglalkoztatottak száma (fő) 19 607 22 190 20 629 21 085 21 048 20 759 30 000 50 000 ebből: környezetvédelmi szolgáltatónál 15 437 16 428 15 795 16 750 16 655 17 036 22 500 37 500 egyéb szervezetnél 4 170 5 762 4 834 4 335 4 393 3 723 7 500 12 500 Környezetvédelmi ipari tevékenységgel összefüggésben foglalkoztatottak száma (fő) 18 056 18 950 18 533 19 489 19 522 19 584 28 350 47 500 közvetlen szennyezéscsökkentésre irányuló termékelőállítással és szolgáltatásnyújtás 17 725 18 695 18 161 19 137 19 244 19 420 25 000 40 000 integrált szennyezéscsökkentést szolgáló technológiák és termékek előállítása 332 255 372 352 278 164 3 350 Foglalkoztatottak száma (fő) 3 874 700 3 878 600 3 906 000 3 897 000 3 849 100 3 751 300 4 050 000 4 750 000 Foglalkoztatási ráta (%) 56,8 56,9 57,3 56,7 55,4 65 75 A környezetvédelmi iparban foglalkoztatottak részesedése a foglalkoztatottak számához viszonyítva (%) 0,47 0,49 0,50 0,51 0,52 0,7 1 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

Az NKIS finanszírozása Norvég és EGT Finanszírozási Mechanizmus (2009-2014) –Magyarország Nemzeti Reformprogramja alapján EU források (Kohéziós és Strukturális alap) Egyéb lehetőségek: FP7, FP8, CAP (?) Többéves pénzügyi keret (2014-2020) Állami társfinanszírozással kiegészítve 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

A tárca részvétele a Norvég –EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014 tervezésében Norvég FM 2009-2014 Programterület neve: A. Zöld ipari innováció B. Globális alap a méltányos munka és háromoldalú párbeszéd előmozdításáért C. Kétoldalú kutatási együttműködés D. Intézményfejlesztés és intézményközi együttműködés a magyar és norvég közintézmények, helyi és regionális hatóságok között E. Népegészségügyi kezdeményezések EGT FM 2009-2014 Programterület neve: A. Energiahatékonyság B. Megújuló energia C. Alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz D. Civil szervezetek támogatása E. Veszélyeztetett gyermekek és fiatalok F. Kulturális és természeti örökség megőrzése és megújítása G. Ösztöndíjak 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia (NKIS)

Elvárt eredmények (outcomes) összhangban Norvég FM 2009-2014 Zöld ipari innováció programterület Hulladék mennyiségének és a levegő, víz, talaj szennyezésének csökkentése Környezetbarát technológiák használatának növelése, zöld innovációk Zöld ipari munkahelyek teremtése, vállalkozói szellem erősítése Európai gazdaság zöldebbé tétele érdekében üzleti lehetőségek megvalósítása Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia (2011-2020) Szennyezés-megelőző (levegő, víz, talaj védelem) ill. szennyezést kezelő innovatív technológiák elterjedése a piacon Erőforrás hatékonyság növelés Gazdaság zöldítése: gazdaság fejlesztésének szétkapcsolása a környezetkárosító gyakorlatoktól (decoupling) munkahely teremtés Európai Környezettechnológiai Cselekvési Terv végrehajtásán keresztül nemcsak a hazai, de a EU térségbeli zöld üzleti lehetőségek elősegítése 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 2012. április 23. Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégia