A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése Határon átívelő várostérségek formálódása a határok átjárhatóságának megteremtése után Koós Bálint.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pons Danubii EGTC. Rövidítés jelentése: Pons Danubii Korlátolt Felel ő sség ű Európai Területi Együttm ű ködési Csoportosulás.
Advertisements

Városfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Közösségi kertek a nagyvárosokban Dr. Kovács Teréz • egyetemi tanár PTE Bölcsészettudományi Kar MTA Regionális Kutatások Központja GENERÁCIÓK DISKURZUSA.
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A nemzetközi üzleti élet etikája
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Kisebbségszociológiai alapismeretek
Települések A városok.
A Közel-Kelet és Afrika a világgazdaságban
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Határon átnyúló munkaerőpiac Komárom térségében
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
MTA Regionális Kutatások Központja A dunai fejlesztések és azok elmaradásának geopolitikai háttere Hardi Tamás PhD tudományos főmunkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Debrecen és vonzáskörzete
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet „Határ mentiségtől az integrált határrégióig” Győr, 2005 október 5. Települések,
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Összehasonlító gazdaságtan
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A régió és ezen belül a kistérség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák a régióban, a foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései.
Kassa Kárpát-medencei gazdasági fórum Szolnok, május 16.
MTA Regionális Kutatások Központja A szlovák–magyar határtérség – az összekapcsolódás útjai és nehézségei - szemelvények kutatásainkból - Dr. Hardi Tamás.
Gazdaságfejlesztés a határ menti térségben
MTA Regionális Kutatások Központja Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Somorja, október 28. Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Dr. Hardi Tamás, MTA RKK NYUTI,
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Az idegenforgalom lehetőségei a határmenti régióban Dobis Ildikó, Győr,
történelmi integrációi
A mi Velencénk: a turisztikai tér és miliő összefüggésrendszerének változásai a „Velencei tó kapujában” Wirth Gábor Doktorandusz SZIE Enyedi György RTDI,
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Citynet térségi központok hálózati együttműködése az osztrák – magyar határrégióban Vissi Anrás – NYDRFÜ KHT / Sopron MRTT Szeged október 26.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Regionális gazdaságtan 7.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A kerékpáros turizmus előnye, haszna közvetlen EU-s támogatások, EuroVelo-hálózat Balatonkenese, Csikai Mária
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Ingatlanpiac bemutatása
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A határmenti térségek fejlesztési céljai és területi folyamatai
Előadás másolata:

A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése Határon átívelő várostérségek formálódása a határok átjárhatóságának megteremtése után Koós Bálint Révkomárom, november

A kutatás háttere Az NKTH támogatásával 2009-ben indult a kutatás Célja: határok átjárhatóságának megteremtése miként befolyásolja a határközeli nagyvárosok életét, milyen városkörnyéki funkcionális kapcsolatok alakulnak ki Ezen kapcsolatok intenzitása, dinamikája, hatóköre

Kutatási terepek

Sopron Történelmi dimenzióban: klasszikus határtérség meghatározó városa (nyelvi – etnikai határ!) Közigazgatási + kereskedelmi funkciók XIX. századtól tranzit és kereskedelmi szerep gyengülése

Sopron és a határ Határ s annak átjárhatósága Határváros (melyik oldal?) Vasfüggöny 1960-as évek - nyugatról már átjárható, 1970-es évektől korlátozott nyitás 1980-as években bevásárló turizmus, 1990-től határnyitás, az ország egyik nyugati kapuja, bevásárlóturizmus, külföldi munkavállalás

Sopron Rendszerváltást követően „Nyugat kapuja” - de az M1 megépül, tranzit csökken Szolgáltató funkció megerősödése (fogorvos, fodrász, optikus, - „szépségipar”, - elektronikus szerencsejáték) De a közeli osztrák települések számára Sopron egyetlen területen sem bír központi funkciókkal, km körzetből érkezőknek olcsó bevásárlási lehetőség„Billig-land” Olcsó megélhetés reményében osztrák házvásárlók - „kivándorlók”

