A szűkösségtől a posztkarbon kompakt város felé: lehetséges (ki)utak a grenoblei helyi politikai célkitűzések fényében Egyed Ildikó Győr, 2012 november.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Urbanizáció a fejlődő országokban
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Civil Európa – civilek Európában
Ember és környezetének viszonya
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A szűkösségtől a posztkarbon kompakt város felé: lehetséges (ki)utak a grenoblei helyi politikai célkitűzések fényében Egyed Ildikó Győr, 2012 november 23.

Alternatív irányok I: A nem termelő gazdaság fejlesztése A gazdaság koncentrációja a nagyvárosokban, mégsem azokban a városokban a legnagyobb ütemű a jövedelmek növekedése, amelyek a legtermelékenyebbek. Az állami redisztibúció (láthatatlan kéz), adók, juttatások. Fr.o.: közkiadások a GDP 55%-a (1950 óta duplájára nőtt, ehhez képest az állam visszavonulásáról beszélünk..) A redisztribúció iránya: a legtermelékenyebb városok/régiók többletjövedelmei áramolnak a legalacsonyabb termelékenységűek felé. A kötelező járulékok progresszív rendszere miatt a gazdag régiók/városok közös költségvetéshez való hozzájárulása magasabb, miközben a közkiadások egyenlően bánnak a térségekkel! Ile-de-France nettó hozzájárulása (fizetett járulékok és a juttatott közpénzek közti különbség) a regionális GDP 10%-a. Egy szegény régió esetében, pl. Languedoc-Roussillon, az állami juttatások aránya a GDP 10%- ának megfelelő értékkel meghaladja a fizetett járulékokét. Ha a városok/régiók termelő tevékenysége nem határozza meg a lakosság jövedelmi helyzetét, ennek oka a redisztribúció, a legmagasabb termelékenységű régiók jövedelmének tekintélyes része vándorol át az alacsony fejlettségű régiókba. A nyugdíjak. A háztartások adóképes jövedelmének 23,4%-a! Legnagyobb haszonélvezők a nyugdíjasok számára vonzó régiók, jobb klíma, jobb kulturális, természeti adottságok, dél, nyugat, kevéssé iparosodott régiók! La Creuse, Lot, Var, Keleti-Pireneusok, háztartások jövedelmeinek egy-harmadát teszik ki a nyugdíjak! Az északi, keleti ipari régiók vesztik el leginkább a nyugdíjasokat.

Alternatív irányok I: A nem termelő gazdaság fejlesztése A fogyasztók szabad áramlása. A TGV hozzájárulása. Máshol dolgozunk, máshol költjük el a bért…Ehhez hozzájárul a munkaidő csökkenése, a fizetett szabadságok növekedése, a fogyasztói társadalom térhódítása! Languedoc-Roussillon, PACA, Bretagne, Aquitánia A javak “láthatatlan” áramlása miatt a termelékenység növekedésére alapuló elméletek hegemóniája megdől. Alternatív elmélet: a városok/régiók fejlődése a külső jövedelem bevonzó képességük függvénye, ezek alkotják a régió gazdasági bázisát! A 21. század első évtizedében a nagyvárosi térségek gazdasági bázisának alkotóelemei – 21% közpénzek (közalkalmazottak bére) – 42% alvóvárosi (nyugdíjak, máshol dolgozó aktívak, turizmus) bázis – 13% szociális (nyugdíj melletti más juttatások) bázis – Csupán ¼ származik a termelő szférából… Nem azok a városok gazdagok, amelyek egyre nagyobb mennyiségű javakat termelnek, hanem azok, amelyeknek a lakói a legjobban gyarapodnak... a versenyképesség helyett a vonzerő a helyi fejlesztés új kulcseleme Probléma: mi lesz azokban a városokban, amelyek sem az alvóvárosi funkciók, sem a termelő tevékenységek szempontjából nem vonzóak (észak, kelet)? Az alvóvárosi gazdaság fejlesztésén alapuló modell gyengesége: valamiből táplálkoznia kell!

Vonzó és taszító régiók

A fenntarthatóság néhány előzménye Városok versenye: természeti tényezők felügyelete és szabályozása fejlett országok környezetvédelmi kiadásai 2000 – 2010: + 46% (Franciaország €45 mrd) A városi lét: az emberi fajnak a természettől (és természetességtől) való elszakadása A természet deszakralizálása, instrumentalizált természetkoncepció (modern fizika), a leigázáson és a kizsákmányoláson nyugvó etika emberi lét determinisztikus vonásaitól való eltávolodás a természet célja az emberi csoportosulások mesterségesen gerjesztett és exponenciálisan növekvő igényeinek kielégítése, a végtelennek feltételezett erőforrások és szolgáltatások rezervátuma A modernizmust jellemző természet-ember ellentéten alapuló koncepció prométheuszi ember vs. ember mint lakos

A szűkösségtől az ökovárosig A természeti és művi tőke helyettesíthetőségére alapuló klasszikus növekedési elméletek kudarca (klímaváltozás, fosszilis energiák kimerülése, édesvízhiány, ökoszisztémák meggyengülése) N. Georgescu-Roegen kritikája: a neoklasszikus elméletek irrealitása A természeti erőforrások a priori inputok, a hulladéknak nincs szerepe, az energia és az anyagok csak outputok, nem termelési tényezők, a szennyezés nem probléma, a szűkösséget az árak kompenzálják, csökkenő kereslet →helyettesítő inputok Ortodox közgazdászok: emberi találékonyság, korlátlannak feltételezett erőforrások Szigorú fenntarthatóság nem helyettesíthető szolgáltatások Ivóvíz, klíma, művelhető területek, biodiverzitás Sekély ökológia kritikája: a nyugati gazdag rétegek jóléte és egészsége, a környezeti ártalmak felületi kezelése, pl. szennyezés és erőforrások szűkössége Termelési folyamat során értékes természeti erőforrások (alacsony entrópiaí/koncentrált energia) hulladékká (magas entrópia) alakulnak Mély ökológia antropocentrikus →ökocentrikus világkép „ a többi teremtmény útitársai vagyunk az evolúció odüsszeiájában, modell: a természet, kultúra nem felsőbbrendű, belső érték

A fenntartható városfejlesztés referenciadokumentumai A fenntartható városok „utópiája” – Lynn White: az ember a természet felett áll, antropocentrizmus kritikája, a természetnek nincs önmagában való értéke, arrogancia. Ehelyett ökológiai egalitarianizmus Aalborgi Charta levegő, a víz, a talaj, a biodiverzitás kollektív természeti javak, a fenntartható városoknak kötelességük ezek megőrzése és e javakhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása. – A környezeti problémák megoldásában a helyi szinté a meghatározó szerep, a helyi hatóságok állnak a legközelebb a környezeti problémák megoldásához és a lakosokhoz, felelősséggel tartoznak a területükön élők jólétéért és a természet állapotáért. – aláíró városok kötelezettséget vállalnak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére – prioritást élveznek a környezetbarát közlekedési módok, gépjárműforgalom fokozatosan lecsökken Agenda 21 helyi akciótervek – erőforrások takarékos felhasználása, a társadalmilag felelős termelési és fogyasztási magatartás, amely tekintettel van nem csupán a többi ország lakosságára, hanem az eljövendő generációkra is – 1993, 85 helyi közösség, 10 millió lakos

Helyi klímatervek a várostérségek és régiók több mint fele Indított PCET (I) Elfogadott PCET (II) Kötelező PCET (2012) (I) / (II) (százalék) Régió ,7 Megye ,2 Várostérség921464,3 Agglomerációs társulás ,7 Települési társulás33329,4 Település ,6 Összesen ,9 Területi klíma- és energiatervek (PCET) a különböző szubnacionális szinteken Franciaországban (2010–2012) Forr á s : Energia- é s k ö rnyezetgazd á lkod á si ü gyn ö ks é g (Agence de l ’ environnement et de la ma î trise de l ’é nergie)

PCET-k A helyi klímaterv a helyi szereplők összefogásán alapuló önkéntes kezdeményezés a klímaváltozás elleni harc és az energetikai kihívásoknak való megfelelés érdekében épületek felújítása, energiahatékonyság növelése, helyi közlekedési megoldások kínálatának bővítése EU-támogatások energetikai és klímaváltozás hatásainak mérséklését célzó beruházásokra Az EU költségvetés 37%-a (376 milliárd euró): 2014–2020-as kohéziós politika, alacsony karbon intenzitású gazdaság, a támogatások 20%-át legfejlettebb és az átmeneti régiók, és 6%-át a hátrányos helyzetű régiók vehetik igénybe energiahatékonyságot javító és megújuló energia beruházásokra

Miért a városok? Az európai területi fejlődés kulcsszereplői 21. sz. 3 milliárd, 2050-ig: 80% 100 ezer fő feletti városok területe 2,5-szörösére az elmúlt 3 évtized alatt Konjunktúra: agglomerációk +25% növekedés, terület +75% Periurbánus övezetek: agglomerációk fele Minden 3 európaiból 2 agglomerációban él A fenntarthatóságot célzó politikák élharcosai a természetes környezetet befolyásoló, –alakító, –romboló, –formáló hatásuk miatt, komplex problémák megoldása az erőforrásokkal való takarékosság és a társadalom széles rétegeinek mobilizálása által

A jövőbeli városi és területi fejlődés alappillérei – gazdasági növekedés és a tevékenységek harmonikus térbeli eloszlása, policentrikus városhálózat; – az erős nagyvárosi térségek és más városi területek kiemelt szerepe, amelyek képesek háttérrégiójukat alapvető gazdasági érdekeltségű szolgáltatásokkal ellátni; – kompakt város, a szétterülés megakadályozása; – a környezetvédelem és a környezet minősége (HQE)

A fenntartható városfejlődést hátráltató tényezők háromsebességű, társadalmilag fragmentált, széthulló városok környezeti ártalmak, szennyezettség, erőforrások kimerülése, romló társadalmi klíma, szegregáció, túlzsúfoltság, élhetetlenség városi szétterülés (EEA 2006) : Az urbanizált területek növekedése (alacsony népsűrűség, nagy távolság a történelmi magtól) a közszolgáltatások magasabb ára a természeti erőforrások túlzott igénybevétele elégtelen tömegközlekedési hálózatok, függőség az autótól, forgalmi dugók térbeli szegregáció: társadalmi polarizáció következménye alacsony jövedelműek, társadalom peremhelyzetén levő csoportok kiszorulnak a városból, mivel nem tudnak ingatlant vásárolni elérhető áron

Alternatívák Szétterülő városKompakt, fenntartható város városszerkezet széttöredezése szociális rétegek elkülönülése súlyos környezeti egyenlőtlenségek fokozódó környezetterhelés Középosztály utópiája Falu a városon belül közelség és a közösségi élet a lakosok együtt élnek, dolgoznak és szórakoznak ingázás és energiafogyasztás 3-szorosára üvegházhatású gázok 4-szeresére levegő minőség romlása fő erőforrásai: szabad terek, tiszta levegő, víz, megfelelő klíma vidéki térségek 50%-a rurbanizált francia népesség 75%-a periurbánus övezetekben Eszközei: városmag funkciógazdagítása

Szétterülő város A periurbanizáció ösztönzése 10 év alatt beépített periurbánus övezetek területe +5%/év (Luxemburg) 2030-ig az autópályákon megtett kilométerek száma a városi övezetekben +40 %, forgalmi dugók költségvonzatai : EU GDP 1% 1975 óta az agglomerációk növekedése lelassult (+0,2%/év), míg a vidéki községeké megnőtt (+1,1 %/év) François Choay : a „város eltűnése” A vidéki térségek 50%-a rurbanizált, a népesség 75%-a periurbánus övezetekben lakik

Az eljövendő kompakt poszt- karbon város: Grenoble A prométheuszi ember: a vizienergia, pozitivizmus, „hard” tudományok. Az első hegycsúcsok meghódítása (18. század vége) → sportok 18. századig kisváros, katonai és adminisztratív szerep. Nagyobb gazdasági kilengések nélküli folyamat, amely során a „vízienergia bölcsője” (vaskohászat, elektrokémia), később az elektronikai alkatrészek gyártása, a nukleáris fizika (CENG-CEA betelepedése 1956-ban, ILL 1971-ben, Synchroton 1994-ben), majd az elektronika (Thomson), az informatika (Hewlett- Packard), a szoftver ipar (Sun System) és végül a nanotechnológiák (ST-Microelectronics) váltak a város gazdasági életének meghatározóivá a nagyvárosokra jellemző pénzügyi (üzleti és kereskedelmi) burzsoázia réteg hiányzik nagy tudományos komplexumok bevonzása (CENG – mai nevén CEA-G – 1965-ben, CNET 1974-ben, ESRF 1989-ben). Az egyetem–ipar–kutatás évszázados múltú arany háromszöge állami támogatások táplálják az alapkutatásokat és a K+F tevékenységeket (nagy nemzeti laboratóriumok: CENG, ILL).

Háttér A sajátos növekedési pálya bázisa: a termelői bázis változása és az új technológiák, az olcsó külföldi munkaerő, a külső támogatások. A folyamatos technológiai megújulásra épülő javakat és szolgáltatásokat előállító helyi cégek elsősorban globális értékláncokba szerveződtek Más monokulturájú városokkal szemben a városban 150 év alatt a termelési bázis összetétele és a specializáció 4-5-ször változott (19. század: kesztűgyártás, vízienergia, papíripar és gépgyártás, majd vaskohászat, elektrokémia, elektromos berendezések gyártása az 1920-as évek elején, elektromágnesesség, nukleáris ipar és informatika az ötvenes-hatvanas évektől, napjainkban pedig a nanotechnológiák és a biotechnológiák, a biomechanika)

A régió főbb városai

Grenoble ma 1800 ha, fő, agglo ( ha), 27 település, fő A méretgazdaságosság szempontjából kedvező adottságok hiánya, mezőgazdasági tevékenységek gyengesége, „zsáktelepülési helyzet”, nagy nemzeti, európai és nemzetközi közlekedési hálózatoktól való távolság, a vasúti és közúti hálózatok kiépítettségében való jelentős elmaradás, a szomszédos térségekkel való összeköttetés hiánya a környezet és az életminőség kiemelt szerepe a helyi politikában 2. ipari forradalom következményei specializáció, mérnökök betelepülése, multikulturalitás (60) hallgató, felső- és középvezetők K+F (220 laboratórium, kutató) fő infokommunikációs ágazatokban, élettudományokban)

A Grenoble mítosz fő elemei PROSCONS A hegy (Chartreuse, Belledonne, Vercors) Befolyásol, de nem determinál magas életminőség, sportok kitartás, büszkeség, bátorság, individualitás, kemény munka, posszibilizmus A kedvezőtlen természeti feltételek ösztönző hatása a kreativitásra A városi terjeszkedés határa bezártság elszigeteltség, lapos, sűrűn beépített Földterületek szűkössége, rossz minőségű talajok, természeti kockázatok, nagy hőmérsékletbeli ingadozások A víz Kimeríthetetlen energiaforrás A megújulás, megfiatalodás szimbóluma kristálytiszta ivóvíz árvizek A tudományMűszaki fejlesztések szimbiózisban az oktatással, technopolisz imázs Synchroton, ZIRST A hagyományos polgárság erőtlensége 7 nemzetközi kutatóintézet 9 nemzeti kutatóegység Túlzott specializáció Sérülékeny gazdaság technokrata elit Háromsebességű társadalom fragmentáció, szegregáció, tudományos gettó

A kompakt város kialakítását „elősegítő” tényezők környezeti korlátok: szabad földterület hiánya, mélyen fekvő völgy, nagy hőmérséklet ingadozások, sűrű gépjárműforgalom, szennyezettség, rossz minőségű talajok, természeti kockázatok: földrengések, árvizek – a helyi politika a város keretén túlmutató, összehangolt fejlesztési stratégiákban gondolkodik. A természetes környezet Grenoble-ban is ritka jelenség, miközben terápiás hatásai köztudottak A városi „ökoszisztéma” hátrányai: lapos, sűrű beépítettség, a terjeszkedését korlátok közé szorítják a hegyláncok és a városkörnyéki övezetek (periurbánus övezete 3. legsűrűbben beépített) A várost körülvevő vidéki és mezőgazdasági területek stratégiai jelentőséget kapnak a fejlesztési tervekben, a periurbánus övezetet a várossal pl. ökológiai folyosók vagy zöld ösvények formájában összekötő természetes környezet a jövőben a városfejlesztés új infrastruktúrájává válhat energiafogyasztás 65%-áért a lakossági és a szolgáltató szféra a felelős, itt lehet a legnagyobb megtakarítást elérni

A helyi politika főbb környezetvédelmi prioritásai Ökomobilitás: periurbánus csomópontok, multifunkcionális csarnokok, puha közlekedési módozatok, városnegyedek közti útvonalak javítása, új info-kommunikációs technológiák meghonosítása A periurbánus és városi környezet védelme és értékelése A történelmi ipari városrész integrációja a jövő városába Városmegújítás az új energiapozitív épületek és a felújított régi létesítmények közti energetikai szolidaritás elvének tiszteletben tartásával Energetikai megközelítés a városnegyed szintjén: biomassza, geotermikus energia, biogáz, napenergia, szélenergia A víz ciklus jelentősége a városnegyed és az épületek szintjén Hulladékkezelés megvalósítása városnegyed és az épületek szintjén Az életminőséggel, egészséggel és jóléttel kapcsolatos célok tiszteletben tartása A társadalmi célú technológiai megoldások szorgalmazása a jobb együttélés érdekében

A helyi klímaterv fő céljai Az üvegházhatású gázok kibocsátásának stabilizálása, fellépés a klímaváltozás ellen Energiafogyasztás stabilizálása (elektromos áram és fosszilis energia) nem-megújuló energiaforrásokkal való takarékoskodás A megújuló energia fogyasztás: 21% A helyben előállított megújuló energiák továbbfejlesztése, jelen fogyasztás 8% Zöld energia vásárlásának ösztönzése az energiaellátókkal kötött szerződésekben 50 résztvevő, az agglomeráció 26 településéből 25, a legtöbb az építési ágazat szereplője

A megújuló energia Környezetvédelmi politika cél: a megújuló energia felhasználás 7,5% →20% 2020-ig Concerto program: – helyi szinten ösztönzi az energiahatékonyságot és a megújuló energiák használatát – Energiafogyasztás ¼-ére 2050-ig. – Grenoble Vaxjö és Delft városokkal összefogva a „Fenntartható energiarendszerek haladó városokban” (SESAC – Sustainable Energy Systems in Advanced Cities) projekt keretében működik együtt – a megújuló energia használatának elterjedése, az építmények energiahatékony működtetése az energiafogyasztás, az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése – A konkrét beruházások a napenergia, épületek szigetelése, a termikus napenergia, a megújuló energiákkal való fűtési rendszerek kialakítása terén részesülnek támogatásban. A SESAC program költségvetése €25 mó, az Unió hozzájárulása €10,4 mó. Tenerdiss (megújuló és új energiák) versenyképességi pólus és más nagyszabású kutatási projektek támogatása a fotovoltaikus- a vízi energia, hidrogén üzemanyagcellák és az intelligens energia tárolása (Smart Electricity) körében „Grenoble Facteur 4” (2008) a város kötelezettségvállalásai az energia és a klímaváltozás körében 30 konkrét elhatározás

A megújuló energia Országos 1. a lakosságra vetített megújuló energia-kapacitások (fa alapú és napenergia) aránya alapján ( kW fa energia és 483 kW napenergia) 1600 fő az új energiatechnológiák területén, a kapcsolódó iparágakban, 1200 hallgató Nemzeti Ökonegyed Nagydíj a de Bonne ökonegyed beruházásért Energetikai terv (schéma energetique az energiafogyasztás és -hasznosítás optimalizálása érdekében – a széndioxid-kibocsátás 25%-os csökkentése 2020-ig = tonnával kevesebb CO2 kibocsátás/év (a közlekedési és elektromos ágazaton kívül)

Ökonegyed beruházások: a fenntarthatóság letéteményesei nagyvárosi struktúra alternatívája Keveredés elve a gazdagok gettói /szlömösödés ellen a gépjárműforgalom kiküszöbölése utópisztikus kontra-társadalmi tér az elidegenedett nagyvárosban, „falu a városban”, a szomszédság, az együttélés–munka–szórakozás funkciók városnegyed szintjén történő megszervezésével. „Ökováros és Ökonegyed Program” a helyi közösségek mozgósítására tanulás és innováció terepei, a jövő fenntartható városainak tesztüzemeI, a városi és falusias elemek szabadon ötvöződnek, az ökológiai, gazdasági és szociális kihívásoknak megfelelnek participatív viselkedés ösztönzése, ökotechnológiák, a kereslet bővülésével egykor az egész városra kiterjeszhetővé válnak. Adaptálhatók, transzferálhatók a ma még csak szigetszerű képződmények a városi textúrában. Ökológiailag helyes viselkedés, lokális szinten adja meg a globális kihívásoknak megfelelő válaszokat, önmagát gerjesztő folyamattá terjedhet ki.

