Erika Garaj PhD A GENERÁCIÓK DISKURZUSA A REGIONÁLIS TUDOMÁNYRÓL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
Brüsszel milyen messze van
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
A kutatási program rövid bemutatása
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
"Együttműködés, Lehetőség, Tudáshasznosítás, ELTE" Kutatási- és technológiatranszfer szolgáltatások fejlesztése az ELTE-n TÁMOP /1/KMR
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Magyarország - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program Növényvédelmi ismeretek átadása szeptember – július Serbian-Hungarian Co-operation.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Projekt azonosító: HUSRB/1203/213/155 Projekt Acronym: Cooling Cubes Integrált fürdőfejlesztési stratégia a magyar-szerb határ menti régión átmenő fő közlekedési.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Innovatív fényforrások Közép-Európában – a CENILS projekt tapasztalatai Baracsi Mária Projektvezető Central European Network for knowledge based on Innovative.
Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség - Innovációs tevékenységekhez felhasználható forrás lehetőségek augusztus 26. – dr. Nyiry Attila.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
AZ ITD HUNGARY ZRT. ÉS AZ ENTERPRISE EUROPE NETWORK VÁLLALKOZÁSOKAT TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGEI Pólus Program Információs Napok 2009.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
HKIK XXIX. Küldöttgyűlés Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
PhD online közösségi oldal Dr
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A nyílt innováció egyik eszköze: Living Lab?
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Előadás másolata:

INNOVORG Research - a határ menti együttműködés lehetőségei az innováció kutatásban Erika Garaj PhD A GENERÁCIÓK DISKURZUSA A REGIONÁLIS TUDOMÁNYRÓL MRTT Konferencia, Győr, 2012. november 23.

Kutatási koncepció és stratégia Főbb területei Munkamódszerei agenda A kutatás fő keretei Kutatási koncepció és stratégia Főbb területei Munkamódszerei Várható eredményei

Mit jelent? Innovatív szervezetek a gazdaságban és a felsőoktatásban Multidiszciplináris Kutatócsoport Multidisciplinary Research Group of Innovative Organizations in Economy and in Higher Education 2011-2014 Nyitott működés

a szervezeti innovációk feltárása célja a szervezeti innovációk feltárása a legjobb gyakorlatok (best practice) elterjedésének segítése a hazai és határ menti gazdasági szervezetekben és felsőoktatási intézményekben folytatandó releváns kutatásokkal a kutatási eredmények publikálásával és az oktatásfejlesztésbe való beépítésével

MŰKÖDÉSE EGYÉNI KUTATÓI HÁLÓZATKÉNT Hazai kutatók és oktatók Edutus Főiskola (MÜTF, HJF) Széchenyi István Egyetem Nyugat-Magyarországi Egyetem Pázmány Péter Tudományegyetem Óbudai Egyetem Külföldi kutatók és oktatók Románia (székelyudvarhelyi tagozat, nagyváradi Partium Egyetem) Szerbia (belgrádi Vojna Akademija, újvidéki Fakultet za Menadzment) Szlovákia (Selye Egyetem)

Stratégiai partnerek EDUTUS Felnőttképzési Akadémia Entrepreneurship Research and Education Network among the Central and Eastern-European Universities Central European Service for Cross-Border Initiatives - CESCI (Határon Átnyúló kezdeményezések Közép-európai Segítő Szolgálata

Collegium TaleNtum és partnerei Romániai Magyar Doktoranduszok és Fiatal Kutatók Szövetsége Vajdasági Magyar Doktoranduszok és Kutatók Szervezete TéKa (Szlovákiai Magyar Fiatalok Tudományos és Kulturális Társulása)

INNOVORG Research Szakkollégium Oktatáson kívüli fórumok és szakmai rendezvényeken való közreműködés Sikerre ítélve - Szakmai Workshop Fiatal Vállalkozók Hete 2012 I nvento II.– Regionális Innovációs Expo Céglátogatások TDK, hallgatói pályázatok (esettanulmányverseny, EDUfilm) Nemzetközi program (ERASMUS hét) Pályázatokon való részvétel (külső és belső) Harsányi János ösztöndíj (2013. MISz) Publikációs lehetőségek