Pozsony - Kassa Történelmi, meghatározó városok, erős gazdasági, kulturális, közigazgatási funkciókkal Magyar-szlovák határszakasz: átjárható határ - kishatárforgalom vízumkényszer – „vasfüggöny” 1960-tól normalizálódás megindul, 1965-től könnyű határátlépés – kishatárforgalom Rendszerváltás - világútlevél, Schengen

Pozsony térsége - Kereskedelmi kapcsolatok után elővárosi fejlődés jelei - Szlovák államp.: - Rajka -20% - Dunakiliti 10% Forrás: maps.google.com alapján

Pozsony térsége Elővárosi fejlődés szlovák állampolgár -Kb. 80% szlovák nemzetiségű -13% egyáltalán nem érintkezik magyarokkal -Közvetlen buszjárat 2010 (Rajka-Pozsony) -Szlovák nyelvű óvodai pedagógus Rajkán (MTA RKK NYUTI – Dr. Hardi Tamás adatfelvétele alapján)

Kassa térsége Kelet-Szlovákia meghatározó nagyvárosa Gazdasági centrum (Vasmű, Kenyheci Ipari Park) Erős magyar intézményhálózat (oktatás, kultúra) – magyar nemzetiségűek alacsony aránya 2008-ban megindult elővárosias fejlődés a határon magyar oldalán (Dr. Virág Tünde kutatásai)

Kassa térsége Elővárosias fejlődés: - Tornyosnémeti - Abaújvár - Kéked - Hollóháza (?) Infrastruktúra fejlesztés segítheti. Nem olyan intenzív mint Pozsony esetében

Kassa térsége Kenyheci Ipari Park miatt erős kereslet az ingatlanpiacon – magyar határkörzet felértékelődik, Lakóparkos fejlesztési tervek (magyar és szlovák vállalkozói tőke) Munkavállalást korlátozza a nyelvtudás hiánya Kassa központi funkciói – a város magyar intézményei: színház, gimnázium vonzó szolgáltatók (Buzita magyar iskola)

Komárom-Komárno Forrás: openstreetmap.org

Komárom - Komárno „A kettévágott város” – formálisan Erős önkormányzati kapcsolatok Futóverseny – 1970-től (2011-ben a 37. ) Komáromi Napok (1965-, 1992-től közösen) Szimbolikus gesztusok – évente közös képviselőtestületi ülések Buszjárat szeptembertől Kísérlet a településfejlesztési tervek összehangolására

Komárom - Komárno Gazdasági kapcsolatok Nagy hagyományok: Hajógyár – Lenárugyár (1970- től) Komáromi Ipari Park, ra már fő, ebből szlovákiai munkavállaló – Válság! Ipari parkon kívüli foglalkoztatási lehetőségek (2007) –kereskedelem, szolgáltatások DE - Nyelvismeret hiánya miatt egyoldalú a kapcsolat

Komárom – Komárno Ingatlanpiac: 2002 körül osztrák, német ingatlanvásárlók főként a termálfürdő környékén, de lépülés figyelhető meg Nokia dolgozók lakásvásárlásai, albérletek (távolról ingázók letelepedése) Dél-Komáromban lakáshiány és magas árak miatt megindult az átköltözés Északra A válság miatt átrendeződés tapasztalható, Dél olcsóvá vált (erős euró, csökkenő kereslet)

Komárom-Komárno Kereskedelem

Határon átívelő kapcsolatok fejlődéséről Kereskedelemi kapcsolatok azonnal Ingatlanpiac (szabályozás - bizalom - nagy árkülönbség!) Munkaerőpiac (szabályozás – hiány – nyelvi korlát) Intézmények – szabályozás még gát: eü, szoc, – oktatás hiánypótlás, vs. versengés – kultúra, sport kooperáció

Köszönöm a figyelmet!