Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban SZIEN 2003.08.26. Pitlik László SZIE GTK GMI GINT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR KUTATÓK ÉJSZAKÁJA SZEPTEMBER 24. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS, OFFLINE.
E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Adattárház alapú vezetői információs rendszer
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
DPR kommunikáció alapelvei
OSIRIS avagy egy kézzel fogható határvonal, mely mentén a „mennyiség” végre átcsaphat „minőségbe”… FVM (69855/2004) kutatóintézetek Online Szaktanácsadási.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Könyvtárhasználati verseny
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Online gazdasági informatika szótár fejlesztése OGIL Dr. Pitlik László, Pásztor Márta, Popovics Attila, Bunkóczi László, Pető István Szent István Egyetem,
Vállalati szféra (mint a hallgatóság alkalmazói, ill. a K+F és a szaktanácsadás partnerei, támogatók, pl. szakképzési hozzájárulás)
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Oklevélmelléklet– készítő program bemutatása 2005
ETR Bevezető DEXTER Informatikai kft.. DEXTER Informatikai Kft Tartalom:  Mi az ETR  Az ETR célja  ETR történelem  ETR modulok  ETR hozzáférések.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Info-Periszkóp Mezőgazdasági külső információs rendszer fejlesztési tapasztalatai Pető István – Szent István Egyetem, Gödöllő Gazdasági Informatika Tanszék.
Az eFARMER projekt és kapcsolódása a magyar agrárgazdasághoz Dr. Pitlik László SZIE Gazdasági Informatika Tanszék KKVE Budapest, január 21.
My-X Hírlevél: március A tartalomból: SCORE vs. FRAMINGHAM: Egyedi „biometriai” elemzések rendszerszintű kockázata Médiatorta a meteorológiai előrejelzések.
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet XXX. Jubileumi OTDK Közgazdaságtudományi Szekció.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
2004. November 11.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
HR – több nézőpontból 1. SZIE-HR-IT-DAY HR – több nézőpontból „A rendezők szándéka, hogy szűküljön az egyetemi képzés és a piacképes gyakorlati.
2014. november Rendek Tímea
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
A MAGISZ online kommunikációjának áttekintése MAGISZ-közgyűlés Budapest, Pitlik,
A szaktudás dokumentálása – Europass. Ahány ország, annyi…  Oktatási és képzési rendszerek különbözőek  A kompetenciák és képzettségek különbözőek,
Kapacitás akkreditáció – a számok tényleg magukért beszélnek? dr. Abonyi János Pannon Egyetem Napja február 12.
Egészségügyi Ágazati Portál
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A szaktudás dokumentálása – Europass
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A SZIE GTK Gazdasági Informatika Tanszék projektjei
Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban
Hallgatói tájékoztató a kötelező szakmai gyakorlat részleteiről
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Hallgatói tájékoztató a kötelező szakmai gyakorlat részleteiről
Előadás másolata:

Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban SZIEN Pitlik László SZIE GTK GMI GINT

Bevezetés  Köszönöm mindenkinek, aki eljött (jelenléti ív)!  Levonható-e valamilyen következtetés a résztvevők létszámából? – Kinek kell(ene), hogy köze legyen a témához? – (Szinte) csak - és web-alapú információ-szórás – Az első pofon: Ki férhet-férjen hozzá mások - címéhez, ki dönt erről, mikor, hogyan, miért?  Az online regisztráció tapasztalatai  4 nap 3 rendezvény

Cél, célcsoport, hasznosság  1. nap:Terítéken a felsőoktatás… Mottó: Használjuk az egyetemet, mint tanüzemet!  2-3. nap:Hatékonyan egymásért!? Mottó: Ha Te is akarod, mi segítünk…  4. nap:A piac és a felsőoktatás szorosabb kapcsolatának jegyében Mottó: keres-kínál Csehov módra? A 4 nap tapasztalatai, vagyis az Önök véleménye beépül az új és újabb fejlesztési tervekbe…

Mai menetrend  Pitlik László: Bevezető előadás ( )Szünet  Pető István: Hallgató ( ) Ebédszünet  Pásztor Márta: A piacgazdaság ( ) Szünet  Bunkóczi László: A technológia ( ) - CD-osztás -

1. nap: Presztízs-kérdés!? HA  Az információ, a tudás hatalom!  Az Egyetem a tudás fellegvára! AKKOR  A felsőoktatás szinte minden érintettje és szereplője a társadalmi átlagnál szignifikánsan magasabb szintű online szolgáltatásokkal szembesül és IT-mély informatikai ismeretekkel rendelkezik.érintettje és szereplője KÜLÖNBEN  talán érdemes átgondolni, mit is tegyünk, hogy egyre inkább így legyen…

Induljunk az alapoktól! - részlet  XII. fejezet: 61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze.  (2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát.  (3) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény, valamint a sajtószabadságról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.  (4) A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség felügyeletéről, valamint vezetőinek kinevezéséről, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezéséről, illetőleg a tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges. Az alkotmány szövege nem tartalmazza pl. az „info” szótöredéket… (III. évezred, XXI. század, információs társadalom, tudás-alapú gazdaság)

Evilági e-world I. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, (Stratégiai kérdések)  mennyire átlátható a felsőoktatást érintő jelenségekről szóló adat-, dokumentum-, térkép-és egyéb szellemi vagyon?! Vagyis pontosan tudja mindenki: kik, miről, mikor, miért, hogyan, milyen adatgyűjtést végeznek, milyen dokumentumokat, térképeket archiválnak, milyen egyéb alkotások (tudásvagyon) jön létre?  ahogyan a tudásvagyonhoz való hozzáférés szabályozása alakul?! Vagyis pontosan tudja mindenki: ki, mikor, mit, milyen célból, miért tekintett és tekinthet meg?  milyen információs technológiákra támaszkodva férhetők hozzá a tudásvagyon egyes elemei?  mely szervezet, mely munkaköre felelős a tudásvagyon hasznosítása során fellépő esetleges zavarokért?

Referencia és legitimitás Mielőtt a talán sokak szemében semmitmondó, mások szemében túlzottan is provokatív kardinális kérdések még felkavaróbb részleteibe merülnénk, illik az önjelöltséget legitim(itást teremtő) referenciákkal megerősíteni:  (a hírhedt) e-kormányzati projekt: fontos feladatok, zavaros jogi helyzet, MAGISZ vélemény egy tárcaközi albizottság felé (ITFA)e-kormányzati  IDARA (egy EU5 projekt): hiteles EU-agrárpolitika szabványos alapadatainak biztosítása IDARA  Tanulmányok: FKFP, Networkshop, AVA, IF, MAGISZ, Gazdaságmodellezési Társaság, MTA Jövőkutatási Bizottság, EUKK, NJSZT, MTA-FVM-MAGISZ fórum, PHARE-KSH workshop, Tavaszi Szél, MTESZ, : „eretnek” tanok bemutatása tiltakozás és érdemi visszhang nélkül (az információs társadalom, avagy az agyonhallgatás kora?)FKFPAVAIFMAGISZ Gazdaságmodellezési TársaságMTA Jövőkutatási Bizottság EUKKNJSZTMTA-FVM-MAGISZPHARE-KSHTavaszi SzélMTESZ

Evilági e-world II. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, hogy (Saját tapasztalatok, informális hírek alapján)  a KSH és az OM nem küldi meg előre az éves adatigényét, s az egyetemek csak ad hoc „füllentenek” valamit a feltett kérdésekre?  az adatgyűjtők nem adják vissza az általuk adott intézményről kezelt (aggregált, korrigált) adatokat az ezeket szolgáltató intézményeknek?  az egyetemekről kikerülő adatok nem egy egységes belső információs rendszer konzisztens (a jelenségek minden részletével kihagyás- és átfedés-mentesen elszámoló) outputjai, hanem véletlenszerű megadott (s ebből következően soha nem ellenőrzött) számhalmazok?  az egyetemi szervezeti egységek nincsenek naprakészen tisztában a saját gazdálkodóikkal, telefonszámlájukkal, átvett számláik hollétével a GH-n belül?

Evilági e-world III. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, hogy (Saját tapasztalatok, informális hírek alapján)  a NEPTUN érdekében a digitálisan rendelkezésre álló adatokat újra be kell gépelni a kötegelt migráció koncepcionális hiányában?  a modern dokumentum-menedzsment beruházást nem igénylő komponenseinek nyoma sem látható (pl. papír- ”mentes” iroda, átvett iratok eltűnhetnek, kötelező válaszadási idők nincsenek írásbeli beadványokra, éveken át húzódnak ügyek, az aláírók ügyeleti rendje – tér, idő, személy - előre nem ismert)?  az egyetemi HR IT ismeretei kérdésesek (ECDL kötelezettség nincs, help desk esetleges, kör- -ben minden címzett látható a BCC használata helyett, még a táblázatkalkulációs szoftverek minimális nyilvántartási funkcióit sem használják ki – pl. tantervek, óraterhelések, tanszéki költségvetés -, körlevelek helyett kézi címzés)?

Evilági e-world IV. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, hogy (Saját tapasztalatok, informális hírek alapján)  a szervezeti egységekre jutó telefon-alapdíjak bevezetése félévkor visszamenőleges hatállyal történik, de az éves költségvetés néha csak ősszel derül ki?  a tantervek kialakításakor nem egyeztetik a tematikák átfedéseit, zavarosak az elő-követelmények?  B-tantárgy válhat Kari Tanácsi határozat és az érintettek megkérdezése nélkül A-tantárggyá úgy, hogy a B- tantárgy elő-követelményét a továbbiakban nem oktatják?  nincs online feltölthető rendezvény-naptára, hír-naplója az intézményeknek?  a keletkező hírek nem jutnak webre 24 órán belül?  az érvényes nyomtatványok nem tölthetők le online?  a VIP és egyéb címek hozzáférése informálisan rendezett?

Evilági e-world V. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, hogy (Saját tapasztalatok, informális hírek alapján)  a hallgatói és oktatói-kutatói cikkeket, dolgozatokat nem archiválja, nem katalogizálja senki online?  az érintetteknek nincs informatikai stratégiája (felelősök, határidők, számonkérés, szankció, motiváció)?  a pályázatok kiírói még jelképesen sem gazdálkodnak a létrejött (szerződésesen őket illető) eredményekkel (még csak nem is katalogizálják és archiválják a dokumentumokat)?  nincs egységes angol nyelvű beosztás-, munkakör-, szervezeti egység nevezéktan a korrekt PR alapjaként?  nincsenek online szakértői rendszerek, csak terjengős tanulmányok?  a közpénzből létrejött projektek adatvagyonáról nem tud senki és nem is férhet hozzá?

Evilági e-world VI. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, hogy (Saját tapasztalatok, informális hírek alapján)  a kutatás eredményeit senki nem ellenőrzi a reprodukálhatóság, a konzisztens kiindulási adatvagyon felhasználása, vagy az előrejelzések beválása szempontjából?  a fokozatszerzéshez szükséges bizonyos pontok (pl. elégséges publikációs aktivitás) megszerzését senki nem igazolja a jelölt felé?  a munkaügyi szerződések fontosabb adatai nincsenek adatbázisban tárolva, s így a szükséges pályázatok kiírása csúszhat automatikus vészjelzés generálás helyett?  részlegesek a szabványok az egyes egyetemek adatcseréjére (pl. online könyvtári szolgáltatások, LDAP, de nincs országos TDK-adatbázis)?

Evilági e-world VII. Ha az egyetem a tudás fellegvára, akkor Ön ugye teljesen elégedett azzal, hogy (Saját tapasztalatok, informális hírek alapján)  a hibás magyar adatokat külföldi adatbázisokban senki nem kifogásolja (pl. FAO, FAPRI)?  a hibás külföldi adatokról nem értesíti senki a hazai felhasználókat (pl. OECD)?  nem lehet tudni adott kérdésben mely szervezeti egység mely munkatársa illetékes, mikor van neki fogadó órája?  a volt hallgatók életútját, véleményét nem követi senki szisztematikusan?  az egyes felsőoktatási intézmények összehasonlításhoz (pl. felvételi) szükséges adatok esetlegesen állnak rendelkezésre?  az egyetemi kiadványok mögött nincsenek folyamatosan karbantartott adatbázisok, csak ad hoc adatgyűjtések?  …

Az ÖN tapasztalati? ……………………………………

Referencia és legitimitás - kinek dolgozik az idő? -  (a hírhedt) e-kormányzati projekt: fontos feladatok, zavaros jogi helyzet, MAGISZ vélemény egy tárcaközi albizottság felé (ITFA)e-kormányzati  IDARA (egy EU5 projekt): hiteles EU-agrárpolitika szabványos alapadatainak biztosítása IDARA  Tanulmányok: FKFP, Networkshop, AVA, IF, MAGISZ, Gazdaságmodellezési Társaság, MTA Jövőkutatási Bizottság, EUKK, NJSZT, MTA-FVM-MAGISZ fórum, PHARE-KSH workshop, Tavaszi Szél, MTESZ: „eretnek” tanok bemutatása tiltakozás és érdemi visszhang nélkül (az információs társadalom, avagy az agyonhallgatás kora?)FKFPAVAIFMAGISZ Gazdaságmodellezési TársaságMTA Jövőkutatási Bizottság EUKKNJSZTMTA-FVM-MAGISZPHARE-KSHTavaszi SzélMTESZ

Zárszó helyett…  Ha nem is minden és mindenhol ilyen rossz, annak csak örüljünk, hiszen a legtöbb fejlesztéshez a szemléletváltáson túl szinte alig kell anyagi forrás…  A hálózat és a végpontok már most is adottak, csak rajtunk múlik mennyi hasznos tartalommal töltjük meg a rendelkezésre álló infrastruktúrát…

Köszönöm a figyelmet!

Az online kommunikáció jelene és jövője a SZIE-n A „MIAU services” bemutatása - 2. nap - SZIEN Pitlik, Pásztor

A „MIAU services” stratégiája  A meglévő kommunikációs típushelyzetek folyamatos megfigyelése, elemzése, kritikája, fejlesztése („szakmai ártalom”)  Önálló szolgáltatási potenciál kialakítása (az oktatás érdekében kialakult kapacitások hatékony tovább-felhasználása)  Források feltérképezése (projektek eredményeinek, hallgatói kapacitásoknak bevonása)  Desing- és IT-minimalizálás, tartalom- maximalizálás  Állandó ügyeleti rendszer, rugalmas reagálás (ügyfélszolgálati mentalitás)

Modulok, szempontok I.  Szerver-keresés,  Kézi indexálás (link.xls, INFO-PERISZKÓP, MAINFOKA, navigációs listák)  SSN („Ő már tudja”)  OKAB (LDAP, telefonkönyv)  TKB (Internet, intranet)  SZIEN  MIAÚ-szaklap (digitális könyvtár)  Katalógusok (SZR, diploma, OGIL)  Adatszolgáltatás? (FADN, PÁIR, IDARA)  Jegyadatbázis, hírek (GTK Levelező képzés, EmEM-képzés, NEPTUN)

Modulok, szempontok II.  Online regisztráció  Online hírajánlás  Online hírgyűjtés (IP-ellenőrzés)  LOG-elemzés  Időpontok kezelése  File formátumok szerepe  Szakmai szervezetek (MAGISZ)  Online szakértői rendszerek

Fejlesztési stratégia alapjai  Nem kell feltétlenül főállású HR, drága szoftver és hardver.  A kommunikációs készséget, a szolgáltatói mentalitást kell fejleszteni a hírt birtoklókban.  Strukturálás, konverzió, migráció csak a legszükségesebb mértékig.  Tisztázni illene az adatok, hírek, dokumentumok és a fogyasztói csoportok hozzáférési rendjét.

Néhány, még online megoldásra váró kérdés:  Tanszéki információs rendszer (telefonkeret, gazdálkodók állása)  Aláírásra jogosultak ügyeleti rendszere  Számlák sorsának követése  Minden közpénzből finanszírozott projektadatbázis, publikáció (pl. diploma-, szak-, TDK-dolgozat) katalogizálása, teljes szövegű állományainak hosszú távú tárolása  Központi cím-listák (VIP, hallgatói adatok) használati rendje  …