A TURIZMUSKUTATÁS HELYZETE MAGYARORSZÁGON

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Az MTA Közlekedéstudományi Bizottság Logisztikai Albizottság tevékenysége Dr. Kulcsár Béla tanszékvezető egyetemi tanár BME Közlekedésmérnöki Kar Építőgépek,
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar
A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖRNYEZETTUDOMÁNYI KÉPZÉSEI A képzések szakmai felelőse: a Környezettudományi Intézet Fő feladata a tudomány területek közötti.
A HUNAGI lehetséges szerepvállalása a térinformatikai oktatás terén Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás „ Az elmélet és gyakorlat találkozása”
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
Mátyás Csaba szakmai vezető
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR K+F PÁLYÁZATI RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS DÉKÁN Nemzetközi.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Lovasturizmus -Általános turisztikai ismeretek-
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Műszaki szakfolyóiratok digitalizálása és archiválása a versenyképesség növelése érdekében ifj. Drótos László ifj. Drótos László OSZK MEK Osztály.
A regionális tudomány társadalmasítása Kedvezményezett: MTA Regionális Kutatások Központja.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Sándorné dr. Kriszt Éva rektor Budapesti Gazdasági Főiskola.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ K ONCEPCIÓ A GAZDASÁG - ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS TEVÉKENYSÉGÉNEK TERVEZÉSÉRE, SZERVEZÉSÉRE ÉS.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Kommunikáció az egyetemen
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Program Péceli Gábor rektor köszöntő beszéde
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Pirolízis szakmai konferencia TÁMOP A-11/1/KONV
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
EU 6. Keretprogram Információs nap Eger, szeptember 15. Dr. Tóth László egyetemi tanár, Intézet igazgató.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Város, egyetem, gazdaság A PTE KTK hozzájárulása a város és a régió fejlődéséhez Erdős Katalin PTE-KTK KRTI, adjunktus MTA-PTE Innováció és Gazdasági Növekedés.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Irodalomkutatás.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
MESTERSÉGES MEGTERMÉKENYÍTÉS SIKERESSÉGÉNEK NÖVELÉSE NON-INVAZÍV MÓDSZEREKKEL TÁMOP D-15/1/KONV ZÁRÓ RENDEZVÉNY november 19.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB)
PhD online közösségi oldal Dr
PTE Természettudományi Kar
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Javaslatok a Fogorvosi Szemle megújítására
Turcsányi Károly: (Minőségszemléletű) barangolások a hadtudományban
Előadás másolata:

A TURIZMUSKUTATÁS HELYZETE MAGYARORSZÁGON Dr. Dávid Lóránt 2010.11.19. MRTT VIII. Vándorgyűlése Debrecen

TÖMEGTURIZMUS

A világ turizmusa számokban

A nemzetközi turistaérkezések számának növekedés (UNWTO)

Külföldön: a tudomány választ adott Kutatóintézetek és kutatócsoportok Tudományos szakfolyóiratok (SCI, SSCI) Egyetemi tanszékek Erős hálózatok Nemzetközi szervezetek (UNWTO) Nagy kiadók: turizmus sorozatok (CABI, Springer, Routledge, Channel View Publications: AOT-Aspects of Tourism) Turizmus és Gasztronómiai Innovációs és Technológiai Központok

Hazai kezdeményezések Lengyel Márton könyvei (nemzetközi szakirodalom szintézisei és adaptációi. Sokáig csak főiskolai szintű felsőfokú képzés. A gyakorlat és a tudományos igényű kutatás elvált egymástól („a turizmus én vagyok” = én értek a szakmámhoz). Valóság: csak egy szakmához értek, de nem tudok rendszerben gondolkodni. Turizmuson belüli szembenállás, frontok kialakulása és megmerevedése (szálloda, vendéglátó, gasztronómia, utazásszervezés, idegenvezetés, közlekedés-szállítás stb.)

Magyarországon: alapvető hiányosságok Összesen 1 db MTA doktora van a turizmusnak (Dr. Michalkó Gábor). Habilitáltak száma kb. egy tucatnyi. Egyetlen hazai szakfolyóirata van a turizmusnak (Turizmus Bulletin). Oktatók akadémiai és oktatási besorolása nem azonos (MAB: Természettudományok-Földtudományok, Társadalomtudományok: Gazdálkodás- és Szervezés-, valamint Regionális tudományok; MTA X. Földtudományok Osztálya). Tudományos intézményesülés megkésett, lobby-ereje kicsi (MATUR, MTA X. Osztály Turizmusföldrajzi Albizottság, Magyar Földrajzi Társaság Turizmus Szakosztály). A nagy nemzetközi turisztikai szakfolyóiratok szerzői között ritka a magyar kutató (Annals of Tourism Research, Tourism Management). Külföldi szakköny/szakkönyvfejezet magyar részvétellel alig van (Rátz Tamara, Puczkó László, Michalkó Gábor, Dávid Lóránt).

Innovatív turizmus kutatás-fejlesztés Működnek-e K+F+I turizmus műhelyek Magyarországon? Indikátorokat szükséges meghatározni! Megalapozott indikátorok kellenek: MAB akkreditációs követelmények MTA doktora előírások Doktori iskolákra vonatkozó szabályok Ezek lehetnek a mértékadó elvárások! HOGYAN DEFINIÁLHATÓ A TUDOMÁNYOS MŰHELY FOGALMA?

Indikátorok Vajon hány hazai intézmény felel meg Magyarországon Legalább 1 fő MTA doktor Legalább 3 fő főiskolai tanár/egyetemi docens/egyetemi tanár/professor emeritus/kutatóprofesszor Legalább 2 fő habilitált Legalább 6 fő minimum PhD fokozattal Doktori iskolá(k)ban való aktív részvétel Összesen legalább 2 PhD fokozatszerzéssel zárult témavezetés Legalább 2 fő rendelkezzen megjelent IF-os folyóiratcikkel SCI/SSCI folyóiratban megjelent tanulmányok Kumulatív impakt faktor értéke 2 fő esetében 1.000< Legalább 1 fő rendelkezzen általa szerkesztett és írt neves külföldi kiadónál megjelent szakkönyvvel Összesen legalább 5 különböző külföldi szakfolyóiratban legyenek megjelent tanulmányok Összesen legalább 10 különböző hazai szakfolyóiratban legyenek megjelent tanulmányok Összesen legalább 2-2 eredményesen lezárt hazai és külföldi kutatási program Összesen legalább 2-2 eredményesen lezárt hazai és nemzetközi oktatási és tananyagfejlesztési projekt Folyamatosan vannak idegen nyelvű kurzusok Legalább 1 fő tisztségviselő hazai szakmai szervezetben Összesen legalább 5-5 hazai és nemzetközi folyóirat szerkesztőbizottsági tagság Legalább 2 jól körülhatárolható kutatási főirány megléte Saját szakfolyóirat kiadás Vajon hány hazai intézmény felel meg Magyarországon a fenti kritériumoknak?

Intézmények Kodolányi János Főiskola (Turizmus Tanszék): deduktív elméletalkotáson (hipotéziseken) nyugvó, empirikusan tesztelhető magyarázó modellek vizsgálata turizmusföldrajzi és humánökológiai kutatások a turizmus társadalmi-kulturális dimenzióinak vizsgálata Károly Róbert Főiskola (Turizmus és Területfejlesztési Tanszék): turizmusföldrajzi és turizmusökológiai kutatások a turizmus és a területfejlesztés kapcsolatának vizsgálata turizmusökonómiai vizsgálatok Elismert intézmények még: PTE (TTK Földrajzi Intézet) – Dr. Aubert Antal (területfejlesztés) PE (GTK Turizmus Tanszék) – Dr. Jancsik András (közgazdasági) DE (GVK Vidékfejlesztési és Funkcionális Gazdálkodási Intézet) – Dr. Könyves Erika (közgazdasági) SZIE (GTK) – Prof. Szabó Lajos (tájföldrajz, turizmusföldrajz, regionális) BCE (GK KTI Gazdaságföldrajz Tanszék) – Dr. Puczkó László, Dr. Melanie Smith (alkalmazott turizmuskutatás, tanácsadás)

Hogyan tovább? Szakmai együttműködés Erőteljes lobby tevékenység Közös kutatási és oktatási programok („joint degree) Idegen nyelvű alap- és mesterképzési programok Szakmai szervezetekhez való kapcsolódás Doktori alprogramok indítása (PTE, SZIE?) Doktori iskola??? Nemzetközi kapcsolatok fejlesztése

Köszönöm szépen a figyelmet!