A tanulás tanítása Pécel, 2009. márc. 3. Csillag Ferenc közoktatási szakértő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a terület meghatározása
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A tanári munka értékelése
MUNKA, ENERGIA.
Komplex Instrukciós Program
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Professzionális iskolai kutatások
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Az anyag és néhány fontos tulajdonsága
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
VÍZERŐMŰVEK Folyóvizes erőmű Tározós erőmű Szivattyús-tározós erőmű
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Az anyag tulajdonságai és változásai
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei
Magfúzió.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A szövegértés tanítása II.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A hőmérséklet mérése. A hőmérő
Sajátos nevelési igény a fels ő oktatásban Sulyok Tamás f ő iskolai adjunktus Zsigmond Király F ő iskola.
Atomerőmű Tervezet Herkulesfalva október 1. Gamma Atomerőmű-építő Zrt.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLTATÁSOK - MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS ALTERÜLET Liptákné Czakó Ildikó Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft. © Szöllősi és Társai.
Mi fáj, gyere, mesélj! (Beszéljük ki konfliktusainkat!)
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A beiskolázás előkészítése
Az internetes keresési módszerek
Földünk, a kiváltságos bolygó Válaszkeresés a Világegyetem miértjeire...
HŐTAN 1. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Példa egy ppt prezentációhoz
A nevelő munka hatékonyságának mérése
A matematika-logika programcsomag bevezetése Készítette: Csócsics LajosTokaj, 2008 január 22.
Az országos mérések megújult rendszere
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
HŐTAN 6. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az Anthropolis Egyesület
Tanórai szokásaim 5/14.
Fizikai alapmennyiségek mérése
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A Lantegi munkaképesség- mérő módszer Schenk Lászlóné
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Húsvéti béles hozzávalók
Mérés – értékelés 2006/2007 Gál Ferenc augusztus 31.
A mérés A mérés összehasonlítás, ahol a mérendő mennyiséget hasonlítjuk össze az egységnyinek választott mennyiséggel. Hosszúság mérése: Hosszúságot hasonlítunk.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A tanulás tanítása Pécel, márc. 3. Csillag Ferenc közoktatási szakértő

Az alkotó légkör szerepe (1.) „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.” Ormai Vera

Az alkotó légkör szerepe (2.) Az iskolai légkör  klíma összetett fogalom, hiszen tartalmazza: Az iskolához való tartozás érzését, Az iskolához való tartozás érzését, a társakhoz fűződő viszonyt, a társakhoz fűződő viszonyt, a tanulási motivációt, a tanulási motivációt, a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.) a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.)

Az eredménytelenség okai: (1.) Amikor alacsony tanulási teljesít- ménnyel találkozunk, akkor ajánlott figyelemebe vennünk az okokat: 1.A tanuló előző ismeretei hiányosak, az új információkat nem képes a korábbiakkal összekapcsolni, felidézni. 2.Nem megfelelően motivált:

Az eredménytelenség okai: (2.) a)Családi háttér visszafog, nem ösztönöz (zűrös). b)A társas kapcsolatok visszaszorítják a tanulót. c)A tanári szerepet ill. a módszereket nem tudja elfogadni, az értékelési mód gátolja. d)Önértékelési zavarok lépnek fel. UNALOM! UNALOM! UNALOM!

Az eredménytelenség okai: (3.) 3.A tanuló nem tudja összhangba hozni a saját céljával az iskolai tanulás fontosságát. 4.Az oktatási program tartalma olyan, hogy nem veszi figyelembe a tanulók ismeret- és készségszintjét. 5.A tanár nem eléggé kompetens a tanításban és az óravezetésben. 6.A frontális óravezetésben jelentkező problémák.

Egy rövid, de megrázó történet Matematika ülés a Tudományos Akadémián Mi tűnt fel: 1.Nincsenek számok! 2.Minden szót értek, de nem áll össze egésszé!

Több feladattípus a motiválatlan tanuló részére Munkánk során gyakran előfordul, hogy mérni szeretnénk, valaminek szeretnénk meghatározni jellemző adatait. Ilyenkor keresnünk kell egy alkalmas mérőeszközt, hogy megismerjük a mérendő mennyiséget. Milyen mérőeszközöket kell választanunk, ha a következő mennyiségeket szeretnénk lemérni? Munkánk során gyakran előfordul, hogy mérni szeretnénk, valaminek szeretnénk meghatározni jellemző adatait. Ilyenkor keresnünk kell egy alkalmas mérőeszközt, hogy megismerjük a mérendő mennyiséget. Milyen mérőeszközöket kell választanunk, ha a következő mennyiségeket szeretnénk lemérni?

Egy feladat típus a motiválatlan tanuló részére – Pad hossza: – 5 kg burgonya: – 10 liter víz: – 100 gramm szalámi: – 20 0 C meleg: – 80 kWh: Miért használható ez a feladat? – élet-közeli a probléma, – a szövegértést is segíti, – nincsenek számok!

Piroska a kenyérsütő géppel kenyeret süt. A szakácskönyvből a következőket olvassa: szükséges hozzávalók: 240 ml víz, 30 ml olívaolaj, 240 dkg liszt, 7 g élesztő, 8 g só, 8 g cukor, 7g tejpor. Mennyi folyadékot használ fel összesen deciliterben kifejezve? Hány gramm a tömege a többi anyagnak együttesen? Piroska a kenyérsütő géppel kenyeret süt. A szakácskönyvből a következőket olvassa: szükséges hozzávalók: 240 ml víz, 30 ml olívaolaj, 240 dkg liszt, 7 g élesztő, 8 g só, 8 g cukor, 7g tejpor. Mennyi folyadékot használ fel összesen deciliterben kifejezve? Hány gramm a tömege a többi anyagnak együttesen? Megoldás: …..……………dl a folyadék, Megoldás: …..……………dl a folyadék, ………………….g a többi anyag tömege. ………………….g a többi anyag tömege. Itt már a legegyszerűbb művelet jelen van, a válogatás is fontos, a mértékegység átváltás is megjelenik.

Az egy literes mérőpohárba 4 dl vizet töltöttünk. Belehelyeztünk egy kődarabot, ekkor a víz magassága megemelkedett, most hat decilitert olvashatunk le a mércéről. Mennyi a kődarab térfogata? Az egy literes mérőpohárba 4 dl vizet töltöttünk. Belehelyeztünk egy kődarabot, ekkor a víz magassága megemelkedett, most hat decilitert olvashatunk le a mércéről. Mennyi a kődarab térfogata? Megoldás: …………. Megoldás: …………. Ebben a feladatban már a korábbi ismereteket kell felidézni. Nincs lehetőség a mérésre, de felidézhető a feladat. (memóriafejlesztés)

Fogj a kezedbe egy almát és egy narancsot, hasonlítsd össze melyik nehezebb? Becsüld meg az alma és a narancs súlyát! Méréssel ellenőrizd! Fogj a kezedbe egy almát és egy narancsot, hasonlítsd össze melyik nehezebb? Becsüld meg az alma és a narancs súlyát! Méréssel ellenőrizd! A praktikus ismeretek előhívására igen alkalmas feladat. Lemérted már mekkora egy lépésed? Ha nem, akkor ezt mérd meg most! Kinek a leghosszabb a lépése az osztályban? Lemérted már mekkora egy lépésed? Ha nem, akkor ezt mérd meg most! Kinek a leghosszabb a lépése az osztályban? Ez már együttműködést is igényel.

Példa más területről Magyarázzuk meg a következő szavak jelentését: gázosítás,generátor, geotermikus energia, gigawatt

Gázosítás: A korszerű „tisztaszén” technológiák egyike. Az eljárás során a szenet megtisztítják, finom porrá őrlik, majd oxigénnel és vízgőzzel reakcióba léptetik, hogy gázzá alakuljon. Ezt a gázt azután elégetik, és áramfejlesztő turbinákat hajtanak meg vele. Gázosítás: A korszerű „tisztaszén” technológiák egyike. Az eljárás során a szenet megtisztítják, finom porrá őrlik, majd oxigénnel és vízgőzzel reakcióba léptetik, hogy gázzá alakuljon. Ezt a gázt azután elégetik, és áramfejlesztő turbinákat hajtanak meg vele. Generátor: Olyan eszköz, amely forgó mágnes és mozdulatlan dróttekercs, vagy álló mágnes és forgó tekercs segítségével termel áramot. Generátor: Olyan eszköz, amely forgó mágnes és mozdulatlan dróttekercs, vagy álló mágnes és forgó tekercs segítségével termel áramot.

Geotermikus energia: A Föld belső energiája. Geotermikus energia: A Föld belső energiája. Gigawatt: Egy gigawatt egymilliárd wattnak felel meg. Gigawatt: Egy gigawatt egymilliárd wattnak felel meg. E feladat megoldásánál a tanulóknak lehetőséget kell adni a keresésre. Az önálló kutatás segít a bevésésben.

A feladat otthoni méréseken alapul, tehát javíthatja az együttműködést. Mennyire takarékos a ti családotok?

Újabb terület A következő felsorolásban irodalmi művek szereplőivel találkoztok. Válogasd szét, majd nevezd meg a csoportok megalkotása után a művek címét: A következő felsorolásban irodalmi művek szereplőivel találkoztok. Válogasd szét, majd nevezd meg a csoportok megalkotása után a művek címét: Haimon, Meneláosz, Iszméné, Jack, Pénelopé, Télemakhosz, Az ikrek, Kreon, Ralph, Hírnök, Röfi, Nauszikaá,

A megoldás AntigonéOdüsszeusz A legyek ura Haimon,Pénelopé,Ralph, Kreon,Meneláosz,Jack, Iszméné,Télemakhosz,Röfi, Hírnök,Nauszikaá, Az ikrek Nauszikaá,

Miért célszerű ezt a feladattípust alkalmazni? 1.Amennyiben a műalkotást nem olvasta, de a filmváltozatát látta, akkor már eredményesek vagyunk, sikerhez juthat. 2.Az apróbb eredmény motiváló erővel bír. 3.A feladat segít is, amennyiben 2 művel találkozott, akkor a harma- dikat is meg tudja oldani. Kakukktojással is bővíthető!

További feladatok: 1.Indokoljátok meg, vajon miért nem rejtettük el Antigoné vagy Odüsszeusz nevét! 2.Határozzátok meg a művek műfajait! 3.Melyikből idézek? „És amidőn a folyó gyönyörű sodrához elértek, sűrű mosógödrökhöz, ahol szépvíz ömlik elő...” Észre kell vegye, hogy vers, noha...

FÓLIÁK

A motiválatlanság ellenszere A cselekvés, a cselekedtetés, A cselekvés, a cselekedtetés, Fontos eszköz a folyamatos értékelés. (az apró lépések elve) Fontos eszköz a folyamatos értékelés. (az apró lépések elve) A kérdezés fontossága: A kérdezés fontossága: Az itteni feladatokból is lehet kérdezni. A legkomolyabb ellenőrzési mód éppen a kérdésal- kotás! (kínai példa!)