MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet 9022 Győr, Liszt F. u Győr, Pf: 420. Tel.: Fax: web: A kutatás megvalósult a számú, ''A határ menti városok funkcióinak és vonzáskörzetének átalakulása a határok szerepének megváltozása, ill. az EU bővítés után a Kárpát-medencében'' című OTKA program keretében MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet
MTA Regionális Kutatások Központja 2 A kutatás alapvető kérdései A Kárpát-medencében húzott határok, illetve azok mindenkori elválasztó funkciója befolyásolták-e a városállomány, a városhálózat fejlődését? Emiatt eltér-e a határ menti városok fejlődése a többi városétól? Beszélhetünk-e egységes kárpát-medencei városhálózatról Trianon előtt? Hogyan alakult át a kárpát-medencei városállománya a 20. században? A határok elválasztó funkcióinak leépülése elősegíti-e a határokon átnyúló város-vidék és város-város kapcsolatok fejlődését? Milyen formában, mértékben képes egy város határon átnyúló funkciókat fenntartani, beszélhetünk-e határon átnyúló vonzáskörzetekről?
MTA Regionális Kutatások Központja 3 Forrás: Kovács 1990.
MTA Regionális Kutatások Központja 4 Volt-e egységes kárpát-medencei városhálózat? A Kárpát-medence területe 1918-ig is többször megosztott volt. A városhálózat is ehhez alakult. Tájanként eltérő városi jellemezők (Alföld, Erdély, Dunántúl) Alacsony városodottsági szint 1910-ig kialakult regionális egységek Horvátország, Erdély, Bánság Kárpát-medencei szintű hálózati elemek: fővárosok és regionális központok
MTA Regionális Kutatások Központja 5 A városállomány 20. századi átalakulása A közigazgatási, hatalmi funkció hozzáalakítása az új államterekhez (Hajdú Zoltán) Az urbanizáció mindegyik utódállamban lezajlott – általános érvényű folyamat Az urbanizáció alakításának voltak politikai, ideológiai aspektusai, s ezek országonként némileg eltértek Etnikai homogenizáció a városi terekben és vonzáskörzeteikben
MTA Regionális Kutatások Központja 6 A városi lakosságszám vizsgálata A lakosságszám vizsgálata önmagában nem releváns, De – a lakosságszám adat összehasonlíthatóan hozzá férhető Kiindulási alap: jelenlegi lakosságszám. A 10 ezer főnél népesebb városokat vizsgáltuk. A változást vizsgáltuk elsősorban, s e szerint különítettünk el csoportokat. 1910; 1930; 1950; 1970; 1990; 2001
7
8 A városállomány nagyság szerinti megoszlása 1910; 2001
9 Lakosságszám változás
10 A változás mértéke
MTA Regionális Kutatások Központja 11 Jellegzetes csoportok A húszéves idő intervallumok változásai alapján elkülöníthető városcsoportok 1.Az iparosítás települései. Sokan közülük 1910-ben alig érték el a városiasság szintjét, fejlődés 1950 és 1970 között, azóta stagnálás. 2.A határvonás után gyorsan fejlődő városok 3.Középvárosok csoportja. 4.A nagy iparosításból kimaradt kisvárosok
12
MTA Regionális Kutatások Központja 13 Kialakulhatnak-e napjainkban határon átnyúló funkcionális vonzáskörzetek? A határok átjárhatóbbakká váltak Etnikai viszonyok átalakultak Mentális határ Eltérő állampolgárság A városok három köre alakít ki határon átnyúló vonzáskörzetet: Fővárosok (Bécs, Pozsony, Budapest) Határ menti dinamikus középvárosok, mint foglalkoztatók (Győr, Arad) Közvetlenül a határon elhelyezkedő kis-közép városok,speciális esetekben (Komárom, Esztergom)
MTA Regionális Kutatások Központja 14 Forrás: VÁTI 2007.
15 Fővárosok vonzásterei
MTA Regionális Kutatások Központja 16 Forrás: VÁTI 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja 17 Fontosabb tapasztalatok Az államhatárok elválasztó hatása csak bizonyos speciális esetekben befolyásolta a városok fejlődését. Sokkal fontosabb annál az új hatalmak térszerkezet alakító tevékenysége, az új államterület ténye. A városállományt elsődlegesen alakító tényező az urbanizáció volt, s az urbanizáció területi jellegzetességeit befolyásoló politikai-ideológiai irányok. Bizonyos esetekben beszélhetünk határon átnyúló vonzáskörzetekről, agglomerációkról, de ezek kialakulásához sok tényezőnek kell együtt állnia, a határok átjárhatósága csak egy ezek közül. A korábban kárpát-medencei szintű fejlődési irányba elmozduló fővárosok-nagyvárosok rendszer tört szét a határok megvonásával, valószínűsíthető, hogy emiatt nem tudott kialakulni egy európai léptékű középváros.
MTA Regionális Kutatások Központja 18 Köszönöm a figyelmet! Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet 9022 Győr, Liszt F. u Győr, Pf: 420. Tel.: Fax: web: