K ő rösi Csoma Sándor 1784 – 1842 nyelvtudós, nagy magyar utazó a tibetologia megalapítója Anouska Shankar & Norah Jonesh - Easy () jozefusz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Női viselet.
Advertisements

A Széchenyi István Általános Iskola Készítette: Nagy Melinda 8. c
Hieroglifák.
Reformkor.
Híres épületek a Reformkorban
Egy fényképész álma, zene és a tudás néhány gyöngyszeme.
Klein Dávid.
Kárpátalja 4.Nap Igaz magyarnak lenni akkora teher , hogy aki sokat viseli, megerősödik. /Wass Albert/
„Előttem az utódom, mögöttem az elődöm”
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Katona József élete ( ) Kecskeméti polgárcsalád fia. Apja takácsmester, aki fia taníttatására nem sajnálja az anyagi áldozatot (pesti, kecskeméti.
Gimnázium Szigeti épület A kollégium Iskolánk rövid története.
Készítette: Nyírő Mátyás 8.b
9. A zónaidő felosztása Földünkön
Réthelyi Bálint & Gergely
A HÍD. Régebben még az idő múlását különböző jelzésekkel érzékeltették. Például ha egy hajó miatt egy hidat kellett felemelni,kolomppal jelezték a kezdetét…
Jules Verne.
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Akik számítanak „Hálát adok az én Istenemnek, valahányszor megemlékezem rólatok.” Fil.1,3.
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
EUROPA NAGY FOLYAMA A DUNA.
World Issues Hagyj nyomot a világban
Szörfözés a,,szivárványon” Hullámvasút a természetben.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Idegen nyelvek tanulása
Oxford Czinege Julianna Trinity Term Mi volt nehéz? Minden héten volt tutorialom, ami azt jelentette, hogy minden hétre kellett írnom egy dolgozatot.
Amerika Narancsík Eszter.
Gyere velünk testvériskolánkba,a németországi Olpe városába !!! Hozd magaddal a barátodat is! Német és/vagy angol nyelvtudás el ő ny, de nem kötelez ő.
Élete és munkássága Készítette: Illés Szabolcs
DON BOSCO.
Nagyenyed.
Minden lépés, minden szó Legyen tiszta, mint a hó, ahol járok Te legyél az út!
DORMÁND.
Bolyai János.
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
Határtalanul II. MédiaMánia határon innen és túl BGA-12-HA /13 Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium Karcag.
József Nádor élete és munkássága
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Charles Augustin de Coulomb
Az i. Világháború hatása Szegedre
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
A Ruacana-vízesés a Kunéne folyón Második nagy belső-afrikai útja 1852 májusától 1854 közepéig tartott. A Cubango folyó és az Okavango-mocsár vidékét.
és a Venn-Euler diagrammok
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
Vörösmarty-emlékhelyek Magyarországon
Készítette: Győrik Viktor
Új hálaének áldja Istent
Assisi Szent Ferenc.
Szent Bernadette.
Horthy Miklós.
Thomas Young „Minden ember képes arra, amire mások képesek” (Thomas Young)
, Csanádi egyházmegye első püspöke.. Élete Atyja, Gerardo velencei patrícius volt és rokonságban állt a Centranigo családdal, amelyből Péter ( )
Nyelvet öltünk! Nyelv-történet Nyelv-újítás Nyelv-járás
Francia Köztársaság.
Jurij Vega Készítette : Zsemlye Márk március szeptember 26.
Alliance Francaise-Debrecen Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola.
Kőrösi Csoma Sándor Készítette: Ruska Izabella Mercédesz,,Egy szegény árva magyar,pénz és taps nélkül,dekitartó hazafiságtól lelkesítve bölcsőjét kereste.
Készítette: Adu Róbert. Születése Gyermekkora Csoma kőrős A hajdani szülőháza Csoma kőrös.
Készítette: Malinovszki Dárius
Kőrösi Csoma Sándor Készítette: Bajnóczi Krisztián.
Kőrösi Csoma Sándor Készítette: Falusi Renátó. Születése gyermekkora Születése: április 4-én Kőrösön. „Ha egyszer gyaloglásnak indult, a cél előtt.
Orvosi kifejezések a köznyelvben Izsó Szilvia FOK III/
K ő rösi Csoma Sándor „ bölcs ő jét kereste a magyarnak” Készítette: Bencze Lívia.
  Würzburg, december 5. – München, február 1.  Nobel-díjas német fizikus, a kvantummechanika egyik megalapítója. Munkássága a modern fizikában,
Kína.
Kiadványok a helyismereti munkában
A pályázat címe: Erdély aranykora, Bethlen nyomában nyomában
Kőrösi Csoma Sándor Jovánovics Anikó.
Látványos képek a Világ minden tájáról.
Előadás másolata:

K ő rösi Csoma Sándor 1784 – 1842 nyelvtudós, nagy magyar utazó a tibetologia megalapítója Anouska Shankar & Norah Jonesh - Easy () jozefusz

Életének 23 évét a magyarok ő shazájának megkeresésére fordította, amely utazással,kutatással és írással telt. Az összeállítás a kutatás és az utazásának útvonalát mutatja be.

Szül ő faluját róla nevezték el, ma Csomak ő rös

A nagyenyedi kollégium diákjaként határozta el, hogy felkutatja ő seink földjét.

A Göttingeni Egyetem angol ösztöndíjas hallhatójaként gyarapította tudását. Akkor már 13 nyelven beszélt.

1819. nov. 24-én, gyalogszerrel indult útnak Nagyenyedr ő l. Az országot a Vöröstoronyi- szorosnál hagyta el.

Konstantinápolyból a pestisjárvány miatt hamar távoznia kellett.

Alexandriába hajón érkezett, hogy az arab nyelvet is tanulmányozhassa, de a pestisjárvány miatt innen is távoznia kellett.

Moszulból egy karavánnal ment tovább Bagdadba.

Moszul ma

Bagdadból fáradságos vándorlással jutott el Teheránba, ahol angol és perzsa nyelvtudását tökéletesítette. Felvette a Szkander bég nevet s egy karavánnal folytatta útját India felé.

A Hindukús hegyláncai sem okoztak neki akadályt.

Kabul

Vándorlása során francia tisztekkel találkozott, akikhez csatlakozott.

Ladakh tartomány f ő városa Leh. Ide érkezett K ő rösi 1822-ben, hogy kutatásait folytassa, de az id ő járás viszontagságai, a pénztelenség visszafordulásra kényszerítették.

Srinagart elhagyva, Kasmír határánál találkozott aztán William Moorcroft angol kormánybiztossal, aki támogatásáról biztosította s arra biztatta, hogy foglalkozzon a tibeti nyelvvel.

1823. július 26-án érkezett meg Zanglába, a vörössüvegesek rendjének kolostorába.

Több ezer tibeti nyelv ű könyvet olvasott el itt. Tibet történetével, irodalmával, földrajzával és nyelvtanával foglalkozott.

1825-t ő l a phuktali kolostorban dolgozott tovább. Itt a gelukpa rend fogadta be.

Csoma szobájából szinte ki sem mozdult. Ugyanazt ette-itta, amit a szerzetesek: jak-vajas teát árpával.

Munkájában két láma is segítette: Szangje Puncog és Kunga Csöleg. Több, mint harmincezer szót gy ű jtött itt össze a szótár számára.

Tizenegy évi munka után, 1834-ben Kalkuttában jelent meg f ő m ű ve a tibeti-angol szótár.

Közben Kalkuttában könyvtároskodott. Nyelvészeti tanulmányoknak, további kutató munkának szentelte idejét.

Immár 20 nyelven írt, olvasott, vagy beszélt, melynek egyike a szanszkrit volt.

De sosem adta fel régi álmát, hogy megtalálja a magyarok ő shazáját melyet Tibet mélyén vélt felfedezni. Elhatározta, hogy még egy nagy er ő feszítést tesz és felkeresi Lhasszát a buddhista f ő várost. 3630m. magasra, a Potala palace-ba igyekezett.

A Mahananda folyón indult neki, de a mocsaras, egészségtelen éghajlatú vidéken váltólázba esett.

1842. márc 24-én érkezett meg betegen Dardzsilingbe. Sokat próbált szervezete azonban ezt a megpróbáltatást nem bírta legy ő zni. Április 11-én, hajnali 5 órakor földi élete véget ért.

A dardzsilingi európai temet ő ben helyezték végs ő nyugalomba. Fölötte a Himalája második legmagasabb csúcsa magasodik, a Kangchenjunga.

Széchenyi István íróasztalára készíttette e képet, hogy csodálatát e módon is kifejezhesse.

Sok helyen találkozhatunk emlékével. ( Pl. Szegeden.)

Az Akadémián ő rzött hagyatékát 2009-ben az UNESCO a Világ-emlékezete soraiba emelete.