Üzemi viszonyok (villamos felvonók)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váltakozó feszültség.
Advertisements

Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
a sebesség mértékegysége
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Mozgások I Newton - törvényei
Felvonók méretezése Összhang az épülettel Hlatky Endre.
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
I S A A C N E W T O N.
Tengely-méretezés fa.
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.
A munkasebesség egyenlőtlensége
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Dr. Angyal István Hidrodinamika Rendszerek T.
Üzemi szállítási rendszerek
Járművek és Mobilgépek II.
Mozgások Emlékeztető Ha a mozgás egyenes vonalú egyenletes, akkor a  F = 0 v = állandó a = 0 A mozgó test megtartja mozgásállapotát,
DINAMIKAI ALAPFOGALMAK
Newton törvényei.
Motorteljesítmény mérés
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
A munkasebesség egyenlőtlensége
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz1 1.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Pontrendszerek mechanikája
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Emelkedünk és ereszkedünk
Időbeli lefolyás szerinti
Munkapont - Szabályozás
Dinamika.
Légköri dinamika A légkörre ható erők - A centrifugális erő
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
I. Törvények.
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Paradoxon perdületre TÉTEL: Zárt rendszer perdülete állandó. A Fizikai Szemle júliusi számában jelent meg Radnai Gyula és Tichy Géza hasonló című.
Munkapont - Szabályozás
Az erő.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
2. Zh előtti összefoglaló
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Szervopneumatika.
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
A dinamika alapjai - Összefoglalás
Egyenes vonalú mozgások
A forgómozgás és a haladó mozgás dinamikája
Merev test egyensúlyának vizsgálata
Pontszerű test – kiterjedt test
CENTRIFUGÁLIS ERŐ.
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
Motor kiválasztás – feladat
Különféle mozgások dinamikai feltétele
Energia, munka, teljesítmény
A forgómozgás dinamikája
A forgómozgás és a haladómozgás dinamikája
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
Egyéb műszaki jellemzők
Testek tehetetlensége
Szerkezetek Dinamikája 3. hét: Dinamikai merevségi mátrix végeselemek módszere esetén. Másodrendű hatások rúdszerkezetek rezgésszámításánál.
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
A munkasebesség egyenlőtlensége
47. Országos Fizikatanári Ankét április 3-7.
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Dinamika alapegyenlete
a sebesség mértékegysége
Kötél, hajtótárcsa kapcsolat
Előadás másolata:

Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Felvonók méretezése Üzemi viszonyok (villamos felvonók) Hlatky Endre

A felvonó üzemviszonyai Tartalom A felvonó üzemviszonyai Cél: a felvonó működése során előforduló üzemállapotokban kialakuló erők és nyomatékok meghatározása, a berendezés elemeinek optimális kiválasztása érdekében fizikai alapok, méretezési elvek, mit méretezzünk? hogyan méretezünk? Hlatky Endre

A felvonó üzemviszonyai Az üzemviszonyok vizsgálatát célszerű a kritikus esetekre korlátozni. A „szélső üzemállapotok”: - a fülke terhelése, - a fülke helyzete, - a fülke haladási iránya, - ill. a számítani kívánt jellemzők szerint vizsgálhatók.

A felvonó üzemviszonyai A statikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke az alsó szinten, - tele fülke felső ……., - üres fülke a felső szinten, - üres fülke az alsó ……, lehet: - álló helyzet, - egyenletes sebességű haladás (a veszteségek elhanyagolásával)

A felvonó üzemviszonyai A két statikus szélső üzemállapot (álló helyzet) Fk Fk T1 ht ht T2 T2 „ta” „üf” T1 tt tt me mk mk mf me mf +mt

A felvonó üzemviszonyai Mire jó a statikus szélső üzemállapot vizsgálata? pl. 1. az ellensúly tömegének, 2. hajtótárcsa-tengely, terelőtárcsa- tengely terhelésének meghatározására Az ellensúly tömege a gyakorlatban: mert így:

A felvonó üzemviszonyai Mire jó a statikus szélső üzemállapot vizsgálata? 2. A tengelyek terhelése: R pl.:

A felvonó üzemviszonyai pl.: konzolos hajtótárcsa-tengely ellenőrzése: Fmf l

A felvonó üzemviszonyai Ne hanyagoljuk el a veszteségeket! Veszteségek az aknában: - a fülke és ellensúly megvezetése, - kötéltárcsák csapágysúrlódása, - kötelek terelése (hajlítgatása) Figyelembe vételük veszteségi tényezőkkel, ill. hatásfokkal történhet.

A felvonó üzemviszonyai A statikus erők: (mozgás közben) Fkt „tfa” T1t ht A kötélerők: T2t tt v me Fse mk mkg meg v Fkt = T1t – T2t (tárcsák veszteségei nélkül) Fsf mf +mt (mf+mt)g

A felvonó üzemviszonyai A veszteséggel és anélkül számított kötélerőkből meghatározható az aknahatásfok: ha és akkor A kiszámított kerületi erő alapján kiválasztható katalógusból a hajtás néhány jellemzője

A felvonó üzemviszonyai ajánlott hatásfok értékek: megj.: a táblázat értékei a kötélterelés veszteségét és a tárcsák csapágysúrlódását is tartalmazzák

A felvonó üzemviszonyai például: 450 kg terhelés mellett 0,7 m/s sebességet szeretnénk terelés alkalmazásával: eredmény: P = 3,5 kW, i=1/52, dht= 480 mm

A felvonó üzemviszonyai A kiszemelt változat adataival további számítások végezhetők: (v = áll. mellett!) a hajtótárcsán kifejtendő nyomaték: a katalógus szerinti nyomaték: a felvonógép (motor) szükséges névleges nyomatéka: hm értéke a hajtóműtípustól függ ! a motor névleges nyomatéka:

A felvonó üzemviszonyai A hajtótárcsa felől számítva az adatokat: (v = áll. mellett!) a hajtótárcsán kifejtendő nyomaték: a felvonógép (motor) szükséges névleges teljesítménye: a felvonó sebessége: a katalógus szerint v =0,72 m/s - de n~1380 1/min, így vtény=0,67 m/s következtetés: más változat célszerűbb lehet!

A felvonó üzemviszonyai A dimamikus „szélső üzemállapotok”: - tele fülke felirányban az alsó szintről, - tele fülke leirányban ……., - üres fülke leirányban a felső szintről indul, - üres fülke felirányban ……, stb. A mozgás során a sebesség változik: a fülke és a kapcsolódó tömegek gyorsulnak, lassulnak

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt A (szög)sebesség változása a (szög)gyorsulás irányával ellentétes értelmű nyomatékokat, tömegerőket ébreszt: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg forgó mozgás: egyenes vonalú mozgás:

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht forgó mozgás: T1t T2t Fkt hengerpalást korong, henger gyűrű pl: tt Qt w M Fsf Fse mka (mf+mt)a mea helyette: vagy: meg (mf+mt)g mkg és vagyis a forgó tömeget a kerületre redukált értékkel, a haladó mozgás gyorsulásával vesszük figyelembe

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt az erők egyensúlya: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt a mozgó tömegek redukálhatók a motor tengelyére: a öszefüggés alapján, és mert a lendület szempontjából az azonos sebességű részek egyenértékűek: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg itt: a teljes mozgó rendszer tehetetlenségi nyomatéka:

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt Mire jó az előbbi számítás? az indításhoz szükséges dinamikai nyomaték meghatározásához: Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg a motor ellenőrzéséhez: katalógusok közlik a motor által „elviselhető” redukált nyomatékot a hajtótárcsa hajtóképességének ellenőrzéséhez: következő lap

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt ellenőrizni kell az alábbi üzemállapotokat: berakodás, vészleállítás, elakadás, normál menet (indulás) Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg a feltétel: (az elakadás kivételével)

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht például: T1t T2t Fkt Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg l.: villminta1.xls

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” a w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt Az összefüggéseket minden esetben az aktuális aknai elrendezésnek megfelelően kell átalakítani! Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg következő lap

A felvonó üzemviszonyai Az „általános eset”:

A felvonó üzemviszonyai Az „általános eset”:

A felvonó üzemviszonyai A üzemállapot indításkor: „tfa” aktualizálva: l.: villminta2.xls

A felvonó üzemviszonyai w, e Mt Mht mf +mt me ht mk tt mrt mrht T1t T2t Fkt Azért ez egyszerűbb! Fsf Fse mka (mf+mt)a mea meg (mf+mt)g mkg