MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Advertisements

a Nyugat-dunántúli régióban
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
A Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) évi Szellemi Tőke Jelentése 2006 MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
MTA KRTK RKI Nyugat-magyarországi Tudományos Osztály, Győr
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A városok fejlődése és szerkezete
MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az urbanizáció és városaink
A regionális szintek hierarchikus rendszere
Települések A városok.
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Az urbanizáció és városaink. Mitől város egy település?  magasabb a lélekszáma és a népsűrűsége  szerepköre összetettebb  infrastruktúrája fejlettebb.
KEZDÉS!!!!!!.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Románia városfejlődésének tendenciái az átmenet időszakában.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
MTA Regionális Kutatások Központja A dunai fejlesztések és azok elmaradásának geopolitikai háttere Hardi Tamás PhD tudományos főmunkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Debrecen és vonzáskörzete
A regionális fejlesztések sikertényezői Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár, tudományos tanácsadó MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
MTA Regionális Kutatások Központja A Nyugat-Balkán kutatásának eredményei Hajdú Zoltán MTA RKK, Pécs
MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet „Határ mentiségtől az integrált határrégióig” Győr, 2005 október 5. Települések,
HATÁR MENTI TÁRSADALMI KAPCSOLATOK A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN „A határ mentiségtől az integrált határrégióig”projekt zárókonferenciája Konferencia Hotel.
A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat- Magyarországon konferencia Győr, április 27–28. Az információs társadalom.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
MTA Regionális Kutatások Központja A szlovák–magyar határtérség – az összekapcsolódás útjai és nehézségei - szemelvények kutatásainkból - Dr. Hardi Tamás.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdaságfejlesztés a határ menti térségben
MTA Regionális Kutatások Központja Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Dr. Hardi Tamás, MTA RKK NYUTI,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Urbanizáció Kelet-Közép-Európában. A., Az I. világháború előtti időszak I. Általános jellemzők II. Belső különbségek 1. legfejlettebb térség 2. „közepesen”
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
Közép-Magyarország településszerkezete
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
történelmi integrációi
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Balkán térség az európai regionális politikában Rechnitzer János egyetemi tanár, intézetigazgató MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet 9022.
Államhatárok a Kárpát - medencében Hajdú Zoltán MTA RKK Pécs.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Citynet térségi központok hálózati együttműködése az osztrák – magyar határrégióban Vissi Anrás – NYDRFÜ KHT / Sopron MRTT Szeged október 26.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Az államosodás és a közigazgatási térfelosztás kérdései a Balkánon 1990 után Hajdú Zoltán tudományos tanácsadó, MTA RKK DTI Pécs
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Az Észak-Balkán és a Kárpát-medence közös államhatárairól Hajdú Zoltán MTA RKK Pécs.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
A településhierarchia és a településhálózat
A települések általános kérdései
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
A faluföldrajz Dr. Kozma Gábor.
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az urbanizáció (urbs, urbis)
Digitális témahét.
Készítette: Koleszár Gábor
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet 9022 Győr, Liszt F. u Győr, Pf: 420. Tel.: Fax: web: A kutatás megvalósult a számú, ''A határ menti városok funkcióinak és vonzáskörzetének átalakulása a határok szerepének megváltozása, ill. az EU bővítés után a Kárpát-medencében'' című OTKA program keretében MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet

MTA Regionális Kutatások Központja 2 A kutatás alapvető kérdései  A Kárpát-medencében húzott határok, illetve azok mindenkori elválasztó funkciója befolyásolták-e a városállomány, a városhálózat fejlődését?  Emiatt eltér-e a határ menti városok fejlődése a többi városétól?  Beszélhetünk-e egységes kárpát-medencei városhálózatról Trianon előtt?  Hogyan alakult át a kárpát-medencei városállománya a 20. században?  A határok elválasztó funkcióinak leépülése elősegíti-e a határokon átnyúló város-vidék és város-város kapcsolatok fejlődését?  Milyen formában, mértékben képes egy város határon átnyúló funkciókat fenntartani, beszélhetünk-e határon átnyúló vonzáskörzetekről?

MTA Regionális Kutatások Központja 3 Forrás: Kovács 1990.

MTA Regionális Kutatások Központja 4 Volt-e egységes kárpát-medencei városhálózat?  A Kárpát-medence területe 1918-ig is többször megosztott volt. A városhálózat is ehhez alakult.  Tájanként eltérő városi jellemezők (Alföld, Erdély, Dunántúl)  Alacsony városodottsági szint  1910-ig kialakult regionális egységek Horvátország, Erdély, Bánság  Kárpát-medencei szintű hálózati elemek: fővárosok és regionális központok

MTA Regionális Kutatások Központja 5 A városállomány 20. századi átalakulása  A közigazgatási, hatalmi funkció hozzáalakítása az új államterekhez (Hajdú Zoltán)  Az urbanizáció mindegyik utódállamban lezajlott – általános érvényű folyamat  Az urbanizáció alakításának voltak politikai, ideológiai aspektusai, s ezek országonként némileg eltértek  Etnikai homogenizáció a városi terekben és vonzáskörzeteikben

MTA Regionális Kutatások Központja 6 A városi lakosságszám vizsgálata  A lakosságszám vizsgálata önmagában nem releváns,  De – a lakosságszám adat összehasonlíthatóan hozzá férhető  Kiindulási alap: jelenlegi lakosságszám. A 10 ezer főnél népesebb városokat vizsgáltuk.  A változást vizsgáltuk elsősorban, s e szerint különítettünk el csoportokat. 1910; 1930; 1950; 1970; 1990; 2001

7

8 A városállomány nagyság szerinti megoszlása 1910; 2001

9 Lakosságszám változás

10 A változás mértéke

MTA Regionális Kutatások Központja 11 Jellegzetes csoportok  A húszéves idő intervallumok változásai alapján elkülöníthető városcsoportok 1.Az iparosítás települései. Sokan közülük 1910-ben alig érték el a városiasság szintjét, fejlődés 1950 és 1970 között, azóta stagnálás. 2.A határvonás után gyorsan fejlődő városok 3.Középvárosok csoportja. 4.A nagy iparosításból kimaradt kisvárosok

12

MTA Regionális Kutatások Központja 13 Kialakulhatnak-e napjainkban határon átnyúló funkcionális vonzáskörzetek?  A határok átjárhatóbbakká váltak  Etnikai viszonyok átalakultak  Mentális határ  Eltérő állampolgárság  A városok három köre alakít ki határon átnyúló vonzáskörzetet:  Fővárosok (Bécs, Pozsony, Budapest)  Határ menti dinamikus középvárosok, mint foglalkoztatók (Győr, Arad)  Közvetlenül a határon elhelyezkedő kis-közép városok,speciális esetekben (Komárom, Esztergom)

MTA Regionális Kutatások Központja 14 Forrás: VÁTI 2007.

15 Fővárosok vonzásterei

MTA Regionális Kutatások Központja 16 Forrás: VÁTI 2007.

MTA Regionális Kutatások Központja 17 Fontosabb tapasztalatok  Az államhatárok elválasztó hatása csak bizonyos speciális esetekben befolyásolta a városok fejlődését. Sokkal fontosabb annál az új hatalmak térszerkezet alakító tevékenysége, az új államterület ténye.  A városállományt elsődlegesen alakító tényező az urbanizáció volt, s az urbanizáció területi jellegzetességeit befolyásoló politikai-ideológiai irányok.  Bizonyos esetekben beszélhetünk határon átnyúló vonzáskörzetekről, agglomerációkról, de ezek kialakulásához sok tényezőnek kell együtt állnia, a határok átjárhatósága csak egy ezek közül.  A korábban kárpát-medencei szintű fejlődési irányba elmozduló fővárosok-nagyvárosok rendszer tört szét a határok megvonásával, valószínűsíthető, hogy emiatt nem tudott kialakulni egy európai léptékű középváros.

MTA Regionális Kutatások Központja 18 Köszönöm a figyelmet! Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet 9022 Győr, Liszt F. u Győr, Pf: 420. Tel.: Fax: web: