Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia - 2010. december 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Mire lehet/ne jó az iskola?
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A tanári munka értékelése
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Látens fiatalkori devianciák – az ISRD empirikus kutatás
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A szituációs bűnmegelőzés „veszélyes” eszközei: a térfigyelő kamerák
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Alkoholizmus.
A pártfogó felügyelet speciális magatartási szabályai
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Az Ást április 15-i módosításának bemutatása dr. Veisz Gábor áldozatsegítési osztályvezető Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal áldozatsegítési.
Készítette: Tóth Adrienn Barbara DE-GYFK III. Évfolyam
A fejlesztő értékelés.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az Országos Bűnmegelőzési Bizottság
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Tanulói lemorzsolódás 2009/2010. tanév. A 2008/2009. tanévben tanulóink közül 42 fő bukott meg (tavaly 45). Közülük 2 tanuló bukott 3 vagy több tárgyból,
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
A research project funded by the Framework 7 Research programme of the European Union A gyermekvédelmi gondoskodásban élők továbbtanulását, felsőoktatásban.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Comenius 09/0128-C/1300 Alkohol és iskola Monor 2009
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Üdvözli a Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola!
Példa egy ppt prezentációhoz
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Hejőkeresztúr – Tehetséggondozás K. Nagy Emese k. nagy.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Iskolai erőszak és a büntetőjog Gyurkó Szilvia Országos Kriminológiai Intézet október 28. Budapest.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
3. osztályban.
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia december 1.

A gyerek magatartása MinősítésVálaszreakció

 A pedagógus fokozott büntetőjogi védelme  Az oktatási intézmények rendészeti szempontú védelme (kamerák, biztonsági rendszerek, stb.)  Büntetőeljárás lehetősége / Szankció  Punitív (büntető) szemlélet a kisebb súlyú cselekményeknél, szabályszegéseknél is  Kvázi hatósági jogosítványok telepítése az oktatái intézményekhez

 A “Zéró tolerancia” koncepciójának megjelenése  A problémás gyerekek “átirányítása” más rendszerekbe (pl. igazságszolgáltatási rendszerbe)  A “biztonság” téves értelmezése (milyen szerepe lehet egy biztonsági őrnek / rendőrnek az iskolában)

1) USA – iskolai rendőr program /School Police Officer (SROs) – 2009: 3 éven keresztül 13 SRO és 15 nem SRO iskola összehasonlítása (összesen: 1012 letartóztatás, 438 garázda jellegű cselekmény, 236 drog ügy) - Iskolai klíma megváltozik - Nő az iskolai szabályszegés miatti letartóztatások száma - Iskolai fegyelmezés helyett büntetőeljárás és szankció - Nő az iskolaelhagyások száma - Fokozott kockázat a kriminális karrierre

2) Az iskolák fegyelmezési technikáinak hatása a gyerekekre (Hirschfield, 2009) - Ha a “bűnözéskontroll” az elv, akkor az általános bűnözés mintázata érvényesül az iskolában: az alacsony szocio-ökonómiai státuszú / nemzeti-etinikai kisebbséghez tartozó gyerekek felülreprezentáltak és nagyobb büntetést + magasabb arányban kizárást kapnak szankcióként

3) Chicago kutatás (2008) 4844 diák részvételével végzett kutatás a drop-out vizsgálatára - A büntetőeljárás (letartóztatás) növeli a kockázatát az oktatási rendszerből való kiesésre (ha 9. osztály után történt) - Bármelyik életkorban elszenvedett letartóztatás csökkenti az esélyét a továbbtanulásnak - A hátrányos helyzetű diákok felülreprezentáltak a kiesettek / letartóztatottak között

4) Közfeladatot ellátó személyek fokozott védelme Magyarországon - Milyen ügyekben indult büntetőeljárás (elkövetési tárgy + konfliktushelyzetek) - A konfliktus rendezési képesség hiánya mutatkozik meg, és nem a fokozott védelem elve érvényesül

 A büntető szemlélet “eredményes”, mert növeli a büntetések számát  A büntető szemlélet eredménytelen, mert - nem alkalmas a prevencióra - károsan befolyásolja az iskolai klímát, és ezzel nem csökkenti az iskolai konfliktusok számát, hanem növeli - nem problémamegoldó, hanem hárító szemlélet jellemzi - diszkriminál