Ökonegyed a városközpontban Elérhetőség: fizikailag jól megközelíthető a város többi részéből és pénzügyileg is viselhető költségei vannak Vonzerő: olyan hely, ahol jó élni, dolgozni, funkciógazdag, a különböző generációk és társadalmi rétegek keveredésén alapul, a szórakozási lehetőségek adottak Fejlődő, fenntartható: képes a városban fellépő változásokhoz való alkalmazkodásra, emiatt rugalmas és konvertálható Integrálódik a városi ökoszisztémába: be kell kapcsolódnia a különböző áramlásokba (gazdasági, ökológiai, erőforrások, emberek, járművek stb.) Biztonságos: természeti katasztrófák elleni védelem, nem zéró kockázatú, de képes csökkenteni a kockázati tényezőket Szolidáris: közös erőforrásokkal ellátott (infrastruktúra, nyersanyagok, pénzügyi erőforrások, kompetenciák), mindez a társadalmi, környezeti hatékonyság szempontjainak megfelelően

Hammarby Sjösdat a lakosok életmódja az alábbi elvekben foglalható össze: 1. a gépkocsit megosztod, 2. gyalog, kerékpáron, tömegközlekedési eszközökkel közlekedsz, 3. Másokkal együttműködve cselekedsz, 4. A szolgáltatások és tevékenységek sokféleségét részesíted előnyben, 5. A szociális keveredést biztosítod, 6. Az energiával takarékosan bánsz és megtermeled magadnak, 7. A vízzel takarékosan bánsz és újrahasznosítod, 8. A „bio”-t fogyasztod, 9. A hulladékot újrahasznosítod és kezeled, 10. A biodiverzitást tiszteletben tartod (AdCF, 2009). A lakosok az otthon és a munkahely közti távolságot 80%-ban kerékpáron vagy tömegközlekedési eszközökkel teszik meg, a családok 10%-a használhat közösen gépkocsit, a háztartások energia fogyasztását 60 kWh/m 2 /év-ben maximálják, a vízfogyasztást felére csökkentik az esővíz összegyűjtésével, a hulladék mennyiségét 40%-kal csökkentik, vállalkozások be, iskolák, kereskedelmi és adminisztratív intézmények, sokféle lakás építése

De Bonne ökonegyed ( ) Az üvegházhatású gázok 80%-áért a városi lakosság a felelős 8,5 hektár területű volt laktanya felújítása, 12 öko-épület a de Bonne negyedben, 850 lakás Az első ökonegyed, ahol a kompakt építészeti formák, a puha és elérhető közlekedési módozatok, nagy zöldfelületek domináltak Energetikai önellátást támogató Concerto Sesac kofinanszírozás (€50 mó) szoros együttműködés a partnerekkel: városfejlesztők, építészetek, társulások, lakosok A fragmentációnak gátat szabni, a városközpont határának kiterjesztése a 3. metróvonalig Az építők feltételezték, hogy a kereslet növekedésével a kivitelezés rendkívül magas költségei csökkennek (1700 euró/m²)

De Bonne ökonegyed keveredés, funkciók sokfélesége – 850 lakás, 35%-40 % szociális, m² kereskedelmi, szórakoztató és szolgáltató terület, 30 kereskedelmi egység, 6000 m² új és felújított irodaépület, 3 csillagos szálloda, általános iskola, diákszálló, idősek otthona 5 hektárnyi zöldterület Energiahatékony lakások (bioklimatikus épülettervezés, integrált napelemek, optimalizált burkolat) 9 mini gázmotoros kogenerációs erőmű, évente 100 tonna CO 2 kibocsátást spórol meg, cél: 30-40%-kal kevesebb energiafogyasztás mint a hagyományos épületekben 1600 m² energiapozitív épület 435 napenergiával működő bioklimatikus lakás

De Bonne Alapelvek: – egyenlőség; – participáció; – biodiverzitás; – társadalmi csoportok keveredése; – józanság az energiafelhasználás területén; – puha és csökkentett közlekedési módok; – épített és természetes környezet minősége; – erőforrások takarékos felhasználása; – a térbeli, időbeli és funkcionális sűrűség kezelése.

Kedvezményezettek Céllakosság? A jövő posztkarbon városának vitrinjei vagy előképei? Szigetek a városi szennyezés tengerében? Erősen szelektív ökoszisztémák, nincs szennyező iparág, szegények, bevándorlók A szociális egyenlőség területén kudarc: homogén társadalmi szerkezet, a társadalom tehetős rétegei, nem csökkenti a környezeti egyenlőtlenségeket, tovább növeli a társadalmi-térbeli polarizációt Elit fogyasztók számára vonzerő, nincs életmód változtatás A legfejlettebb technológiai megoldások ellenére (alacsony energia fogyasztás, energiapozitív épületek, természetes anyagok, víz újrahasznosítása), túlságosan szűk keretet jelentenek a globális problémák megoldásához A fenntarthatatlan városon belüli fenntartható szigetek létrehozása helyett célszerűbb a lakosság felkészítése arra, hogy kollektíve elfogadják a fenntarható fejlődés eszméjét