SZERVEZŐDÉS ÉS KAPCSOLATÉPÍTÉS Meglévő kapcsolatrendszer fejlesztése Közreműködő partnerként való bevonás További kapcsolatok kezdeményezése (állami, magán, civil szervezetek) Hídképző intézmények, innovációs ügynökségek, inkubációs intézmények Szakmai csereprogramok szervezése Konferenciák, tanulmányutak, tapasztalatcserék, intézménylátogatások – egymás oktatási intézményeiben ill. vállalati partnereknél) Félévente minimum 1-1 szakmai program szervezése magyar és külföldi helyszínen

Kutatócsoport felépítése Projektszervezeti működés Lapos szervezet (projektvezető és tagok) Felelősségek és munkamegosztás Szerveződési mátrixok Kutatási alprogramok (programvezetők) Országonként (országos projektvezetők) Intézményenként (kapcsolattartók)

A KEZDŐCSAPAT… Az EDUTUS mint létrehozó intézmény részéről: Deés Szilvia Garaj Erika PhD Gergely Zsolt Hegyi Barbara PhD Kovács András PhD Papp Vanda Vitéz Éva Más hazai intézményekből: Borbás László PhD, Katona Klára PhD, Kőrösi István CSc, Mányó-Váróczi Violetta, Smahó Melinda PhD, Markó Gabriella, Boga-Pohl Patrícia, Somogyi Angéla PhD Külföldi intézményekből: Biljana Ivanova, Borsos Andrea, Geréb László PhD, Győrbíró András, Ilyés Ferenc, Ana Lakatos, Szabó Ingrid

Tervezett alprogramok Aktuális állapot Kutatási koncepció Főbb területei Kutatási kérdései Célcsoportjai Módszerei Tervezett alprogramok Aktuális állapot

FŐBB KUTATÁSI TERÜLETEK Gazdasági szervezetek és felsőoktatási intézmények együttműködése belföldön és külföldön, klaszteresedés; Az innováció és regionális fejlődés összefüggései; Az innovatív személetmód, az innováció-orientált stratégiaalkotás és menedzsment humán erőforrás fejlesztési, pedagógiai és pszichológiai vonatkozásai; KKV innovációs folyamatok, metodológiák és technológiák alkalmazása elméletben és gyakorlatban; A kutatás-fejlesztés, innováció és versenyképesség összefüggései - a gazdaságpolitikák tükrében és nemzetközi összehasonlításban; Közös primer kutatások végzése az érintett felsőoktatási intézményekben és KKV-k körében más oktatók és hallgatók bevonásával

Továbbgondolások mint kutatási kérdések 1. Az egyes országokban milyen hasonlóságok és eltérések vannak a kkv-k innovációs viselkedésében (az innovációs igény megítélése, befolyásoló tényezői, akadályozó tényezők)? Kapcsolódó alkérdések: A szűkös erőforrásokkal rendelkező kkv szektor vállalkozásai milyen konkrét innovációkat képesek bevezetni minimális K+F tevékenységgel (mint kutatási ráfordítással) a kutatásban résztvevő országokban? Milyen további alternatív innovációs forrásokat alkalmaznak a kutatásba bevont szervezetek a K+F tevékenység mellett, ill. helyett? Van-e szignifikáns összefüggés a szervezet tulajdonosi köre, mérete, a vezetési stílusa, légköre és a szervezet tagjainak (vezető, beosztott) egyes személyiségjegyei, valamint az egyes szervezeti innováció-források között az egyes országokban?

Továbbgondolások mint kutatási kérdések 2. Milyen együttműködési hajlandóság jellemzi a vizsgálatba bevont kkv és felsőoktatási szervezeteket az innováció területén? Kapcsolódó alkérdések: Mennyire befolyásolja a bizalom/bizalmatlanság a kutatásba bevont szervezetek válaszadóinak válaszadói hajlandóságát? Mennyire befolyásolja a kutatásban résztvevő szervezetek (kkv, felsőoktatási intézmények) innovativitását az adott ország innováció-politikája? Milyen hasonlóságok és eltérések vannak az érintett szervezetek klaszteresedésében (mint innováció-forrás) megítélésében és gyakorlatában? Mennyire dinamikusak és nyitottak a vizsgálatban résztvevő szervezetek?

Továbbgondolások mint kutatási kérdések 3. Mit tesznek a kutatásba bevont szervezetek az innovációs tevékenységhez igényelt tudás megszerzése (megosztása) és fejlesztése érdekében? Kapcsolódó alkérdések: Vannak-e a nyílt megmérettetést felvállaló innovátor vezetők, akik hajlandók megosztani tudásukat és tapasztalataikat (sikereiket, kudarcaikat) másokkal? Milyen szakemberigényt fogalmaznak meg a felsőoktatás felé? Az innovatív szervezetek motorjai dominánsan a vezetői képességek és ambíciók? E vezetői mentalitás a szervezetben jól azonosítható (azaz a szervezetben közismert), ezért bizonyos típusú innovációk személyfüggőnek tekinthetők? Milyen személyiségvonásokkal rendelkeznek az „innovátorok”? Milyen munkavállalói attitűdöt várnak el a vezetők az innovációval kapcsolatban? A felsőoktatásban tanuló potenciális munkavállalók milyen innovációs attitűddel és hajlandósággal rendelkeznek?

Célcsoportok Miért kkv? A versenyszférában foglalkoztatottak több mint 70%-ának ad munkahelyet. A hozzáadott érték közel fele és az export harmada innen származik. Új munkahelyek szinte csak kizárólag e szektorban jönnek létre. Ezért aktuális a kkv-k növekedését ösztönző innovációs magatartás és befolyásoló tényezőinek bemutatása és tendenciáinak vizsgálata nemzetközi összehasonlításban. Emellett egyik célunk a jó gyakorlatok elterjedésének elősegítése. Miért felsőoktatás? Egy-egy innováció növeli a képzett, az új technológiát használni képes munkaerő iránti keresletet. A szükséges munkaerő kialakítására az oktatási rendszer hivatott. A gazdasági szerepvállaláshoz szükséges kompetenciák megalapozása a felsőoktatásban történik, amelyet befolyásol azok munkaerő-piaci értéke és a hallgatók attitűdje. Ha nem sikerül a munkaerőpiac oktatás iránti keresletét kielégíteni, lelassulhat a gazdasági növekedés.

Módszertani felvetések kkv-k esetében országonként 40-50 kkv bevonása reális (kérdőíves vezetői interjúk) ; online kérdőív esetén lehet ennél több, adott régióra (van-e hozzáférhető nyílt adatbázis) – pilot program igénye, adatbázis és kapcsolatfüggő „best practice” esettanulmány bemutatása országonként min. 5-5 példa (ebből 3-3 közös céglátogatás országonként) az érintett felsőoktatási intézmények hallgatóinak bevonása + mintaigény miatt további felsőoktatási intézmény megkeresése az országos projektvezető részéről (első és utolsó évesek, gazdasági és nem gazdasági szakokon, országonként 150 -200 fő (ezen belül levelezős, nappalis)

alkalmazott Kutatási módszerek 1. Az adott ország (hazai)és külföldi szakirodalmának feldolgozása 2. Korábbi időszakban készült másodlagos és harmadlagos források elemzése összehasonlítás céljából 3. Médiaelemzés (Innotéka, HVG, Budapest Business Journal, Világgazdaság, Harvard Business Review) adott időszakban 4. Honlapelemzés (pl. kkv, felsőoktatási intézmények TTI szervezetek) 5. Statisztikai adatforrások elemzése (CIS, KSH, OECD) 6. Online kérdőív 7. Hagyományos kérdőív 8. Szervezeti esettanulmányok 9. Esettanulmány adatbázis saját honlapon 10. Mélyinterjúk 11. Cégdokumentumok tartalomelemzése

Várható eredmények és hatások Alkalmazott kutatások, összehasonlító vizsgálatok végzése regionális, magyar és határ menti szervezetekben az INNOVORG Research témáiban; Intézményi szintű együttműködési megállapodások támogatása innovációs témakörben a Kutatócsoport tagjainak intézményei között; WEB2 alkalmazások a kutatási eredmények beépítésénél a tananyagfejlesztésben és az oktatási módszerekben; Oktatási anyagok, legjobb gyakorlatok bemutatására vonatkozó esettanulmányok készítése – további hallgatók és oktatók bevonásával - magyar és angol nyelven Hallgatói szakdolgozatok, műhelydolgozatok és TDK dolgozatok készítése a Kutatócsoport tevékenységéhez kapcsolódó témákban; Kutatási eredmények publikálása magyar és nemzetközi konferenciákon, virtuális fórumokon, saját honlapon és az írott szaksajtóban; Önálló tanulmánykötet és esettanulmány-sorozat (online és/vagy print) megjelentetése az INNOVORG Research kutatási eredményeiből magyarul és angolul; Elnyert nemzetközi pályázat esetén annak önálló kutatási projektként való kezelésével az INNOVORG Research folytatásának előkészítése;

FILM

Köszönöm a figyelmet! http://innovorg.wordpress.com/about/