Kukely György MTA RKK Budapesti Osztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Lendületben az ország! Nemzeti Területfejlesztési Hivatal Közelebb az emberekhez november 2.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
Dr.Vécsei Pál Lakásállomány területi alakulása 1960 és 2008 között Budapest, január.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
dr.Vécsei Pál: A vállalkozási adókedvezmények területi megoszlásának alakulása 1992 és 2008 között
dr.Vécsei Pál Lakásállomány területi alakulása 1960 és 2008 között
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Kukely György MTA RKK Budapesti Osztály kukely@rkkmta.hu A gazdaságfejlesztési célú állami és európai uniós támogatások szerepe az ipari térszerkezet formálódásában Kukely György MTA RKK Budapesti Osztály kukely@rkkmta.hu

A gazdaság a területi fejlődés legfontosabb szereplője A gazdaság területi folyamatait elsősorban a magán- és az állami befektetők tevékenysége befolyásolja. Az állami beavatkozás, az ágazati és területi szakpolitikák e folyamatokat mindössze korrigálni képesek. Az állami támogatások összege arra elegendő, hogy kisebb-nagyobb mértékben orientálja és ösztönözze a befektetőket bizonyos fejlesztések ill. térségek irányában. A gazdaságfejlesztési célú támogatások nagy hányada az ipari cégeket, cégcsoportokat segíti, s a területfejlesztési célú támogatások egy része is az ipari termelést, foglalkoztatást katalizálja. Összességében a rendszerváltás óta eltelt másfél évtizedben a területfejlesztési célú és hatású támogatások nem tudtak számottevő hatást gyakorolni a gazdasági térszerkezet alakulására, a területi különbségek nem csökkentek

Fő kérdések A gazdaság- és területfejlesztési célú támogatások mennyiben tudtak hozzájárulni a területi differenciálódás mérsékléséhez? Mely területeken tudott az állami beavatkozás komolyabb területi hatással lenni a gazdasági térszerkezet formálásában? Van-e változás e támogatások területi eloszlásában? Mi történt az európai uniós források belépésével?

Átalakuló ipari térszerkezet 1990 után alapvetően új térszerkezet a lejátszódott radikális ágazati szerkezetváltás külföldi működőtőke-beruházások növekvő területi egyenlőtlenségek Az ipari GDP megoszlása megyénként 1995-ben és 2004-ben A – Az ipari GDP volumene (millió Ft), B – az egy ipari foglalkoztatottra jutó ipari GDP az országos átlag százalékában

Súlypontok mozgása 1990-2005 között Magyarországon

Az állami terület- és gazdaságfejlesztési politika beavatkozásának fő területei A piaci folyamatokba az állami politika megpróbál aktívan beavatkozni. a beruházás-ösztönzési ill. a hatékonyságot javító gazdaságfejlesztési támogatások révén hozzájárult a térbeli mozgások ilyetén alakulásához, a területfejlesztés révén igyekszik e folyamatokat korrigálni, s a differenciálódást tompítani. A versenyképesség és a hatékonyság növelése prioritást kapott Ugyanakkor jelentős költségvetési forrásokat különítenek el területfejlesztésre

A gazdaságpolitika területfejlesztést szolgáló legfőbb prioritásai az elmaradott vagy lassan fejlődő térségek elérhetőségének javítása érdekében szorgalmazott autópálya-építés a befektetések számára telephelyet kínáló ipari parkok hálózatának kiépítése a külföldi vállalatok letelepülését közvetlenül ösztönző támogatások

A területfejlesztési támogatások és a beruházások alakulása EU-csatlakozás előtt: 1999-2002 között az összes állami támogatás 4%-át fordították a gazdasági versenyképesség javítására (összes beruh. 0,4%-a) EU-csatlakozás után: 2005-ben az összes beruházás 2%-át tették ki az európai uniós gazdaságfejlesztési célú támogatások, s ugyancsak 2%-át a hasonló célokkal rendelkező állami célelőirányzatok támogatási összege A területfejlesztési összegek a beruházások 1%-át jelentik: 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Összes beruházás 2427 2845 3122 3408 3710 4170 4469 Összes ipari beruházás 884 971 984 930 1094 1237 1221 Területfejlesztési célú támogatások* 26 22 24 28 27 39 Mrd Ft ~1% *TFC, TRFC, CÉDE, TEKI, KTIA Forrás: KSH, VÁTI

Gazdaságfejlesztési támogatások A gazdaságfejlesztés fő célja: a gazdasági versenyképesség és a foglalkoztatás javítása Állami alapok: GFC, KKC, BÖC A támogatások címzettjei döntően vállalkozások, illetve a vállalkozási környezetet alakító, javító szervezetek (pl. önkormányzatok, ipari parkok). A vállalkozások elsősorban kapacitásbővítésre, termékkör-bővítésre, korszerűsítésre, modernizációra, munkahelyteremtésre és együttműködésre kaphatnak támogatást. A gazdaságfejlesztési támogatások zöme a gazdasági centrumokba, a városokba került.

Az 1990-es évek második felétől a támogatások közel fele technológiafejlesztésre és kapacitásbővítésre fordítódott. Egyre inkább a már jelenlévő vállalkozások részesültek támogatásban, s nem az új beruházásokat segítették, ill. azokat más formában támogatták (adókedvezmények). Különbségek rajzolódnak ki a fejlett és kevésbé fejlett területek prioritást kapó támogatási céljai között. A fejlettebb térségben nagyobb hangsúlyt kapott a versenyképes gazdaság fejlesztése Az elmaradottabb régiókban az üzleti infrastruktúra mennyiségi fejlesztése és a foglalkoztatás javítása kapott prioritást

A gazdasági versenyképességet erősítő állami támogatások területi megoszlása ( 1999-2002)

Területfejlesztési támogatások A területfejlesztés céljai: a foglalkoztatás javítása és az üzleti infrastruktúra fejlesztése Az elmúlt másfél évtizedben a gazdaságfejlesztés és a munkahelyteremtés nem mindig kapott prioritást a területfejlesztési célú támogatások elosztásánál, pedig a területfejlesztési koncepciókban és tervekben ezek mindig kiemelt fontosságot kaptak. Az ezredforduló után a területfejlesztési támogatásoknak marginális része (a TFC-nek és a TEKI-nek mindössze 1-2%-a) szolgált közvetlenül gazdasági célokat.

A foglalkoztatási célú területfejlesztési támogatások területi megoszlása (1999-2005)

A vállalkozói infrastruktúra kialakítását célzó területfejlesztési támogatások területi megoszlása (1999-2005)

A közvetlen területfejlesztési támogatások összege 1996 óta reálértéken az ezredfordulóig csökkent, majd 2003-ig lényegében stagnált. A fejlesztési célú támogatási rendszeren belül csökkent a közvetlen területfejlesztési célú támogatások aránya, ez önmagában is hozzájárult a területi különbségek növekedéséhez. Az 1990-es években a TFC egy lakosra jutó összege az elmaradott térségek mellett éppen a legfejlettebb megyékben volt a legmagasabb, s habár tendenciájában növekedett az elmaradott térségek súlya, a területi kiegyenlítés célja továbbra is „fenntartásokkal” érvényesült.

Az EU csatlakozás után 2004-től a támogatási politikában jelentős változások A területfejlesztési célú támogatások összege jelentősen növekedett. Az NFT I. és II. egyik legfőbb célkitűzése a gazdasági versenyképesség növelése, valamint a területi felzárkóztatás 2004-2006 között GVOP - 154 milliárd Ft 2007-2013 között GOP - 8-900 milliárd Ft (évi 128 milliárd Ft) GVOP céljai hasonlóak a korábbi GFC-hez, de a források összege jóval nagyobb, s korábban marginális célok is komoly támogatásban részesülnek. A GVOP források elosztásában azokat a térségeket preferálták, ahol a megfelelő humán erőforrások, infrastrukturális és logisztikai háttér már rendelkezésre áll. Emiatt a GVOP elosztásában a területi célok alig érvényesültek

A GVOP-támogatások területi megoszlása (2004-2006)

Az egy főre jutó beruházás-ösztönzési célú GVOP-támogatások területi megoszlása (2004-2006)

A GVOP 2004-2006 közötti támogatásainak regionális megoszlása (%)   Népesség GDP Beruházás-ösztönzés KKV fejlesztés K+F, innováció Információs társadalom és gazdaságfejlesztés Nyugat-Dunántúl 10 11 13 9 4 5 Közép-Dunántúl 19 6 Közép-Magyarország 28 45 29 30 56 27 Dél-Dunántúl 7 8 Észak-Magyarország Észak-Alföld 15 18 Dél-Alföld 12 17 20 Összesen 100

A gazdaság- és területfejlesztési támogatások súlypontjainak mozgása (1999-2005)

Összegzés A gazdasági fejlődésben – a területi preferenciákkal alig rendelkező – gazdaságfejlesztési célú támogatások fontosabb szerepet töltenek be a közvetlen területfejlesztési célú támogatásoknál. A gazdaságfejlesztési célú állami és európai források tovább szilárdítják a piaci folyamatok által formált ipari/gazdasági térszerkezetet Az EU Strukturális Alapjainak megnyitásával a gazdaságfejlesztésre fordított források megtöbbszöröződtek Összességében a területfejlesztési támogatások elosztása egyre kevésbé függ a fejlettségtől. A területfejlesztési támogatások alig, s egyre kevésbé segítik a területi kiegyenlítést. Ezzel szemben a gazdaságfejlesztési támogatások az elmúlt évtizedben szoros kapcsolatban álltak a fejlettséggel. Még a területfejlesztési célú támogatások esetén is jelentősen csökkent az elmaradottabb kelet-magyarországi területek támogatása, mely megkérdőjelezi a hazai területfejlesztési politika területi egyenlőtlenségeket mérsékelni kívánó céljainak és eredményeinek egymáshoz való viszonyát. Összességében tehát a gazdasági/ipari fejlődést elősegíteni kívánó állami támogatások, még a területfejlesztési célú alapok esetében sem segítik számottevően a területi differenciák csökkenését.

Köszönöm a figyelmet!