Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia december 1.
A gyerek magatartása MinősítésVálaszreakció
A pedagógus fokozott büntetőjogi védelme Az oktatási intézmények rendészeti szempontú védelme (kamerák, biztonsági rendszerek, stb.) Büntetőeljárás lehetősége / Szankció Punitív (büntető) szemlélet a kisebb súlyú cselekményeknél, szabályszegéseknél is Kvázi hatósági jogosítványok telepítése az oktatái intézményekhez
A “Zéró tolerancia” koncepciójának megjelenése A problémás gyerekek “átirányítása” más rendszerekbe (pl. igazságszolgáltatási rendszerbe) A “biztonság” téves értelmezése (milyen szerepe lehet egy biztonsági őrnek / rendőrnek az iskolában)
1) USA – iskolai rendőr program /School Police Officer (SROs) – 2009: 3 éven keresztül 13 SRO és 15 nem SRO iskola összehasonlítása (összesen: 1012 letartóztatás, 438 garázda jellegű cselekmény, 236 drog ügy) - Iskolai klíma megváltozik - Nő az iskolai szabályszegés miatti letartóztatások száma - Iskolai fegyelmezés helyett büntetőeljárás és szankció - Nő az iskolaelhagyások száma - Fokozott kockázat a kriminális karrierre
2) Az iskolák fegyelmezési technikáinak hatása a gyerekekre (Hirschfield, 2009) - Ha a “bűnözéskontroll” az elv, akkor az általános bűnözés mintázata érvényesül az iskolában: az alacsony szocio-ökonómiai státuszú / nemzeti-etinikai kisebbséghez tartozó gyerekek felülreprezentáltak és nagyobb büntetést + magasabb arányban kizárást kapnak szankcióként
3) Chicago kutatás (2008) 4844 diák részvételével végzett kutatás a drop-out vizsgálatára - A büntetőeljárás (letartóztatás) növeli a kockázatát az oktatási rendszerből való kiesésre (ha 9. osztály után történt) - Bármelyik életkorban elszenvedett letartóztatás csökkenti az esélyét a továbbtanulásnak - A hátrányos helyzetű diákok felülreprezentáltak a kiesettek / letartóztatottak között
4) Közfeladatot ellátó személyek fokozott védelme Magyarországon - Milyen ügyekben indult büntetőeljárás (elkövetési tárgy + konfliktushelyzetek) - A konfliktus rendezési képesség hiánya mutatkozik meg, és nem a fokozott védelem elve érvényesül
A büntető szemlélet “eredményes”, mert növeli a büntetések számát A büntető szemlélet eredménytelen, mert - nem alkalmas a prevencióra - károsan befolyásolja az iskolai klímát, és ezzel nem csökkenti az iskolai konfliktusok számát, hanem növeli - nem problémamegoldó, hanem hárító szemlélet jellemzi - diszkriminál